Încă un zăbranic

Publicat în Dilema Veche nr. 380 din 26 mai - 1 iunie 2011
Încă un zăbranic jpeg

Ce ne-am face fără Catiuşa? Neobosita ziaristă Catiuşa Ivanov este redactorul de la HotNews căruia i se datorează o mulţime de informaţii despre casele bucureştene demolate, deşi aveau valoare de patrimoniu. Acum zece zile, a denunţat distrugerea casei din str. Povernei nr. 2. Dacă vreţi s-o vedeţi astăzi, clădirea prăbuşită este acoperită de o învelitoare neagră, ca vălurile de doliu, zăbranicele pe care le poartă văduvele la ţară, la înmormîntare. Noua victimă a investitorilor imobiliari, lucrînd probabil mînă în mînă – Alecsandri Estates şi Rosetti Estates – a făcut parte din ansamblul de clădiri ce formau un scuar la răspîntia străzilor Dr. C. Daniel, Visarion şi Povernei, deci între B-dul Lascăr Catargiu şi str. Căderea Bastiliei, o paşnică piaţetă în care se jucau copiii şi cîinii în jurul unui strat de flori. În casa demolată, ca şi în cele de peste drum, cărora le vine rîndul să fie date jos, funcţiona de zeci de ani Proiect-Bucureşti, instituţie care-şi avea centrul pe strada vecină, Vasile Alecsandri, la numărul 4. Acolo s-a dărîmat din 2006, iar portarul lăsat să păzească maidanul pe care nu s-a construit încă nimic era aşa de furios, că mi-a declarat că va vota cu Vadim Tudor.

Povestea e mai complicată şi arată cum s-a procedat, pas cu pas, pentru a lua în stăpînire şi a nimici tot ce aparţinuse marii firme de arhitectură pentru a ridica în această „zonă protejată“ (vorba vine!) cîteva blocuri de şase etaje. Stratagema a fost aceeaşi încă din 2005, cînd s-a folosit o greşeală din lista monumentelor istorice, unde nr. 8 de pe str. Povernei figura cu numărul 60 (absurd, fiind vorba de o străduţă!). Dacă-i aşa, păstrăm inexistentul nr. 60 şi dărîmăm nr. 8: casa lui Theodor Rosetti-Solescu (1837-1923), acel cumnat al lui Vodă-Cuza, magistrat junimist, care, după ce fusese ministru de Justiţie şi de Finanţe, a fost chiar preşedinte al Consiliului în 1888-1889, apoi şi titular al Instrucţiunii Publice. La un moment dat, locuia acolo chiar pictorul Luchian, fapt pe care îl amintea o placă pe faţadă cu efigia artistului. Cînd am protestat contra acestei siluiri a legii, mi s-a răspuns foarte politicos de răposatul Ştefan Damian că mă înşel, deoarece casa Rosetti-Solescu este în altă parte, anume la nr. 2 de pe Povernei (chiar clădirea sfărîmată acum): nu putea fi adevărat, fiindcă pe frontonul edificiului neoclasic pe care-l sfîrtecau pickhammerele exista stema familiei Rosetti cu cei trei trandafiri. Acum s-a jonglat iarăşi cu numerele poştale, ca şi cum autorizaţia de desfiinţare pentru V. Alecsandri 4 ar fi valabilă şi pentru parcela atacată în mai 2011, deşi loturile, chiar dacă aveau acelaşi proprietar (Proiect-Bucureşti), erau totuşi diferite.

Potlogăria nu ţine. Anul trecut, cînd s-a încercat deja să se obţină de la Primăria Capitalei autorizaţia de desfiinţare pentru Povernei 2, comisia zonală a refuzat-o, ştiind foarte bine că era vorba de o casă construită de Louis Blanc, unul dintre arhitecţii francezi care, la sfîrşitul secolului al XIX-lea, au contribuit la înfăţişarea europeană a oraşului. Cel care-i comandase lui Blanc proiectul, generalul Gheorghe Adrian (1820-1889), era un ardelean care luptase în 1848 alături de Avram Iancu şi pe care Kogălniceanu îl considera drept „un bărbat însuflat de mult patriotism, iubitor de cultura neamului românesc“. A fost şi ministru de Război în 1867-1868, în două guverne dominate de paşoptişti, precum şi donator al Academiei Române, care se grăbise să-l primească printre membrii ei de onoare. Aşadar, unul dintre constructorii naţiunii şi ai statului ei. Locuinţa în care el a murit a fost zdrobită. Crimele de acest fel se înmulţesc şi adeseori aflăm istoria unor asemenea case numai după ce ele nu mai sînt.
Distrugerea lor, pe furiş, mişeleşte, n-o să mai lase decît cutii de beton pe care noii noştri capitalişti le plănuiesc pentru a închiria birouri, cu toate că nevoia de birouri a fost deja satisfăcută, aşa că aceste spaţii vor rămîne goale.

Andrei Pippidi este profesor la Facultatea de Istorie, Universitatea Bucureşti.

