Concluzii la dezbaterea Big Brother – cine are dreptate?

Publicat în Dilema Veche nr. 573 din 5-11 februarie 2015
De unde vine gazul cînd nu mai vine de la ruși – și cu cine îl împărțim? jpeg

am analizat prevederile directivei europene privind reţinerea datelor de comunicare, transpusă în legislaţia din România printr-o lege care a fost respinsă de Curtea Constituţională. Această lege a fost poreclită de presa română Big Brother, iar ulterior eticheta a fost extinsă şi în cazul altor legi, astfel încît am ajuns să avem şi Big Brother 2 şi Big Brother 3. Legătura dintre ele este mai degrabă vagă, elementul comun ar fi faptul că toate aceste legi reglementează graniţa dintre viaţa privată şi accesul statului la informaţii privind comunicaţiile. 

Aşa-numitul Big Brother 2 se referă la înregistrarea cartelelor telefonice

şi la obligaţia de a înregistra clienţii reţelelor

gratuite. A existat o tentativă de a se reglementa înregistrarea cartelelor

la nivel european, dar Comisia s-a opus. România (şi alte state din UE) a decis să reglementeze la nivel naţional. Guvernul român a adăugat în proiectul de lege şi obligativitatea de a înregistra utilizatorii reţelelor wi-fi gratuite. Curtea Constituţională a decis că legea este neconstituţională (voi reveni la motivaţia Curţii). 

Aşa-numitul Big Brother 3 prevede crearea unui sistem naţional de apărare împotriva atacurilor cibernetice. Proiectul a fost controversat, principalul punct de contestare fiind faptul că SRI ar urma să fie centrul acestui sistem de apărare cibernetică, iar prevederile erau atît de vagi încît statul (prin serviciile secrete, fără mandat) ar fi avut acces, oricînd considera necesar, la datele din servere. Parlamentul a votat legea, dar grupul parlamentar PNL a atacat-o la Curtea Constituţională. Decizia Curţii este năprasnică: nu doar respinge legea, dar face praf legiuitorul pentru atît de multe stîngăcii şi încurcături de logică, încît Parlamentul şi Consiliul Legislativ au de dat explicaţii. 

Acestea sînt legile Big Brother, care au stîrnit dezbateri aprinse şi au dus indirect la demiterea lui George Maior de la şefia SRI, un om care părea de nezdruncinat atunci cînd am început acest serial. Faptul că şeful SRI e forţat să plece după un conflict cu Curtea Constituţională e un precedent benefic pentru democraţia românească. Un SRI în mod evident necontrolat de comisia parlamentară care ar trebui să-l controleze şi-a supraextins puterile paralegale şi influenţa politico-mediatică. A încercat să intimideze Curtea, a încercat să folosească fondul emoţional de după atacurile din Franţa. A folosit şi tema anticorupţie în această poveste, încercînd să căpuşeze popularitatea de care se bucură DNA.

SRI s-a vrut, în toată această poveste un fel de

legislativ care se joacă de-a

-ul cu democraţia românească. În cazul Big Brother 1, politicienii au încercat să respecte o decizie anterioară a Curţii (apropo de obsesia presei pro-SRI contra lui Daniel Morar: prima respingere a avut loc în 2009, înainte să ajungă Morar la Curte) şi să limiteze accesul statului la date, dar nu au vrut să afecteze în nici un fel privilegiile create de legile speciale de funcţionare a serviciilor. Drept urmare, a reieşit o struţo-cămilă prin care statul român era responsabilizat numai cînd venea vorba de poliţie şi procurori, dar nu şi cînd era vorba de serviciile secrete, de parcă acestea nu ar fi parte din stat, ci dintr-un grup extra-statal care ştie el mai bine ce şi cum, deci nu trebuie controlat de nimeni. 

În ce priveşte Big Brother 2 şi 3, vina SRI este mult mai clară. Serviciul a contribuit la scrierea proiectelor (o formă diplomatică folosită de guvern pentru a spune că, de fapt, le-a primit deja scrise) şi a folosit nevoia de reglementare în tentative deschise de a-şi extinde puterile. Decizia Curţii în Big Brother 3 în acest caz constată că legea face din SRI coordonator al sistemului naţional de securitate cibernetică. România (la propunerea SRI) s-a grăbit să legifereze acest domeniu, deşi la nivel european se află în discuţie un act normativ. Potrivit acestui act european, care a trecut deja de Parlamentul European, deci e destul de avansat în procesul legislativ, statele membre UE trebuie să pună la punct un sistem de apărare cibernetică şi să desemneze drept coordonator o instituţie civilă. Deci dacă România ar fi aşteptat decizia finală a UE, am fi fost obligaţi să dăm rolul de coordonator către o instituţie civilă. 

