Mobile Journalism – despre gramatica lumii de azi

Publicat în Dilema Veche nr. 691 din 18-24 mai 2017
Mobile Journalism – despre gramatica lumii de azi jpeg

Ce e un selfie? Cîțiva moraliști se vor încăpățîna să spună că un selfie este exa­cerbarea tehnologică a impulsului narcisiac al fiecăruia. Alți preopinenți mai pragmatici, specialiști în gramatica lumii tehnologizate de astăzi, vor răspunde că un selfie este „persoana întîi pe telefonul mobil“. Ce este un smartphone? O proteză a corpului uman, s-ar putea răspunde, fără de care interacțiunea individului cu lumea nu mai e azi de gîndit. O altă definiție este posibilă, una care, aplicată unei meserii bine înrădăcinate în formele și mijloacele ei clasice de expresie, ajunge să o redefinească aproape cu totul. La Ambasada României de la Paris a avut loc recent prima ediție a întîlnirilor profesioniștilor francofoni care produc materiale video pe telefonul mobil.

Telefonul mobil „inteligent“ a devenit o microstație de televiziune, autonomă și individuală, de buzunar. A apărut și un nou cuvînt, un barbarism tehnic, util în măsura în care desemnează o realitate evidentă, o practică vie în societate: un MoJo este „un jurnalist-mobil“, ca prescurtare de la englezescul Mobile Journalism. Un MoJo este un jurnalist care produce informație video în mod „solitar“, grație telefonului mobil performant, un instrument din ce în ce mai sofisticat, capabil prin funcțiunile sale să înlocuiască o echipă de tehnicieni. Perspectiva de reflecție pe care o deschide n-are relevanță dacă se rezumă la una de lamentare, de genul profesia de jurnalist va muri, de vreme ce cu smart­phone-ul în buzunar, oricine se poate improviza jurnalist. E adevărat că democratizarea și accesibilitatea acestui instrument alternativ de produs conținut cu potențial jurnalistic a deschis calea jurnalismului „participativ“, cu toate mizele, dar și deviațiile sale: spre exemplu, monetizarea discutabilă deontologic a imaginilor surprinse în momentul unui atac terorist, pentru a profita de aviditatea concurențială a televiziunilor clasice, gata să cumpere cu bani buni imagini de amator, pentru a avea exclusivitatea difuzării și a cîștiga audiență. Tranzacții de acest gen s-au făcut la lumina zilei pe trotuarele Parisului, cu teancuri de bani oferiți pe loc și la vedere, după atacurile teroriste din 13 noiembrie 2015, cînd jurnaliști de la o televiziune anglo-saxonă au plătit pînă la 1000 de euro pentru imaginile unor corpuri însîngerate, victime ucise de teroriști la terasele Parisului.

MoJo propune înainte de toate un spectaculos jurnalism video de imersiune și un inedit jurnalism video de hiperproximitate. Cînd din lumea întreagă revoluțiile, protestele de stradă – cîți au fost? ce spuneau manifestanții? – se autopovestesc azi ­live cu o „cameră-stilou“ și cu un „ecran-scriitor“, viața civică pare instantanee și i-mediată. Cînd războiul din Siria e trăit hiperemoțional, în ritmul nesigur și autentic al posesorului de mobil care-și filmează propria fugă dintre zidurile bombardate care cad în jur, nu viața și ororile ei, ci moartea e cea documentată în direct, i-mediat. O revoluție! Ce consecințe are modul de a produce și de a consuma știre și realitate prin așa-numitul „mobtext“ – conținut jurnalistic produs cu telefonul mobil? Problematizări de acest gen au avut loc la o foarte interesantă primă ediție a evenimentului „Rencontres francophones de la vidéo mobile“, găzduit de Ambasada României din Paris și organizat de Samsa.fr, o structură de consiliere pentru tranziția la tehnologiile numerice. La eveniment au participat jurnaliști, universitari, sociologi, studenți la jurnalism, videaști și producători de kit-uri de filmare cu smart­phone din Anglia, Belgia, Elveția, Franța, Irlanda, România, Spania, Tunisia.

