Contemplarea dezastrului

Publicat în Dilema Veche nr. 865 din 5 - 11 noiembrie 2020
Nu eşti de acord? Eşti prost  Sau primitiv jpeg

E-n natura noastră să privim cu nesaț peisajul de după catastrofă. O pornire irezistibilă ne face să căutăm miezul desfăcut al carnagiului, „splendoarea” rășchirată a ororii. Dacă e un dezastru natural, reluăm în buclă imaginile cu valuri uriașe care iau case, cu așezări făcute chisăliță de vreun cutremur sau cu incendii gigantice de pădure, mușcînd fără milă din spații unde locuiesc oameni. De fiecare dată țîțîim și dăm din cap a negare. Dar nu ne recunoaștem pofta lăuntrică de a înghiți cu ochii și cu mintea grozăviile pe care le vedem. Există și o stilistică a contemplării dezastrului. Poți să caști ochii la urmele cumplite ale catastrofei, întrerupînd orice altă activitate. Ecranul te confiscă, aproape uiți să respiri. Alteori, fie vizionezi în mod repetat toate buletinele de știri care prezintă subiectul, fie folosești diferite artificii pe care tehnologia ți le pune la dispoziție pentru a vedea mai bine. Poți asista la orice carnagiu, la orice manifestare de disperare a unor sinistrați, la prăbușiri de clădiri și de avioane, la spectacole monstruoase lăsate în urmă de incendii colosale, stînd în fața televizorului sau a computerului, mîncînd cartofi prăjiți, popcorn sau înghețată, pînă uiți complet de tine. Mîncatul, în momentele astea, conține nu doar ceea ce înghițim după ce-am mestecat, ci și ceea ce vedem în ecrane. Bolul alimentar are „pe el” și fragmente de imagini, rămase aidoma unui sos în care am muiat fiecare bucățică de mîncare.

Dacă e un accident pe șosea, nu contează că drumul s-a deblocat și circulația normală poate fi reluată. Șirul de mașini, întins pe kilometri, abia se mișcă. Pentru că, odată ajunși în dreptul locului în care s-a petrecut accidentul, trebuie să vedem în profunzime ce-i acolo. Fiecare mașină încetinește, în așa fel încît șoferul și pasagerii să apuce să filmeze, să facă poze sau pur și simplu să vadă mai bine despre ce e vorba. Ochii devin niște căngi care dau la o parte totul, în încercarea de a-și deschide drumul privirii spre orice carcasă rezultată din impactul devastator. Nu contează dacă sînt fiarele unei mașini sau corpurile sîngerînde ale unor victime. Ochii noștri vor să scormonească în amestecul de metal, carne și cauciuc fumegînd, încercînd să înghită cît mai multă monstruozitate. E ca și cînd, la vederea ororii, am vrea să ne umplem de ea, să ne tăvălim în mlaștina ei, să pătrundem pînă în fibra cea mai intimă a dezastrului altora. E ceva din lăuntrul nostru, căruia nu-i putem sta împotrivă. Fără să ne dăm seama, pentru cîteva secunde, scormonind cu privirea în nenorocirea care i-a-nfulecat pe alții, scăpăm de frica profundă că așa ceva ni se poate întîmpla și nouă. Moartea, Cruzimea, Oroarea, toate celelalte surate și ceilalți frați ai lor tocmai au trecut pe-acolo și-au prins pe altcineva. Noi am scăpat. Ceva din străfunduri ne îndeamnă să ne „mînjim” cu sîngele rămas. Nu ne dăm seama conștient, dar simțim că „tăvălirea” asta prin peisaj o să țină pericolul la distanță, măcar pentru o vreme.

Apoi, ca să consolidăm linia de apărare, relatăm totul cu lux de amănunte. Chiar dacă unii dintre cei cărora ne adresăm nu vor să audă ce avem de zis. Asta ne ațîță și mai rău. Ochii ni se înroșesc, tonul vocii crește, începem să-i urîm pe cei care nu vor să fie părtașii poveștii despre oroarea pe care o avem de spus. Căutăm orice mijloc de a da afară ce avem în noi. Pentru că simțim că, dacă reușim să  spunem ceea ce am văzut, „zidul de apărare” se dublează. Ghemul de emoții înghițite la locul faptei trebuie regurgitat, pentru a completa circuitul ororii în natură și a arunca povara asta asupra altora. Uneori, dorința de a povesti, de a scăpa de greutatea lucrurilor sinistre cărora le-am fost martori se transformă într-o cruzime cumplită. Vrem să-i umplem și pe interlocutori de ce-am văzut și simțit noi la un moment dat. I-am despica și-am îndesa în ei ceva-ul ăsta, i-am împroșca din toate părțile cu descrieri cît mai pline de cruzime, ne-am curăța de tăvălirea prin peisajul ororii, aruncînd pe ceilalți tot ce-a rămas lipit, agățat de noi. E ca atunci cînd mergem la țară, oriunde, și-avem senzația că numai acolo lumea vorbește doar despre cine și, mai ales, cum a murit. De fapt, ni se-ntîmplă și nouă zilnic, dar în alte forme. Deși nu ne place cînd cineva ne arată că și noi conținem mecanismul ăsta primar, cu sau fără vrere, el e o parte din ceea ce sîntem. E o bucată din dimensiunea existenței noastre ca ființe umane.

