Flux şi reflux în legislaţia antiteroristă

Publicat în Dilema Veche nr. 571 din 22-28 ianuarie 2015
România şi negocierile comerciale UE – SUA (I) jpeg

Abdullah al-Kidd a fost reţinut de FBI în 2003 în calitate de… martor. Al-Kidd e un american convertit la islam, care, după numele ales, fie e fiul unuia pe care îl cheamă Kidd, fie a găsit o formă haioasă de a combina islamul şi filmele cu karate. FBI a folosit o formulă legală ciudată: nici nu l-a arestat oficial, dar nici nu l-a eliberat. L-a declarat martor important, o soluţie folosită în cazul reţelelor bănuite de terorism, unde statul vrea să se asigure că martorul nu dispare înainte de a depune mărturie. Al-Kidd a fost ţinut 16 zile într-o celulă cu lumina permanent aprinsă, din cauza căreia nu putea să adoarmă. A fost apoi eliberat. Cazul său a fost preluat de un ONG celebru, care se ocupă cu drepturile omului şi a pornit un proces împotriva FBI. Recent, statul american şi agentul FBI au fost condamnaţi să plătească despăgubiri de 385.000 de dolari şi să-i ceară scuze lui Abdullah al-Kidd. Povestea asta e relevantă pentru modul în care democraţiile se raportează la terorism şi la lupta cu el. Vorbeam săptămîna trecută despre oscilaţiile opiniei publice: cere măsuri dure după cîte un atentat, apoi se ruşinează şi cere retrageri. Ruşinarea are nişte declanşatori – presa, ONG-urile şi judecătorii. Probabil că după 9/11, ideea de a reţine martori care pot face parte din reţele teroriste părea o banalitate. Dar dacă FBI ar trebui să plătească 385.000 de dolari fiecărui martor pe care îl reţine, ar da faliment. Şi, mai ales, dacă agentul FBI plăteşte şi el personal o parte din despăgubire, colegii lui se vor gîndi: dar de ce să-mi risc eu ipoteca pentru că societatea vrea ceva, dar apoi se răzgîndeşte?

Deci, după un asemenea atentat, vedem un flux de măsuri dure (legi, reguli, proceduri) antiterorism. Apoi, în anii care urmează, vedem refluxul: o bună parte dintre măsuri desfiinţate de justiţie, presa se întoarce împotriva serviciilor şi promovează o agendă prolibertate. Pînă la următorul atentat. Cred că ar trebui să acceptăm această bizarerie ca parte din viaţa unei societăţi democratice. Ne luptăm cu demonul terorismului fără a renunţa la libertăţi. Instabilitatea legislativă e inevitabilă.

Acum trăim în plin flux post-Paris. Mi-a fost destul de greu să urmăresc ştirile despre noi măsuri antitero, pentru că e o adevărată frenezie, cea pe care am anticipat-o în editorialul trecut: guvernele şi parlamentele vor să arate opiniei publice indignate că fac ceva. Belgia, Franţa, Marea Britanie sînt deja destul de avansate cu noi pachete de legislaţie, şi diverse guverne propun măsuri legislative la nivel european. Ca la fiecare flux antitero, cei care fac agenda sînt miniştrii de interne, şefii poliţiilor naţionale şi şefii serviciilor de securitate. În mod evident, aceşti oameni strîng pachete de frustrări (cazuri blocate din cauza restricţiilor democratice) şi le servesc decidenţilor după fiecare asemenea criză. Sînt şi ei parte din joc.