Mai mult, România a creat deja din 2011, printr-o hotărîre de guvern, un Centru Naţional de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică. Apoi, în 2013, Guvernul Ponta dă o hotărîre de guvern prin care se crea sistemul naţional de securitate cibernetică, o structură unde sînt reprezentate MApN, MAI, STS, SIE, CSAT şi unde SRI asigură „coordonarea tehnică“. În realitate, structura asta este operaţionalizată de SRI.

Ce scriu aici este un istoric al deciziilor legale în materie, care apare ca atare în decizia Curţii Constituţionale de respingere a legii Big Brother 3 (decizia 17 din ianuarie 2015). Deci, haideţi să unim nişte puncte: în UE se discută de cîţiva ani un act legislativ prin care statele membre vor trebui să creeze sisteme integrate de securitate cibernetică, coordonate de o instituţie civilă; în 2011, România creează o instituţie civilă de coordonare; în 2013, România mai creează o instituţie de coordonare în acelaşi domeniu, doar că e creată în interiorul SRI, deci e militarizată; în 2014, SRI propune un proiect de lege prin care se creează sistemul integrat de securitate cibernetică, unde tot SRI devine şef peste securitatea cibernetică. 

Mi se pare mie, sau SRI a acţionat preventiv? Vrea UE instituţie civilă, ia să o facem noi repede la SRI şi apoi o să zicem: mersi, noi o avem deja, mergem cu ea înainte. Şi mă întreb de ce avem două sisteme de coordonare a securităţii cibernetice, unul civil şi unul militar? Şi dacă tot l-am creat pe cel civil în 2011, iar decizia în UE se îndreaptă spre o instituţie civilă, atunci de ce creăm în 2013 o instituţie militară şi îi dăm noi puteri în 2014? Doar prin iminenţa legiferării la nivel european îmi explic graba SRI de a propune proiectul de lege. 

Merită păstrat ceva din toate aceste legi care acum sînt moarte prin respingerea la Curte? Discuţia ar trebui scoasă din paradigmele „Big Brother vs libertatea civilă“. SRI ar trebui să se retragă din rolul de reglementator

Curtea Constituţională ar trebui să continue procesul început prin decizia privind retenţia datelor şi să facă o analiză a legilor de funcţionare a serviciilor secrete: date la începutul anilor ’90, aceste legi sigur nu mai sînt potrivite pentru o democraţie europeană. Demisia lui Maior, scandalurile din jurul SRI declanşate inclusiv de declaraţiile Elenei Udrea, au creat un context favorabil de a împinge pe agendă două subiecte cruciale: revizuirea legilor de funcţionare a serviciilor (fie prin Parlament de bună voie, fie forţat prin Curte) şi întărirea controlului parlamentar asupra acestor servicii. SRI a forţat nota cu toate aceste proiecte de legi şi acum totul se întoarce împotriva sa. 

Big Brother a pierdut bătălia semantică înainte de a o pierde pe cea legal-politică. Însă nu înseamnă că nu trebuie să reţinem nevoia de a reglementa noua tehnologie, într-un mod inteligent, care să dea statului instrumente de a lupta cu criminalitatea şi să protejeze cetăţeanul. O balanţă este necesară. Retenţia datelor de comunicaţii se face oricum, companiile de telefonie reţin listingurile dumneavoastră pentru că au nevoie la facturare. Deci a te lupta cu retenţia în sine e iraţional. Cînd vine vorba de Big Brother, avem de cealaltă parte a baricadei faţă de SRI diverşi anonimi care se cred în filmul

şi se luptă din principiu cu statul „totalitar“. Sînt ridicoli, deşi inofensivi. În loc să luptăm cu retenţia în sine a datelor (care e permisă de Curtea Constituţională), trebuie să ne concentrăm pe reglementarea unui acces strict limitat al statului la aceste date (şi al privaţilor, că veni vorba, companiile de telefonie trebuie aspru pedepsite pentru orice altă intruziune în date decît cele executate automat de către computere în scop de facturare). Nu sînt de acord cu tratarea temei cartele

sub psihoza „Big Brother“. Nu înţeleg valoarea în sine a anonimităţii cînd vine vorba despre telefoane. Curtea Constituţională a greşit în motivarea legii Big Brother 2 pentru că încurcă datele de trafic cu datele de conectare (o spune şi Bogdan Manolea, un foarte eficient avocat şi activist anti-Big Brother, care se bucură că Curtea a picat legea, dar e amărît că motivul e greşit). Personal, nu văd de ce posesorii de cartelă

