Cum e viaţa în marxismul corect implementat

Publicat în Dilema Veche nr. 485 din 30 mai-5 iunie 2013
Victime, procurori şi idioţi morali jpeg

Doamna Song a fost, cea mai mare parte din viaţa sa, un cetăţean banal al Coreei de Nord. L-a iubit pe Kim Ir Sen fără să fie prea interesată de politică – pur şi simplu, aşa era normal. A făcut mulţi copii, a muncit în fabrică, a fost de cîteva ori şefa comitetului revoluţionar de cartier. A îngrijit portretele lui Kim 1 şi Kim 2 – pe care fiecare muncitor le primea de la stat – cu o cîrpă specială de curăţat de praf. Pentru doamna Song, controalele miliţiei – care intra în casele oamenilor să vadă dacă şterg portretul de praf – au fost mereu inutile: ea le ştergea oricum pentru că aşa era bine.

Altfel, viaţa doamnei Song era banală. Mergea la magazinul de stat pentru alimente, unde schimba cartele şi bani pe mîncarea – aceeaşi mîncare, aceeaşi cantitate mereu, cu puţin orez – pe care statul calculează că o merită fiecare nord-coreean, în funcţie de munca depusă şi de casta din care provine. Toţi cetăţenii sînt organizaţi în cîteva zeci de asemenea caste, un fel de cercuri care au în centru familia Kim şi partidul, iar la periferie pe duşmanii regimului – foşti burghezi sau cei cu rude în afară.

Soţul doamnei Song e mai degrabă o dezamăgire – e ziarist, dar, din motive obscure, e mai puţin pătruns de avînt revoluţionar decît ar trebui. Se uită la ştirile despre realizările ţării, cu aerul că ştie cum se fac asemenea ştiri. A şi intrat în belele cîndva, cînd a făcut un comentariu nepotrivit. La TV era o ştire despre producţia în creştere de pantofi. La care el a zis că sînt minciuni, că el nu găseşte pantofi. Cum familia Song era una dintre puţinele cu televizor propriu, lăsau uşa deschisă pentru ca vecinii să vină să urmărească programele. Nu se ştie care dintre vecini l-a turnat. Altfel, familia Song îşi îndeplineşte conştiincioasă îndatoririle revoluţionare – cînd partidul îşi cheamă cetăţenii să-şi doneze propriile excremente pentru a înlocui îngrăşămintele chimice care nu mai sînt produse de fabrici, fiica cea mare a familiei traversează oraşul în fiecare zi, pînă la depozitul unde lasă ofranda din partea familiei. În schimb, primeşte un bon pentru hrană.

Apoi, a început să fie din ce în ce mai rău. Fabrica doamnei Song nu mai producea. Femeile din fabrici erau chemate la muncă oricum şi băgate în şedinţe ideologice. Apoi, cînd încep să se prăbuşească de foame, conducerea organizează excursii prin afara oraşului – adună buruieni pentru mîncare şi fier vechi. La un moment dat, le spune că ar fi bine să nu mai vină deloc, ceea ce e un şoc: ce să faci, ca şomer, într-un regim în care totul depinde de locul de muncă ales pentru tine, de către stat? Oricum, doamna Song nu mai are timp de întrebări, începe să leşine de foame. Acum, culesul buruienilor devine o aventură proprie, de care depinde supravieţuirea familiei. Iar doamna Song nu face faţă. Apar primele fisuri în credinţa ei. Care se agravează cînd moare soacra. Apoi soţul, care era intelectual şi incapabil să se descurce în noile reguli ale sălbăticiei. Apoi băiatul, care era sportiv, deci avea organismul neadaptat la foame. Şi totuşi, doamna Song nu poate articula ceva împotriva regimului. O fi adevărat că alimentele sînt puse deoparte pentru a-i hrăni pe muritorii de foame din Coreea de Sud, la reunificare?

