Brand-uri, bătălii, beneficii
De la Volkswagen mi se trage. De la titlurile de pe micile ecrane româneşti: „100.000 de români sînt afectaţi de Dieselgate“. Am tot stat să mă gîndesc de ce or fi supăraţi atîţia conaţionali. Adică maşinile pe care le conduc poluează ceva mai mult decît scrie în cartea tehnică, iar ei, românii, se necăjesc tare, tare de tot. Au, probabil, insomnii sau coşmaruri cu ursuleţii polari condamnaţi la prematură moarte din cauza topirii calotei glaciare care se face apă mai repede, din pricina încălzirii globale (care acum se numeşte schimbare climatică) produsă de mizeria mai mare de la ţevile lor de eşapament? Nu cred că e nevoie de vreun sondaj de opinie. Sînt destul de sigur că foarte puţini proprietari de Skoda, Audi sau Seat suferă din pricina poluării ceva mai mari pe care o produc. Uriaşa majoritate, la cumpărare, s-au uitat în cartea tehnică să vadă doar ce număr EURO are modelul respectiv, pentru a şti cît au de plătit la Fisc. Prin urmare, Ministerul de Finanţe o fi supărat, nu cetăţenii.
Aşadar, nu de aici apare necazul cu imaginea grupului german, ci mai degrabă din vuietul iscat de faptul că au minţit. Au falsificat, cu bună ştiinţă, documentaţia tehnică, au instalat soft-uri bune de înşelat autorităţile. E nasol să te cheme corporaţie multinaţională, campion economic al Europei şi de brand-ul tău să atîrne Minciuna, Falsul, Escrocheria. Nici nu vreau să mă gîndesc ce poziţie de negociere or mai avea doamna comisar UE pentru comerţ şi domnul negociator-şef la următoarea întîlnire cu americanii, în suita dedicată TTIP-ului (faimosul acord de liber schimb, menit să armonizeze standardele de pe ambele maluri ale Atlanticului). De altfel, stropul de conspiraţionism din mine nu se poate abţine să facă o legătură între negocierile TTIP şi revelaţia privind soft-urile măsluite ale VW. Forţa Europei în comerţul mondial nu stă neapărat în productivitate (aici, şefi par a fi chinezii), în tehnologii (americanii sînt mult în faţă), ci în Brand, în Imagine. Louis Vuitton, Lamborghini, Heineken, Rolls Royce, Armagnac, Dior, Perrier, Mercedes şi, pînă de curînd, Volkswagen reprezintă, pentru restul lumii, Calitatea,
-ul, Civilizaţia Consumului (scuzaţi majusculele). Recentul scandal nu face decît să aducă o cotă zdravănă de scepticism şi erodează, în bună măsură, imaginea Produsului
În plus, îmi pare rău să constat, scandalul sapă şi la temelia brand-ului cu care Germania apare în lume: corectitudinea totală, un pic lipsită de umor, dar fermă şi fără abateri. A „lucrului bine făcut“, aş zice, dar nu vreau să divaghez. Tocmai în acest moment, doamna Merkel (nici nu vreau să mă gîndesc cum i-a picat fiicei de pastor protestant scandalul VW) se întîlneşte, la Paris, cu Hollande şi Putin. Scopul declarat: Ucraina. Mai puţin declarat, dar evident: Siria. Francezii, asemeni americanilor, spun că ruşii nu au ce să caute primprejurul Damascului. Doamna Merkel declară (cu argumente solide, poate) că nu se poate găsi o soluţie la drama siriană fără implicarea Rusiei. Dramă care aduce în Germania sute de mii de refugiaţi. Pe care tot doamna Merkel a declarat că îi primeşte cvasi-necondiţionat. Cum de a ajuns Vladimir Putin frecventabil pentru cei doi acţionari majoritari ai Uniunii Europene, după episodul Crimeea?
Păi, tot de brand vorbim. Acum, ce să îi mai zici? Afirmă sus şi tare că şi-a trimis tancurile şi avioanele pînă în Siria pentru a-i omorî pe căpiaţii din ISIS. A făcut şi nişte mişcări diplomatice foarte bune în zonă. A adus în acelaşi grup şi Iranul, şi Irakul, are linie de comunicaţie cu Israelul. Că îl susţine pe Assad pare a fi un simplu amănunt, prin comparaţie cu imaginea valurilor de refugiaţi care dormeau în gară, la Budapesta. Că vrea să îşi testeze cele două noi modele de tancuri şi avioane, de vînătoare şi bombardament la sol, e alt amănunt. În fond, toate marile puteri într-ale industriei de apărare au nevoie de încercarea produsului în condiţii de luptă, dacă doresc să obţină un preţ bun pe piaţă. Americanii au tot avut ocazii, pe cînd ruşii nu se pot lăuda cu mare lucru, în afara brevetării metodei „10.000 de omuleţi verzi fără însemne“.
Brand-uri, Bătălii, Beneficii.
Gabriel Giurgiu este realizator de emisiuni despre Uniunea Europeană, la TVR.