ar trebui să nu poată fi identificaţi din principiu, cînd asta se întîmplă cu toţi ceilalţi cetăţeni care vorbesc la telefon. Una este să fii identificat cînd te conectezi la o reţea, alta e să aibă statul acces fără mandat la lista ta de convorbiri – Curtea a încurcat aceste două borcane. Prin telefon orice descreierat te poate agresa (mi s-a întîmplat personal), iar anonimitatea în acest caz mi se pare un fetiş în spatele căruia se poate ascunde orice nebun pus pe terorizat alte persoane. În schimb, legea transformă orice buticar care vinde cartele în operator de date personale, ceea ce e o prostie, în acele puncte criticile Curţii sînt justificate. 

Situaţia e însă diferită în ce priveşte terminalele publice wi-fi (care sînt reglementate tot de legea numită Big Brother 2). Nu văd în anonimitatea pe Internet o valoare în sine care se cere apărată. Îmi pare rău pentru cei excitaţi de ideea că anonimii de pe net vor salva democraţia, dar totul are un aer puber de „o semnăm, dar o dăm anonimă“. Nu cred că libertatea se apără cu anonimi, ci cu oameni reali care îşi asumă acţiunile. Deci nu am o problemă de principiu cu ideea de înregistrare a utilizatorilor de Internet din locurile publice (pentru că acasă toţi avem contracte înregistrate), am o problemă de practică. Reţelele wi-fi publice sînt omniprezente în viaţa noastră şi ar necesita înregistrare repetată frecvent, spre deosebire de cartela

pe care o cumperi şi o înregistrezi o singură dată. Deci aplicarea practică a legii e prea complicată. Plec de la prezumţia că intruziunea prin Internet nu se poate compara cu intruziunea prin telefon – de aici balanţa beneficii vs probleme practice mi se pare diferită în cazul cartelelor faţă de wi-fi. 

Din păcate, decizia Curţii Constituţionale nu ţine cont de aceste diferenţieri şi argumente, e o respingere în bloc a legii pe motiv că ar fi o altă formă de retenţie a datelor. Curtea ar trebui să revină şi să găsească un just echilibru între libertate şi responsabilitatea statului de a proteja cetăţenii. Viaţa privată e o valoare în sine, anonimitatea nu este. E bine să protejăm viaţa privată a cetăţeanului Popescu şi să punem restricţii faţă de accesul statului la datele lui Popescu fără voia lui Popescu. Prin decizia în cazul Big Brother 1, Curtea l-a protejat pe Popescu faţă de un acces fără mandat al serviciilor la datele sale, şi bine a făcut. Un cetăţean X care vrea să dea telefoane anonime lui Popescu comite o intruziune în viaţa privată a lui Popescu. Prin decizia în cazul Big Brother 2, Curtea l-a protejat pe X şi a făcut imposibil ca statul să îl protejeze pe Popescu. Deci dreptul anonimului X de a da telefoane anonime a bătut dreptul lui Popescu de a fi apărat de stat împotriva agresiunii lui X. 

facebook.com/Cristian.Ghinea.CRPE 

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Furtuni cu grindină și vânt puternic în mai multe zone din țară. La Tulcea, ISU a emis mesaje RO-ALERT VIDEO
ISU Delta Tulcea a emis un mesaj RO-Alert pentru atenționarea locuitorilor, din Tulcea, Nufărul, Murighiol, Sarichioi, Babadag, Kogălniceanu, Frecăței, Somova și toate localitățile din Deltă Dunării.
image
Se află omenirea în pragul celui de-al Treilea Război Mondial? Ce spun specialiștii
Preocupările legate de izbucnirea unui al Treilea Război Mondial sunt crescânde, având în vedere recentele evenimente petrecute în Orientul Mijlociu, dar și situația din Ucraina.
image
Cum a fost aleasă Dobrogea ca loc de construcție al Centralei nucleare. Proiectul demarat de Nicolae Ceaușescu și inaugurat de Ion Iliescu VIDEO
Specialiștii au identificat și studiat mai mult de 120 de posibile amplasamente pentru centrală şi au fost luate în calcul mai multe bazine: Dunărea, Vişeul de Sus, Someşul Cald, Crişul Negru, Mureşul, Oltul, Siretul, Suceava, Moldova, Prutul Superior. În cele din urmă, a fost aleasă Dobrogea.

HIstoria.ro

image
Femeile din viața lui Lucrețiu Pătrășcanu
Lucrețiu Pătrășcanu a fost un personaj al deceniilor 4 și 5, controversat în timpul vieții, cat și după asasinarea sa în 1954.
image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.