Cultura în anul pandemiei – cîteva cifre

Publicat în Dilema Veche nr. 870 din 10 - 16 decembrie 2020
Bătălia cu giganții jpeg

Sîntem tot mai aproape de momentul în care criza sanitară se va încheia și vom putea să visăm la normalitate. Iar normalizarea vieții cotidiene presupune și accesul larg al publicului la evenimente culturale. Deocamdată, consemnați acasă, am reinventat consumul cultural. Noua dietetică a culturii în regim domestic se bazează pe trei principii: abundența ofertei, disponibilitatea în format digital și gratuitatea. Despre efectele nefaste ale blocării activității cu publicul în instituțiile de cultură am mai scris aici. Dar publicul? Unde e publicul în această poveste?

Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală (INCFC) a publicat recent rezultatele unui studiu foarte așteptat care urmărește „Tendințe ale consumului cultural în pandemie”. Studiul sondează intenția publicului de a urmări activități culturale pe parcursul anului 2020, iar datele sînt prezentate în comparație cu ediția 2019 a „Barometrului de Consum Cultural”. Perspectiva comparată oferă șansa unei puneri în context a modului în care pandemia de COVID-19 și măsurile restrictive au marcat consumul cultural în ultimele șase luni. Și ne ajută, poate, să întrevedem evoluțiile din viitorul apropiat.

Să ne amintim însă, mai întîi, că la scurt timp după adoptarea restricțiilor și anularea tuturor evenimentelor culturale care presupun întîlnirea cu publicul, instituțiile au încercat să-și adapteze oferta. Soluțiile găsite nu sînt inovatoare, nici măcar noi, dar sînt eficiente în ceea ce privește difuzarea. Aceste instituții au rămas „deschise” deși s-au închis. Teatrele, marile opere și filarmonici, sălile de concerte etc. au produs spectacole exclusiv pentru publicul online sau oferă acces la arhive – înregistrări istorice, mari concerte, spectacole remarcabile etc. Oferta de film disponibilă online era pletorică încă de multă vreme – pandemia n-a făcut decît să dinamizeze consumul casnic. Sînt soluții de moment care le permit producătorilor de conținut cultural să rămînă în actualitate. Dar ce impact au asupra publicului?

Pentru publicul care nu mergea la teatru în mod obișnuit, această ofertă enormă de spectacole disponibilă online reprezintă un prim contact. Pentru consumatorii de teatru care participă frecvent la spectacole e doar un surogat, un compromis acceptabil în contextul pandemiei, cînd teatrele sînt închise. Cei care se obișnuiesc cu surogatul vor mai vrea experiența reală? Cîți dintre cei care au urmărit spectacole în regim online vor veni la teatru atunci cînd se va putea? Cifrele nu sînt încurajatoare. Dacă, în 2019, 27% din respondenți declarau că au mers la teatru, în 2020 doar 22% din respondenți intenționau să meargă la teatru în spațiu închis și 43% intenționau să participe la spectacole în aer liber (indiferent de evoluția pandemiei). Cît privește consumul de cinema în spațiul public, în 2019, 34% din respondenți declarau că au mers la cinematograf, iar în anul 2020 doar 22% din respondenți intenționau să meargă la cinematograf în spațiu închis și 40% intenționau să participe la proiecții în aer liber (indiferent de evoluția epidemiologică).

Cercetarea realizată de INCFC încearcă să identifice practicile de consum cultural non-public în perioada de izolare și abordează chestiunea decalajelor digitale. Se poate observa, de pildă, o creștere a procentului celor care au declarat că în 2020 au citit mai multe cărți și au ascultat mai multă muzică. „Dacă, în anul 2019, 22% din respondenți au declarat că au citit cărți, în anul 2020 35% din respondenți au menționat acest lucru. În anul 2020, 88% din respondenți au ascultat muzică (pe diferite dispozitive) comparativ cu 74% în 2019. O concluzie interesantă (dar nu neapărat surprinzătoare) desprinsă din studiu e că mediul online nu favorizează în mod necesar democratizarea accesului la cultură. Există decalaje importante în funcție de vîrstă și de nivelul de educație. Pe de o parte, accesul la cultură e condiționat de accesul la computer. Pe de altă parte, nivelul de educație determină și consumul cultural. Cu cît e mai ridicat nivelul de educație, cu atît e mai crescut e și nivelul de consum cultural. Și e o simetrie aici, de pildă în ceea ce privește comparația între consumul de carte și film.

Cercetarea realizată de INCFC ar trebui să stea la baza politicilor publice din domeniul culturii. Ce ar trebui să înțeleagă managerii și administratorii culturali? În primul rînd, că mediul online favorizează accesul la cultură, dar nu e în nici un caz o soluție universală. Online-ul e doar un mijloc de difuzare – nu un vehicul ideal. A doua concluzie e că va fi nevoie de un efort de promovare susținut și de instrumente adaptate pentru ca creșterile de consum cultural înregistrate în anumite domenii să se transforme într-o frecventare susținută și durabilă a evenimentelor publice. În fine, e nevoie de educație, de o popularizare a culturii prin educație pentru a forma publicul.   

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.