ÔÇ×Dumnezeu smulge petale una c├«te unaÔÇŁ

Publicat în Dilema Veche nr. 874 din 7 - 13 ianuarie 2021
Oare cînd am început să arătăm așa de aiurea la lumina naturală? jpeg

├Äncep, a╚Öadar, cu acest articol, anul 2021, dup─â anul 2020, care a adus at├«t de mult nou ├«n vie╚Ťile noastre. ├Äncep continu├«nd bilan╚Ťul din articolul precedent, prin care vreau s─â punctez aspectele pozitive care au marcat sistemul educa╚Ťional rom├ónesc, pentru ca lucrurile bune s─â nu se ├«nece de tot ├«n percep╚Ťiile generale negative. Spuneam c─â o reu╚Öit─â a reprezentat-o desf─â╚Öurarea examenelor na╚Ťionale ├«n condi╚Ťii de siguran╚Ť─â pe timp de pandemie. Dar tot de acest moment al examenelor se leag─â ╚Öi o alt─â decizie, anume anonimizarea rezultatelor, o m─âsur─â care de mult trebuia luat─â, pentru a se respecta prevederile europene privitoare la protec╚Ťia datelor personale, prevederi cunoscute sub numele de reglement─âri GDPR. Este o m─âsur─â care atest─â aten╚Ťia acordat─â intimit─â╚Ťii, confiden╚Ťialitatea fiind, ├«n opinia mea, o form─â de manifestare a empatiei ╚Öi a solidarit─â╚Ťii, de recunoa╚Ötere a dreptului de a fi diferit.

Pe fondul acesta pandemic, ultimele luni de ╚Öcoal─â ale anului ╚Öcolar precedent au fost destul de afectate ├«n privin╚Ťa calit─â╚Ťii, au fost perioade de confuzie, s-a pierdut materie ÔÇô una peste alta, a existat, desigur, un blocaj ini╚Ťial. Ca atare, peste var─â, o serie de grupuri de exper╚Ťi, organiza╚Ťi pe specialit─â╚Ťi, au fost solicita╚Ťi de MEC pentru a scrie ghiduri remediale care s─â orienteze activit─â╚Ťile remediale necesare ├«n anul ╚Öcolar urm─âtor, astfel ├«nc├«t elevii s─â poat─â recupera, profesorii s─â ╚Ötie cum s─â ├«i sprijine, iar efectul blocajelor de la sf├«r╚Öitul anului ╚Öcolar precedent s─â fie diminuat. A fost o munc─â foarte grea ╚Öi intens─â ÔÇô am participat ├«n grupul de limba ╚Öi literatura rom├ón─â pentru liceu ÔÇô, care ne-a solicitat la maximum timp de aproape dou─â luni, ├«n timpul verii, iar rezultatul este o colec╚Ťie de ghiduri cu un solid aparat teoretic, dar ╚Öi cu o bogat─â palet─â de exemple de bune practici, dup─â opinia mea extrem de folositoare nu doar din perspectiva unui demers remedial. Au fost incluse ├«n aceste ghiduri ╚Öi primele sugestii de construc╚Ťie a demersurilor didactice ├«n mediul online sau de tip blended learning.

Trec├«nd mai departe, odat─â cu ├«nceperea anului ╚Öcolar 2020-2021 au fost demarate procedurile de asigurare a tabletelor pentru to╚Ťi elevii care au solicitat sprijin ├«n acest sens, pentru c─â nu dispun ├«n familie de resursele necesare particip─ârii la ore online. ├Än acest moment ├«n care scriu, absolut to╚Ťi elevii din ╚Ťar─â care au solicitat acest sprijin l-au primit. Sigur, lucrurile nu s-au putut desf─â╚Öura, nici ├«n aceast─â privin╚Ť─â, peste noapte, pentru c─â achizi╚Ťiile respect─â etape ╚Öi procedurile legislative ├«ngreuneaz─â adesea procesul, dar demersurile s-au f─âcut din timp. Un aspect interesant, pe care ├«l men╚Ťionez ├«n parantez─â, este legat de acest demers. Un procent semnificativ dintre cei care au solicitat tablete (├«n unele jude╚Ťe o treime sau chiar mai mult) le-au refuzat c├«nd acestea au venit, constat├«nd c─â ele nu se dau cadou, ci ├«n folosin╚Ť─â, ╚Öi c─â nu pot fi ├«nstr─âinate. E o realitate care cred c─â ar merita o aten╚Ťie special─â, dar nu e locul ├«n acest articol.

