Acesta-i doară un școler emininke!

Publicat în Dilema Veche nr. 846 din 25 iunie - 1 iulie 2020
Fascinații profesorale jpeg

În savuroasa schiță Un pedagog de școală nouă, I. L. Caragiale prinde în crochiuri ferme și, desigur, extrem de comice cam tot ce poate să arate un sistem educațional pe la încheieturile lui plesnite. Mă interesează acum doar un decupaj, care-l privește pe elevul ascultat de profesorul Marius Chicoș Rostogan la istorie. Cum vă aduceți aminte, acesta primește de fapt răspunsurile de la profesor, se creează un joc paronimic prin utilizarea dubletului daci – draci, iar la final este lăudat de inspector, în vreme ce profesorul, cu pieptul bombat de mîndrie, afirmă că acesta este „un școler emininke”.

Ce înseamnă însă a fi eminent? DEX-ul ne lămurește, indicînd seria sinonimică excelent, excepțional, remarcabil, superior. Cu alte cuvinte, un elev eminent e un elev excelent, și veți fi de acord cu mine că acest statut e rar, că frizează unicitatea. Cîți elevi excelenți pot fi într-o școală, într-un oraș, într-un județ? Societatea însăși are elite, iar numărul celor ce fac parte din ele este restrîns în raport cu toți ceilalți care o alcătuiesc, dintre care mulți foarte buni, dar nu excelenți. Elevul lui Marius Chicoș Rostogan însă nu e nici măcar mediocru, deși primește eticheta cu „școler emininke”.

Pentru cine nu știe, sistemul de învățămînt preuniversitar gestionează, cam în fiecare județ, așa-numitele Centre de excelență. Aceste instituții au personal angajat, directori, contabili, profesori angajați la plata cu ora, de obicei. Ce se întîmplă aici și cum se întîmplă? Principiul inițial fusese al susținerii unor cursuri care să faciliteze pregătirea suplimentară a elevilor care sînt susceptibili de performanță la concursuri și olimpiade școlare. Vorbim însă despre cîteva zeci de clase/județ care funcționează în acest sistem, cu orar după școală. Sute de elevi se perindă pe la aceste clase, elevi selectați la început de an școlar, de obicei, dar nu întotdeauna. Îmi amintesc, de pe vremea cînd eram inspector școlar, că existau chiar situații în care într-un oraș clasa de excelență la română era alcătuită exclusiv din elevii dintr-o unitate școlară, ba chiar, uneori, ai aceleiași profesoare care susținea și aceste cursuri.

Nu mă leg special de încărcarea bugetară pe care aceste instituții o generează, dar ce se poate cu ușurință observa, prin simple analize statistice, este că un număr extrem de mic dintre elevii care participă la aceste cursuri ajung să aibă performanțe notabile. Poate un procent de 5%. În fapt, elevii excelenți, eminenți, nu au nevoie de aceste cursuri. Ei au nevoie de cîte un antrenor, profesor excelent la rîndul lui, care să știe cum să coordoneze individual dezvoltarea acestor elevi extrem de dotați. Cursurile de excelență se transformă de multe ori în pregătiri suplimentare simple, uneori pentru examenele naționale. În nici un caz, însă, efectul lor nu este cel scontat, din perspectiva obținerii unor rezultate notabile la nivel de excelență. În plus, mulți, foarte mulți dintre acești elevi extrem de dotați nu participă la aceste cursuri, le resimt balastul, aleg să se pregătească individual, în bibliotecă sau la birou, eventual cu sprijinul profesorului lor, devenit, cum spuneam, un fel de antrenor personal.

Obsesia excelenței m-a deranjat pe vremea cînd eram inspector școlar, mai ales cînd devenise o politică județeană, pentru că nu o vedeam contrabalansată de un interes egal cel puțin, ca măsură, față de elevii aflați în impas, dezavantajați din diverse motive. Cred că am mai scris despre asta. Cînd nu sîntem interesați să asigurăm clase de recuperare, a ne bate cu pumnul în piept pentru că organizăm clase de excelență mi se pare de prost gust. Avem elevi care nu țin pasul în clasele lor, din diverse motive. Elevi veniți în țară după ce au trăit mult în străinătate, elevi cu dificultăți cognitive de învățare sau pur și simplu care au un ritm de învățare mai lent. Avem tot felul de situații de elevi care ar avea nevoie de sprijin suplimentar pentru a se ridica la nivelul mediei sau care pot chiar excela în anumite domenii, dar care sînt frînați în aceste potențialități ale lor de faptul că în alte domenii sînt mai înceți, mai puțin abili. Pentru aceștia nu se face nimic din perspectiva unor pregătiri suplimentare, deși sînt, cu certitudine, mult mai mulți decît cei care au acces la clasele de excelență.

Ce vreau să spun? Aș vedea transformate aceste centre de excelență în centre de sprijin diferențiat. Fără să exclud pregătirea pentru performanță, dar restrîngînd-o la ceea ce înseamnă real aceasta. Nu cu sute de elevi, ci cu o mînă, foarte riguros triată, de elevi cu adevărat eminenți în anumite domenii. În plus, în aceleași centre aș căuta să integrez pregătire diferențiată pentru elevi care au nevoie de un sprijin suplimentar pentru a face față unor dificultăți de învățare în anumite domenii. Aș renunța total la imperativul performanței la concursuri școlare. Pentru cei aflați la nivel de excelență, aș propune pregătire care să-i dezvolte în domeniile lor de interes, fără a avea ca obiectiv rezultate la concursuri, ci pur și simplu ca șansă oferită în plus acestor elite. Cu profesori de vîrf, cu colaborare cu profesorii de la clasă, eventual. Nu clase, ci grupe mici, de 2-5 elevi sau chiar cu muncă individuală. Iar alături, aș propune programe remediale, unde elevii care au nevoie de un astfel de sprijin să se simtă în siguranță din punct de vedere emoțional, să se simtă validați, nu excluși.

Am auzit că se dorește o astfel de transformare. M-aș bucura să se realizeze. Pentru că, altfel, la aceste centre de excelență vor continua să fie rulați mulți elevi din categoria „școler emininke”, dar puțini cu adevărat excelenți.

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
O problemă a unghiilor ar putea fi un semn mai puțin cunoscut al cancerului
Anumite modificări ale unghiilor ar putea fi un semn al problemelor grave de sănătate, inclusiv cancer și artrită reumatoidă. Avertismentul vine din partea dr. Amir Khan, de la ITV. Acesta a recomandat o programare la medic, în cazul în care observăm semnele.
image
Cei mai mari poluatori cu plastic din lume, dezvăluiți de un studiu. Ce companii binecunoscute otrăvesc planeta
Conform rezultatelor unui studiu publicat miercuri, 56 de multinaționale sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic la nivel mondial, iar cinci dintre ele sunt responsabile pentru un sfert din această poluare
image
BBC: Ucraina a folosit rachete cu rază lungă de acțiune, livrate în secret de SUA
Ucraina a început să folosească rachete balistice cu rază lungă de acțiune împotriva forțelor rusești. Faptul că armele au fost furnizate în secret de SUA a fost confirmat de către oficialii americani.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.