Ingratitudinea

Publicat în Dilema Veche nr. 856 din 3 - 9 septembrie 2020
Iconofobie jpeg

V─â g├«ndi╚Ťi deja, pesemne, c─â nu mai am subiecte pentru benigna mea ÔÇ×etic─âÔÇŁ a lucrurilor mici. Am mai scris, ├«n trecut, despre gratitudine ╚Öi ingratitudine.V─â asigur totu╚Öi c─â aici nu inten╚Ťionez s─â revin asupra categoriilor analizate cu alte ocazii. Ast─âzi s├«nt preocupat de tipologia uman─â a ingratului per se, nu ╚Öi de modul s─âu de operare. Mai precis, nu m─â intereseaz─â ce face ╚Öi cum face ÔÇ×nerecunosc─âtorulÔÇŁ, ci de ce face el ceea ce face. ├Än plus, a╚Ö dori s─â l─âmuresc ce sau cine este ingratul ╚Öi, totodat─â, care ar fi ra╚Ťiunile existen╚Ťei lui. Sarcin─â grea, trebuie s─â admite╚Ťi, cu at├«t mai mult cu c├«t, ├«n spatele ei, observ un dublu paradox. Pe de o parte, starea de ingratitudine ÔÇô de╚Öi ai fi tentat s─â o consideri rar─â ╚Öi accidental─â, prin nefirescul pe care-l presupune, i.e. r─âspl─âtirea binelui cu r─âul ÔÇô reprezint─â, dimpotriv─â, o constant─â a naturii umane, trec├«nd, descriptiv, ├«nc─â din cele mai vechi timpuri, prin toate c─âr╚Ťile fundamentale ale marilor religii, prin toate ├«n╚Ťelepciunile ╚Öi prin toate filozofiile. F─âr─â nici un folos, desigur. Ingratul nu a disp─ârut ├«n modernitate, ba, cumva, ├«n istoria contemporan─â, pare s─â fi luat un nou av├«nt.

Pe de alt─â parte, actul nerecuno╚Ötin╚Ťei nu prea treze╚Öte regrete ├«n practicantul ca atare al  ingratitudinii, precum erori de comportament din registre diferite, ca minciuna, violen╚Ťa etc. (care aduc, frecvent, post factum, sentimentul remu╚Öc─ârii). Lucrul se ├«nt├«mpl─â ├«n ciuda faptului c─â efectele nerecuno╚Ötin╚Ťei s├«nt, pentru victima ingratitudinii, extrem de dureroase. Actul ├«n cauz─â (de a fi ingrat) e privit ca o dimensiune simpl─â a vie╚Ťii. Nu are motive s─â creeze complica╚Ťii ÔÇô morale, intelectuale, psihologice. Se (mai) ├«nt├«mpl─â ╚Öi cu asta basta, ciripe╚Öte, ginga╚Ö ╚Öi franc, ideologia pragmatic-supravie╚Ťuitoare a nerecunosc─âtorului de profesie. Dac─â m─â ├«ntreba╚Ťi, prin urmare, ce este ingratul, v─â r─âspund, lini╚Ötit, c─â el se suprapune, tocmai prin elementele men╚Ťionate mai sus, cu un simptom mentalitar ╚Öi de conduit─â, mai degrab─â banal, al colectivit─â╚Ťilor de indivizi, repetabil cu fiecare genera╚Ťie proasp─ât ivit─â ├«n dinamica lumii. Dac─â ├«ntrebarea ar fi cine este ingratul, replica mea nu s-ar putea reduce, ├«n consecin╚Ť─â, dec├«t la o singur─â formulare: un om ca to╚Ťi oamenii, construit pe un profil comun, lipsit de excep╚Ťionalitatea pe care, prezumtiv, ╚Ťi-ar impune-o ├«nclina╚Ťia nativ─â c─âtre malignitate.

