Casă de artişti

Publicat în Dilema Veche nr. 423 din 22-28 martie 2012
Casă de artişti jpeg

Sensul acestei rubrici – dacă nu era deja clar – este să explice de ce trebuie ajutată să supravieţuiască acea parte a oraşului nostru în care s-au întipărit amintiri preţioase.

Fiindcă românii suferă de amnezie. Ori le lipseşte organul memoriei, ori, din motive de ei ştiute, dar nemărturisite, nu vor să-şi aducă aminte. Memoria individuală poate să şteargă cu guma ceea ce omul a făcut (sau n-a făcut, deşi ar fi trebuit...). Memoria colectivă este fabricată de un grup social sau de stat, care selectează ce e memorabil.

Ar fi multe de spus, dar pentru studenţii mei; aici, să scurtăm vorba. Lipsa de interes pentru semnele vizibile ale trecutului pare genuină, cînd nu există cultura generală din care să izvorască sensibilitate istorică sau artistică.

Să luăm un exemplu, că aşa e didactic. Pe strada Vasile Alecsandri, la numărul 16 se află o casă neobişnuită, nebucureşteană, aş zice. La intrare scrie Muzeul Memorial Frederic Storck şi Cecilia Cuţescu-Storck. Cine mai ştie cine au fost sculptorii şi pictoriţa din această familie? Curiozitatea trecătorului ar putea fi atrasă de stilul care-l imită pe cel al vechilor case englezeşti sau flamande, ori de culoarea roşie a tencuielii. „Roşu pompeian“, se spune, cu toate că ploile unui secol i-au stins strălucirea. La proiectul arhitectului Alexandre Clavel, care a înălţat această clădire în 1912-1913, Fritz Storck a adăugat culoarea specială şi ancadramentele de piatră ale ferestrelor, statuetele aplicate pe ziduri şi terasele.

Istoria românească a familiei începe în 1849, cînd Karl, tatăl lui Fritz, a venit de la Hanau la Bucureşti, unde încă nu se iviseră condiţii pentru sculptura monumentală, aşa că a început la 23 de ani ca cizelator de bijuterii. Operele lui cele mai importante vor apărea după 1867, data Expoziţiei Universale de la Paris, unde a trimis macheta bisericii de la Curtea de Argeş (păstrată în acest muzeu), după care execută statuile de ctitori, cea de la Colţea a spătarului Mihai Cantacuzino şi aceea a domniţei Bălaşa. Un bust de bronz, de acelaşi sculptor, al lui C.A. Rosetti, foarte expresiv, atrage atenţia vizitatorului care a deschis uşa muzeului. Acesta se va găsi într-un mare salon care se deschide la stînga, spre stradă, cu sufrageria şi salonaşul alăturat, iar la dreapta, către atelierul de pictură al stăpînei casei. Donaţia din 1951 a transformat toate aceste încăperi în expoziţia activităţii a două generaţii de artişti.

Carol, primul fiu al lui Karl, studiase la Florenţa şi a lucrat cîţiva ani în Statele Unite. Şi-a românizat numele după exemplul monarhului, care a fost, de altfel, protectorul familiei Storck, acordîndu-i acesteia numeroase comenzi publice. De Carol este statuia doctorului Davila din faţa Facultăţii de Medicină. Fratele lui, Frederic (1872-1942), şcolit la München, a devenit foarte cunoscut prin busturile care continuau să fie cerute atît pentru instituţii, cît şi în interioare private. Chipul lui Macedonski, prezent aici, de un adevăr psihologic incontestabil, divulgă cabotinajul poetului. Un cap de copil, din marmură, este al viitorului rege Carol II. De asemenea, artistul a întreprins şi lucrări monumentale, dintre care Evangheliştii de la Bellu (pentru cavoul Evloghie Gheorghiev, realizat de Mincu) au o măreţie sobră. Cele mai sigure dovezi de talent pe care le-a dat al treilea Storck sînt însă statuetele feminine graţioase, a căror siluetă o multiplică la infinit: „Primăvară“, „Adolescenţă“, „Abundenţă“ etc. Dacă ar fi să mărturisesc pe care dintre domnii Storck mi-ar fi plăcut să-l cunosc, el, Fritz, se impune alegerii. Pasionat de numismatică, a strîns monede antice şi de Renaştere, din care se inspira pentru plachetele şi medaliile pe care le-a realizat. Era, fără îndoială, un colecţionar de artă rafinat. În muzeu se găseşte copiat portalul bisericii de la Colţea, un exemplu al măiestriei vechilor meşteri. Pe un coridor, amestecaţi printre alte sculpturi neidentificate, am descoperit doi Crişti romanici de lemn, desigur aduşi din străinătate. Dar, cîndva, au făcut parte din această colecţie şi Portretul domnişoarei Pogany şi Pasărea măiastră ale lui Brâncuşi.

Ce mai e de văzut? Desigur, opera Ceciliei, soţia lui Fritz, a cărei vocaţie a fost pictura murală. Să fiu iertat dacă frescelor uriaşe de la ASE şi, cred, de la Arhitectură le prefer peisajele în tuş sau acuarelă care au păstrat amintirea atîtor popasuri din călătoriile în Franţa, Italia, Spania (chiar în timpul războiului, doamna era în Portugalia neutră). Pe un perete întreg se întinde o pictură împărţită simetric în două scene: „Amorul carnal“ şi „Dragostea spirituală“ (ce idee!). Fresca s-a exfoliat din cauza umezelii, după cum şi alte lucrări au de suferit, iar Primăria este surdă la apelurile de ani de zile de a începe o restaurare.

De ce Primăria? Fiindcă această casă memorială ţine de Muzeul Municipiului, cea mai păcătoasă administraţie! Aceeaşi neglijenţă lasă mormane de zăpadă acum, la sfîrşitul iernii, să acopere, în curtea casei Storck, fragmente din reliefurile cu care Karl Storck împodobise în 1862 frontonul Universităţii şi care, sfărîmate de bombardament, au fost adăpostite aici după 1944.

Mai grav, Casa G. Călinescu, administrată de Academie, stă închisă, aşteptînd reparaţiile care întîrzie.

Andrei Pippidi este profesor la Facultatea de Istorie, Universitatea Bucureşti.

foto: R. Avram

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Descoperirea terifiantă făcută de arheologi în casa lui Hermann Goring, prietenul lui Adolf Hitler: „Am fost complet șocați“
Schelete înfiorătoare, cu membre lipsă, au fost găsite în „Bârlogul Lupului", unde a locuit cândva un apropiat de top al lui Hitler.
image
Obiceiul care îți „omoară” încet, dar sigur, relația amoroasă: „Este dificil de ignorat răul pe care îl poate face”
Obiceiul de a naviga seara pe rețelele de socializare ar putea fi fatal - cel puțin pentru viața ta amoroasă.
image
Descoperire „incitantă” a unui material care poate stoca gazele cu efect de seră
O nouă descoperire făcută de oamenii de știință ar putea rezolva una dintre cele mai apăsătoare provocări cu care se confruntă omenirea. Este vorba de un tip de material poros care poate stoca dioxidul de carbon, relatează Sky News.

HIstoria.ro

image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.
image
Bătălia Atlanticului - decriptarea codurilor de transmisii ale submarinelor germane
Planificatorii ambelor părți aflate în conflict au realizat rapid că al Doilea Război Mondial va fi câștigat sau pierdut de cel care domină Oceanul Atlantic.
image
Povestea savanților Louis Pasteur și Victor Babeş
Povestea de azi îi are ca ”eroi” pe cei doi renumiți savanți legați de o pasiune comună: cercetarea științifică.