Se ceartă cu fetele ei, care mîrîie la televizor cînd apare Kim 2 (tatăl lui Kim ăsta de acum). Le face trădătoare. Una dintre fete fuge în China. Se vinde ca mireasă pentru un chinez (e o întreagă industrie a mireselor coreene pentru chinezi) şi apoi fuge, după cîţiva ani, în Coreea de Sud. O minte pe doamna Song că e încă în China, o ademeneşte acolo. Femeia e şocată că există mîncare, că există haine, că există cuptor cu microunde. Ajunge în Coreea de Sud şi trebuie, la bătrîneţe, să se reinventeze.

Povestea doamnei Song este una reală. Apare în extraordinara carte a Barbarei Demick – Nothing to envy – Real lives in North Korea, care ar merita tradusă şi în română. Demick vorbeşte cu refugiaţi nord-coreeni care au ajuns în Coreea de Sud. Găseşte mai mulţi dintr-un singur oraş şi le verifică încrucişat poveştile. La un moment dat, povestea doamnei Song se amestecă cu altele, pe capitole tematice. Ca un soi de roman rusesc care aglomerează personaje interesante şi le împinge uşor, pe fiecare, spre momentul culminant pe care cu toţii îl ştim oricum. Povestea doamnei Song e chiar banală, altele sînt mai ieşite din comun – precum aceea bizară a doi îndrăgostiţi care au ascuns unul de altul planurile de evadare şi au fugit separat.

Toate poveştile urmăresc anumite momente-cheie, cum ar fi cel al morţii lui Kim Ir-Sen. Toţi ştiu unde erau şi ce făceau cînd au auzit vestea. Unii dintre transfugi au jelit sincer, alţii s-au simţit obligaţi să jelească, oamenii se uitau atent unii la alţii să vadă cine nu jeleşte. Statuia Mareşalului din fiecare localitate este, de fapt, centrul spiritual al acestui stat ateu. Pentru mulţi dintre ei, e ca şi cum ar fi murit Zeus sau Isus.

Altfel, sistemul economic e simplu, predictibil şi exact cum l-a visat Marx: de la fiecare după posibilităţi, fiecăruia după cum decidem noi că are nevoie. Dacă vrei să cumperi mîncare, mergi la magazinul de mîncare şi dai bonurile primite pentru mîncare. Cînd economia se gripează, sistemul de aprovizionare nu mai are ce distribui. Alternativele au fost înăbuşite. Foametea se răspîndeşte.

Dacă vrei haine, nu prea poţi face nimic, oricum vei primi de la locul de muncă două uniforme, una de vară, una de iarnă. Dacă vrei obiecte de lux, gen bicicletă sau televizor, faci o cerere la locul de muncă şi aştepţi. Primeşti în funcţie de meritele ideologice.

Povestea foametei este spusă rece, aproape clinic. E povestea unei societăţi din care mîncarea dispare treptat, de la periferia societăţii spre clasa de mijloc. Elita (unde intră oricine are legătură cu partidul sau armata, oricît de mică) este protejată, ei au mîncare. Aflăm reţete de cum poţi să nu mori de foame, mîncînd scoarţă de copac şi iarbă. Aflăm ce se petrece cu organismul care mănîncă mai mult timp aşa ceva. Aflăm că cei buni mor primii, cei egoişti rezistă mai mult. Aparatul de propagandă porneşte campania „Să mîncăm doar două mese pe zi“. Cu toate astea, oamenii au nevoie de mîncare.

Mai e momentul realizării că nu trăiesc în cea mai bună ţară din lume. În mod incredibil, unii mai cred încă asta, chiar şi după ce oamenii au murit de foame în jurul lor. Dar nord-coreenii – spun ei – sînt ca nişte broaşte care trăiesc într-o fîntînă: bucăţica de cer de deasupra lor este singura realitate pe care o cunosc. Momentul realizării vine, de obicei, de la acea urmă de raţiune şi bun-simţ pe care regimul nu a reuşit să o stîrpească din fiecare. Un marinar care prinde întîmplător un post de radio sud-coreean aude două fete care se ceartă pe un loc de parcare. Banal. Doar că el nu a cunoscut niciodată pe nimeni care să aibă maşină proprie. Cum o arăta o ţară cu atît de multe maşini încît nu se găseşte parcare? Cum o fi posibil ca fete tinere să aibă maşina lor? Bizar.