De aceea, ingratul nu trebuie caracterizat, necesarmente, drept r─âu. El e doar om ce s─âv├«r╚Öe╚Öte lucruri omene╚Öti, ingratitudinea ╚Ťin├«nd, cu stricte╚Ťe, de predestinarea noastr─â (aminti╚Ťi-v─â parabola biblic─â unde Iisus vindec─â, ├«ntr-o gestic─â de egal─â rev─ârsare a generozit─â╚Ťii, o multitudine de orbi, dintre care, ulterior, surprinz─âtor, dar, altfel, ├«n perfecta, umana ├«n╚Ťelegere a M├«ntuitorului, numai unul se ├«ntoarce s─â-I ╚Öi mul╚Ťumeasc─â). Ingratul nu ilustreaz─â, ├«n concluzie, excep╚Ťia comportamental─â, ci regula ei, venind dintr-o tradi╚Ťie puternic─â, solid configurat─â ├«n istoria umanit─â╚Ťii, cu mari ╚Öanse la un viitor mai str─âlucit chiar ca propriul trecut. ╚śi atunci de ce determin─â ingratitudinea ori, mai corect spus, existen╚Ťa ingratului at├«ta suferin╚Ť─â ├«n receptorul gestului de nerecuno╚Ötin╚Ť─â, ├«n victima odinioar─â m─ârinimoas─â (cu a╚Öa-numitul nerecunosc─âtor)?

Ve╚Ťi fi umi╚Ťi, dar eu r─âm├«n la p─ârerea c─â responsabil─â pentru durerea sa este victima ├«ns─â╚Öi, ├«ntruc├«t ea l-a inventat, ├«n fond, pe ingrat. Ra╚Ťiunea existen╚Ťei ingratului se afl─â unde ai crede mai pu╚Ťin: ├«n filozofia de via╚Ť─â a m─ârinimosului care, prin ac╚Ťiunile lui altruiste, a pus, de la bun ├«nceput, problema apari╚Ťiei gratitudinii ├«ntr-un viitor oarecare. Generosul respectiv a st├«rnit ├«ntreaga tevatur─â, prin ramifica╚Ťiile ipotetice ale carit─â╚Ťii sale. Dup─â legea vaselor comunicante, o cauz─â determin─â un efect. Aici efectul ar fi a╚Öteptarea recuno╚Ötin╚Ťei ulterioare, de un fel sau altul, din partea celui ÔÇ×blagoslovitÔÇŁ la un moment dat. Absen╚Ťa recuno╚Ötin╚Ťei ori, cum se ├«nt├«mpl─â ├«ndeob╚Öte, apari╚Ťia opusului ei determin─â criza. M─ârinimosul se simte tr─âdat, devenind victim─â. S─â accept─âm c─â el comite dou─â erori imense. Primo, creeaz─â, prin simpla lui existen╚Ť─â, sentimentul expectativei. Expectativa a ceva ├«n schimb (de la beneficiarul iubirii sale). Dac─â respectivul nu va corespunde acestei a╚Ötept─âri, se va transforma, automat, ├«n ingrat. Secundo, acela╚Öi generos al etapei ini╚Ťiale nu pricepe c─â natura uman─â este depozitara st─ârii de nerecuno╚Ötin╚Ť─â ab origine. De aceea, se dovede╚Öte nerezonabil ├«n rela╚Ťia cu ingratul, cer├«nd, cum ar veni, pisoiului s─â fie tigru. ├Än plus, m─ârinimosul reveleaz─â ╚Öi o ultim─â o inadecvare. De-a dreptul fatal─â. F─âc├«nd bine ingratului de mai t├«rziu, el sugereaz─â ascendentul s─âu fa╚Ť─â de acesta (ÔÇ×├Ä╚Ťi s├«nt superior: am, iat─â, puterea de a te ridica pe tine, am─âr├«tul!ÔÇŁ). Regret, oameni buni, dar a╚Öa ceva nu va fi iertat. Niciodat─â.

Codrin Liviu Cu╚Ťitaru este profesor la Facultatea de Litere a Universit─â╚Ťii din Ia╚Öi. Cea mai recent─â carte publicat─â: romanul Scriptor sau Cartea transform─ârilor admirabile, Editura Polirom, 2017.