De această dată, problema principală care se cere tratată este statutul de cetăţeni al islamiştilor. Vorbim de cîteva mii de cetăţeni europeni (mult mai puţini americani) care au fost în Siria şi acum s-au întors, radicalizaţi şi antrenaţi. De altfel, preşedintele Hollande a spus că regretă decizia occidentalilor de a nu interveni în războiul civil din Siria – şi are dreptate. A fost laşitatea preşedintelui Obama, care a refuzat să conducă, iar cînd a decis, foarte tîrziu, a fost laşitatea colectivă a parlamentului britanic, care a refuzat mandatul cerut de premierul Cameron pentru o intervenţie. În mod neaşteptat pentru un socialist francez, Hollande a dat dovadă de curaj în Mali, unde a fost de ajuns o forţă de cîteva mii de francezi pentru a împiedica nordul ţării să devină un al doilea stat islamic. Asta ar fi însemnat un califat similar celui din Siria – Irak, şi cu o suprafaţă mai mare decît a Franţei. Faptul că Mali-ul islamic nu e acum o ştire zilnică arată ce poate face o intervenţie fermă şi la timpul potrivit. În Siria, intervenţia nu a existat, iar moderaţii au fost striviţi între dictatorul Assad şi islamişti, acum practic nu mai există soluţie decentă. Iar dacă argumentul că mor atîţia oameni în Siria nu e în sine suficient, vedem că laşitatea se plăteşte şi într-o analiză pur pragmatică: califatul a atras cetăţeni occidentali, care acum se întorc acasă şi devin principala problemă de securitate a Europei occidentale. Poate că poţi ignora califatul, dar el nu te ignoră pe tine.

De unde problema: ce poţi face unor cetăţeni ai propriei ţări, adulţi şi vaccinaţi, care vor să meargă să lupte pentru califat, care se întorc antrenaţi şi chitiţi să pedepsească Occidentul pentru tot răul din lume (a se citi programele de istorie şi antropologie multiculti, pentru detalii)?

În toamna trecută, guvernul britanic a propus o serie de legi antiterorism, care au creat probleme chiar în coaliţia de guvernare. Planul a fost blocat în parlament, dar evenimentele de la Paris probabil că asigură emoţia necesară votării. Urmează alegeri, iar premierul Cameron promite alegătorilor siguranţă şi duritate în faţa terorii. Partenerul său de coaliţie, Partidul Liberal Democrat, blochează însă legile şi promite libertate.

Planul britanic nu e doar unul antiterorism, ci şi antiradicalizare. O măsură ce a stîrnit controverse este obligaţia lucrătorilor din creşe şi din şcoli de a raporta autorităţilor cazurile în care copiii riscă să fie transformaţi de părinţi în radicali islamişti. Şcolile sînt obligate să dezvolte curriculă pentru împiedicarea radicalizării şi să interzică clericilor radicali să vorbească în incinte (aplicabilă mai ales universităţilor). Sindicatele profesorilor au protestat că guvernul îi transformă în poliţişti (un sindicat fără ceva aer dramatic nu ar mai fi sindicat). Apoi, dacă planul va fi acceptat de parlament, asiguratorii nu mai au voie să acopere recompensele plătite în cazul răpirilor.

Companiile care trimit angajaţi în zone sensibile pun în contracte o primă de asigurare. În cazul în care sînt răpiţi aceşti angajaţi, familia sau compania plătesc recompensa, care e ulterior acoperită de asigurator. Existenţa acestui mecanism legal de despăgubire arată dezvoltarea unei industrii în sine: califatul face bani din răpiri, avem deja contracte-cadru, avem asiguratori, avem proceduri. Guvernul britanic doreşte desfiinţarea acestei industrii, dar asiguratorii britanici au protestat deja, spunînd că guvernul a înţeles greşit cum funcţionează industria şi că oricum firmele britanice sînt dezavantajate faţă de competiţie.

Pînă la a rezolva problema jihadiştilor care acum sînt la creşă, guvernele au însă de decis ce fac cu cei care au absolvit şcolile terorii. În Germania exista deja o lege prin care li se poate ridica paşaportul celor care doreau să lupte în războaie suspecte, acum li se va putea confisca şi buletinul. În Marea Britanie, guvernul propune ca cetăţenilor suspectaţi de terorism să li se suspende paşaportul timp de doi ani, pentru a nu se putea întoarce acasă. În legile franceze deja votate în toamnă se prevede faptul că li se poate ridica paşaportul celor care aparţin unor reţele teroriste. Sînt aici două probleme majore: privarea de drepturi şi aplicarea. Cum pot dovedi serviciile de securitate că X merită să-i fie ridicat paşaportul fără a deconspira modul în care îl supraveghea? Iar dacă deja statul ştie atît de multe despre X, e destul să confişti paşaportul şi să-l laşi liber? Şi, evident, cînd vorbim despre mii de suspecţi, supravegherea va fi dificilă. Apoi, dacă refuzi unui cetăţean britanic intrarea în ţară, unde va sta? Retragerea cetăţeniei este ilegală, potrivit unei convenţii internaţionale, deci ce face Marea Britanie e o şmecherie: nu îi retragem cetăţenia, doar îi vom desfiinţa paşaportul timp de doi ani? Şi ce va face individul respectiv doi ani? Este obligată Turcia (unde probabil va fi blocat cînd încearcă să iasă din Siria) să îl ţină doi ani pe banii ei? Vom avea nenumărate conflicte între ţări dacă Marea Britanie aplică această propunere. Apoi, e greu de implementat şi măsura împiedicării de a pleca. Amedy Coulibaly (al treilea terorist în cazul Charlie) transporta oameni la Madrid, de unde plecau spre Turcia, cu destinaţia Siria. Pare simplu de supravegheat filiera, dar cine a fost în imensul aeroport din Istanbul ştie că nu e aşa: acolo este hub-ul regional pentru tot Orientul Mijlociu, mulţi dintre pelerinii spre Mecca vin din Africa pînă în Indonezia, şi trec prin Istanbul. Acolo e locul ideal pentru pierdut urma. A pleca spre Istanbul nu e semn că vrei să ajungi în Siria, deci destinaţia Istanbul nu spune nimic.

