Un socialism, două socialisme

Publicat în Dilema Veche nr. 215 din 29 Mar 2008
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Cum pot să vorbesc despre ţările postcomuniste, aşa cum mi-au cerut colegii de la universitatea din Kerala, într-o ţară care este sincer şi democratic comunistă? Cum pot să ţin o conferinţă despre reuşita răsturnării comunismului în Europa de Est fără să jignesc sensibilitatea unui auditoriu convins, în grade şi moduri care îmi scapă, că socialismul este cea mai bună soluţie pentru ei? Imaginea ministrului Culturii şi Educaţiei, pe care tocmai l-am vizitat cu o zi înainte şi care m-a primit în biroul său tapetat cu portrete ale lui Marx, Engels, Lenin, Stalin şi, mai presus de toate, Che Guevara, îmi dă fiori. Contextul este total inedit pentru mine şi mă face să mă simt nesigur. Ceea ce în contextele europene cu care sînt obişnuit ţine, de regulă, de evidenţa însăşi, aici trebuie argumentat cu grijă. Mă gîndesc să încep aşadar prin a aminti faptul că situaţia la noi era cu totul alta decît la ei: a fost un socialism impus de afară şi de sus în jos, şi nu unul crescut (mai mult sau mai puţin) organic din rîndul "maselor". Tot un soi de imperiu şi de colonizare, dar de cu totul altă natură. Dar nu este chiar aşa de simplu. Aceasta presupune, în amonte, acceptarea faptului că socialismul (care pentru români este cam sinonim cu comunismul) ar fi diferit la noi şi la ei, că ar fi deci multiplu, că ar trebui formulat la plural şi nu doar la singular: Comunismul. Că steagurile roşii care flutură în faţa templelor lui Shiva sau portretul lui Che Guevara care anunţă pe toate gardurile conferinţa naţională a SFI (Asociaţia studenţilor din India) sînt simboluri comune, dar cu semnificaţii diverse în contexte sociale diverse. Este o perspectivă firească pentru un antropolog, dar dificilă pentru un intelectual român postcomunist... În ce constă însă această diferenţă - dacă există aşa ceva? "Nehru şi-a lăsat trei amprente clare pe viitorul Indiei, care dăinuie şi astăzi. Acestea au fost democraţia, secularismul şi socialismul. Prima, în ciuda experimentului dictatorial al Indirei Gandhi, este bine mersi în viaţă şi funcţionează normal. A doua a primit cîteva lovituri în ultimii cincisprezece ani, dar a rămas intactă. A treia este moartă ca ideologie oficială, dar continuă să existe în diverse moduri" - constată Edward Luce. Dar de ce a militat democratul şi liberalul Nehru pentru socialism şi cum se face că partidele comuniste au încă în prezent o priză atît de mare, reuşind să facă din Kerala, de pildă, un stat comunist al federaţiei indiene? Poate că răspunsul cel mai generic este egalitatea. Nu doar fascinaţia ideologică a egalităţii, ci nevoia socială şi politică reală de egalitate într-o colonie de un miliard de oameni în care "sahib-ul (stăpînul) tău rămîne sahib, indiferent dacă ocupă o funcţie sau nu" - după cum constata un analist indian. O societate în care, la momentul independenţei, doar 16% erau alfabetizaţi şi imensa majoritate era extraordinar de săracă. Dar poate şi mai mult, o societate care de milenii era împărţită strict pe caste, în care cele inferioare rămîneau untouchables, neavînd voie nici măcar să intre în propriile lor temple. De aceea, de pildă, marea "revoluţie" care a abolit această interdicţie, deşi avînd, teoretic, o miză strict religioasă, s-a înscris, de fapt, în istoria socialismului din India: deschizînd uşile templelor ea a făcut un prim pas, fundamental, pe calea egalităţii sociale. Odată tentat de modernitate, subcontinentul indian nu avea deci cum să iasă din evul său mediu altfel decît pe calea unei egalităţi structurale a miliardului său de cetăţeni. Poate că aici rezidă şi una dintre principalele diferenţe dintre socialismul lor şi socialismul nostru: "La ce bun să existe egalitate între membrii societăţii dacă nu există şi motivaţie?" - se întreabă Ion Vianu într-o lămuritoare confesiune despre comunismul românesc. Într-adevăr, egalitatea noastră era, de fapt, o egalizare forţată şi castratoare, motivată doar ideologic, un egalitarism care - dacă e să-l credem pe psihiatrul Vianu - ne transforma pe toţi în nişte neurastenici: neurastenia, boala lipsei de motivaţie. Egalitatea lor era însă una motivată şi motivantă, avea un sens profund pentru sute de milioane de oameni. În timp, acest mobil uriaş şi legitim s-a instituţionalizat însă sub forma unui etatism care merită pe deplin eticheta de paternalism. Cu sutele sale de milioane de ţărani săraci şi "triburile" sale de culegători şi vînători recunoscute de Constituţie, India este, în mare măsură, un stat paternalist, iar partidele sale se întrec în a face promisiuni paternaliste indiferent de culoarea lor politică. Discursul aferent ia adesea forma explicită sau implicită, mai vehementă sau mai eufemistică, a socialismului/comunismului. Este însă, adesea, un socialism de castă: statul trebuie să redistribuie în mod egal resursele la masele sărace, dar gestiunea acestor bani şi resurse se face de către o birocraţie locală care nu este deloc străină de vechiul sistem (abolit) al castelor şi care are grijă să-şi păstreze partea leului. Atît politicienii, cît şi masele de ţărani vor sprijini astfel "socialismul", sub o formă sau alta. Este moştenirea, mai degrabă oportunistă, a socialismului părinţilor fondatori, dar şi - în anumită măsură şi formă - perpetuarea nevoilor de egalitate socială. Din acest punct de vedere apar şi similitudini cu situaţia de la noi. Socialismul baronilor locali, care joacă adesea abil cu nevoile - sau aspiraţiile - "maselor" de egalitate şi redistribuire etatistă a resurselor, nu este chiar aşa de diferit de acel socialism de castă din India. Celălalt socialism, de nişă, practicat doar ca paradă de poziţionare pe o scenă mediatico-publică lipsită de actori credibili de stînga, nu îşi are însă echivalent, din cîte am impresia, în India. Aici, socialismul nu este încă trendy. Nu ştiu deci dacă socialismul este unul sau multiplu, dar modurile sale de întrebuinţare sînt, cu certitudine, diverse. Şi am impresia că socialismul şi însemnele sale vor mai fi puse la lucru, într-un fel sau altul, şi în viitor...

