Brand-uri, bătălii, beneficii

Publicat în Dilema Veche nr. 608 din 8-14 octombrie 2015
Mîrșava intenție bună a statului jpeg

De la Volkswagen mi se trage. De la titlurile de pe micile ecrane româneşti: „100.000 de români sînt afectaţi de Dieselgate“. Am tot stat să mă gîndesc de ce or fi supăraţi atîţia conaţionali. Adică maşinile pe care le conduc poluează ceva mai mult decît scrie în cartea tehnică, iar ei, românii, se necăjesc tare, tare de tot. Au, probabil, insomnii sau coşmaruri cu ursuleţii polari condamnaţi la prematură moarte din cauza topirii calotei glaciare care se face apă mai repede, din pricina încălzirii globale (care acum se numeşte schimbare climatică) produsă de mizeria mai mare de la ţevile lor de eşapament? Nu cred că e nevoie de vreun sondaj de opinie. Sînt destul de sigur că foarte puţini proprietari de Skoda, Audi sau Seat suferă din pricina poluării ceva mai mari pe care o produc. Uriaşa majoritate, la cumpărare, s-au uitat în cartea tehnică să vadă doar ce număr EURO are modelul respectiv, pentru a şti cît au de plătit la Fisc. Prin urmare, Ministerul de Finanţe o fi supărat, nu cetăţenii. 

Aşadar, nu de aici apare necazul cu imaginea grupului german, ci mai degrabă din vuietul iscat de faptul că au minţit. Au falsificat, cu bună ştiinţă, documentaţia tehnică, au instalat soft-uri bune de înşelat autorităţile. E nasol să te cheme corporaţie multinaţională, campion economic al Europei şi de brand-ul tău să atîrne Minciuna, Falsul, Escrocheria. Nici nu vreau să mă gîndesc ce poziţie de negociere or mai avea doamna comisar UE pentru comerţ şi domnul negociator-şef la următoarea întîlnire cu americanii, în suita dedicată TTIP-ului (faimosul acord de liber schimb, menit să armonizeze standardele de pe ambele maluri ale Atlanticului). De altfel, stropul de conspiraţionism din mine nu se poate abţine să facă o legătură între negocierile TTIP şi revelaţia privind soft-urile măsluite ale VW. Forţa Europei în comerţul mondial nu stă neapărat în productivitate (aici, şefi par a fi chinezii), în tehnologii (americanii sînt mult în faţă), ci în Brand, în Imagine. Louis Vuitton, Lamborghini, Heineken, Rolls Royce, Armagnac, Dior, Perrier, Mercedes şi, pînă de curînd, Volkswagen reprezintă, pentru restul lumii, Calitatea,

-ul, Civilizaţia Consumului (scuzaţi majusculele). Recentul scandal nu face decît să aducă o cotă zdravănă de scepticism şi erodează, în bună măsură, imaginea Produsului

În plus, îmi pare rău să constat, scandalul sapă şi la temelia brand-ului cu care Germania apare în lume: corectitudinea totală, un pic lipsită de umor, dar fermă şi fără abateri. A „lucrului bine făcut“, aş zice, dar nu vreau să divaghez. Tocmai în acest moment, doamna Merkel (nici nu vreau să mă gîndesc cum i-a picat fiicei de pastor protestant scandalul VW) se întîlneşte, la Paris, cu Hollande şi Putin. Scopul declarat: Ucraina. Mai puţin declarat, dar evident: Siria. Francezii, asemeni americanilor, spun că ruşii nu au ce să caute primprejurul Damascului. Doamna Merkel declară (cu argumente solide, poate) că nu se poate găsi o soluţie la drama siriană fără implicarea Rusiei. Dramă care aduce în Germania sute de mii de refugiaţi. Pe care tot doamna Merkel a declarat că îi primeşte cvasi-necondiţionat. Cum de a ajuns Vladimir Putin frecventabil pentru cei doi acţionari majoritari ai Uniunii Europene, după episodul Crimeea?

Păi, tot de brand vorbim. Acum, ce să îi mai zici? Afirmă sus şi tare că şi-a trimis tancurile şi avioanele pînă în Siria pentru a-i omorî pe căpiaţii din ISIS. A făcut şi nişte mişcări diplomatice foarte bune în zonă. A adus în acelaşi grup şi Iranul, şi Irakul, are linie de comunicaţie cu Israelul. Că îl susţine pe Assad pare a fi un simplu amănunt, prin comparaţie cu imaginea valurilor de refugiaţi care dormeau în gară, la Budapesta. Că vrea să îşi testeze cele două noi modele de tancuri şi avioane, de vînătoare şi bombardament la sol, e alt amănunt. În fond, toate marile puteri într-ale industriei de apărare au nevoie de încercarea produsului în condiţii de luptă, dacă doresc să obţină un preţ bun pe piaţă. Americanii au tot avut ocazii, pe cînd ruşii nu se pot lăuda cu mare lucru, în afara brevetării metodei „10.000 de omuleţi verzi fără însemne“. 

Brand-uri, Bătălii, Beneficii.  

Gabriel Giurgiu este realizator de emisiuni despre Uniunea Europeană, la TVR.  