Terminînd acest pseudoroman atent, bazat pe fapte reale, te bîntuie o întrebare: de unde prostia asta, cu comunismul care a fost o idee bună, prost implementată? Acest slogan este drag intelectualilor de stînga, chiar şi celor moderaţi, genul care spune în public că s-a împăcat cu capitalismul, dar la bere îţi mărturiseşte că fantazează la cum ar fi dacă...

De fapt, comunismul a fost riguros aplicat, cu mici scăpări. În Coreea de Nord au fost cele mai puţine scăpări. Coreea de Nord a aplicat cel mai fidel viziunea lui Karl Marx. Banii burghezi şi-au pierdut valoarea, fiecare individ contribuie cu o cantitate X de muncă la societate şi primeşte o cantitate Y de bunuri, în funcţie de judecata colectivă. Ce e mai curat marxist-comunist decît asta?

Dimpotrivă, URSS, cu banii săi reali, cu cozile care arătau că oamenii pot să aleagă singuri ce produse merită să consume – şi uneori chiar le şi obţineau dacă se străduiau –, URSS s-a abătut prea mult de la marxismul curat. Nu spunea Marx că proprietatea, banii, individualismul vor fi abolite? Poftim, Kim a fost cel mai serios, ceilalţi au încercat să aplice corect comunismul, dar nu mergeau pînă la capăt.

Faptul că URSS şi România lui Ceauşescu permiteau ţăranilor mici loturi individuale de pămînt era, de fapt, un compromis făcut proprietăţii şi libertăţii individuale. Cînd bunicul meu s-a prăpădit, statul ne-a luat lotul individual (bunica singură nu mai avea dreptul la el). Ţin minte acel lot: era atent îngrijit. Satul era înconjurat de cîmpuri părăginite ale CAP-ului, arate prost de tractorişti beţivi, de unde toată lumea fura. Lotul nostru, bine cultivat şi gospodărit, reprezenta libertatea, iniţiativa şi hărnicia care vin din individualism. Erau vreo 2000 de metri pătraţi de capitalism, permis de cel mai crunt regim comunist din Europa. Coreea de Nord e singura ţară comunistă în care ţăranilor li se confisca tot ce produceau. Marx luat la modul serios: nici o concesie făcută individului, totul la comun. Evident, la cea mai mică schimbare de mediu, societatea cea mai fidel marxistă moare de foame. Oricum, şi fără foamete, e cea mai primitivă societate din lume. Şi asta pentru că a aplicat fidel doctrina, nu invers.

facebook.com/Cristian.Ghinea.CRPE

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Trucul WhatsApp pentru a afla locația unui contact fără ca acesta să știe
WhatsApp, una dintre cele mai populare aplicații de mesagerie din întreaga lume, se actualizează continuu pentru a-și îmbunătăți experiența pentru cei peste două miliarde de utilizatori activi.
image
Primul general român format la Harvard răspunde unei întrebări presante. Ce șanse mai are Ucraina să învingă Rusia EXCLUSIV
Ucraina se află într-o situație dificilă în fața unui inamic care are, aparent, resurse nelimitate. Generalul (r) Alexandru Grumaz explică, într-un interviu pentru „Adevărul”, la ce ne-am putea aștepta în perioada următoare.
image
Bijuteria istorică de pe Dunăre. Cea mai veche navă cu zbaturi din lume încă mai funcţionează VIDEO
Vasul de pasageri „Tudor Vladimirescu” a avut ca oaspeţi de seamă pe Regele Ferdinand, Regina Maria, generalul Averescu, iar în 1959, pe liderii comunişti Nikita Hruşciov şi Gheorghe Gheorghiu-Dej.

HIstoria.ro

image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a
image
Au reușit sovieticii să decripteze mesajele Enigma înainte de Bătălia de la Stalingrad?
Dacă despre succesele occidentalilor pe frontul invizibil se cunosc destul de multe aspecte, nu același lucru se poate spune despre reușitele sovieticilor. Au reușit sovieticii să decripteze comunicațiile Enigma?
image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.