Hip-hop și Rahmaninov

Publicat în Dilema Veche nr. 1009 din 10 august – 16 august 2023
image

În urmă cu 30 de ani, am mers de la Washington la New York cu celebrul Greyhound Line, rețeaua de autobuze care acoperă întreaga țară, RATA sau IRTA Americii, cum ar veni. Pasagerii erau diverși și mai degrabă modești. Mi-aduc aminte că lîngă mine stătea o negresă ca o mătușică din filme, senină și vorbăreață, îmbrăcată gros, deși era vară. Mi-a spus o mulțime de lucruri pe care însă le-am uitat cu totul. Am ținut minte doar că în momentul în care de pe autostradă s-a zărit în depărtare skyline-ul unui mare oraș, ea a zis, arătînd-mi cu degetul: „Booltimore!”. M-a mirat pronunția ei, iar după aplombul cu care-l indica, părea că era un loc important pentru ea și foarte familiar. Femeia aceea pe care n-o cunoșteam vorbea despre un oraș pe care nu-l cunoșteam. Ea era ca acasă, eu eram ca venit pe altă planetă. Cu toate atuurile pe care poate că-mi închipuiam că le aveam atunci, ca tînăr jurnalist venit din Europa să vizitez Statele Unite, probabil greu aș fi găsit să-i spun ceva care s-o intereseze, în schimb, tot ce venea din partea ei mă făcea curios, chiar și o simplă exclamație. Auzi tu, Booltimore!

Numele orașului l-am mai auzit pe la radio sau rostit cu emfază de către Iosif Sava, la emisiunile sale, dat fiind că acolo există una dintre orchestrele foarte bune din Statele Unite (poate nu în primele cinci – Big Five –, dar pe aproape). Probabil că în urechile mele a sunat ceva de genul: „Sergiu Comissiona la pupitrul orchestrei simfonice din Baltimore”.

Cunoscutul dirijor de origine română a fost chiar  cel mai longeviv director din istoria acestei orchestre (între 1969 și 1984). Sub conducerea lui s-a inaugurat, în 1982, și noua sală de concert „Joseph Meyerhoff Hall“, numită după omul de afaceri și filantropul care era pe atunci președintele și finanțatorul orchestrei (și el evreu născut în Rusia țaristă, pe teritoriul actual al Ucrainei). O sală modernă, cu multe suprafețe curbe și fără unghiuri drepte, construită la ideea lui Sergiu Comissiona. Meyerhoff și Comissiona sînt văzuți, de altfel, ca fiind cei doi promotori ai renașterii orchestrei din Baltimore. 

Spre acea sală ne-am îndreptat imediat ce am ajuns la Baltimore. Așadar, era menit ca la a doua vizită în Statele Unite să trec și prin acest oraș, pe care cu atîta mîndrie mi-l arătase „mătușica” din autobuz. Ar fi trebuit să ascultăm Concertul numărul 1 de Ceaikovski, cu Khatia Buniatishvili la pian și Jonathon Heyward dirijor, apoi Dansuri simfonice de Rahmaninov (după cum se vede, compozitorii ruși nu sînt deloc ostracizați în America). Însă Khatia Buniatishvili a fost înlocuită de pianistul uzbec Bezhod Abduraimov. Administratorii sălii, foarte întreprinzători, ca în alte multe asemenea locuri din Statele Unite, au obiceiul să propună spectatorilor diverse mici înțelegeri bănești care pot părea curioase cuiva venit din Europa. Nouă ni s-au părut nostime. De exemplu, contra unei donații de cîțiva dolari, îți propun să devii „patron”. Termenul nu are exact înțelesul românesc. De fapt, ei îți sugerează să devii un fel de spectator mai important, un client căruia, de exemplu, ei să-i rezerve locul de parcare și să-i ofere tot sezonul bilete cu preț redus, să-l înștiințeze ce spectacole urmează și așa mai departe. Sînt mici trucuri destul de eficiente, pe care și managerii instituțiilor culturale de pe la noi ar putea să le adopte, fără cine știe ce eforturi. Nu mai spun că și fără să devii „patron”, la intrarea în „Joseph Meyerhoff Hall“ primești gratuit o revistă-program foarte consistentă.     

