Un decalog sau mai multe? (VI)

Publicat în Dilema Veche nr. 640 din 26 mai - 2 iunie 2016
Un decalog sau mai multe? (VIII) jpeg

Pun punct comentariilor despre cele zece nevoi pe care, potrivit „decalogului“ lui Solomon Marcus, școala ar trebui să le satisfacă, însă le ignoră sau chiar le inhibă.

Redeschid cea de-a doua întrebare cu care am pornit în această prospecțiune: dacă aș fi solicitat să fac o alegere similară, în ce măsură m-aș fi oprit la aceleași zece nevoi? Nici una dintre propunerile lui Solomon Marcus nu mi s-a părut nejustificată. Cred, totuși, că dacă aș fi fost în situația de a formula propriile opțiuni, aș fi ales un alt punct de pornire.

Educația instituționalizată, una dintre pîrghiile fundamentale ale modernității în lumea occidentală, a centrat inevitabil, de vreo două secole și mai bine încoace, formarea tinerilor pe cîte un proiect societal: managementul forței de muncă, inserția socială, asigurarea resurselor de progres, coeziunea ideologică – acele lucruri menite a da stabilitate, prosperitate și forță competițională națiunilor care gestionau sistemele de învățămînt. Obiectivele educației orientate spre individ, spre formarea acestuia ca adult au fost, treptat, eclipsate. Nu doar în România și nu doar în ultimii ani.

Alexandru Odobescu, unul dintre intelectualii de marcă din perioada de care mă ocup prioritar ca profesor universitar,  a lansat încă din tinerețe, în articolul „Viitorul artelor în România“, un proiect donquijotesc. El era convins că cea mai bună soluție de a da consistență creației culturale autohtone, abia intrată în arena modernității, ar fi fost racordarea acesteia la valorile culturii antice. Îndemnul odobescian a rămas, practic, fără ecou. Lumea românească era mult prea grăbită să se descotorosească de handicapurile tardivității, pentru a ține seama de asemenea „fantezii“.

Cu riscul de a mă expune unui anacronism similar, declar că, dacă ar fi să aleg cele mai importante „nevoi“ cărora școala ar trebui să le răspundă, primul lucru care îmi vine în minte este idealul educației în Grecia Antică, preluat apoi și sistematizat de către romani, spre a fi lăsat moștenire unității culturale pe care o intitulă, cu un nume atît de nebulos, „Europa“. În centrul acestui model paidetic se aflau valorile considerate cardinale.

Și pentru mine, trăitor al mileniului III, educația ar trebui să răspundă în primul rînd nevoii de frumos, de bine și de adevăr, nevoi ce definesc în cel mai înalt grad aspirația noastră de a ne trăi viața cu demnitatea pe care ne-o conferă, în principiu, statutul nostru de ființe umane.

Mă refer aici la acel kalos kagathos, asocierea frumuseții cu binele, cu virtutea, principiu tradus de către romani, într-un spirit mai pragmatic, drept binecunoscutul mens sana in corpore sano, sau la reformularea de către Platon a constelației valorice drept sophos kagathos, transferînd frumusețea exterioară, a trupului, către cea lăuntrică, a sufletului, înzestrat cu atributele înțelepciunii, ale accesului la adevăr. Din trinitatea greacă a nevoii de bine, de frumos și de adevăr, educația modernă, dominată de paradigma științelor, a rămas aproape exclusiv cu cea din urmă valoare. Însă chiar și aceasta a ajuns atît de schimonosită în sistemele de învățămînt precare, cum e cel românesc, încît cu greu mai poate fi recunoscută.

Avem azi la îndemînă suficiente repere, în viața noastră cotidiană, ca să putem lesne înțelege că nevoia de adevăr nu e totuna cu nevoia de informație. Mă întreb, de pildă, în ce măsură învățămîntul nostru își propune, într-o formă explicită, să dezvolte la elevi și la studenți, dacă nu pasiunea – ce vorbă mare! – măcar respectul pentru adevăr; în ce măsură își dorește ca, dincolo de potopul de adevăruri de-a gata, livrate spre memorare, să inițieze elevii și studenții în acele mecanisme ale minții destinate căutării și găsirii adevărului, mecanisme cărora le datorăm faptul că lumea noastră cea de toate zilele, cu computerele ei, cu gadget-urile ei tehnologice, cu procedurile ei de ocrotire, de salvare și de prelungire a vieții, cu facilitățile ei cotidiene, este așa cum este. Întrebări retorice. Vrem să pregătim absolvenți care să știe o sumedenie de lucruri, incapabili însă să afle ceva. Pregătim martori ai lumii contemporane, nu agenți activi ai transformării perpetue a acesteia.

