Evaluări fantastice și unde le poți găsi

Publicat în Dilema Veche nr. 868 din 26 noiembrie - 2 decembrie 2020
Oare cînd am început să arătăm așa de aiurea la lumina naturală? jpeg

Cînd intru cu elevii de clasa a IX-a în unitatea despre lumile fantastice, îi provoc de obicei cerîndu-le să imagineze lumi care nu au nici o legătură cu ceea ce noi oamenii cunoaștem, fie din experiența personală, fie din cea culturală. Li se pare floare la ureche inițial, îmi propun planete cu extratereștri sau ce știu eu ce alte fantasme. Apoi, rămîn dezumflați cînd îi întreb cum nu au nici o legătură cu ceea ce noi cunoaștem. Ce e extraterestrul? O ființă de pe planeta X! Bine, dar noi nu cunoaștem ființe? Nu cunoaștem planete? În cele din urmă, trebuie să accepte și recunosc, nu doar dezumflați, dar pe undeva și mirați, că da, nu putem imagina nimic în afara unor date ale cunoașterii pe care o deținem.

În ultima vreme a avut loc pe wall-ul educațional și o discuție despre teze, cu prilejul propunerii (devenită, între timp, fapt) anulării acestora în context pandemic. Pînă una-alta, este doar o măsură temporară. Totuși, eu nu văd imposibilă renunțarea totală la acestea, și cu alte ocazii mi-am mai exprimat adeziunea la această idee.

Tezele sînt o reminiscență a unui sistem de evaluare învechit, tradiționalist și în mare măsură centrat pe conținuturi, nu pe competențe. Ele vin din epoci vechi, de pe vremurile în care evaluarea la clasă era preponderent orală, ascultatul tradițional, la începutul orei, în fața clasei, din lecția anterioară. Atunci se dădeau extemporale cînd și cînd, la alegerea profesorului, fără a exista certitudinea că acesta evaluează în scris întreaga materie parcursă. Poate unii dintre cei ce citesc își amintesc cum aveam noi, elevi fiind, caiete de teze, pe care profesorul le aduna la sfîrșitul orei destinate acestei evaluări, le ducea acasă în plase voluminoase și le aducea înapoi doar cînd mai dădeam, în următorul trimestru, teză. În acele timpuri, teza asigura cumva evaluarea scrisă a întregului parcurs din acel trimestru. Și reprezenta 50% din medie.

În actuala formulă curriculară, însă, materia este organizată în unități de învățare, la finalul fiecăreia existînd evaluări sumative. Așadar, teza nu face altceva decît să dubleze notarea de la finalul acestor unități, fiind evaluate de două ori aceleași conținuturi.

Existența acestor teze este, pe de altă parte, o formă de a recunoaște un dezechilibru de percepție a importanței unor materii în raport cu altele, căci ele sînt asociate doar cu unele discipline, fapt care, iar, contravine viziunii moderne și integratoare a proiectului curricular actual. Mi s-ar putea contraargumenta că și la examenele naționale se dau probe doar din anumite materii. E adevărat, însă cine cunoaște Legea educației nr. 1/2011 știe că evaluarea prin examene naționale ar fi trebuit să se desfășoare de la sfîrșitul acestui an școlar după alte principii, integratoare, cu subiecte transdisciplinare. Că procesul acesta a fost frînat și nu reușim acum să aplicăm legea, e altă poveste, datorată celor ce nu au implementat principiile acesteia.

Tot pe acest fond, s-au auzit voci care au cerut introducerea tezelor cu subiect unic național. O privire profesionistă asupra viziunii curriculare moderne, însă, ar constata cu ușurință absurdul unei asemenea opțiuni. Căci ar însemna să negăm centrarea pe competențe a învățămîntului, care nu se formează simultan la toți elevii și care presupune în plus o libertate a profesorului în asocierea conținuturilor. Ar însemna să afirmăm, de fapt, cu voce tare, explicit, că avem un învățămînt centrat pe acumulare de informație.

