Ce „se dă” la bacalaureat anul acesta?

Publicat în Dilema Veche nr. 899 din 1 – 7 iulie 2021
Despre destin, tras la sorți, „orbie” și unde le poți găsi jpeg

Găsesc zilele trecute, într-o seară, cînd am intrat pe Messenger, mesaje de la cîțiva foști elevi, care termină acum clasa a XII-a. Elevi din clase diferite, real, socio-uman și filologie. I-am avut elevi pînă într-a XI-a inclusiv, apoi, într-a XII-a, datorită schimbării job-ului meu, i-am păstrat pe unii doar cu cîte o oră de literatură universală sau de opțional. I-am întîlnit în acest an puțin deci, cînd am mai încercat totuși să îi orientez și în privința bacalaureatului. Acum îmi scriseseră pe același subiect: bacalaureatul. Ce o să vină? O să vină greu, dom’ profesor? Ce estimați că o să ne cadă? Romanul experienței poate să vină? Dar Ion Barbu? Drama? Oare ce s-a dat la sesiunea specială mai poate să ne cadă? Pe ce să insistăm pentru recapitulare? Chestiuni pe care oricum le mai discutaserăm, dar, în tensiunea pe care ei o trăiesc acum, sînt oarecum întrebări firești. Articolul meu va apărea după ce au scăpat deja de primele probe ale examenului, inclusiv de cea de la limba și literatura română.

Scriu acest text, pe care li-l dedic lor, duminică dimineața, am început înainte de ora opt și voi finaliza probabil pe la nouă sau zece. De afară, din grădina dintre blocuri, se aud păsările, bucuroase și ele de vară, anotimpul acesta tot mai scurt parcă în Clujul nostru, al celor ce-l știm de peste 40 de ani. E un sentiment de vacanță pentru unii, care au luat-o deja, sau de emoție pentru alții, care abia așteaptă să treacă peste examene, să treacă cu rezultate cît mai bune, pentru a putea să se bucure și ei de vacanță. O vacanță în sfîrșit mai liberă, mai lipsită de restricții, mai apropiată de normalitate.

Așadar, să revin la bacalaureat. Stăteam pe balcon la cafea, mă gîndeam despre ce să scriu astăzi și am decis să scriu despre bacalaureat și să le transmit un gînd bun elevilor acestora ai mei, care mi-au fost foarte dragi, dar și tuturor elevilor care trec în aceste zile prin probele examenului. Un examen prea stresant pentru miza lui reală. Și am decis să scriu despre toate astea tocmai ascultînd cîntecele păsărilor din grădină. O cioară croncănind, un stol de vrăbii, o mierlă, o cinteză, niște porumbei. Îmi permit să fiu puțin sentimental. Toate păsările astea își văd de treaba lor în mod natural, nu pun presiune unele pe altele, nici pe ele însele. Își cîntă propriile cîntece cu naturalețe și cu dezinvoltură, poate chiar indiferente unele față de performanțele celorlalte.

De ce sînt examenele acestea atît de stresante pentru noi? Ce miză au și ce le particularizează? Nu este prima dată cînd explic diferența dintre o evaluare națională și un examen. La noi, aceste concepte se suprapun pînă la confuzie și generează tot felul de amestecuri de percepții și logistice. În mod normal, examenul de bacalaureat ar trebui să fie de fapt o evaluare națională, cu miză relativ mică în raport cu evoluția ulterioară în carieră. Așa cum era numit pe vremuri, examen de maturitate, ar putea să fie o evaluare a gradului de maturizare intelectual-afectivă, fără să conțină vreo presiune cu privire la evoluția ulterioară în carieră. Și să aibă impact național mai ales din perspectiva unor analize sistemice, care să genereze schimbări și ameliorări procesuale. Să nu „impacteze”, ca să folosesc un barbarism, asupra intrării la o facultate sau alta. Admiterea la facultăți nu prea mai este altceva decît un concurs de dosare cu note obținute la bacalaureat însă, fapt care face din această evaluare un examen în sine.