Privit din unghiul nevoii de adevăr, învățămîntul nostru seamănă cu un fastuos spectacol, despre care, la ieșire, ți se cere să spui cine au fost actorii, cine a făcut costumele, și altele asemenea. Nimeni nu întreabă despre ce a fost vorba în piesă.

„Adevăr“ nu-i un cuvînt de joacă. Putem, într-adevăr, delega responsabilitatea adevărului, din poziția de spectatori, de consumatori, celor care se ocupă, în principiu, de așa ceva: cercetătorii, oamenii de știință... Noi avem, între timp, să ne ocupăm în continuare cu ce știm mai bine: teme făcute de părinți, referate, lucrări de licență, teze de doctorat descărcate din valiza celor care își cîștigă pîinea cu asemenea excentricități. Noi, învățăceii de azi, profesioniștii de mîine, avem altă misiune: să ducem societatea în care vom trăi pe noi culmi de împlinire și prosperitate. Educația ne ajută să uităm că „adevărul“ poate să privească chiar și propriile noastre vieți, felul în care ni le gîndim, felul în care ni le trăim.

Liviu Papadima este profesor de lite­ra­tură română la Facultatea de Litere, pro­rec­tor la Universitatea București; coautor al manualelor de limba și literatura româ­nă pentru liceu, apărute la Humanitas Edu­ca­țional. A coordonat mai multe volume apărute la Editura Arthur.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

Cum sa construiesti o relatie apropiata cu elevii din prima zi de scoala jpg
România, alături de Tanzania și Benin la investiții în educație. Ce arată ultimul raport UNESCO
Cel mai recent raport UNESCO arată Guvernul României alocă cei mai puțini bani pentru educație din lume. Astfel, doar 3,3% din PIB au fost investiți în educație în 2023.
chiftele de fasole de post JPG
Chiftele din fasole. Rețeta simplă de post de care te vei îndrăgosti
Deja înaintăm în Postul Crăciunului, iar dacă suntem în căutarea unei rețete delicioase, pe care o vom putea pregăti ușor, atunci putem apela la chiftele făcute din fasole!
barnoschi instagram jpg
Cum se înțelege, de fapt, Ana-Maria Barnoschi cu soțul ei: „Am avut discuții așa mai aprinse”
Ana-Maria Barnoschi (32 de ani), una dintre cele mai îndrăgite prezentatoare TV din România, s-a cununat religios cu alesul inimii sale, Vlad Bălău, în vara acestui an, pe exotica insulă Mallorca, din Spania. Invitată recent în podcast-ul moderat de Ilinca Vandici, Ana a vorbit despre relația pe car
bloc jpg
Este interzis să mai faci acest lucru pe scara blocului! Noua lege prevede amenzi severe pentru locatarii care nu respectă regula
Un val de schimbări legislative afectează viața la bloc, punând accent pe respectul reciproc și pe protejarea mediului și a sănătății locatarilor.
shutterstock 2531825467 jpg
De ce friptura ta „în sânge‟ nu conține sânge, de fapt
Adevărul despre lichidul roșu din friptura „în sânge‟.
Droguri iasi politia romana jpeg
Operațiunea „ȘCOALA”: Zeci de elevi și studenți sunt anchetați pentru trafic de droguri. Ce au găsit polițiștii
Zeci de elevi și studenți din Iași, București, Galați și Vaslui sunt anchetați luni după ce au fost acuzați de de trafic de droguri de risc
Tudor Chirilă, invitat la podcastul lui Răzvan  Exharcu Sursa Youtube
Tudor Chirilă, dezamăgit după ”deceniul Iohannis”: „Este Suporterul numărul 1 al lui Marcel Ciolacu”
Artistul Tudor Chirilă a transmis câteva concluzii în urma ultimului documentar lansat de Recorder pe pagina sa oficială de Facebook.
Drona Moldova FOTO Telegram jpg
Rusia anunță că a doborât 59 de drone ucrainene, dintre care două se îndreptau spre Moscova. Principala regiune supusă atacului
Unitățile de apărare aeriană ale Rusiei au distrus 59 de drone ucrainene peste noapte, inclusiv două care se îndreptau spre Moscova, a declarat luni ministerul rus al Apărării.
image png
Experiența de care a avut parte o tânără de culoare, în România: „M-am simțit..”
O tânără de culoare din Qatar, Julia Babra, a devenit virală pe internet datorită experienței de care a avut parte când a vizitat România.