Capodopere în dialog (V): Toulouse-Lautrec – Rouault

Publicat în Dilema Veche nr. 869 din 3 - 9 decembrie 2020
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg

După verva senzuală a lui Toulouse-Lautrec și după acuratețea eseurilor coregrafice ale lui Degas, întîlnirea cu Georges Rouault ne oferă experiența unui univers de un laconic tragism. Strict cronologic, între Toulouse-Lautrec și Rouault nu e decît o diferență de șapte ani. Dar, stilistic, diferența este de un secol. Toulouse-Lautrec, mereu disponibil față de lumea exterioară, senzitiv, jovial, de o patetică empirie, e un artist compatibil cu „pozitivul” secol al XIX-lea. Rouault, întors asupra universului lăuntric, bîntuit de spaime fără chip, de crispări fără nume, e contemporan cu noi: e o conștiință a veacului XX sau, în orice caz, a primei lui jumătăți. Toulouse-Lautrec era un colecționar (și un risipitor) de impresii. Pe Rouault nu-l mai interesează ceea ce realul imprimă asupra retinei sale. Important este, în cazul lui, ceea ce el poate „imprima” asupra realului: expresia pe care el o poate transfera asupra lui. Omul secolului al XIX-lea se complace încă să conspecteze discursul naturii. Omul secolului XX face natura să tacă și, orgolios, își asumă el autoritatea și răspunderea discursului. De la dialogul impresionist cu universul senzațiilor se trece, prin urmare, la monologul expresionismului. De la conversație se trece la solilocviu. Toulouse-Lautrec te poate învăța să te împrietenești cu singurătatea celorlalți. De la Rouault afli cum te poți împrieteni cu propria ta singurătate. Toulouse-Lautrec, spuneam adineauri, dialoghează cu lumea: e într-un raport de cordialitate cu ea. Solilocviul lui Rouault presupune, dimpotrivă, o anumită distanțare de lume, o anumită dezabuzare, mai curînd favorabilă tăcerii decît cuvîntului. Încît dacă ar fi să imaginăm echivalentul sonor al imaginilor alăturate, am putea spune că lucrările lui Toulouse-Lautrec degajă o febrilă volubilitate, o rumoare perpetuă, în vreme ce lucrările lui Rouault tac grandios, ca niște semne ale destinului. E o tăcere elocventă, desigur, o tăcere despre ceva anume, tăcerea ca limbaj al simplității. Lumea lui Rouault e o lume „simplă”, în măsura în care se restrînge mereu, în chip programatic, la o dominantă: dominanta damnării, a neîmplinirii, a inconfortului existențial. Lumea lui Toulouse-Lautrec, marcată și ea, uneori, de oarecare „insalubritate”, era, totuși, o lume tonică, fie și doar prin pitorescul ei. Lumea lui Rouault e gravă pînă la a fi sumbră, severă ca un decalog, dificilă ca o pedeapsă. Umorul lui Toulouse-Lautrec devine, la Rouault, sarcasm. Eternul feminin, contemplat de Toulouse-Lautrec cu atîta benevolență, dacă nu chiar cu o ofensivă curtoazie, e perceput de Rouault ca o fantasmă telurică, o întruchipare primară, sufocată de greutatea trupescului.

Universul lui Toulouse-Lautrec e alimentat de paroxismul bucuriei, de o delirantă vitalitate. Al lui Rouault e mai aproape de paroxismul tristeții și poartă pecetea unei ireversibile extincții. Cînd Toulouse-Lautrec desenează un cal, ceea ce vedem e un pachet de energie comprimată, o forță elementară, gata să se dezlănțuie. Cînd (mai rar) Rouault desenează un cal, rezultatul e mai curînd spectral, hieratic, extras – s-ar zice – dintr-o procesiune funerară. Spectralul este, de altfel, una dintre categoriile fundamentale ale esteticii lui Rouault. Plastic, el se traduce printr-o manipulare vehementă a conturelor negre, a liniei îngroșate, care delimitează inconturnabil formele, la fel cum armătura metalică a vitraliilor tranșează siluetele din spațiul lor. Din acest punct de vedere, arta lui Rouault amintește, într-adevăr, de vitraliul medieval, dar și de vechea pictură catalană, cu desenul ei categoric, pe ale cărui trasee alunecă substanța unei nobile drame.

Toulouse-Lautrec era un artist al luminii prelungite artificial în întunericul nopții: lumina „impură” din jurul felinarelor stradale și a cafenelelor. Pentru Rouault, universul întreg e o înnoptare adîncă, în care însă, din cînd în cînd, se simte raza palidă a unui astru. Și e momentul să atragem atenția asupra unei nuanțe. Spectralul nu epuizează, totuși, opera lui Rouault. Căci, dincolo de el, o anumită verticalitate, o anumită intransigență morală se fac, deopotrivă, simțite. Pe urmele lui Pascal, Rouault consemnează tristețile inerente condiției umane, tristeți senioriale însă, tristeți de rege deposedat. Ele constituie laolaltă și mizeria patetică a condiției noastre, dar și demnitatea ei. Ne sînt date ca să le depășim. Prieten cu Léon Bloy și cu Jacques Maritain, Rouault are, cum avusese și Van Gogh, vocație de pastor. Scenele de circ din opera lui – divertisment minor cînd apar la Toulouse-Lautrec – sînt, pentru Rouault, adevărate parabole. Ceea ce pentru Toulouse-Lautrec era accident, caz particular, pentru Rouault capătă dimensiuni simbolice. Linia, căreia în arta lui Toulouse-Lautrec îi plăcea să divagheze la nesfîrșit, cu o extremă comunicativitate, are, în tablourile lui Rouault, aspectul categoric al unei sentințe. Dansul de tip Toulouse-Lautrec era ordine ritmică, frenezie organică. Dansul de tip Rouault e cheltuială de sine, uzură sufletească, destrămare. Pentru a avea preț, viața fiecăruia trebuie să semene cu o piruetă strălucitoare, cu un dans frenetic – crede Toulouse-Lautrec. Și trebuie spus că viața sa a fost o asemenea piruetă. Dimpotrivă, Rouault e de părere că, pentru a merita să fie trăită, viața trebuie să abandoneze nonșalanța capricioasă a dansului, care nu e decît o formă a trecerii, pentru a aspira la nemișcarea statuară, edificată, a celor ce sînt cu adevărat, fără schimbare și fără sfîrșit. Avem, firește, fiecare, libertatea de a opta, de a adopta unul sau altul dintre cele două moduri de a fi. Iar dacă alegerea noastră va fi autentică, integral asumată, consecventă, ea va avea consecințe la fel de binefăcătoare în ambele versiuni...

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.