Revenind la păsări și la examen, mai ales la proba de limba și literatura română, mă întreb mereu, an de an, și îmi răspund la fel: de ce îi sperie pe elevii aceștia, adulți aproape deja, proba aceasta, care mie mi se pare de o simplitate extraordinară? Iau la rînd autorii și textele pe care le pregătesc ei și îmi dă un mănunchi restrîns, cu cîteva romane, cu cîteva proze mai scurte, o nuvelă, un basm, o comedie, cîteva poezii. Apoi, mă uit la subiectul de examen, care e deja atît de cunoscut ca structură. Un prim subiect de pură înțelegere a unui text la prima vedere, unul de interpretare simplă a unui alt text, comentarea ideii poetice, identificare și explicarea unor tehnici narative (perspectiva narativă) sau de construcție a textului dramatic, un text argumentativ pe o temă comună de obicei, cotidiană, respectiv un eseu despre un text literar studiat, liric, epic sau dramatic. Nu e deloc mult. Nici greu. Primele două subiecte aproape că nu presupun deloc învățare propriu-zisă, cunoștințe de specialitate. Presupun competențe doar. Și acestea, destul de generale: a înțelege, a formula o părere și a comenta, a argumenta. Nici ultimul subiect, eseul, nu e mare filosofie. Trebuie să știi în primul rînd subiectul textului pe care vei lucra, tema, ideile lui. Cu alte cuvinte, să fi citit cu atenție romanul, proza, comedia sau poezia în cauză. Care, repet, adunate la număr, nu sînt multe, raportat la cei patru ani de studiu. Le poți număra pe degete. Dacă le-ai citit și le-ai înțeles, dacă citești cu atenție cerințele, reperele eseului, dacă ai competența de a te exprima coerent și articulat, nu ai cum să dai greș. În rest, cunoștințele de specialitate pe care le necesită analiza acestor texte sînt puține, nu fac cu adevărat obiectul unor probleme. O situare într-o cronologie istotico-literară, cîteva trăsături specifice unor curente sau epoci literare, chestii care în două pagini A4 pot fi mai toate sintetizate.

Totuși, de unde, atunci, problema? Răspunsul meu este simplu și el. Sîntem atît de obsedați de conținuturi formale încît uităm să formăm competențe. Facem exerciții de comprehensiune prea puține de-a lungul anilor de liceu, dialogăm despre texte prea puțin, preocupați să predăm perspective critice și estetice canonice, provocăm prea puțin elevii să se exprime autonom, pe marginea unor probleme de viață sau a unor texte studiate. Facem din actul lecturii o corvoadă, din exercițiul exprimării orale sau scrise un efort. Or, nu așa ar trebui să fie. Și-apoi, ne mirăm de ce, odată ieșiți din liceu, elevii devin adulți care nu mai citesc, care se exprimă cu dificultate sau șablonard, care nu pot emite opinii personale, ci doar prelua, lăsîndu-se influențați sau manipulați.

Să nu mă îndepărtez prea tare. Le doresc elevilor mei de la Colegiul Național „George Barițiu” din Cluj-Napoca – lor, cum spuneam, le dedic acest articol, dar și tuturor celorlalți care dau acum bacalaureatul – succes! Le doresc să fie ei înșiși, să fie autonomi, să fie încrezători în ce fac, în ce sînt! Să nu uite că, așa cum bine spunea prietena și colega mea Monica Halaszi, examenul acesta nu este despre „ce se dă”, ci despre cine participă.       

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română.

Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Inamicul
Occidentul începe, încet-încet, să abandoneze iluziile că Rusia poate fi tratată altfel decît ca inamic.
Bătălia cu giganții jpeg
Și-am încălecat pe-o șa...
Au trecut 23 de ani de cînd am intrat pentru prima dată în redacția Dilemei.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Comunicare fără comunicare
Abilitatea de a perora fără să spui nimic e, pare-se, înzestrarea obligatorie a cuiva care vrea să-și asigure o carieră publică de succes.
Frica lui Putin jpeg
Monoteisme
Politeismul este relativ favorabil toleranței și pluralismului.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
De ce enervează claritatea morală și pe unii, și pe alții
Claritatea morală nu e limpezimea conștiinței emitente, ci limpezimea privirii asupra realității.
Hong Kong 1868 jpg
Hong Kong
În 1898, Marea Britanie și China au semnat un tratat prin care celei dintîi i se concesiona pentru încă 99 de ani orașul-port.
p 5 WC jpg
Cine și cum luptă cu inflația
Inflația nu este decît o „taxă” pe care o încasează statul și mediul economic și o plătesc consumatorii.
Iconofobie jpeg
Mă mir fără a fi uimit
Surpriza spirituală, generată de o realitate care te fascinează, îți stîrnește, instantaneu, curiozitatea, interesul adînc și, apoi, apetitul pentru cunoașterea ei.
„Cu bule“ jpeg
Șaiba
Nu știm exact cînd și de ce tocmai „șaiba” a devenit, în româna colocvială, emblema depreciativă a muncii manuale grele.
HCorches prel jpg
Un salut din Vama Veche
Am scris de multe ori despre nevoia schimbării grilelor de lectură, despre nevoia de a deschide, prin textele propuse spre studiu, căi de acces spre dezvoltarea personală și spre experiența cotidianului, despre nevoia de a folosi aceste texte în cheia valorilor contemporaneității.
p 7 jpg
Calea spre premodernitate a Rusiei
Putin „e chipul unei lumi pe care mintea occidentală contemporană nu o înțelege“.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Avort
Interzicerea avorturilor nu era o simplă lege restrictivă, ci devenise un instrument de represiune, de șantaj și teroare.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Locul în care democrația liberală s-a dus să moară
Instalat la putere la finalul anului trecut, cabinetul Petkov a promis ferm o ruptură cu trecutul de corupție și guvernare ineficientă.
Bătălia cu giganții jpeg
Cîte sortimente de brînză se produc în Franța?
Confruntat cu o asemenea blocadă, președintelui îi va fi foarte greu să guverneze în cel de-al doilea mandat.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Teme „riscante” ale dezbaterii religioase
Părintele Iustin Marchiș, de care mă leagă o viață de dialog spiritual, mi-a trimis, de curînd, mai multe pagini din textele protodiaconului Andrei Kuraev, teolog neconvențional al Bisericii Ortodoxe Ruse.
Frica lui Putin jpeg
Contrafactualități
Rămîne aproape întotdeauna în istorie un rest inexplicabil prin considerente pur raționale, prin forțe obiective, prin factori clasificabili și relevanți statistic ori prin determinisme sociale.
AFumurescu prel jpg
Pe repede-încet
Zilele acestea am ajuns în țară și m-am străduit din răsputeri, ca de fiece dată, să (re)înțeleg societatea românească.
o suta de ani in casa noastra cover opt jpg
Istorie pentru copii și prăjitură cu ouă
Cititorul este purtat printr-un întreg univers ilustrat de obiecte de epocă, toate care mai de care mai interesante, ce înfățișează poveștile și informațiile din text.
O mare invenție – contractul social jpeg
Este necesară schimbarea actualei forme de guvernămînt? (II)
Nu mai cred astăzi că forma de guvernămînt stabilită prin actuala Constituție este sursa disfuncționalităților și eșecurilor sistemului politic din România.
Iconofobie jpeg
Pesimistul, un personaj respectabil
Omul înțelept sesizează, în efemeritatea lucrurilor, prin extrapolare, vremelnicia întregii lumi și, ca atare, își poate permite să verse, compasiv, o lacrimă de regret.
„Cu bule“ jpeg
Urmăritori, adepți, follower(ș)i
Influența engleză actuală, mai ales cea manifestată în jargonul Internetului, poate produce anumite perplexități vorbitorilor din alte generații, atunci cînd schimbă sensurile uzuale și conotațiile pozitive sau negative ale cuvintelor.
HCorches prel jpg
Ce oferim și ce așteptăm
Predăm strungul în epoca informatizării.
p 7 WC jpg
Opt lecții ale războiului din Ucraina
Interdependența economică nu preîntîmpină războiul.
Un sport la Răsărit jpeg
Țiriac zice că îl vede pe Nadal murind pe terenul de tenis. Adică Nadal e muritor?
Ce va muri e o anumită idee despre sport, aceea că iei corpul tău, aşa cum l-ai clădit cu muncă şi apă plată, şi faci tot ce poţi pentru a învinge fără reproş.

Adevarul.ro

image
Experienţa unui turist în Cluj: „Nu pare din România. Arată într-un fel... “
Un turist a relatat impresiile sale după ce a vizitat Clujul şi spune că oraşul arată diferit de alte localităţi din România. Turistul a făcut mai multe remarci şi a explicat ce l-a impresionat.
image
METEO Vin furtuni violente. Ce zone vor fi afectate, când scăpăm de valul tropical
Deşi temperaturile scad uşor, căldura extremă face ravagii în România. După valul de aer tropical, meteorologii anunţă furtuni violente.
image
Reacţia neaşteptată a doi şoferi ucraineni în faţa unui român. „Mi s-a făcut pielea de găină, n-am ştiut ce să răspund“
Un şofer român a povestit cum a decurs întâlnirea neaşteptată cu doi ucraineni la Berlin, într-o parcare. Cei doi au avut o reacţie emoţionantă atunci când au aflat că au în faţă un român.

HIstoria.ro

image
România, alianțele militare și Războaiele Balcanice
Se spune că orice conflict militar extins are parte de un preambul, iar preludiul Primului Război Mondial a fost constituit de cele două conflicte balcanice din anii 1912 și 1913.
image
„Greva regală” și răspunsul lui Ion Mihalache
În prima parte a lui octombrie 1945, Lucreţiu Pătrășcanu îl abordează pe Mihalache, propunându-i să devină prim-ministru în locul lui Petru Groza.
image
Sultanul Mahmud II – călăul ienicerilor
Sultanul otoman Mahmud II (1808-1839) a fost cel care a iniţiat seria de reforme ce urma să modernizeze îmbătrânitul Imperiu Otoman şi să îl ridice la nivelul puterilor occidentale. Urcând pe tron în contextul luptelor dintre reformatori şi conservatori, Mahmud a înţeles mai bine decât vărul său, sultanul Selim III, cum trebuie implementate reformele la nivelul întregului imperiu.