Vînzarea prin frică

Publicat în Dilema Veche nr. 844 din 11 - 17 iunie 2020
Comunismul se aplică din nou jpeg

O parte a lumii e controlată de autorități prin frică, știm asta foarte bine și din propriul  nostru trecut. Lumea liberă nu e controlată în mod direct, dar poate fi manipulată. Iar printre cei mai importanți factori pe care se bazează manipulările de toate felurile, politice sau comerciale, e aceeași frică, sau măcar anxietatea. Frica e un sentiment puternic, greu de stăpînit în mod rațional. Imediat după atentatele teroriste de la 11 septembrie 2001, vînzările de mașini SUV au crescut foarte mult. Mai ales în Statele Unite, oamenii voiau siguranță, iar fabricanții de automobile au descoperit că pot avea succes cu noi mașini ale căror forme să inspire protecție și rezistență, chiar dacă din alte puncte de vedere erau nereușite sau chiar dacă nici măcar siguranța reală pe care o ofereau nu era la nivelul aparențelor. Dincolo de asta, riscul real de a păți ceva într-un atac terorist era de fapt insignifiant și, în plus, nimeni nu putea stabili o legătură directă, rațională, între reducerea acestui risc și deținerea unei mașini 4x4.

Acesta e doar un exemplu relevant, dintre cele mai benigne pe care le dă Jacques Peretti în cartea sa intitulată Înțelegerile care ne-au schimbat viața (tradusă la Editura Litera în 2019). Peretti e un jurnalist experimentat (BBC, The Guardian, Wired, Huffington Post), care a adunat o serie de istorii despre cît de mult au contat în viața noastră unele decizii luate la un moment dat de mari corporații sau de indivizi geniali și cu influență. Iar multe dintre asemenea decizii, menite să crească succesul comercial sau puterea politică a unora, s-au bazat, așa cum spuneam, pe inducerea în rîndul publicului a unor sentimente de anxietate sau de frică. Ideea că frica vinde a fost descoperirea unor indivizi geniali din publicitate ca Rosser Reeves sau Clotaire Rapaille.

Este principiul care, de exemplu, printre altele, a stat și la baza a ceea ce Peretti numește medicalizarea vieții moderne. Astfel, industria farmaceutică și cea a sănătății au descoperit că pot vinde mult mai multe medicamente și tratamente pentru oameni sănătoși doar pe baza ideii de prevenire, mergînd pe conceptul de eliminare a riscurilor de îmbolnăvire sau, mai pe scurt, profitînd de frica de boală a oamenilor. S-au inventat boli și s-au lărgit limitele de la care s-a stabilit că poate începe riscul. S-au scăzut limitele admisibile ale colesterolului, s-a mărit indefinit „spectrul” autismului, simplele tristeți au fost încadrate la depresii, s-au inventat sindromuri neclare, greu de definit și de care nu mai auzise nimeni, a fost exploatată teama de obezitate și apoi chiar obezitatea, s-au vîndut diete și produse pentru slăbit în ciuda experimentelor științifice care le dovedeau inutilitatea (vezi efectul yo-yo) și așa mai departe. Așa se face că mai toți oamenii iau mult mai multe medicamente decît luau acum cîteva decenii.  

Deși a fost scrisă, evident, înainte de pandemia de COVID-19, cartea lui Peretti face referire și la teama legată de epidemii: „În 1997, gripa aviară a răspîndit frica unei pandemii care avea să măture aeroporturile planetei. Gripa aviară a fost urmată de febra Dengue, de SAR, apoi, în 2004, de reapariția Marelui Rechin Alb al pandemiilor, Ebola. Frica era acum viscerală, iar industria săpunului era acolo ca să ne vîndă soluția. Voiam ceva cu care să anihilăm germenii și să distrugem viitoarea contagiune: săpunul «antibacterian» a fost inventat pentru a epura frica”.