Nicu┼čor fa┼ú─â cu reac┼úiunea jpeg
Made in Taiwan
Felul ├«n care Statele Unite se raporteaz─â la Taiwan e adesea descris ca fiind ÔÇ×ambiguitate strategic─âÔÇŁ.
B─ât─âlia cu gigan╚Ťii jpeg
Viktor, prietenul lui Vladimir
Vehemen╚Ťa cu care Viktor Orb├ín respinge ultimul set de sanc╚Ťiuni ├«mpotriva Rusiei precum ╚Öi alte m─âsuri de sprijin pentru Ucraina arat─â distan╚Ťa care se casc─â ├«ntre Ungaria ╚Öi Europa.
Teze pentru o fenomenologie a protec┼úiei (├«ngere┼čti) jpeg
Inclasabila, impracticabila Rusie
Rusofobia convie╚Ťuie╚Öte constant cu rusofilia, admira╚Ťia cu panica, tentativa colabor─ârii cordiale cu derapajul credul, contraproductiv.
Frica lui Putin jpeg
Eroul pe care ni l-am dori
Relativa mizerie moral─â a lumii europene se oglinde╚Öte ╚Öi ├«n insuficien╚Ťa modelelor pe care ea le-a ales.
Postmaterialismul, butelia și pandemia jpeg
Cîntecul de sirenă al morcovului
Dac─â izb├«nda Ucrainei ├«n fa╚Ťa Rusiei mi-ar umple inima de bucurie, succesul de la Eurovision mi-a umplut-o de o triste╚Ťe melancolic─â.
The Lady and the Unicorn Sight det4 jpg
Unicorni
Existen╚Ťa ÔÇ×m─âgarului cu un singur corn ├«n frunteÔÇŁ a fost confirmat─â ╚Öi de Aristotel.
O mare inven╚Ťie ÔÇô contractul social jpeg
Vlad Constantinesco ╚Öi St├ęphane Pierr├ę-Caps: o pledoarie pentru libertate
Ofer─â o imagine complex─â ╚Öi coerent─â a raporturilor dintre Constitu╚Ťie, stat, societate ╚Öi individ.
Iconofobie jpeg
Bifurca╚Ťiile g├«ndirii etice
Din p─âcate, ÔÇ×a╚ÖezareaÔÇť (etic─â) pe toate nivelurile de g├«ndire r─âm├«ne inaccesibil─â multora dintre noi.
ÔÇ×Cu buleÔÇť jpeg
Noroc chior
Dic╚Ťionarele noastre mai ├«nregistreaz─â ├«ns─â c├«teva caracteriz─âri similare, norocul put├«nd fi apreciat superlativ ca ÔÇ×orbÔÇŁ, ÔÇ×porcescÔÇŁ, ÔÇ×cu carulÔÇŁ.
FILIT ÔÇô Ia╚Öi 2021 jpeg
Activit─â╚Ťi de week-end
├Än via╚Ť─â trebuie s─â ╚Ötii trei lucruri: ce vrei ÔÇô adic─â s─â ai un scop, ├«n ce crezi ÔÇô adic─â s─â respec╚Ťi ni╚Öte valori ╚Öi ce trebuie s─â faci ÔÇô adic─â ce ac╚Ťiuni ├«ntreprinzi.
Un sport la R─âs─ârit jpeg
Wimbledon versus ATP & WTA?
WTA ┼či ATP au spus c─â a interzice sportivi (chestie care nu implic─â ┼ú─ârile lor, deja puse pe tu┼č─â de toat─â lumea) ├«ncalc─â principiul nediscrimin─ârii pe baz─â de na┼úionalitate.
Comunismul se aplic─â din nou jpeg
Efectele pandemiei?
Acum, că pare să fi trecut, unii cercetează în ce măsură pandemia de COVID-19 a afectat serviciile publice dintr-o serie de domenii și din diverse regiuni.
B─ât─âlia cu gigan╚Ťii jpeg
Onoarea și dezonoarea Legiunii de Onoare
Ce onoare mai e medalia Legiunii de Onoare dac─â e oferit─â unor dictatori?
Teze pentru o fenomenologie a protec┼úiei (├«ngere┼čti) jpeg
F─âr─â solemnit─â╚Ťi (memorialistic─â)
Episoadele ÔÇ×omene╚ÖtiÔÇŁ de care am avut parte ├«n nea╚Öteptatele mele experien╚Ťe ministeriale au, totu╚Öi, hazul lor, pe care mi-l amintesc cu o consistent─â nostalgie ╚Öi pe care le povestesc cu pl─âcere c├«nd se ive╚Öte ocazia.
Frica lui Putin jpeg
Homo mendax
Diversitatea ╚Öi amploarea capacit─â╚Ťilor noastre de a min╚Ťi, de a ne min╚Ťi, de a-i min╚Ťi pe ceilal╚Ťi, de a spune falsul, inten╚Ťionat sau nu, s├«nt uluitoare.
