Evaluarea morală

Publicat în Dilema Veche nr. 838 din 12 - 18 martie 2020
Evaluarea morală jpeg

Am apreciat mereu flexibilitatea în abordarea noțiunilor etice și, cu precădere, i-am prețuit pe filozofii care nu cred în rigiditatea hermeneuticii morale. Se află, în acest detaliu, un semn de înțelepciune în adevăratul sens al cuvîntului și, totodată, un indiciu de maturitate existențială. Rețin o excelentă observație a lui Andrei Pleșu, din Minima moralia, conform căreia reflexul etic nu se regăsește într-un punct fix, imuabil, ci în iradierea sa, adică, geometric vorbind, într-o linie dreaptă, în interiorul căreia „punctul“ inițial va fi „nuanțat“ de alte „puncte“ complementare, se va „umaniza“ prin urmare, adaptîndu-se la complexitatea (contradictorie) a vieții însăși. Astfel, conduita morală devine un exercițiu al „intervalului“, o expresie a dinamicii istorice, și nu o dogmă a împietririi spirituale. Admitem cu toții, empiric, acest lucru, în tumultul de zi cu zi. Recunoaștem că, prea des, binele și răul nu există, bogumilic, în stare pură, ci în melanjuri periculoase, infinitezimale, de unde, odată intrat, mai poți ieși cu bine doar prin inspirație norocoasă, pronie divină sau, da, nu trebuie să fim ipocriți, prin arta compromisului (pozitiv). În expresia lor existențială (și nu abstract-teoretică), albul și negrul se intersectează, generînd griul. De aceea, aș lega flexibilitatea judecății etice nu atît de individ, cît de context.

„Intervalul“ evaluării morale ilustrează așadar o chestiune de împrejurare și nu de persoană. Conduita insului – aici ne lovim practic de o banalitate – depinde, fundamental, de circumstanțele biografiei sale. M-am întrebat, încă din tinerețe, cum se naște, de pildă, un erou. Are el o predestinare mentală, psihică, genetică, socială – chiar neurologică, pînă la urmă (dacă tot am vorbit, nu demult, despre „creierul moral“ și am convenit că el există ori nu există, fiind, probabil, o construcție anatomică extrem de precisă)? Acum, la maturitate, tind să constat că mai degrabă nu. Un erou (după standardele clasice ale tipologiei: altruism necondiționat, spirit de sacrificiu, entuziasm vital, „nebunie“ manifestațională etc.) este creat de împrejurările în care îl plasează viața. Observăm, frecvent, că nu știm de ce sîntem capabili pînă cînd nu trăim o situație-limită. Perfect adevărat. Eroismul descrie o realitate maieutică. „Zace“, neștiut, în om, cerîndu-se „moșit“ în manieră socratică. „Moașa“ însă nu e altcineva decît istoria propriu-zisă. Ea „face“ și „desface“, prin provocările sale, ceea ce s-ar putea numi personalitatea eroică.

La fel se întîmplă cu fenomenalitatea etică. Situația (neprevăzutul, surpriza) determină comportamentul („conduita“) și nu invers. Desigur, creierul moral joacă un rol primordial în ecuație. În fond, acum se vede prezența sau absența lui. Contextul biografic prilejuiește, fără îndoială, gîndirea morală. Stranie rămîne natura impredictibilă a răspunsului etic la context. „Cuvioșii“ (aparenți) ai cotidianului liniar se pot trăda a fi, în situația-limită, de o devastatoare, tulburătoare imoralitate, pe cînd „păcătoșii“ standard, din viața obișnuită, dovedesc adesea, pe parcursul „clipelor astrale“, străluciri etice de diamant. Existența abruptă și contondentă deține o abilitate singulară. Aceea de a demasca falsa virtute, de a o stigmatiza ca viciu, și, pe meridianul axiologic diametral opus, de a întrona ceea ce, poate, a părut cîndva viciu drept incontestabilă virtute. Similar, prezumtiva lașitate din rutina biografică dezvăluie, uneori, nebănuite disponibilități eroice, în vreme ce bravura stereotipică s-ar putea arăta ca o penibilă atitudine de poltron în împrejurarea crucială.

Rigorile morale trebuie adaptate la contextul existențial și istoric. Îmi plac de aceea formulările juridice, din dreptul penal, precum „circumstanțele agravante“ ori, dimpotrivă, „circumstanțele atenuante“, întrucît ele acordă „credit“, cum ar veni, axiomei de mai sus. Nu ai cum să judeci, în actualitate, altfel decît la suprafață, adică într-o paradigmă universală a binelui și răului, conduita morală a unui context oarecare din trecut. Riști inadecvarea. Îți lipsește experiența revelatoare a istoriei acelui timp și, implicit, mecanica existențială a acelei lumi. Este de ajuns să-ți proiectezi propriile reacții comportamentale, din cinetica spațiului tău carevasăzică, în segmentul valorilor dispărute, pentru a înțelege ruptura mentală și, neîndoios, etică dintre etape. Prin noțiunea de saeculum, Tacit nu tipiza numai „mentalitățile“ diacroniei, ci și „moralitățile“ ei. Ca atare, în conduita morală și, mai ales, în judecarea sa corectă, devine necesar să rămînem în prezent, să ne raportăm, invariabil, la actualitate. Abia atunci vom avea parte de epifanii. Epifaniile, cum spuneam, eticii aparente și ale virtuților fariseice.

Codrin Liviu Cuțitaru este profesor la Facultatea de Litere a Universității din Iași. Cea mai recentă carte publicată: romanul Scriptor sau Cartea transformărilor admirabile, Editura Polirom, 2017.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Din istoria cozonacului: de la pufosul din „La Medeleni“ la economicosul comuniștilor, copt pe ambalajele de la unt
Unul dintre cele mai iubite deserturi, care împletește religia cu laicul, tradiția cu inovația și care mereu are miros de copilărie, este cozonacul. „Weekend Adevărul“ vă conduce în câteva puncte-cheie ale istoriei acestei prăjituri.
image
Cum să bem corect apă pentru a ne hidrata corespunzător. Sfaturile unui medic nutriționist
Medicii subliniază că, pentru a îmbunătăți sănătatea și starea de bine, este crucial să înțelegem cum să bem corect apă în timpul zilei pentru a ne asigura că organismul primește hidratarea necesară
image
Ceapa verde și beneficiile ei pentru sănătate. Ce persoane trebuie să fie precaute cu consumul acesteia
Ceapa verde este nelipsită de pe mesele românilor, mai ales în sezonul de primăvară. Puțini știu însă că, pe lângă gustul pe care îl are, leguma oferă și beneficii importante pentru sănătate

HIstoria.ro

image
În 1942, Armata Română a prăznuit Paștele pe Frontul de Est
Paştele din 1942 a căzut pe 5 aprilie 1942. Armata Română se afla în plină Campanie din Est. Mai erau șapte luni pînă la Dezastrul de la Stalingrad, moment de răsturnare strategică în cel de-al doilea Război mondial.
image
Atacul japonez de la Pearl Harbor, o surpriză strategică pentru SUA
Personalului SIGINT din cadrul US Navy urmărea acțiunile și deplasările flotei japoneze prin analiza traficului radio.
image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.