O mare invenție – contractul social jpeg
Dincolo de costul și eficiența sancțiunilor internaționale
Sancțiunile împotriva Rusiei nu au fost suficiente pentru a o descuraja.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Țară mică fără viitor
Serbia reușește permanent să provoace dureri de cap Vestului.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
A mînca sănătos
Ezit, de cînd mă ştiu, între asceză şi lăcomie, între Yoga ierbivoră şi Michel Onfray.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Hai, că ne-ați speriat, bată-vă să vă bată....
Ne-au fost suprimate drepturile? Sigur! Excesiv? Nu mă îndoiesc.
AFumurescu prel jpg
Anti-apocalipsa melcilor
Pînă la data de 31 iulie, scrisoarea adunase peste 240 de semnături de susținere, din toate colțurile lumii.
1024px Piaggio, Vespa con accessori, 1948   san dl SAN IMG 00003403 jpg
Zumzzzet de viespe
Silueta îngustă și elegantă, brațele ghidonului și sunetul pe care îl scotea noul scuter îl asemănau cu o viespe.
Iconofobie jpeg
Echilibristică metafizică
Ce enigmatic morb psiho-social poate infecta atît de grav o generație, retezîndu-i pofta de a trăi?
„Cu bule“ jpeg
Longevivi
Adjectivul „longeviv” este folosit tot mai des cu un sens extins, pentru a caracteriza nu numai durata lungă a unei vieți umane, ci și pe aceea a unei activități oarecare îndeplinite de o persoană.
HCorches prel jpg
Cum să nu mori de ciudă, cînd ai atins culmile succesului
Cred că în școli instituția psihologului școlar ar trebui să capete o mult mai mare vizibilitate și importanță.
Un sport la Răsărit jpeg
Mai există ceva de strigat pe stadioanele de fotbal?
Există o teorie imbecilă conform căreia la stadion poţi face mai orice, „nu sîntem la teatru“, e bine să existe un loc unde să se descarce flăcăii.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Turismul ne e străin
Morișca merge oricum și mereu apar alți clienți fraieri.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Ce lipsește pe piața politică
Tejghelele vieții noastre politice, deși multicolore în aparență, sînt, de fapt, goale.
Viktor Orbán (9298443437) jpg
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Orbán și românii
Indiferent însă de ceea ce îl mînă în luptă pe dl Orbán, nota sa de plată e mult întîrziată.
Frica lui Putin jpeg
Cenaclul „Flacăra” 2.0
Nu, Adrian Păunescu nu a fost un „colaboraţionist”. El a fost un coautor, poate printre cei mai importanţi, al cultului lui Ceauşescu.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
O spectaculoasă prăbușire mută – o întîmplare din deceniul Iohannis
Cu adevărat uimitoare sînt căderile care nu produc niciun zgomot.
Phone Booth with Tower Bridge (36387425206) jpg
Cabina de telefon
În Marea Britanie, tradiționalele cabine roșii de telefon au devenit mici galerii de artă.
Iconofobie jpeg
Detalii complicate
Putem sesiza incongruențe multiple între omul creator și – jucîndu-ne puțin cu noțiunile – creatorul trăitor.
„Cu bule“ jpeg
Teoria chibritului
„A face teoria chibritului” e una dintre expresiile colocviale și umoristice cunoscute de toată lumea, dar pe care dicționarele noastre nu le-au înregistrat.
HCorches prel jpg
Atunci ne vom transforma într-un algoritm matematic
Nu matematica, nu fizica, nu chimia sînt cele care dau unei națiuni identitate. Ci limba, literatura, istoria, artele.
p 7 WC jpg
Crizele de astăzi sînt altfel
Crizele nu mai sînt evenimente rare și izolate, care afectează un grup restrîns de persoane.
Un sport la Răsărit jpeg
Carevasăzică, Viktor Orbán ține cu Csikszereda?
Tipul e un fabulos afacerist care foloseşte orice mijloc, orice tertip pentru a-şi mări capitalul, financiar sau electoral.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Pensionarii de la terasă
Îmi vin în minte pensionarii străini, turiști prin România anilor ’70-’80, care ne uimeau prin mobilitatea, veselia și seninătatea lor.
O mare invenție – contractul social jpeg
Jus cogens
Cine are cîștig de cauză într-un conflict? Cel care e mai puternic sau cel care are dreptate?

HIstoria.ro

image
Războiul Troian, între mit și realitate. A existat cu adevărat?
Conform legendei, Troia a fost asediată timp de zece ani și apoi cucerită de grecii regelui Agamemnon. Motivul izbucnirii Războiului Troiei ar fi fost, conform „Iliadei”, răpirea Elenei, cunoscută drept frumoasa Elena, Elena din Argos sau Elena a Spartei, fata lui Zeus și a Ledei.
image
Şiretlicurile lui Vlad Țepeș: Începutul războiului cu otomanii
În 1460, câțiva dintre boierii nemulțumiți de Vlad Țepeș au sosit la Curtea lui Mahomed al II-lea și i-au prezentat situația din Valahia și probabil unele povești exagerate de-ale lor. Chemat imediat la Edirne/Adrianopol pentru a duce tributul și 500 de băieți, Vlad a trimis vorbă sultanului...
image
Dacia romană, o provincie puternic militarizată
Distribuţia armatei în interiorul teritoriului provinciei Dacia a servit scopului strategic principal al acestei provincii, şi anume de a separa şi supraveghea neamuri „barbare” care erau potenţial periculoase, în special dacă se aliau între ele contra Romei, cum au fost în special sarmaţii iazigi.