Tot ├«n debutul acestui an ╚Öcolar s-a demarat procesul constituirii unui corp na╚Ťional de evaluatori care s─â corecteze la examenele na╚Ťionale. E o decizie pe care eu o a╚Ötept de c├«╚Ťiva ani, am scris ├«n mai multe r├«nduri, am discutat despre aceast─â nevoie ├«n mai multe ocazii cu oamenii la care aveam acces din zona decizionalului ╚Öi m─â bucur foarte tare c─â s-a demarat acest proces. Spus pe scurt, ace╚Öti exper╚Ťi ├«n evaluare ar trebui s─â fie forma╚Ťi de a╚Öa manier─â ├«nc├«t s─â se diminueze subiectivitatea ├«n procesul not─ârii, actul corect─ârii lucr─ârilor s─â fie mai profesionist ╚Öi s─â aib─â un grad mai ridicat de acurate╚Ťe. P├«n─â ├«n momentul ├«n care scriu a fost realizat─â o prim─â selec╚Ťie, pe baz─â de prob─â, a celor care vor intra ├«n procesul form─ârii ╚Öi s-a demarat etapa form─ârii formatorilor. ├Änceputul anului ╚Öcolar a adus ╚Öi decizia doamnei ministru Monica Anisie de a revizui modelul de subiect pentru examenul de evaluare na╚Ťional─â, model propus ├«ntr-o prim─â variant─â ├«n august. Nu voi insista mult, am scris despre acest subiect mai multe articole, am creat deja destule valuri, punctez doar faptul c─â deschiderea doamnei ministru la argumentele aduse, faptul c─â a decis s─â le analizeze ╚Öi, pe baza lor, s─â solicite revizuirea modelului constituie o foarte important─â m├«n─â de sprijin acordat─â elevilor. ├Än primele luni ale noului an ╚Öcolar au fost demarate ╚Öi o serie de webinarii care s─â sprijine profesorii ├«n realizarea demersurilor online, apoi altele care s─â faciliteze utilizare ghidurilor remediale despre care am scris mai sus.

Mai punctez, foarte pe scurt, pentru c─â spa╚Ťiul ├«ncepe s─â se restr├«ng─â, a╚Öa cum se restr├«nge ╚Öi timpul care mai r─âm├«ne din acest an ╚Öcolar. La nivel preuniversitar, important ╚Öi cu impact mentalitar pe termen lung m─â a╚Ötept s─â fie parteneriatul semnat ├«ntre MEC ╚Öi CJI (Centrul pentru Jurnalism Independent), prin care se va ini╚Ťia infuzarea curriculum-ului na╚Ťional de limba ╚Öi literatura rom├ón─â cu elemente de educa╚Ťie media. Am mai scris ╚Öi despre acesta.

N-a╚Ö vrea s─â treac─â neobservat nici faptul c─â pentru prima dat─â s-a elaborat un regulament complet, cap-coad─â, cum s-ar zice, privind organizarea ╚Öi func╚Ťionarea ├«nv─â╚Ť─âm├«ntului pedagogic ├«n sistemul preuniversitar. O form─â a acestuia fusese semnat─â de Ecaterina Andronescu ├«n 2019, la ini╚Ťiativa lui Mircea Bertea, directorul Colegiului Pedagogic ÔÇ×Gheorghe Laz─ârÔÇŁ din Cluj-Napoca. Completat acum de Anca Denisa Petrache, Anamaria Ciobotaru, Adriana Dumitru ╚Öi Adriana Matache, alte nume reprezentative ale ├«nv─â╚Ť─âm├«ntului pedagogic preuniversitar, acest regulament normeaz─â o sumedenie de aspecte care erau ├«n aer. Leg de acest punct ╚Öi constituirea unui corpus de ╚Öcoli de aplica╚Ťie, unde se va face practic─â pedagogic─â, ├«n care profesori-mentori specializa╚Ťi vor sprijini procesul form─ârii studen╚Ťilor ca profesori. De asemenea, tot aici punctez constituirea primelor masterate didactice ├«n c├«teva centre universitare, masterate a╚Öteptate de vreo zece ani. Foarte important de punctat, dar asupra acestui proiect probabil voi mai reveni: demararea Strategiei privind digitalizarea educa╚Ťiei din Rom├ónia 2021-2027, proiectul cunoscut sub numele SMART-Edu, gestionat de Jean Badea, subsecretar de stat. E un proiect stategic de mare anvergur─â, care ├«╚Öi propune reformarea sistemic─â, ├«n jurul unor concepte-cheie cum ar fi accesibilitatea, conectivitatea, comunitatea, ecosistemul educa╚Ťional digital, inovarea ╚Öi sustenabilitatea.