În fapt, acest moment ar putea fi unul care să ne permită reflecția asupra nevoilor de schimbare a sistemului de evaluare în învățămîntul românesc. Poate privind mai atent cum se realizează acesta în alte sisteme din lume și găsind convergențele necesare cu acestea.

De ce trebuie, spre exemplu, ca numărul de note pe care un profesor le dă să fie mai mare cu unu decît numărul de ore pe care le are disciplina respectivă în planul-cadru? Care e logica acestei alegeri? De ce să nu fie o singură notă, poate, acordată ca urmare a unor evaluări de progres, cuantificate prin alte măsurători?

Întorcîndu-mă la ceea ce a reprezentat punctul de pornire al acestui articol: vocile care susțin nevoia tezelor, vocile care susțin apoi opțiunea  tezelor unice, vocile celor care în general susțin formulele tradiționale de evaluare, mai degrabă vetuste, centrate pe conținuturi, sînt ale generațiilor noastre, cei de 30+, de 45+ sau de 50+. Ale celor care așa au cunoscut învățămîntul. Care nu și-l pot imagina altfel, pentru că ficționalizează într-un cerc închis, al propriilor tranzitivități, al propriilor raportări la realitate. Care au făcut o școală a acumulării de informație și a reproducerii ei.

Una peste alta, orice schimbare a unor tipare vechi, împămîntenite, știm cu toții, generează rezistență. Cu teze au crescut bunicii noștri, părinții noștri, cu teze am crescut noi, ni se pare că n-ar putea crește copiii noștri fără ele. Cel puțin nu la fel de „frumos”. Dar dacă ar putea crește mai frumos? Mai feriți de un stres inutil, reprezentat de presiunea care se construiește în jurul acestor momente de evaluare. În schimb, evaluați pe baza progresului pe care îl realizează, prin formule mai subtile, mai personalizate, mai creative. Normativitatea didactică este necesară, pentru a asigura dimensiunea teleologică a sistemului. Dar chiar și așa, nu este imuabilă, ci are o dinamică inerentă, generată de schimbările de viziune și de ideal educațional care, la rîndul lor, sînt determinate de diacronia culturală și socială. O interogare prospectivă a acestei dinamici este mai productivă decît o situare slugarnică în medievalitatea ei. 

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Furtuni cu grindină și vânt puternic în mai multe zone din țară. La Tulcea, ISU a emis mesaje RO-ALERT VIDEO
ISU Delta Tulcea a emis un mesaj RO-Alert pentru atenționarea locuitorilor, din Tulcea, Nufărul, Murighiol, Sarichioi, Babadag, Kogălniceanu, Frecăței, Somova și toate localitățile din Deltă Dunării.
image
Se află omenirea în pragul celui de-al Treilea Război Mondial? Ce spun specialiștii
Preocupările legate de izbucnirea unui al Treilea Război Mondial sunt crescânde, având în vedere recentele evenimente petrecute în Orientul Mijlociu, dar și situația din Ucraina.
image
Cum a fost aleasă Dobrogea ca loc de construcție al Centralei nucleare. Proiectul demarat de Nicolae Ceaușescu și inaugurat de Ion Iliescu VIDEO
Specialiștii au identificat și studiat mai mult de 120 de posibile amplasamente pentru centrală şi au fost luate în calcul mai multe bazine: Dunărea, Vişeul de Sus, Someşul Cald, Crişul Negru, Mureşul, Oltul, Siretul, Suceava, Moldova, Prutul Superior. În cele din urmă, a fost aleasă Dobrogea.

HIstoria.ro

image
Femeile din viața lui Lucrețiu Pătrășcanu
Lucrețiu Pătrășcanu a fost un personaj al deceniilor 4 și 5, controversat în timpul vieții, cat și după asasinarea sa în 1954.
image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.