O mare invenție – contractul social jpeg
Subiect de drept și drept subiectiv (I)
În limba engleză, termenul subject a rămas fidel sensului etimologic de supus.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Conferințele noastre, viitorul nostru
Cînd generația liceenilor de azi va ajunge la butoanele țării, sînt convins că ne va fi mai bine decît ne este acum!
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Presa acum 85 de ani și azi
Nu mai e vorba de o slujbă publică, destinată să lămurească în vreun fel pe privitor.
Frica lui Putin jpeg
Condiția de înger
abandonînd umanitatea pentru un scurt răstimp, a împrumuta aripile de la îngeri.
AFumurescu prel jpg
Interesul și fesul
Dacă nu mă credeți, întrebați-vă prietenii de pe Facebook, Instagram, Twitter, TikTok și ce alte rețele „sociale” vor mai fi fiind. În lumea virtuală.
m simina jpg
Abraham Lincoln de Ziua Recunoștinței
Abraham Lincoln este primul președinte american care a salvat un curcan de la sacrificare, dar nu cu ocazia Zilei Recunoștinței, ci de Crăciun.
Iconofobie jpeg
Întîmplări întîmplătoare
„Întîmplările” sînt piesele unui puzzle imens ce creionează o imagine aflată dincolo de puterea noastră de cuprindere.
„Cu bule“ jpeg
Vechea gașcă
Originea cuvîntului nu a fost lămurită, deocamdată.
HCorches prel jpg
Nu-i cazul să renunți
Din fericire, chiar și în cadrul acestor formări pe care le mai susținem, constatăm că numărul acestor profesori este în scădere.
p 7 WC jpg
Libertate de expresie pentru cine?
Expresia lui Musk „într-o manieră sănătoasă” permite o gamă largă de interpretări, unele dintre ele foarte restrictive pentru libertatea de expresie.
radu naum PNG
Comunismul se aplică din nou jpeg
Bucureștiul văzut cu alți ochi
Bucureștiul acela, bombardat de americani și apoi și de germani, era încă frumos și bogat.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Opt miliarde
Însă, potrivit acelorași statistici ale ONU, Occidentul îmbătrînește în ritm accelerat.
640px Olietanks in de Amsterdamse haven op de voorgrond een binnenvaartschip, Bestanddeelnr 926 7985 jpg
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Un film antipatic…
Greșeala s-ar putea repara, poate, la o difuzare ulterioară.
Frica lui Putin jpeg
Întîrziere
Unii se încruntă și se supără zilele astea cînd văd că sîntem mereu amînați de la „intrarea în Schengen”.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Uniunea și europenii
Identitatea europeană nu se acordă și nici nu se recunoaște cu ucaz de la Bruxelles.
m simina jpg
Șaluri de cașmir de la Napoleon
Între timp, după divorț, Joséphine se mutase în Castelul Malmaison, de lîngă Paris. Cu tot cu șalurile de cașmir.
Iconofobie jpeg
Chestiunea securității personale
Din instinct, vor răspunde biologii și, strict somatic judecînd faptele, ei au, fără îndoială, dreptate.
„Cu bule“ jpeg
Atitudine și inițiativă
Expresia a lua atitudine a fost una extrem de frecventă în limba de lemn din perioada comunistă
HCorches prel jpg
Cu toții am trecut prin Transporturi
Cine nu a trecut prin astfel de experiențe poate să creadă orice.
radu naum PNG
p 7 Londra WC jpg
Prea săraci pentru război
O posibilă soluție ar fi încheierea unui acord prin care sancțiunile economice să fie reduse, în schimbul reluării furnizării de gaze.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Martorii americani la ocuparea României
Urmează apoi speranța românilor că se vor înțelege cumva cu rușii, că puterile occidentale îi vor salva, ceea ce nu s-a întîmplat.

