Europa între probleme şi dileme

Publicat în Dilema Veche nr. 744 din 24-30 mai 2018
Europa între probleme şi dileme jpeg

Dacă Europa ar fi confruntată numai cu probleme poate că perioada pe care o trăim acum nu ar fi atît de dramatică. Problemele, ştim cu toţii, îşi găsesc pînă la urmă o rezolvare. Pe cerul Europei s-au adunat însă norii trişti ai unor dileme, ceea ce complică infinit lucrurile întrucît, o ştim din definiţia respectivului concept, dilemele nu au soluţie.

Cei puţin două dileme perturbă în prezent construcţia europeană: una legată de imigraţie, iar alta identitară, cele două dileme fiind de fapt gemene.

Cum să proclami la nesfîrşit universalitatea unor valori (precum drepturile omului, dreptul la liberă circulaţie, dreptul la azil, datoria morală de a fi ospitalieri faţă de cei care fug de dezastre) şi să ţi păstrezi în acelaşi timp identitatea?

Cum să faci să poată coabita dreptul la continuitate istorică şi deschiderea spre lume?

Uniunea Europeană pare în prezent o citadelă asediată căreia i se „desprind“ contraforţii. Marea Britanie s-a detaşat de corpul comunitar şi navighează spre alte experienţe geopolitice. Polonia, Ungaria şi alte ţări din Europa Centrală sînt tentate de „virtuţile“ unei noi doctrine, cea a democraţiei iliberale. Soliditatea proiectului comunitar mai este pusă la grea încercare şi de capacitatea uluitoare a altor ţări (din sudul şi estul Europei) de a vida democraţia de sens. Aş mai semnala aici şi o anumită abilitate a claselor politice de a frîna (uneori pînă la punctul zero) capacitatea de intervenţie a statului de drept chiar şi atunci cînd legislaţia este în perfect acord cu exigenţele Bruxelles-ului.

O altă dilemă, mai nouă, ţine de relaţiile cu Statele Unite. Oare poate intra efectiv Uniunea Europeană în conflict comercial şi diplomatic cu puterea care îi asigură securitatea şi care a salvat democraţia europeană de două ori în secolul trecut? Acumularea unor intense divergenţe între europeni şi americani, pe fondul a două viziuni de viitor care nu se suprapun, amplifică turbulenţele actuale de navigaţie ale pachebotului european.

Pe un plan mai larg, însă, există un sentiment resimţit şi în estul, şi în vestul Europei că Occidentul şi-a pierdut busola. Observ, în ultimii ani, cum se multiplică în librării cărţile legate de declinul sau de decadenţa Occidentului. „Istoria Occidentului, declin sau metamorfoză?“ se intitula un dosar special publicat de cotidianul Le Monde în iulie 2014. Un titlu care m-a tulburat. Sună într-un fel ca o întrebare pusă la un referendum: ce preferaţi, declinul -sau metamorfoza? O altă dilemă se ascunde de fapt aici. Dacă votaţi cu declinul, atunci trebuie să ne consolăm cu ideea că o veche civilizaţie dispare sub ochii noştri. Dacă votaţi cu metamorfoza, atunci trebuie să ne consolăm cu ideea că o nouă civilizaţie apare sub ochii noştri, care va fi total diferită de cea precedentă, deşi va îngloba elemente disparate din ea…

În ianuarie anul trecut, Michel Onfray, un filozof care mă intrigă şi pe care îl apreciez foarte mult, publica în Franţa un fel de tratat de „declinologie“, intitulat Decadenţă. Viziunea sa este apocaliptică. Pentru Michel Onfray civilizaţia iudeo-creştină nu mai are mult de trăit. Şi chiar dacă dispariţia ei va însemna un proces etalat încă pe cîteva secole, el este ireversibil, ne spune Onfray.

