Muzee și muzee

Publicat în Dilema Veche nr. 1014 din 14 septembrie – 20 septembrie 2023
image png

America e plină de muzee de toate felurile. Eu le-am ales, în general, pe cele de artă, multe și bogate, cum am mai scris. La Chicago, de exemplu, am avut noroc de două expoziții temporare, una cu tablouri de Van Gogh, Seurat, Signac, Bernard și Angrand, adunați la un loc sub ideea pictării Senei și a împrejurimilor ei, alta cu picturi de Dalí, ambele găzduite la Art Institute of Chicago. Unii ar putea crede că Chicago e faimos pentru prohibiție și gangsterii lui Al Cappone. Dar dincolo de multe altele, orașul are și acest uriaș muzeu de artă, pe malul lacului Michigan, considerat printre cele mai vechi și mai mari din lume (înființat în 1879, are peste 300.000 de exponate) și care a atras peste un milion de vizitatori doar în 2022. Muzeul are săli după săli, după săli, după săli, cu picturi și sculpturi din toată lumea și din toate timpurile. În afară de expoziția temporară, găsești tablouri de Van Gogh sau Seurat și în partea cu caracter permanent, care aparțin muzeului. Operele lui Brâncuși nu lipsesc nici ele. Din nou, poate uimi descoperirea unor picturi pe care pare că le-ai mai văzut și prin alte părți. De fapt, nu e nimic ciudat, Monet a pictat de mai multe ori podul Waterloo, clădirea Westminster sau lacul cu pod și nuferi de pe propriul domeniu de la Giverny, Van Gogh și-a pictat de trei ori dormitorul din Arles, i-a făcut de vreo șase ori portretul poștașului Joseph Roulin, și tot așa.  

La expoziția temporară Dalí, am observat un fenomen interesant. O femeie așezată în scaun cu rotile s-a ridicat brusc în picioare, făcînd cîțiva pași repezi înainte, pentru a putea studia mai de aproape un tablou. După ce l-a cercetat în voie preț de cîteva zeci de secunde, s-a întors tiptil în scaunul său împins de un domn. O scenă de-a dreptul suprarealistă, chiar la expoziția lui Dalí. Ce e adevărat, odată ridicată din scaun, am văzut că respectiva doamnă era supraponderală. Mi-am amintit atunci de șirurile întregi de locuri de parcare pentru persoane cu dizabilități, pe care le găsești peste tot prin America. Și n-am putut să nu mă întreb în ce proporție o fi vorba de aceeași dizabilitate. 

În sfîrșit, dincolo de varianta asta hibridă de deplasare la care am asistat, în momentele de repaus în care mă așezam obosit pe cîte o banchetă, îi studiam pe cei care străbăteau sălile muzeelor exclusiv cu propriile picioare: cupluri de tineri entuziaști, ținîndu-se de mînă și uneori aproape țopăind de la un tablou la altul; cîte un bărbat trecut de o vîrstă, înalt și singur (sau poate abia distanțat de doamna lui rămasă în urmă), cu ochelari și părul vîlvoi, mînat parcă mereu înainte de o curiozitate de copil; cîte o doamnă concentrată (genul profesoară), studiind cu atenție tot ce scrie sub fiecare pictură; cupluri de oameni în vîrstă care-și arată mereu cîte ceva, adresîndu-se în șoaptă unul altuia; turiști europeni cu mers iute, care par că trebuie să bifeze cît mai multe obiective; japonezi parcă veșnic mirați și încîntați de lumea din jurul lor; grupuri de copii în vacanță veniți cu cîte un profesor care le explică ceea ce văd; bunici cu copii care ascultă cuminți tot ce li se spune; custode negrese cu coafuri spectaculoase sau bărbați plictisiți ale căror uniforme stau strîmb. Le-am studiat și încălțările, tot așa cum Kien, din Orbirea lui Canetti, cerceta prin „ferestruica de spionat” dungile pantalonilor locatarilor din imobil. N-am reușit însă să fac vreo clasificare științifică sau măcar aproximativă a vizitatorilor în funcție de acest criteriu, dar am tras concluzia că o majoritate covîrșitoare purtau încălțăminte sport, comodă și ușoară, din materiale sintetice. Pantofii de piele pe care-i mai vezi prin Europa erau absolut inexistenți. Nici sandale n-am văzut deloc, dar, ce-i drept, nici vara nu era încă pe deplin instalată. 