├Änchei cu c├«teva extrem de importante decizii care s-au luat ├«n privin╚Ťa ├«nv─â╚Ť─âm├«ntului universitar ╚Öi postuniversitar. Revizuirea CNADTCU (Consiliul Na┼úional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor ╚Öi Certificatelor Universitare) ╚Öi CEMU (Consiliului de Etic─â ╚Öi Management Universitar), ├«n primul r├«nd, organisme care miroseau ur├«t ╚Öi au fost primenite. Deriv├«nd, apoi, deciziile istorice privind doctoratele. Mai ├«nt├«i accesul liber la acestea, ministerul f─âc├«nd publice peste 1.300 de teze, urm├«nd s─â se publice ╚Öi celelalte. Apoi retragerea acredit─ârii ╚Öcolilor doctorale de la Academia de Poli╚Ťie, ╚Öcoli doctorale ├«n care mirosul de impostur─â devenise pestilen╚Ťial.

ÔÇ×Dumnezeu smulge petale una c├«te unaÔÇŁ, zice poeta Ana Don╚Ťu ├«n volumul Cadrul 25. Greu an am avut, desigur. Dar fa╚Ť─â de petalele cu cele rele, eu cred c─â petalele cu cele bune au predominat. S─â vedem ce petale va smulge Dumnezeu ├«n anul care vine!   

Horia Corche╚Ö este scriitor ╚Öi profesor de limba ╚Öi literatura rom├ón─â.