Dezbaterile, intervențiile, reflecțiile profesioniștilor în domeniu au alternat cu excelente scurte video-filme de cîteva secunde pînă la un minut, realizate exclusiv cu telefonul mobil, cele mai multe premiate sau participante la festivalul MobileFilm.fr, fondat în Franța în 2005 de Bruno Smadja. Conștientizînd faptul că e un instrument alternativ de expresie, dar unul de sine stătător, care implică un savoir-faire, o gramatică și o estetică proprie, jurnalismul clasic îl recuperează în mod accelerat și inteligent. Eric Scherer, director al departamentului Prospective, France Télévisions (televiziunea publică franceză), e convins că mass-media tradiționale sînt obligate să se realfabetizeze, pentru a integra gramatica, sintaxa și vocabularul acestei noi media, reprezentată de MoJo. În timp ce, spre exemplu, canalul de televiziune informativ BFM TV și-a echipat integral reporterii cu kit-uri de filmare smart­phone, un post de radio informativ precum France Info a impus chiar o emisiune live MoJo. Pentru L’instant detox – emisiune interactivă de fact-checking –, jurnalistul Julien Pain coboară în stradă cu un echipament de filmare discret pentru a interacționa în același timp cu francezii obișnuiți, pe trotuar, dar și cu cei care-l urmăresc pe rețelele sociale simultan, în jurul unui subiect de societate, de obicei plin de clișee și de informații false, toxice. Difuzată (sistematic) live pe rețelele sociale, una dintre ediții i-a adus un public de 200.000 de privitori în direct.

Potrivit unei aserțiuni deja clasicizate în cultura mass-media, cu impact de lege, „canalul, media este mesajul“, de la Marshall McLuhan citire. Noul mod de expresie MoJo ne orbește cu avantajele sale: să produci conținut mediatic cu telefonul mobil e mai puțin greoi, mai puțin invaziv, mai puțin intruziv, mai intim, mai autentic, mai reactiv. Ceva se schimbă însă fundamental, și anume raportul jurnalistului-mobil cu subiectul său, cu care se confundă aproape osmotic prin natura discretă a instrumentului, subiect la care participă, și pe care îl trăiește în hiperproximitate: discreția instrumentului face din reporterul MoJo un martor al evenimentului sau un actor, un participant? În ce mod se modifică acel storytelling – povestea – prin faptul că e rostită cu mult mai aproape de subiect, și-a pus întrebarea Laurent Keller, director al Leman Bleu TV din Elveția, primul canal local de televiziune din lume care și-a produs emisiunea informativă integral și exclusiv cu smartphone. Suspiciunea că montajul, în televiziunea cu mijloace clasice, presupune o minciună, o manipulare a informației, dispare în live-ul MoJo a fost de părere Aurelien Viers, redactor-șef al polului vizual al Obs, dar în același timp jurnalistul-mobil, integrîndu-se în peisaj, fiind în imersiune, are obligația dificilă de a aduce context, fiind pe moment la fel de vulnerabil ca orice alt actor al evenimentului pe care îl scrutează la firul ierbii. Dacă se spune că funcția creează organul, acest nou gadget de tehnologie jurnalistică, ușor, creator de autonomie, de libertate de mișcare, încurajează cu preponderență transmisiile ­live și imersiunea. Dar un live în MoJo te obligă să respecți și să împrumuți codurile (naturalețea) subiectului tău, iar cum posibilitatea de distanțare e minimă, în anumite contexte reflexul de neutralitate, sau de disociere, obligatoriu deontologic, e mai greu de exersat: reporterul, fie el MoJo sau nu, solitar – înarmat cu kit-ul său de filmare cu smartphone-ul sau, dimpotrivă, înconjurat de o întreagă echipă și de greoiul dispozitiv al camerelor de filmat clasice, ambii au datoria să se dezică și să condamne, spre exemplu, eventualele opinii rasiste ale unui interlocutor oarecare.