În perioada asta, cînd bîntuie molima, poveștile care-ți produc fiori pe șira spinării hălăduiesc și ele, cu entuziasm, prin aerul pe care-l respirăm. Sînt relatări crunte despre eșecurile sistemului de sănătate, chinurile prin care au trecut unii dintre cei dispăruți, disperarea familiilor care și-au pierdut oameni dragi, exasperarea și neputința unor medici în fața „asasinului nevăzut”. În același timp, circulă și povești despre idioțenia sau nemernicia unora, despre impostura și tembelismul altora, despre prostie pură, rea-voință, cinism sau ticăloșie. Există o foame primară, sălbatică, de cifre care să confirme amploarea dezastrului, o dorință de scandal, o mîrîire care amintește de haitele în care se declanșează, la un moment dat, sfîrtecarea generală. Dacă vrei să fii cu adevărat „o ființă civilizată”, în perioada asta nu e deloc suficient să înțelegi ce se petrece în jur. Nu e de-ajuns să contempli dezastrul. A face orice formă de voluntariat, a nu intra în corul mîrîielilor, a nu ațîța spiritele sau a nu crea panică, dar a-i face conștienți pe cît mai mulți de gravitatea momentului și de nevoia de a ne comporta responsabil, a face cele mai mici gesturi, de la purtatul măștii la păstrarea igienei și a distanței, preocuparea de a folosi un ton firesc în comunicarea cu alții, toate astea și multe altele asemenea sînt acte ale unei ființe civilizate.

Cătălin Ștefănescu este realizatorul emisiunii Garantat 100% la TVR 1.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

stomatolog diabet jpg
Această boală cronică poate fi depistată la un control stomatologic de rutină
Medicii stomatologi pot ajuta la detectarea semnelor timpurii ale diabetului de tip 2, arată studiul INDICATE-2, realizat de Haleon cu sprijinul Institutului Național pentru Cercetare în Sănătate și Îngrijire din Marea Britanie.
Bela Karoly FOTO Facebook/ Comitetul Olimpic și Sportiv Românj pg
A murit Bela Karolyi. Antrenorul Nadiei Comăneci avea 82 de ani. „Un mare impact şi o mare influenţă asupra vieţii mele”
Bela Karolyi, antrenorul Nadiei Comăneci, a murit vineri, 15 noiembrie, la 82 de ani.
alibec bataie kosovo jpg
Eugen Ionescu stând la birou   portret alb negru GettyImages jpg
Eugen Ionesco și absurdul din Diaspora înainte de ’89: condamnat în România, sărac în Franța
Plecat în Franța împreună cu familia în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, Eugen Ionesco a fost salahor într-o fabrică de vopseluri.
Agim Ademi federatia Kosovo jpg
Silviu Purcarete by Peter Uhan jpeg
INTERVIU Silviu Purcărete, regizor: „În comunism funcționa un fel de autocenzură: încercai să găsești un compromis prin care să spui ce voiai“
Ascunse în spatele replicilor bine tâlcuite și al recuzitei atent realizate, mesajele spectacolelor de teatru au trecut de multe ori nebăgate în seamă de comuniști – nu toți însă au fost dispuși să facă un compromis, iar pentru asta au plătit un preț mare.
shutterstock 1352925575 jpeg
Povestea Castelului Sturdza din Miclăușeni care a supraviețuit războaielor și comunismului
Pe colinele molcome ale Moldovei, la limita dintre județele Neamț și Iași, pe teritoriul comunei Butea, se ascunde în pădure o bijuterie arhitecturală unică: un castel neogotic ale cărui ziduri au rezistat în ciuda războaielor, invaziei sovietice, incendiilor și comunismului.
calarasi finantare pentru reabilitarea sistemului de irigatii foto anif.ro
INTERVIU Cum ar deveni eficiente și sustenabile vechile sisteme de irigații din comunism: „Pot fi combinate cu diverse tehnologii specifice”
Cu peste 20 de ani de experiență internațională practică în facilitarea dezvoltării și implementării politicilor privind resursele și serviciile de apă în țări subdezvoltate, Håkan Tropp explică pentru „Weekend Adevărul” cum pot fi eficiente sistemel de irigații existente.
Abdulrazak Gurnah foto AFP jpeg
Abdulrazak Gurnah, Premiul Nobel pentru Literatură: „Ce ironie profundă că tocmai politicienii cu părinți imigranți închid ușa țării pentru noii imigranți“
Marele scriitor Abdulrazak Gurnah, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură, a acordat un interviu exclusiv pentru „Weekend Adevărul”, interviu în cadrul căruia a vorbit și despre cum a fost pentru el la început scrisul un act privat de terapie.