Adevarul.ro

bautura - sticla vin - mahmureala FOTO 123RF
Cum previi mahmureala. Capcane când bei la o petrecere, ce e interzis și de ce trebuie să mănânci înainte
Cu cât bei mai mult, cu atât starea de mahmureală va fi mai accentuată. Ca să nu ajungi în această situație trebuie să știi ce să consumi, dar mai ales cât. De asemenea, e important să nu amesteci licorile.
rachete patriot
LIVE TEXT | Război în Ucraina. Medvedev amenință NATO că va deveni o țintă dacă livrează sistemul Patriot Ucrainei
Este a 280-a zi de la începutul războiului în Ucraina. Volodimir Zelenski vorbește din nou despre crearea unui tribunal special pentru judecarea faptelor săvârșite de ruși încă de la anexarea Crimeei din 2014.
Muncitor jpg
Mondialul prin ochii unui muncitor din Sri Lanka: Discuție emoționantă în umbra zgârie-norilor REPORTAJ
Un Mondial de 230 de miliarde de dolari, cât a costat organizarea, a devenit posibil datorită unor „oameni invizibili“.

HIstoria.ro

image
Trezirea naționalismului în Balcani
Vreme de secole, populațiile din Balcani au trăit în cadrul unor state multietnice, dinastice. Acest lucru nu a determinat însă o omogenizare, fiecare populație fiind conștientă, însă, de faptul că vecinii ei vorbeau o limbă diferită, practicau altă religie și aveau un stil de viață diferit.
image
Rusia, pământul sfânt al Iluminismului francez
Emergența rapidă a Rusiei ca mare putere europeană s-a petrecut într-o perioadă în care gânditorii Iluminismului european chestionau teme fundamentale, legate de natura societății și a guvernului: care este cea mai bună formă de guvernare, autocrația sau guvernul reprezentativ
image
Planul în 10 puncte de comunizare a României din martie 1945
În timp ce Armata Română participa, alături de cea sovietică, la luptele din Ungaria și Cehoslovacia, partidul comunist, încurajat de Moscova, dădea asaltul final pentru acapararea puterii.