„Canalul este mesajul“ și în sensul în care noile tehnologii cuceresc și de-limitează teritorii tabu din societate. Dreptul de a informa în stradă și din stradă nu era deloc o banalitate în Franța acum zece ani, iar jurnalismul de investigație datorează enorm, oriunde în lume, practicii de a filma cu camera ascunsă a unui discret instrumentar jurnalistic. Pe de altă parte, practica din ce în ce mai curentă a MoJo și mariajul acestuia cu rețelele sociale – Facebook, Snapchat etc. – distorsionează raporturile între dreptul la viață privată, dreptul la transparență și la informație.

Laurence Allard, sociolog al tehnologiilor numerice, a subliniat o caracteristică a modului de a produce și de a consuma știri sau realitate MoJo: e o promisiune de efemer, dar în aceeași măsură este și o ingerință în timpul nostru, pentru că live-ul rețelelor sociale și al actorilor ei, pe de o parte, și simplitatea dispozitivului, pe de alta, ne programează și condiționează fie producerea de conținut Mojo, fie receptarea acestuia. Deși n aveam intenția, sfîrșesc prin a fi spectator mai mult sau mai puțin reactiv pe telefonul mobil la o transmisie live, pentru că un avertizor pîlpîie persuasiv. Deși nu era prevăzut, scot telefonul, filmez și transmit live o scenă, din noianul de alte situații efemere și anonime, pentru că instrumentul e prea la îndemînă, democratic și ușor de folosit.

Orice tip de eveniment se pretează la a fi povestit în mod MoJo? Ce modalități de narațiune video ne impune sau ne obligă să inventăm telefonul mobil? Avem nevoie să fim tot timpul conectați la un live video mobil? A uita de cameră, a ignora că o cameră filmează garantează o informație mai lizibilă? Noul mod de expresie MoJo ne face mai informați sau mai dependenți de informație?

Dacă profesioniștii din jurnalism prezenți la dezbaterile de la Paris au fost cu toții de acord că MoJo obligă la mai multă creativitate, promițînd un public mai tînăr și un feedback instantaneu, prima întîlnire a francofonilor care produc materiale video pe telefonul mobil a fost relevantă și din perspectiva interesului pentru a dezvolta o pedagogie și o reflecție filozofică în jurul culturii MoJo. În acest context rămîne remarcabil faptul că România de la Paris, prin ambasadorul Luca Niculescu și echipa sa, a inițiat și a găzduit în premieră aceste dezbateri în fază cu lumea de mîine: „Cred că niciodată nu a mai fost atîta tehnologie ultramodernă în Palatul de Béhague, iar participanții chiar remarcau contrastul dintre locul plin de istorie și echipamentele hi-tech instalate în toate colțurile clădirii. Au venit sute de ziariști (și nu numai) din lumea francofonă, din Europa și Africa. România a fost reprezentată de toți jurnaliștii români care lucrează la Paris. Pentru noi a fost și o ocazie de a vorbi despre România, de a evidenția IT-ul românesc și viteza extraordinară cu care se dezvoltă“, a sintetizat Luca Niculescu.

Informația ne parvine azi prin intermediul telefonului mobil, imaginarul nostru e populat de imagini produse, difuzate, formatate de telefonul mobil. Ca societate, putem fi în fază cu noile tehnologii, cum e în bună măsură România, și, în lipsa unei distanțe critice, putem fi în același timp prizonierii noilor tehnologii. Mai inteligenți decît cele mai inteligente instrumente nu sînt decît oamenii care le pun sub lupa dezbaterilor. 

Cristina Hermeziu este jurnalistă. În 2005 s-a stabilit în Franța. Cea mai recentă carte publicată: Parisul nu crede în lacrimi, Junimea, 2016.