Fotografii de Rareş Avram

Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Made in Taiwan
Felul în care Statele Unite se raportează la Taiwan e adesea descris ca fiind „ambiguitate strategică”.
Bătălia cu giganții jpeg
Viktor, prietenul lui Vladimir
Vehemența cu care Viktor Orbán respinge ultimul set de sancțiuni împotriva Rusiei precum și alte măsuri de sprijin pentru Ucraina arată distanța care se cască între Ungaria și Europa.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Inclasabila, impracticabila Rusie
Rusofobia conviețuiește constant cu rusofilia, admirația cu panica, tentativa colaborării cordiale cu derapajul credul, contraproductiv.
Frica lui Putin jpeg
Eroul pe care ni l-am dori
Relativa mizerie morală a lumii europene se oglindește și în insuficiența modelelor pe care ea le-a ales.
Postmaterialismul, butelia și pandemia jpeg
Cîntecul de sirenă al morcovului
Dacă izbînda Ucrainei în fața Rusiei mi-ar umple inima de bucurie, succesul de la Eurovision mi-a umplut-o de o tristețe melancolică.
The Lady and the Unicorn Sight det4 jpg
Unicorni
Existența „măgarului cu un singur corn în frunte” a fost confirmată și de Aristotel.
O mare invenție – contractul social jpeg
Vlad Constantinesco și Stéphane Pierré-Caps: o pledoarie pentru libertate
Oferă o imagine complexă și coerentă a raporturilor dintre Constituție, stat, societate și individ.
Iconofobie jpeg
Bifurcațiile gîndirii etice
Din păcate, „așezarea“ (etică) pe toate nivelurile de gîndire rămîne inaccesibilă multora dintre noi.
„Cu bule“ jpeg
Noroc chior
Dicționarele noastre mai înregistrează însă cîteva caracterizări similare, norocul putînd fi apreciat superlativ ca „orb”, „porcesc”, „cu carul”.
FILIT – Iași 2021 jpeg
Activități de week-end
În viață trebuie să știi trei lucruri: ce vrei – adică să ai un scop, în ce crezi – adică să respecți niște valori și ce trebuie să faci – adică ce acțiuni întreprinzi.
Un sport la Răsărit jpeg
Wimbledon versus ATP & WTA?
WTA şi ATP au spus că a interzice sportivi (chestie care nu implică ţările lor, deja puse pe tuşă de toată lumea) încalcă principiul nediscriminării pe bază de naţionalitate.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Efectele pandemiei?
Acum, că pare să fi trecut, unii cercetează în ce măsură pandemia de COVID-19 a afectat serviciile publice dintr-o serie de domenii și din diverse regiuni.
Bătălia cu giganții jpeg
Onoarea și dezonoarea Legiunii de Onoare
Ce onoare mai e medalia Legiunii de Onoare dacă e oferită unor dictatori?
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Fără solemnități (memorialistică)
Episoadele „omenești” de care am avut parte în neașteptatele mele experiențe ministeriale au, totuși, hazul lor, pe care mi-l amintesc cu o consistentă nostalgie și pe care le povestesc cu plăcere cînd se ivește ocazia.
Frica lui Putin jpeg
Homo mendax
Diversitatea și amploarea capacităților noastre de a minți, de a ne minți, de a-i minți pe ceilalți, de a spune falsul, intenționat sau nu, sînt uluitoare.
Richard M  Nixon and Leonid Brezhnev 1973 jpg
SALT în istorie
În urmă cu exact o jumătate de veac, în mai 1972, cele două superputeri ale Războiului Rece, SUA și URSS, au făcut un pas important și trudit din plin spre dezarmare sau, mai degrabă, spre controlul înarmărilor.
646x404 jpg
Taxe și impozite mai mari? Nu înainte de a lupta, pe bune, cu evaziunea
În legislația fiscală sînt multe exemple de tratamente preferențiale.
Iconofobie jpeg
De ce m-a enervat Churchill
Curajul nu se opune așadar numai lașității. Aceasta din urmă reprezintă forma absolută de eșec al lui, de abdicare a individului de la conduita bărbătească.
„Cu bule“ jpeg
Toxic (adică nașpa)
Dicționarele noastre nu au înregistrat încă sensurile figurate al adjectivului „toxic”, deși acestea s-au răspîndit foarte mult în ultima vreme în mass-media și în comunicarea curentă, fiind bine reprezentate în spațiul online.
FILIT – Iași 2021 jpeg
Experiențe culinare norvegiene
Povestea asta cu cantina se desfășoară în spații deschise, care comunică direct cu holurile largi, în edificii cu ferestre imense sau cu pereți practic de sticlă, creînd o senzație de deschidere și de libertate,
Un sport la Răsărit jpeg
Grand Chess Tour din nou în România. Merită bucureștenii așa un turneu?
La şah nu poţi să urli, să înjuri, să acuzi arbitrul şi să pretinzi că pe Levon Aronian, de exemplu, nu îl cheamă aşa, că a folosit în mod fraudulos numele, culorile de pe cravată şi blazonul familiei.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Podul de piatră
Nepăsarea față de reguli, cutume, tradiții sau istorie pare să fie ea însăși un adevărat specific local pe la noi.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Garguie, himere, căpățîni
Empatia funcționează doar cu viii. Cu morții, arareori e omul zilei empatic, iar cu cei morți demult, chiar deloc!
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Pacientul rus
Rusia e tratată diferit, însă tratamentul acesta e similar cu acela aplicat unui locatar de bloc care amenință să dea foc la butelie.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Victimele stalinismului, investigate de un medic român incoruptibil
lexandru Birkle a participat la investigarea gropilor comune cu victimele stalinismului, găsite de administraţia germană a Ucrainei în orașul Viniţa, precum și în localitatea Tătarca de lângă Odessa.
image
Una dintre cele mai crude și spectaculoase metode de execuție
Călcarea sau strivirea de către un elefant este o metodă de execuție sau de tortură mai puțin cunoscută de-a lungul istoriei, deși a fost practicată până în secolul al XIX-lea.
image
Graffiti: artă sau vandalism?
De-a lungul istoriei sale zbuciumate, acest gen artistic a reprezentat mereu un subiect fierbinte, pus la zid și supus dezbaterilor din societate. Este bun sau rău graffiti-ul?