Autorul are meritul că reușește să definească exact momentele, locurile și chiar persoanele care au determinat asemenea fenomene. Cartea lui se extinde în foarte multe domenii, de la o decizie a marilor giganți cerealieri mondiali care a potențat ceea ce s-a numit „primăvara arabă” (ale cărei neîmpliniri au fost apoi speculate de mișcarea ISIS) pînă la frecventa pervertire a cercetărilor științifice în interes comercial sau la componenta nesănătoasă a unei industrii alimentare scăpate de sub orice control.  

De mare interes mi s-a părut capitolul care explică felul în care faptele au dispărut din știrile de presă. Așa-numita „catastrofizare” a știrilor pare să facă parte dintr-un trend mai general la baza căruia stă, bineînțeles, același principiu al fricii care vinde și cu ajutorul căreia publicul poate fi manipulat, în interes comercial sau politic.  

„În fiecare săptămînă – scrie Peretti – sînt repetate valuri de pericole care se apropie de societate ca un tsunami, apoi valurile trec peste noi și lasă societatea nevătămată. Dar fiecare val este considerat mai periculos decît ultimul: super-gîndaci, super-șobolani, super-web-roboți, super-malware, super-fraudă, super-smog de vară și de iarnă, totul, de la un meteorit care se apropie și e pe cale să distrugă Pămîntul pînă la o buruiană japoneză care îți va sufoca grădina. (...) Știința a devenit parte din afacerea știrilor false, intersectîndu-se cu știrile pentru a nesocoti faptele de dragul unei știri mai bune: «cafea ucigașă»; «ceai ucigaș»; «cafea miraculoasă»; «ceai miraculos»; «efecte dăunătoare ale țigărilor atenuate dacă bei cafea și ceai».” Nu vă sună cunoscut?

Istoriile și analizele lui Jacques Peretti sînt interesante, riguroase și pline de amănunte. Încearcă să ne facă să înțelegem lucrurile dincolo de aparențe, fiind prezentate echilibrat și fără tangență cu vreo teorie a conspirației. Cu toate astea, ceva mă face să mă tem că există un gen de cititori care le pot pricepe în mod deformat, ca pe niște dovezi ale putreziciunii capitalismului.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Semnul că ai putea fi alcoolic funcțional care te dă de gol în cârciumă: „Vei găsi inevitabil o scuză”
Un expert în dependență a dezvăluit care este semnul că cineva ar putea fi un alcoolic funcțional și poate fi observat cu ușurință.
image
Medicamentul foarte ieftin care poate să provoace o scădere în greutate de 14 kilograme într-o lună. Avertismentul specialiștilor
Un nou „medicament-minune” pare să fi intrat în atenția oamenilor care vor să slăbească. Este vorba de un produs de mai puțin cinci euro care ar putea provoace o scădere în greutate de aproape 14 kilograme într-o lună.
image
Nou cutremur în industria IT. Gameloft a concediat toți angajații din Cluj-Napoca
Gameloft, unul dintre cei mai mari producători de jocuri video din lume, a anunțat că renunță la filiala din Cluj. Criza internațională din domeniul IT se simte din ce în ce mai mult și în România. în contextul în care lunile trecute, NTT Data a fost nevoită să recurgă la concedieri.

HIstoria.ro

image
Amânarea unui sfârșit inevitabil
„Născut prin violenţă, fascismul italian era destinat să piară prin violenţă, luându-și căpetenia cu sine“, spune istoricul Maurizio Serra, autorul volumului Misterul Mussolini: omul, provocările, eşecul, o biografie a dictatorului italian salutată de critici și intrată în topul celor mai bune cărţi
image
Căsătoria lui Caragiale cu gentila domnişoară Alexandrina Burelly
Ajuns director la Teatrul Naţional, funcţie care nu l-a bucurat atât de tare precum credea, Ion Luca Caragiale a avut în schimb o mare şi frumoasă împlinire: a cunoscut-o pe viitoarea doamnă Caragiale.
image
Bătălia de pe frontul invizibil al celui de-al Doilea Război Mondial
La izbucnirea războiului, în 1939, în Marea Britanie exista pericolul formării unei puternice coloane a cincea. Agenții Serviciului britanic de securitate (MI-5) au reușit să neutralizeze rețele importante de simpatizați pro-germani din Regatul Unit.