Foto: wikimedia commons

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

Mufasa Regele Leu și actorii care dau voce personajelor în varianta dublată Colaj
„Mufasa: Regele Leu” ajunge în România. Cine dă voce personajelor în varianta dublată
Pe 18 decembrie 2024, publicul din România va putea viziona la cinema noul film al studiourilor Walt Disney Pictures, „Mufasa: Regele Leu”, o producție care prezintă (servește ca prequel) evenimentele ce preced povestea binecunoscutului film „Regele Leu”.
masini trafic  Foto carVertical jpg
Ce mașini fac cele mai puține accidente în funcție de culoarea pe care o au
În general, oamenii nu cred că culoarea unei mașini poate influența numărul de accidente în care aceasta este implicată, considerând că doar vehiculele viu colorate sunt mai sigure.
carne de porc la sare
Boala gravă pe care o poți face doar gustând în timp ce prepari bunătăți de Crăciun. Au fost 31 cazuri în România, anul trecut
La nivel mondial se înregistrează aproximativ 10.000 cazuri anual, iar în România, anul trecut, au fost tratate 31 cazuri, număr în creștere față de anul anterior. Boala nu se transmite de la om la om, însă te poți îmbolnăvi foarte ușor consumând carne infestată.
Timişoara-decembrie 1989 FOTO FORTEPAN/Urban Tamas
15 decembrie: La Timişoara s-a strigat pentru prima dată „Jos Ceauşescu!”. Începutul Revoluţiei din 1989
La 15 decembrie 1989, o demonstraţie de solidaritate cu pastorul Laslo Tokes declanşa o mişcare de protest împotriva regimului comunist la nivel naţional. Tot într-o zi de 15 decembrie, în 1947, se năştea George Pruteanu, celebru datorită emisiunii sale „Doar o vorbă săț-i mai spun”.
Aurora Boreală în Laponia Foto Eturia
Laponia, destinația externă cea mai căutată în luna decembrie. Oferte la prețuri reduse pentru 2025
Laponia continuă să fie una dintre cele mai populare atracții de Crăciun. Pentru sezonul 2025, au fost deja anunțate primele oferte pentru excursii în această destinație, care oferă oportunitatea de a experimenta magia Crăciunului în regiunile nordice.
image png
Mihaela Bilic, despre alimentul care ne distrugem organismul. Este consumat în timpul postului: „Postul nu face bine și nu ajută organismul decât atunci când...”
Românii care țin post se axează mai mult pe eliminarea produselor lactate, însă uită că un aliment consumat în exces le poate afecta sănătatea. Medicul nutriționist Mihaela Bilic a explicat în detaliu despre ce este vorba.
muzeul FOTO Ionica Nechifor jpg
Instituția publică din România care face profit 3.5 milioane de lei. Cum reușește un institut de cercetare să concureze cu mediul privat
În nordul extrem al României se află probabil singura instituție publică din România care face profit. Ba mai mult, asemeni unei societăți comerciale îl investește în dezvoltare. A încheiat anul cu 3.5 milioane de lei în conturi și a derulat investiții de peste 4 milioane de euro.
Condiții precare la Spitalul pentru Copii din Cluj Napoca Foto Mănici din Cluj Napoca jpg
Condiții deplorabile la Spitalul pentru Copii din Cluj-Napoca. Reacția unei mame: „O experiență îngrozitoare, am rămas traumatizată”
O mămică, care a fost internată împreună cu bebelușul său de doar două luni în secția Pediatrie 1, din cadrul Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii din Cluj-Napoca, a povestit despre condițiile precare din unitatea medicală.
image png
Motivul neașteptat pentru care Ozana Barabancea nu va avea brad de Crăciun în acest an: „Nu sunt foarte fericită, dar ce să fac? Asta e!”
În timp ce vedetele autohtone din showbiz își etalează brazii de Crăciun pe rețelele de socializare, la polul opus se află Ozana Barabancea care a decis că anul acesta nu va împodobi pomul. Soprana a venit cu o explicație în acest sens.