E alt continent, dar e aceeași lume. De asta e important ce se întîmplă acum, în Australia. Guvernul de la Canberra și Google sînt de cîteva zile în război. E o luptă zgomotoasă la care participă oameni politici importanți, mici companii, mass-media publice și private, organizații neguvernamentale și înalți responsabili ai gigantului american. Miza principală: încasările obținute de Google din publicitatea afișată pe paginile indexate de Google. Dar și cîteva principii: concurența, echitatea în afaceri, accesul la informație.

Guvernul australian lucrează la un „cod de conduită” menit să reglementeze relațiile dintre mass-media și giganții Internet precum Google și Facebook. Proiectul legislativ prevede ca aceste companii să plătească o cotă importantă din veniturile generate de publicitate către producătorii de conținut, respectiv companiile mass-media australiene private sau de stat. Potrivit proiectului legislativ, giganții Internet vor negocia cu companiile de media sumele de plătit; în caz că nu se ajunge la o înțelegere, cotele vor fi stabilite la un tribunal de arbitraj. Google e dispusă să plătească pentru conținut, nu însă și pentru indexarea link-urilor. Un detaliu tehnic minor care presupune însă costuri importante.

Guvernul susține că, de vreme ce marile companii Internet obțin venituri din publicitate de pe urma traficului generat de cei care caută și citesc știri, acestea ar trebui să plătească redacțiilor o sumă echitabilă. Sprijinul financiar e necesar și pentru că o presă puternică este vitală pentru democrație. Iar presa, aproape peste tot în lume, a pierdut o sursă importantă de venit odată cu emergența, la scară planetară, a unor platforme și servicii precum Google ori Facebook, care încasează de pe piață cea mai mare parte a banilor din publicitate. Evident, companiile media au făcut presiuni puternice pentru ca Guvernul să forțeze adoptarea codului într-o formulă cît mai generoasă.

Inițiativa australiană este urmărită îndeaproape în întreaga lume: relația economică injustă în care se află producătorii de conținut în raport cu Google și Facebook e o problemă globală. Această criză mass-media a fost agravată în ultimul an de situația economică dificilă generată de coronavirus. Sute de publicații și-au încetat apariția, mii de jurnaliști au fost concediați. Asta, în vreme ce marile companii Internet și-au sporit considerabil veniturile. Inițiative asemănătoare au mai existat și în alte state, însă au fost abandonate pe parcurs ori ciuntite pînă la irelevanță de-a lungul procesului legislativ. Australia e prima țară care ajunge atît de departe cu o lege atît de radicală. Dacă va reuși să impună legea așa cum a fost croită, va livra un model operabil pentru restul lumii în reglementarea relației cu marile companii Internet.

Nu e însă deloc sigur că legea va fi adoptată și nici nu se știe ce efecte va genera. Deocamdată, Google a anunțat că intenționează să se retragă cu totul din Australia dacă legea va intra în vigoare. E o amenințare, aproape un șantaj. Pentru că, în cazul cu totul improbabil în care Google va pleca din Australia, mii și mii de firme, mari și mici, vor dispărea de pe Internet sau vor fi nevoite să se reinventeze. Și milioane de cetățeni vor trebui să se adapteze la noua paradigmă: o lume fără Google.

Vă îngrozește sau vă seduce această lume nouă, fără Google? Tocmai aici e cheia acestui „caz”: în condiții concurențiale normale, ar trebui să existe alternative la motorul de căutare și posibilitatea de a opta între mai multe servicii. Însă Google a devenit sinonim cu motor de căutare. Cele cîteva platforme așa-zis alternative reprezintă, cumulat, mai puțin de 5% din piață. 95% e Google. Poziția de (cvasi)monopol obținută datorită vechimii pe piață și dezvoltării rapide la nivel mondial face ca astăzi Google să fie de neînlocuit. Statele, firmele și cetățenii au prea puține pîrghii la dispoziție pentru a renegocia termenii acestei relații.

Pe de altă parte, da, mass-media pierd o sursă de venit din cauza Google și Facebook, dar cîștigă public, căci niciodată știrile n-au fost mai accesibile ca acum, niciodată oamenilor nu le-a fost mai ușor să ajungă la informația relevantă. Și asta, tocmai datorită instrumentelor de căutare puse la dispoziție de Google sau rețelei sociale mondiale care e Facebook.