Ar fi cazul să mai spun ceva despre tipurile de muzee. Dintre cele la care intrarea se plătește, mi-a plăcut foarte mult, ca și acum 30 de ani, Frick Collection din New York, chiar dacă sediul e temporar dislocat din cochetul castelaș care a fost proprietatea fondatorului, industriașul oțelar  Henry Clay Frick. E o colecție relativ mică, dar are tablouri alese, unul și unul. Ai timp să le vezi, să te bucuri de ele și să respiri. Guggenheim, cel în interiorul căruia cobori în spirală, e de asemenea foarte interesant și „respirabil”. La extrema cealaltă, tot în New York e enormul Metropolitan Museum of Art, unde găsești lucruri inimaginabile, de la figuri de gardieni de la curtea regelui asirian Ashurnasirpal al II-lea (secolul VIII î.Hr.), un întreg templu antic original (cel din Dendur, donat Statelor Unite de către Egipt), artefacte din insulele Pacificului, sculpturi din Nepal, Cambodgia sau Thailanda, artă antică greacă și romană, pînă la rarisime tablouri de Vermeer, Bulevardul Montmartre pictat de Pissarro sau formidabila statuetă a unei balerine de Edgar Degas. Muzeul e atît de mare și de plin încît amețești. Biletele costă ceva, așa că speri să vezi cît mai multe dintr-o singură vizită. La urmă nu mai știi ce ai văzut și ce nu. Ziua programată pentru vizitarea Met se lasă aproape întotdeauna cu o durere de cap. 

În schimb, la Washington există 21 de muzee (de artă, știință, istorie, istorie naturală, etnografie etc.) care, mulțumită fondatorului lor, bogătașul britanic James Smithson, sînt gratuite. Smithsonian Institute e cel mai mare complex muzeal din lume, iar faptul că totul e gratis îl apropie vizitatorilor într-un mod special. Ideea că mai poți intra oricînd să mai vezi încă o dată nu știu ce tablou care ți-a plăcut sau cine știe ce animal de la grădina Zoo îți dă senzația că muzeul e pur și simplu „al tău”, nu „al lor”. E impresia de loc cu adevărat public, accesibil oricui și oricînd. Poate de aceea lumea nici nu se înghesuie și nu se precipită în monumentalele clădiri care găzduiesc diversele sale secțiuni. Nu sînt obiective de bifat repede și cu orice preț, ci niște instituții (palate) propice studiului, instrucției sau reculegerii. Aici aș vedea varianta americană a personajului lui Thomas Bernhardt, criticul muzical Reger, care se instalează din două în două zile la un muzeu vienez, pentru a privi de fiecare dată același tablou.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Adevărul despre Moscova lui Putin, dezvăluit de un vlogger român din Rusia. „Vă spun după 20 de ani de trai aici“ VIDEO
Moscova este o perlă a Rusiei, cel puțin la prima vedere, dar cu o mulțime de defecte. O spune un vlogger român care trăiește acolo de 20 de ani și analizează această metropolă.
image
Un om de știință a elucidat misterul „blestemului faraonului”. Ce i-a ucis pe cei care au deschis mormântul lui Tutankhamon
Un om de știință susține că a descoperit cauza „blestemului faraonului”, despre care se spune că a ucis mai mult de 20 de persoane care au deschis mormântul regelui Tutankhamon în 1922.
image
Moartea în chinuri a inginerului Ursu, Navalnîi de România. Cum acoperă statul român crimele securiștilor VIDEO
Inginerul Gheorghe Ursu a fost închis și omorât de comuniști pentru că a îndrăznit să prezinte lumii întregi planul criminal de reclădire a Bucureștiului după cutremurul din 1977. La aproape 40 de ani de la moartea lui, fiul său, Andrei Ursu, încă mai caută dreptatea pe care statul român i-o refuză.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.