Richard M  Nixon and Leonid Brezhnev 1973 jpg
SALT în istorie
În urmă cu exact o jumătate de veac, în mai 1972, cele două superputeri ale Războiului Rece, SUA și URSS, au făcut un pas important și trudit din plin spre dezarmare sau, mai degrabă, spre controlul înarmărilor.
646x404 jpg
Taxe și impozite mai mari? Nu înainte de a lupta, pe bune, cu evaziunea
├Än legisla╚Ťia fiscal─â s├«nt multe exemple de tratamente preferen╚Ťiale.
Iconofobie jpeg
De ce m-a enervat Churchill
Curajul nu se opune a╚Öadar numai la╚Öit─â╚Ťii. Aceasta din urm─â reprezint─â forma absolut─â de e╚Öec al lui, de abdicare a individului de la conduita b─ârb─âteasc─â.
ÔÇ×Cu buleÔÇť jpeg
Toxic (adică nașpa)
Dic╚Ťionarele noastre nu au ├«nregistrat ├«nc─â sensurile figurate al adjectivului ÔÇ×toxicÔÇŁ, de╚Öi acestea s-au r─âsp├«ndit foarte mult ├«n ultima vreme ├«n mass-media ╚Öi ├«n comunicarea curent─â, fiind bine reprezentate ├«n spa╚Ťiul online.
FILIT ÔÇô Ia╚Öi 2021 jpeg
Experien╚Ťe culinare norvegiene
Povestea asta cu cantina se desf─â╚Öoar─â ├«n spa╚Ťii deschise, care comunic─â direct cu holurile largi, ├«n edificii cu ferestre imense sau cu pere╚Ťi practic de sticl─â, cre├«nd o senza╚Ťie de deschidere ╚Öi de libertate,
Un sport la R─âs─ârit jpeg
Grand Chess Tour din nou în România. Merită bucureștenii așa un turneu?
La ┼čah nu po┼úi s─â urli, s─â ├«njuri, s─â acuzi arbitrul ┼či s─â pretinzi c─â pe Levon Aronian, de exemplu, nu ├«l cheam─â a┼ča, c─â a folosit ├«n mod fraudulos numele, culorile de pe cravat─â ┼či blazonul familiei.
Comunismul se aplic─â din nou jpeg
Podul de piatr─â
Nep─âsarea fa╚Ť─â de reguli, cutume, tradi╚Ťii sau istorie pare s─â fie ea ├«ns─â╚Öi un adev─ârat specific local pe la noi.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Garguie, himere, c─âp─â╚Ť├«ni
Empatia func╚Ťioneaz─â doar cu viii. Cu mor╚Ťii, arareori e omul zilei empatic, iar cu cei mor╚Ťi demult, chiar deloc!
Nicu┼čor fa┼ú─â cu reac┼úiunea jpeg
Pacientul rus
Rusia e tratat─â diferit, ├«ns─â tratamentul acesta e similar cu acela aplicat unui locatar de bloc care amenin╚Ť─â s─â dea foc la butelie.

Adevarul.ro

image
Implica┼úiile distrugerii cruci┼č─âtorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagr─â | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Victimele stalinismului, investigate de un medic român incoruptibil
lexandru Birkle a participat la investigarea gropilor comune cu victimele stalinismului, găsite de administraţia germană a Ucrainei în orașul Viniţa, precum și în localitatea Tătarca de lângă Odessa.
image
Una dintre cele mai crude ╚Öi spectaculoase metode de execu╚Ťie
C─âlcarea sau strivirea de c─âtre un elefant este o metod─â de execu╚Ťie sau de tortur─â mai pu╚Ťin cunoscut─â de-a lungul istoriei, de╚Öi a fost practicat─â p├ón─â ├«n secolul al XIX-lea.
image
Graffiti: art─â sau vandalism?
De-a lungul istoriei sale zbuciumate, acest gen artistic a reprezentat mereu un subiect fierbinte, pus la zid și supus dezbaterilor din societate. Este bun sau rău graffiti-ul?