Belgia se mişcă cel mai repede şi a propus deja îngheţarea averilor şi retragerea cetăţeniei celor care au plecat să lupte în Siria. Avem, deci, două propuneri care par de bun-simţ, dar care pun sub semnul întrebării două principii fundamentale ale statului de drept: cetăţenia (care e inviolabilă) şi averea (care e inviolabilă dacă a fost dobîndită cinstit). Ce face Belgia e să schimbe chiar principiile în sine, şi noua logică ar suna la modul următor: islamismul este o ameninţare atît de mare, încît devine acceptabil ca pentru această speţă să facem excepţie de la principii fundamentale. Cu alte cuvinte, dacă eşti islamist şi îţi declari loialitatea Statului Islamic, atunci nu mai meriţi cetăţenia belgiană. La fel, a fi islamist presupune ca statul belgian să nu îţi mai acorde protecţia legală a averii, ci dimpotrivă, să ţi-o confişte, fără a avea legătură cu modul în care ai dobîndit-o, ci doar cu acţiunile tale prezente. Cîtă muncă pentru avocaţi în anii ce vin!

Evident, atunci cînd statele membre UE se pun pe făcut chestii, o bună parte din idei se referă la ce ar trebui să facă UE. Doar că UE se mişcă mereu mai greu, aşa că acest flux de măsuri şi idei antitero vine peste războaiele neîncheiate din fluxurile şi refluxurile precedente. Se întîmplă cam aşa: după ceva atentate, statele membre cer Comisiei să acţioneze. Sub mandatul Consiliului, Comisia propune ceva. Propunerea ajunge în procesul legislativ de codecizie Consiliu – Parlament.

Consiliul (unde de aceste probleme se ocupă miniştrii de interne) agreează măsuri dure. Parlamentul e de obicei mai liberal, dar e destul de instabil. Uneori, cîte o mare coaliţie populari – socialişti trece măsurile agreate cu Consiliul (aşa a fost cu directiva privind retenţia datelor, aşa-numita directivă Big Brother, la care sper să revin săptămîna viitoare, pentru că face valuri în România). Atunci cînd vorbim de flux, imediat după vreun atentat, tabăra prosecuritate e deci compusă din Consiliu + majoritatea populari – socialişti în Parlament. Comisia se chinuie să vină cu o propunere pe placul acestei majorităţi, dar nu foarte prosecuritate, pentru că Comisia ştie bine că urmează refluxul.

Adică, Consiliul uită de această prioritate (pentru că intervin alte urgenţe naţionale, de obicei criza economică), majoritatea populari – socialişti din Parlament uită de înţelegeri, iar agenda Parlamentului începe să fie făcută de grupurile minoritare, dar cu o orientare prolibertate vehementă (grupul liberal, grupul verde, comitetul LIBE). Aşa se face că, la reflux, Parlamentul devine o instituţie de blocaj contra Consiliului – exact ca în cazul datelor privind pasagerii aerieni. Acum, că asistăm la un nou flux, probabil presiunea pe Parlament va creşte, se va reface alianţa populari – socialişti şi vor vota rapid schimbul de date aeriene şi probabil alte măsuri.

facebook.com/Cristian.Ghinea.CRPE

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.