Cu atîtea veşti proaste îmi pun însă o întrebare, şi ea „dilematică“, motivată mai mult de instinctul de supravieţuire al scriitorului din mine decît de decepţiile jurnalistului din mine. El, jurnalistul, după 30 de ani de comentarii pe marginea actualităţii, s-ar retrage pe o insulă pustie pentru a nu mai fi obligat să reflecteze la incapacitatea oamenilor şi a societăţilor umane de a nu repeta greşelile trecutului. Scriitorul din mine, care scrie pentru oameni şi mai ales pentru tineri, îşi pune însă o altă întrebare: cum să facem ca să le insuflăm tinerilor ceva mai multă încredere în Europa? Există, în acest demers oarecum didactic, nişte clişee pe care le întîlnesc des. Cum ar fi următoarea afirmaţie: această nouă criză este benefică pentru că din ea Europa va ieşi mai puternică, mai motivată în dorinţa ei de integrare, de consolidare a casei comune etc… Aşa că îmi reformulez mie întrebarea: cum să-i fac pe tineri, fără să fiu didactic, să creadă în Europa, să-şi extragă energie din statutul lor de europeni care circulă liber pe un imens teritoriu şi să-i conving că de ei depinde supravieţuirea edificiului?

Reflectînd la aceste întrebări, îmi amintesc de o „iluminare“ pe care am avut-o anul trecut la Festivalul de teatru de la Avignon, unde participam la o dezbatere despre imigraţie, migraţii şi piesele scrise pe această temă (aveam şi eu una în programul festivalului, în OFF). La discuţii participa şi un dramaturg originar din Coasta de Fildeş care a intervenit în discuţie cu o „viziune africană“. El s-a exprimat cam aşa: „Dintotdeauna m-am hrănit cu cultura occidentală, europeană, în special franceză, deci mă simt european şi simt că am dreptul să trăiesc în Europa“.

Afirmaţia sa atît de simplă şi de sinceră m-a emoţionat întrucît şi eu, în 1987, cînd plecam în Franţa, simţisem acelaşi lucru, şi anume că aveam dreptul să trăiesc în Occident pentru că eram de „cultură europeană“.

Rememorînd această secvenţă, îmi spun: de fapt, sîntem mult mai mulţi cei care vor să „salveze Europa“, iar marea lor majoritate se află de fapt… în afara Europei. 

Matei Vișniec este scriitor, dramaturg și jurnalist.

Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Locul în care democrația liberală s-a dus să moară
Instalat la putere la finalul anului trecut, cabinetul Petkov a promis ferm o ruptură cu trecutul de corupție și guvernare ineficientă.
Bătălia cu giganții jpeg
Cîte sortimente de brînză se produc în Franța?
Confruntat cu o asemenea blocadă, președintelui îi va fi foarte greu să guverneze în cel de-al doilea mandat.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Teme „riscante” ale dezbaterii religioase
Părintele Iustin Marchiș, de care mă leagă o viață de dialog spiritual, mi-a trimis, de curînd, mai multe pagini din textele protodiaconului Andrei Kuraev, teolog neconvențional al Bisericii Ortodoxe Ruse.
Frica lui Putin jpeg
Contrafactualități
Rămîne aproape întotdeauna în istorie un rest inexplicabil prin considerente pur raționale, prin forțe obiective, prin factori clasificabili și relevanți statistic ori prin determinisme sociale.
AFumurescu prel jpg
Pe repede-încet
Zilele acestea am ajuns în țară și m-am străduit din răsputeri, ca de fiece dată, să (re)înțeleg societatea românească.
o suta de ani in casa noastra cover opt jpg
Istorie pentru copii și prăjitură cu ouă
Cititorul este purtat printr-un întreg univers ilustrat de obiecte de epocă, toate care mai de care mai interesante, ce înfățișează poveștile și informațiile din text.
O mare invenție – contractul social jpeg
Este necesară schimbarea actualei forme de guvernămînt? (II)
Nu mai cred astăzi că forma de guvernămînt stabilită prin actuala Constituție este sursa disfuncționalităților și eșecurilor sistemului politic din România.
Iconofobie jpeg
Pesimistul, un personaj respectabil
Omul înțelept sesizează, în efemeritatea lucrurilor, prin extrapolare, vremelnicia întregii lumi și, ca atare, își poate permite să verse, compasiv, o lacrimă de regret.
„Cu bule“ jpeg
Urmăritori, adepți, follower(ș)i
Influența engleză actuală, mai ales cea manifestată în jargonul Internetului, poate produce anumite perplexități vorbitorilor din alte generații, atunci cînd schimbă sensurile uzuale și conotațiile pozitive sau negative ale cuvintelor.
HCorches prel jpg
Ce oferim și ce așteptăm
Predăm strungul în epoca informatizării.
p 7 WC jpg
Opt lecții ale războiului din Ucraina
Interdependența economică nu preîntîmpină războiul.
Un sport la Răsărit jpeg
Țiriac zice că îl vede pe Nadal murind pe terenul de tenis. Adică Nadal e muritor?
Ce va muri e o anumită idee despre sport, aceea că iei corpul tău, aşa cum l-ai clădit cu muncă şi apă plată, şi faci tot ce poţi pentru a învinge fără reproş.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Un roman de știință
Bill Bryson nu este om de știință, nu are o formație științifică și, poate tocmai de aceea, tot ce scrie pare să aibă în spate un proces de înțelegere, de clarificare a unor lucruri, pînă la nivelul la care devin accesibile oricărui om cu o minimă educație academică.
Bătălia cu giganții jpeg
Datoria Europei
Nici Franța, nici Germania și nici – cu atît mai puțin! – Țările de Jos ori Danemarca nu vor face rabat de la exigențele procesului de aderare.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Note, stări, zile
Mi-e greu să pricep de ce a certa pe toată lumea e o formă de „acțiune”.
Frica lui Putin jpeg
„Nu umiliți Franța, domnule președinte!”
Președintele Franței, Emmanuel Macron, a declarat de două ori, nu o singură dată, că „nu trebuie umilită Rusia”.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Eroismul ucrainean și inima stafidită a Europei
Ucrainenii dau Europei anului 2022 o lecție pentru care mă tem că opulentul nostru continent, cu birocrația lui pe cît de groasă, pe atît de nevolnică, cu politicienii lui minusculi, nu este pregătit.
Cooper Union jpg
Două surori, un muzeu și o premieră
În primăvara anului 1897, la etajul al patrulea al școlii publice Cooper Union din Manhattan pe care o înființase bunicul lor, surorile Hewitt au inaugurat Muzeul de Arte Decorative Cooper Union.
Tezaur jpg
O lungă istorie de furt
Furturile din Ucraina sînt o reamintire brutală a celor cu care s-a confruntat, în istorie, România.
Iconofobie jpeg
Iubirea/ura de aproape
Devii mizantrop nu neapărat cunoscînd răul din celălalt, cît cunoscînd răul din tine.
HCorches prel jpg
La vida loca loca loca loca
Deprinderea aceasta a defăimării profesorilor a devenit la noi pandemică și are un gust nu amar, ci de-a dreptul grețos, cel puțin în percepția mea.
p 7 2 WC jpg jpg
De ce refuză Occidentul să numească fascistă Rusia lui Putin?
Jena Occidentului de a numi fascistă Rusia lui Putin se explică prin contextul psiho-istoric al țărilor europene.
Un sport la Răsărit jpeg
Ce mai facem cu Naționala?
Ne torturează şi o torturăm, chestiune din care nimeni nu va rămîne întreg. Echipa României nu e altceva decît oglinda României.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Ospitalitate
Nu e neapărat ipocrizie, cum ar zice unii, ci politețe și meserie.

HIstoria.ro

image
Dacă am fi luptat și vărsat sânge în 1940 pentru Basarabia, poate că...
Istoria nu se scrie cu autoprotectoarele „dacă...” și „poate că...”. Nimeni nu poate dovedi, chiar cu documente istorice atent selectate, că „dacă...” (sunteţi liberi să completaţi Dumneavoastră aici), soarta României ar fi fost alta, mai bună sau mai rea. Cert este că ultimatumurile sovietice din 26-27 iunie 1940 și deciziile conducătorilor români luate atunci au avut efecte puternice imediate, dar și pe termen lung.
image
Bătălia de la Poltava, sau cum a devenit Rusia o Mare Putere
27 iunie 1709: în urma victoriei de la Poltava, Rusia se alătură grupului de Mari Puteri europene și, prin înfrângerea Suediei, câștigă definitiv poziția de cea mai mare putere a Europei Nord-Estice. Era primul pas al dezvoltării fulminante a Rusiei. Bătălia de la Poltava, una din cele mai mari bătălii ale Marelui Război Nordic (uitat, din păcate, de istoriografia modernă), a avut, așadar, consecin
image
Cine a fost Mary Grant, englezoaica devenită simbol al Revoluției de la 1848 din Țara Românească
„România revoluționară”, creația pictorului Constantin Daniel Rosenthal, este unul dintre cele mai reprezentative tablouri ale românilor, simbol al Revoluției de la 1848. Românca surprinsă în tabloul care a făcut istorie a fost, de fapt, la origini, o englezoaică pe nume Mary Grant.