Noi am ajuns dinspre Philadelphia, cu vreo două ore înainte de începerea concertului. Parcarea era deschisă și ne-am putut lăsa acolo mașina. Era ora prînzului și ne era foame. Cartierul nu ne spunea mare lucru. Duminică fiind, era și cam pustiu. Vizavi de sala de concerte era un local deasupra căruia scria Anonymus. Dinăuntru răzbătea o muzică hip-hop, nu tocmai îmbietoare pentru cineva pregătit să asculte muzică simfonică. Ne-am învîrtit prin împrejurimi, dar n-am văzut absolut nimic altceva. În cele din urmă ne-am hotărît să intrăm acolo.

Era o sală mare și întunecoasă, iar muzica, la un volum absolut incredibil, te cocoșa la propriu. Ne-a întîmpinat o fată amabilă, de culoare, și ne-a condus zîmbind la o masă. Am remarcat imediat că toți clienții erau fete de culoare, toate plinuțe, toate dichisite, cu coafuri teribile și multe bijuterii. Era clar că intraserăm într-un loc care nu era pentru noi. Nu puteam însă să ieșim imediat, n-am fi vrut să facem vreun gest ostentativ. Muzica aceea avea parcă efectul caniculei. Te bătea în cap, te copleșea, te făcea să nu mai vrei nimic, în afară de liniște. Oare era un local pentru hipoacuzici? Sau, poate, o bună parte din generația tînără are probleme de la prea frecventa folosire a căștilor pentru muzică? 

Ni s-a adus lista de meniu. Prețurile începeau de pe la 50-60 de dolari porția. Era prea mult. Înțelegîndu-ne mai degrabă prin semne, ne-am ridicat tiptil de la masă și ne-am îndreptat spre ieșire. Fata de la intrare ne-a zîmbit înțelegător. Vedea și ea că nu ne potriveam cu locul acela.

Afară ne-am simțit ușurați, ca și cum tocmai am fi ieșit de sub o cascadă. Mi-am adus aminte de expresia pe care odinioară o foloseau unii profesori cînd intrau în clasă: „Ce-i aici, bar de negri?”. Ei bine, chiar așa ceva fusese. Cică expresia n-ar avea neapărat conotații rasiste. Era folosită pentru localurile în care se aduna populația de culoare, pe vremea segregației rasiale, și în care era mai multă animație, muzică, dans și veselie decît în localurile, mai scorțoase, pentru albi. 

Între timp, vizavi se deschisese sala de concerte și aveau și un bufet cu sandviciuri și băuturi la prețuri rezonabile. Aici, marea majoritate a spectatorilor erau albi și trecuți de  70 de ani. De-o parte și de alta a aceleiași străzi existau două lumi total diferite și cu fond sonor diferit. 

N-aș putea spune că am rămas cu vreo impresie specială în urma concertului. Am constatat din nou că publicul american gafează, aplaudînd între părțile unei simfonii sau ale unui concert, ba chiar și la scenă deschisă, cum se spune. Dirijorii și interpreții, deranjați, reacționează uneori prin gesturi sau chiar prin admonestări verbale.

La ieșirea din sală am trecut pe lîngă o fotografie care-l reprezenta pe Rahmaninov în mărime naturală, alături de care îți puteai face o fotografie, probabil pentru a înțelege cît de mic ești în comparație cu marele compozitor. 

Plimbările ulterioare prin centrul orașului și prin port ne-au dat o idee despre procentajele etnice din Baltimore. În afară de publicul din sala de concerte, aproape că n-am mai văzut albi în acel oraș. Pentru europeni e destul de neașteptat ca, într-un oraș de mărime medie, albii să nu fie nici o treime din totalul populației. Pe de altă parte, se consideră că Baltimore ar fi devenit un pol al sărăciei, avînd și cartiere periculoase. Trebuie să spun neapărat, însă, că în drumurile noastre am întîlnit numai oameni binevoitori, pașnici și politicoși. Am înțeles și mîndria „mătușicii” la vederea orașului, în urmă cu 30 de ani.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.