Nicu┼čor fa┼ú─â cu reac┼úiunea jpeg
Inamicul
Occidentul începe, încet-încet, să abandoneze iluziile că Rusia poate fi tratată altfel decît ca inamic.
B─ât─âlia cu gigan╚Ťii jpeg
╚śi-am ├«nc─âlecat pe-o ╚Öa...
Au trecut 23 de ani de c├«nd am intrat pentru prima dat─â ├«n redac╚Ťia Dilemei.
Teze pentru o fenomenologie a protec┼úiei (├«ngere┼čti) jpeg
Comunicare f─âr─â comunicare
Abilitatea de a perora fără să spui nimic e, pare-se, înzestrarea obligatorie a cuiva care vrea să-și asigure o carieră publică de succes.
Frica lui Putin jpeg
Monoteisme
Politeismul este relativ favorabil toleran╚Ťei ╚Öi pluralismului.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
De ce enerveaz─â claritatea moral─â ╚Öi pe unii, ╚Öi pe al╚Ťii
Claritatea moral─â nu e limpezimea con╚Ötiin╚Ťei emitente, ci limpezimea privirii asupra realit─â╚Ťii.
Hong Kong 1868 jpg
Hong Kong
În 1898, Marea Britanie și China au semnat un tratat prin care celei dintîi i se concesiona pentru încă 99 de ani orașul-port.
p 5 WC jpg
Cine ╚Öi cum lupt─â cu infla╚Ťia
Infla╚Ťia nu este dec├«t o ÔÇ×tax─âÔÇŁ pe care o ├«ncaseaz─â statul ╚Öi mediul economic ╚Öi o pl─âtesc consumatorii.
Iconofobie jpeg
M─â mir f─âr─â a fi uimit
Surpriza spiritual─â, generat─â de o realitate care te fascineaz─â, ├«╚Ťi st├«rne╚Öte, instantaneu, curiozitatea, interesul ad├«nc ╚Öi, apoi, apetitul pentru cunoa╚Öterea ei.
ÔÇ×Cu buleÔÇť jpeg
╚śaiba
Nu ╚Ötim exact c├«nd ╚Öi de ce tocmai ÔÇ×╚ÖaibaÔÇŁ a devenit, ├«n rom├óna colocvial─â, emblema depreciativ─â a muncii manuale grele.
HCorches prel jpg
Un salut din Vama Veche
Am scris de multe ori despre nevoia schimb─ârii grilelor de lectur─â, despre nevoia de a deschide, prin textele propuse spre studiu, c─âi de acces spre dezvoltarea personal─â ╚Öi spre experien╚Ťa cotidianului, despre nevoia de a folosi aceste texte ├«n cheia valorilor contemporaneit─â╚Ťii.
p 7 jpg
Calea spre premodernitate a Rusiei
Putin ÔÇ×e chipul unei lumi pe care mintea occidental─â contemporan─â nu o ├«n╚ŤelegeÔÇť.
Comunismul se aplic─â din nou jpeg
Avort
Interzicerea avorturilor nu era o simplă lege restrictivă, ci devenise un instrument de represiune, de șantaj și teroare.
Nicu┼čor fa┼ú─â cu reac┼úiunea jpeg
Locul ├«n care democra╚Ťia liberal─â s-a dus s─â moar─â
Instalat la putere la finalul anului trecut, cabinetul Petkov a promis ferm o ruptur─â cu trecutul de corup╚Ťie ╚Öi guvernare ineficient─â.
B─ât─âlia cu gigan╚Ťii jpeg
C├«te sortimente de br├«nz─â se produc ├«n Fran╚Ťa?
Confruntat cu o asemenea blocadă, președintelui îi va fi foarte greu să guverneze în cel de-al doilea mandat.
Teze pentru o fenomenologie a protec┼úiei (├«ngere┼čti) jpeg
Teme ÔÇ×riscanteÔÇŁ ale dezbaterii religioase
P─ârintele Iustin Marchi╚Ö, de care m─â leag─â o via╚Ť─â de dialog spiritual, mi-a trimis, de cur├«nd, mai multe pagini din textele protodiaconului Andrei Kuraev, teolog neconven╚Ťional al Bisericii Ortodoxe Ruse.
Frica lui Putin jpeg
Contrafactualit─â╚Ťi
R─âm├«ne aproape ├«ntotdeauna ├«n istorie un rest inexplicabil prin considerente pur ra╚Ťionale, prin for╚Ťe obiective, prin factori clasificabili ╚Öi relevan╚Ťi statistic ori prin determinisme sociale.
AFumurescu prel jpg
Pe repede-încet
Zilele acestea am ajuns ├«n ╚Ťar─â ╚Öi m-am str─âduit din r─âsputeri, ca de fiece dat─â, s─â (re)├«n╚Ťeleg societatea rom├óneasc─â.
o suta de ani in casa noastra cover opt jpg
Istorie pentru copii și prăjitură cu ouă
Cititorul este purtat printr-un ├«ntreg univers ilustrat de obiecte de epoc─â, toate care mai de care mai interesante, ce ├«nf─â╚Ťi╚Öeaz─â pove╚Ötile ╚Öi informa╚Ťiile din text.
O mare inven╚Ťie ÔÇô contractul social jpeg
Este necesară schimbarea actualei forme de guvernămînt? (II)
Nu mai cred ast─âzi c─â forma de guvern─âm├«nt stabilit─â prin actuala Constitu╚Ťie este sursa disfunc╚Ťionalit─â╚Ťilor ╚Öi e╚Öecurilor sistemului politic din Rom├ónia.
Iconofobie jpeg
Pesimistul, un personaj respectabil
Omul ├«n╚Ťelept sesizeaz─â, ├«n efemeritatea lucrurilor, prin extrapolare, vremelnicia ├«ntregii lumi ╚Öi, ca atare, ├«╚Öi poate permite s─â verse, compasiv, o lacrim─â de regret.
ÔÇ×Cu buleÔÇť jpeg
Urm─âritori, adep╚Ťi, follower(╚Ö)i
Influen╚Ťa englez─â actual─â, mai ales cea manifestat─â ├«n jargonul Internetului, poate produce anumite perplexit─â╚Ťi vorbitorilor din alte genera╚Ťii, atunci c├«nd schimb─â sensurile uzuale ╚Öi conota╚Ťiile pozitive sau negative ale cuvintelor.
HCorches prel jpg
Ce oferim și ce așteptăm
Predăm strungul în epoca informatizării.
p 7 WC jpg
Opt lec╚Ťii ale r─âzboiului din Ucraina
Interdependen╚Ťa economic─â nu pre├«nt├«mpin─â r─âzboiul.
Un sport la R─âs─ârit jpeg
Țiriac zice că îl vede pe Nadal murind pe terenul de tenis. Adică Nadal e muritor?
Ce va muri e o anumit─â idee despre sport, aceea c─â iei corpul t─âu, a┼ča cum l-ai cl─âdit cu munc─â ┼či ap─â plat─â, ┼či faci tot ce po┼úi pentru a ├«nvinge f─âr─â repro┼č.

