Cadou de lux

Publicat în Dilema Veche nr. 450 din 27 septembrie - 3 octombrie 2012
Cadou de lux jpeg

Nu ştiu cît de mulţi turişti străini au plecat din România luînd cu ei, aşa cum ar fi meritat, acest album cu dublă semnătură (Paula Craioveanu şi Ramona Mănescu), care se cheamă Portretul unui oraş. Bucureşti. Sînt doi ani de cînd a apărut, dar nu l-am văzut în circulaţie şi e păcat. Am avut şi eu ocazia de a urmări îndeaproape cum se alcătuieşte un asemenea album, cînd mi s-a cerut să însoţesc cu un comentariu istoric culegerea de fotografii a domnului Dinescu, Farmecul discret al Bucureştilor, pe care a publicat-o în 2009 Institutul Cultural Român. Fireşte, nu-mi trece prin minte să compar cele două cărţi, dar amintesc această plăcută experienţă pentru a îndreptăţi semnalarea lucrării pe care de curînd am căpătat-o.

O răsfoiesc cu bucuria cu care aş pătrunde într-o seră cu flori rare. Chiar dacă introducerea nu este tradusă corect în englezeşte – ce am avut şi eu de lucru pentru a da textului meu, îndelung şlefuit în româneşte, forma engleză cuvenită! –, calitatea fotografiilor şi a culorilor, alegerea şi rînduiala subiectelor mi se par desăvîrşite. Nu e chiar un portret, cum spune titlul, în orice caz nu unul al oraşului de astăzi – numai o singură pagină arată o casă în ruină, cu ferestrele deschise spre cerul liber –, ci parcă medalionul unei străbunici cu veşminte şi podoabe măiestrite.

Începînd cu cele mai vechi – casa Melik, hanul lui Manuk, casele de negustori din Şerban-Vodă şi din Şelari –, se perindă clădiri în piatra şi în lemnul cărora s-a întipărit mîndria unor averi tinere. De la Mincu, tovarăşii sau elevii lui, formele şi ornamentaţia, imitate după monumente chiar de ei restaurate, vor fi preluate în stilul „naţional“ care, însă, – doar sîntem în jurul lui 1900! – le alătură elemente Beaux-Arts. Acestea erau aduse de arhitecţii străini care găsiseră aici debuşee. Astfel, o comparaţie foarte potrivită arată că, la şcoala de lîngă biserica Mavrogheni, nu mai ştii dacă e o operă a lui Mincu sau a lui Giulio Magni. Cîte o fotografie ca aceea a uşii de la Şcoala Centrală de Fete atrage atenţia asupra unor detalii de feronerie, de obicei nebăgate în seamă, şi asupra lemnului mîngîiat de soare. Revelatoare sînt şi imaginile care, de la o clădire la alta, urmăresc particularităţi îndrăgite de acelaşi arhitect, de pildă Cristofi Cerchez sau Petre Antonescu (exemplele sînt chiar din acelaşi an: 1907 vila Minovici – 1908 casa I.I.C. Brătianu). Frumoasa casă în stil romantic francez de pe strada Corbeni este pusă în valoare prin comparaţia cu cadrele de ferestre de la Şcoala de Poduri şi Şosele, pe care Lecomte du Noüy şi Cassien-Bernard o construiseră cu doar cîţiva ani înainte. Statui alegorice, cariatide şi atlanţi erau şi ele nelipsite la acea vreme. La Ateneu îşi are locul un medalion de mozaic, chipul lui Carol I care fusese acoperit timp de 20 de ani; mi-aduc aminte că, atunci cînd a fost dezvelit, o mulţime de bătrînei fericiţi, trecînd pe acolo, îşi trăgeau picioarele ca să-l vadă bine, fără a îndrăzni totuşi să se oprească. Zeci de mascheroane, între care, măcar ici şi colo, nu e interzis a bănui portrete după natură, sînt un element caracteristic al decoraţiei faţadelor. Cîteodată, arhitecţii francezi sau colegii lor români şcoliţi la Paris se jucau să aplice la Bucureşti modele ilustre: Ministerul Agriculturii şi Domeniilor, construit de Louis Blanc, are colţuri care seamănă cu Chaumont, iar casa Cerchez din Calea Victoriei, dărîmată în 1977, era şi ea inspirată de castelele de pe Valea Loarei. Din aceeaşi generaţie, sînt bine reprezentaţi D. Maimarolu, căruia i se datorează Cercul Militar şi palatul care a adăpostit, din 1907, Camera Deputaţilor, apoi, din 1948, Marea Adunare Naţională, căreia i-a succedat acum Sfîntul Sinod, şi Ion D. Berindei, ale cărui numeroase lucrări, reprezentative pentru academismul francez, reţin amintiri ale rococo-ului, ca la palatul Cantacuzino.

Am ţinut în mînă, pe vremuri, un caiet de desene din tinereţe ale lui Paul Smărăndescu, printre care erau lipite ilustrate cu Opera din Paris sau alte monumente care se imitau şi la Berlin sau Praga.

Sînt două lucruri care lipsesc din reconstituirea trecutului, fără de care înţelegerea realităţii nu e întreagă. Mai întîi, în Bucureştii care au fost contrastau clădirile impunătoare cu mahalaua sărăcăcioasă. Această dihotomie este evidenţiată de toţi martorii străini. Ba chiar unul dintre ei, Bellessort, era uimit şi indispus să constate că, în imitarea zeloasă a Oraşului occidental, românii exagerează cu luxul architectural pentru închisori (Cîmpina, Doftana!) şi pentru şcoli (Liceul Sfinţii Petru şi Pavel de la Ploieşti). În al doilea rînd, spectacolul Capitalei şi al altor centre mari era îmbogăţit de parcuri publice întinse şi de grădini în jurul fiecărei case particulare. Acestea sînt absente şi ele din viziunea autoarelor. Ceea ce au năzuit ele a fost să ofere „o călăuză în Bucureştiul de ieri“. Ni se anunţă o continuare, din perioada interbelică pînă în prezent, şi un alt album închinat bisericilor din Capitală. Să le dorim succes!

Andrei Pippidi este profesor la Facultatea de Istorie, Universitatea Bucureşti.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.