Care e curriculum-ul pe care-l alegeți pentru reușita în viață?

Publicat în Dilema Veche nr. 833 din 6 - 12 februarie 2020
Ai fost, bă, careva fericit la viaţa ta? jpeg

V-ați întrebat vreodată cum ar fi ca pentru diferite domenii ale existenței noastre să se activeze doar o parte dintre competențele și cunoștințele pe care le acumulăm de-a lungul vieții? De exemplu, cînd mergi în vacanță la Roma, să nu ți se perinde prin cap tot ce știi despre istoria și cultura acestei cetăți, căci tu te-ai dus să te relaxezi, să bei cafele bune și să dormi. E posibil? De fapt, cam în tot ceea ce facem se activează o sumă de abilități și de competențe acumulate în timp, firește, cel mai adesea fără să conștientizăm, în mod cumva automat ele intrînd în corespondență unele cu altele. Pînă și cele mai nesemnificative gesturi, cum este cel al spălatului pe mîini sau al spălatului părului (zice unul care nu prea are), sînt trecute prin filtre succesive de acumulări, căci alegem săpunul sau șamponul ca urmare a unei experiențe de învățare derulate de-a lungul timpului. E imposibil de disociat în avans, astfel încît să spunem în copilărie sau în adolescență că învățăm doar despre șamponul X, pentru că acela va fi cel pe care îl vom folosi toată viața, sau că nu are rost să învățăm despre isoria Romei, pentru că oricum nu vom merge niciodată acolo sau, dacă vom merge, o vom face strict pentru a ne bucura de soarele italic. Învățăm, de fapt, că e o nevoie aceea a spălatului, respectiv că există o istorie și o cultură care ne fundamentează prezentul.

În urmă cu puțin timp am parcurs un curs ținut de un expert internațional în domeniul evaluării. Am început să înțeleg prin intermediul cursului respectiv ce înseamnă politici de evaluare macrosistemice, mi-am reactivat cunoștințele despre diferența dintre examen, concurs și evaluare, am înțeles multe dintre greșelile pe care sistemul nostru le perpetuează în domeniul evaluării în general. Omul, extrem de profesionist, era uluit de faptul că la noi există programă școlară pentru examene. Pur și simplu a avut nevoie de cîteva momente pentru a înțelege că la noi există astfel de documente, separate de programele școlare propriu-zise. Mirarea sa era legată și de dificultatea pe care o astfel de ciudățenie o pune în cîrca unei evaluări realizate științific. Ne-a mărturisit că în nici o altă țară nu a auzit de o astfel de struțo-cămilă, care să aibă o cocoașă pentru procesul de predare-învățare și altă cocoașă pentru cel de evaluare.

De unde, de fapt, această situație? Care este mecanismul din spatele acestui context, mecanism poate neconștientizat nici de cei care l-au instituționalizat? Din confuzia, devenită practică și normă, între evaluare și examen. Nu e o grozăvie ceea ce spun. Evaluarea nu se presupune că ar trebui să ierarhizeze în vederea accederii la o treaptă superioară de școlarizare. Cu alte cuvinte, evaluarea de la finele ciclului gimnazial sau cea de la bacalaureat nu ar trebui să fie criterii pentru intrare la liceu sau la facultate, așa cum sînt, de fapt, la noi. În mod normal, un examen presupune un prag minim de atins, spre exemplu, nota 5. Un concurs presupune un număr de locuri pe care candidații se luptă, urmînd ca primii din ierarhie să fie admiși. O evaluare sistemică presupune doar stabilirea unui nivel de competență și de performanță. Un sîmbure de înțelegere a acestei filosofii s-a aflat atunci cînd pentru evaluarea națională de la sfîrșitul ciclului gimnazial s-a stabilit că nu există notă minimă pentru accederea în liceu. De fapt, ar trebui ca această probă să nu reprezinte criteriul pentru admitere în liceu. Deloc. Același expert ne spunea că alte criterii ar trebui să stea la baza acccederi în liceu, mult mai apropiate de normalitate, de firesc. Poate, pur și simplu, apartenența la o comunitate, la o zonă, poate continuitatea, poate orientarea profesională sau o admitere organizată de licee pe baza unor interviuri din care să transpară interesul pentru un anumit tip de orientare profesională. Nu știu, e un subiect de dezbatere în sine acesta.

Revenind la evaluarea de la sfîrșitul ciclului gimnazial. Zilele acestea s-a discutat despre imperioasa apariție a programei de evaluare pentru elevii care acum se află în clasa a VII-a. Despre modele de subiecte pentru aceasta. Se așteaptă cu sufletul la gură. Mă întrebau colegi de catedră sau din alte școli ce știu, cînd apare programa, cum vor fi subiectele, oare ce se va scoate din prgrama școlară în programa de evaluare. Nu că aș fi avut neapărat de unde să știu eu, dar le spuneam mirat că nu înțeleg această înfrigurare, pentru că în mod normal programa școlară ar trebui să fie suficientă, singurul factor la care e nevoie să ne raportăm. De ce mai e nevoie de o programă în plus? Și la ce duce o nouă programă, din care sînt eliminate unele conținuturi din programa școlară de bază? Păi, în primul rînd generează o practică greșită în procesul predării-învățării: profesori, părinți și elevi ajung să tindă să elimine treptat și din procesul de predare-învățare acele conținuturi pe care programa de evaluare nu le mai conține.

Pe de altă parte, în acest context, se uită un factor important. Programele școlare au ca obiectiv ultim, major, formarea de competențe, nu asimilarea de conținuturi. Se poate elimina vreuna dintre competențe în procesul evaluării? Teoretic, nu. Ar fi ca și cum admitem că ea nu ar trebui să existe nici în programa școlară și că nu e importantă pentru procesul formării elevilor. Sigur, o eventuală discuție se poate duce despre competența înțelegerii și producerii de mesaj oral, în contextul în care evaluarea este scrisă. Dar pînă și această competență ar putea fi evaluată și în scris.

În mod firesc, evaluarea trebuie să fie centrată pe măsurarea gradului de formare a acestor competențe, nu pe conținuturile asimilate. Or, obsesia conținuturilor eliminate nu ar mai trebui în acest caz să fie prezentă. Iau una dintre competențele din programa școlară: Receptarea textului scris de diverse tipuri. Generalitatea ei nu ascunde în fapt o capcană și nu ar trebui ca în procesul evaluării să reprezinte o problemă din perspectiva asimilării tuturor sau doar a unei părți a conținuturilor asociate acesteia. Odată ce ai competența respectivă, poți opera la nivelul conținuturilor, e de la sine înțeles. Sigur, dacă subiectul de examen nu e formulat în raport cu conținuturile, în loc să vizeze competențele. Și aici se deschide o altă cale de discuție, despre structura subiectelor, pe care însă am să o las pentru un articol ulterior.  

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.