Adevarul.ro

image
Imagini spectaculoase cu uria┼čul pod de la Br─âila dup─â montarea tablierului metalic de 22.000 de tone FOTO
Mar┼úi, 28 iunie, a fost montat ultimul dintre cele 86 de segmente de tablier metalic la podul suspendat de la Br─âila, informeaz─â┬á CNAIR. Podul peste Dun─âre de la Br─âila va fi cel mai mare pod suspendat din Rom├ónia ┼či al treilea din Europa.
image
Primele imagini cu racheta ruseasc─â┬á X-22 care love┼čte centrul comercial din Kremenciuk - VIDEO
Au ap─ârut primele imagini cu racheta care love┼čte centrul comercial din Kremenciuk. Este vorba despre o rachet─â ruseasc─â X-22. ├Än urma atacului de luni, cel pu┼úin 18 persoane ┼či-au pierdut via┼úa.
image
Sentinţă în cazul lui Andrei, băiatul de 13 ani omorât în bătaie pentru o fată, în centrul Mangaliei
În urmă cu doi ani, Andrei (13 ani) a fost bătut pe o stradă din Mangalia de un alt tânăr. La scurt timp, victima a murit.

HIstoria.ro

image
Nașterea Partidului Țărănesc, în tranșeele de la Mărășești
├Än Primul R─âzboi Mondial, Mihalache se ├«nscrie voluntar ca ofi┼úer ├«n rezerv─â ╚Öi se remarc─â prin curaj ╚Öi prin vitejie peste tot, dar mai cu seam─â la M─âr─â╚Öe╚Öti. Regele Ferdinand ├«nsu╚Öi ├«i prinde ├«n piept ordinul ÔÇ×Mihai ViteazulÔÇť pentru faptele sale de eroism.
image
Dacă am fi luptat și vărsat sânge în 1940 pentru Basarabia, poate că...
Istoria nu se scrie cu autoprotectoarele ÔÇ×dac─â...ÔÇŁ ╚Öi ÔÇ×poate c─â...ÔÇŁ. Nimeni nu poate dovedi, chiar cu documente istorice atent selectate, c─â ÔÇ×dac─â...ÔÇŁ (sunte┼úi liberi s─â completa┼úi Dumneavoastr─â aici), soarta Rom├óniei ar fi fost alta, mai bun─â sau mai rea. Cert este c─â ultimatumurile sovietice din 26-27 iunie 1940 ╚Öi deciziile conduc─âtorilor rom├óni luate atunci au avut efecte puternice imediate, dar ╚Öi pe termen lung.
image
Cine a fost Mary Grant, englezoaica devenit─â simbol al Revolu╚Ťiei de la 1848 din ╚Üara Rom├óneasc─â
ÔÇ×Rom├ónia revolu╚Ťionar─âÔÇŁ, crea╚Ťia pictorului Constantin Daniel Rosenthal, este unul dintre cele mai reprezentative tablouri ale rom├ónilor, simbol al Revolu╚Ťiei de la 1848. Rom├ónca surprins─â ├«n tabloul care a f─âcut istorie a fost, de fapt, la origini, o englezoaic─â pe nume Mary Grant.