Un decalog sau mai multe? (I)

Publicat în Dilema Veche nr. 634 din 14-20 aprilie 2016
Un decalog sau mai multe? (VIII) jpeg

Descopăr că la un articol precedent din Dilema veche despre Solomon Marcus un cititor îmi propune să comentez un text al acestuia, „Zece nevoi umane de care educația ar trebui să țină seama“, publicat în 24 noiembrie 2014 pe Contributors. Îmi însușesc sugestia, nu doar ca pe un act de reverență față de personalitatea fascinantă a autorului, între timp dispărut dintre noi. „Decalogul“ transmis de Solomon Marcus are de ce să ne pună pe gînduri. De altfel, site-ul pe care a fost publicat înregistrează o amplă reacție: 40 de comentarii și 81.024 de vizualizări, azi, 9 aprilie, ora 20,50. Pentru cei care nu au citit articolul sau pentru cei care l-au uitat, iată-i, foarte pe scurt, conținutul.

Complementar cu cele zece porunci, Solomon Marcus ne propune „zece nevoi umane“. „Ele își au rădăcinile în copilărie. Ar fi trebuit să facă obiectul educației și învățării, la toate vîrstele. Dar nu prea se întîmplă acest lucru. Poate ne aude cineva, acum, la acest moment al unui nou început.“

Ironia sorții a făcut ca ceea ce Solomon Marcus percepea drept „moment al unui nou început“ să se dovedească, în scurt timp, același „veșnic început“ ce pare să pecetluiască soarta reformării învățămîntului românesc.

Iată și lista „celor zece“:

Nevoia de a da un sens vieții, la nivel elementar

Nevoia de împrospătare

Nevoia de întrebare și de mirare

Nevoia de îndoială și de suspiciune

Nevoia de greșeală și de eșec

Nevoia de joc

Nevoia de identitate

Nevoia de omenesc și de omenie

Nevoia de cultură

Nevoia de transcendență.

Contextul în care a fost formulată propunerea lui Solomon Marcus îl știm bine. De ceva vreme încoace, educația formală la noi pare să fie într-un tot mai acut dezacord cu așteptările societății românești. Orice se face pentru a remedia acest clivaj, iese în cele din urmă prost.

Am încercat în nenumărate rînduri să-mi explic acest „fatum“ al eșecului reformator. Cum nu am apetență pentru ideea „excepționalismului“ românesc, nici în bine și nici în rău, cum știu că și alții au dat-o-n bară nu o dată cu tentativele de politici publice, mi‑e greu să mă mulțumesc cu orice justificare substanțialistă, în care „Românul“ figurează cu majusculă. Sîntem, ca toți ceilalți, suficient de diferiți unii față de alții – ba chiar s-ar zice că la această diversitate putem nutri aspirații de top – pentru a evita să punem lucrurile pe socoteala vreunei entități generice.

A doua soluție, iarăși la îndemînă, e de a culpabiliza puterea politică. La urma urmei, gesturile reformatoare dintr-acolo ar trebui să vină. Și ele vin, și vin. Și degeaba. E incompetență? E rea-credință? Evident, și una, și alta. Dar nu suficient cît să explice amplitudinea eșecului – a dezamăgirii, a frustrării. Totuși, la cîrma educației au apărut cînd și cînd și oameni luminați, cărora li s-a dat, mai mult sau mai puțin, mînă liberă să facă ce credeau că e de făcut. Și n-au izbutit – sau au reușit să facă prea puțin față de ce se aștepta.

Insist asupra ideii că starea în­vă­ță­mîntului românesc actual ar trebui privită prin raportarea faptelor la așteptări pentru că ea este, indirect, cheia problemei pe care ne-o pune în față articolul lui Solomon Marcus.

În fond, de ce din multitudinea de nevoi ce pot încerca un copil sau un adolescent al vremurilor noastre, acestea ar trebui să aibă prioritate în educația formală? Răspunsul, deși formulat doar implicit, e destul de limpede: pe de o parte, pentru că ele sînt dezirabile în cel mai î­nalt grad, pe de altă parte, ceea ce „dramatizează“ alegerea, pentru că sînt ignorate. Nu despre simple nevoi este vorba, ci despre valori care ar trebui să ne ghideze opțiunile, deciziile educaționale: creativitatea, curiozitatea, discernămîntul, îndrăzneala, libertatea, caracterul, umanitatea, civilitatea, spiritualitatea. Și, nu în ultimul rînd, ba chiar în primul, atitudinea valorizantă.

Parcurgînd „decalogul“, dimpreună cu explicațile aferente, m-am simțit tentat să mă supun la trei teste de reflecție și analiză:

În ce măsură eu, ca educator, am răspuns sau răspund, deliberat sau involuntar, acestor nevoi?
Dacă aș fi solicitat să fac o alegere similară, în ce măsură m-aș fi oprit la aceleași zece nevoi?
Ce ar alege alții, care la rîndul lor au sau vor avea copii, ca repere valorice esențiale pentru educația din România?

Despre toate astea, însă, în numerele viitoare.

Citiţi a doua parte aici.

Liviu Papadima este profesor de lite­ra­tură română la Facultatea de Litere, pro­rec­tor la Universitatea București; coautor al manualelor de limba și literatura româ­nă pentru liceu, apărute la Humanitas Edu­ca­țional. A coordonat mai multe volume apărute la Editura Arthur.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

Atacul a vizat o importantă bază militară Foto X   Nexta jpg
Groznîi, capitala Ceceniei, a fost atacată de drone. A fost vizate mai multe obiective militare
Groznîi, capitala Ceceniei, a fost vizată duminică dimineaţă de un atac cu drone. A fost vizată inclusiv o bază miliară de unde oamenii sunt trimişi să lupte în Ucraina.
profimedia 0945172876 jpg
Șansele Ucrainei de a păstra Pokrovsk. Forțele ucrainene se luptă să oprească înaintarea rapidă a rușilor
Trupele ruse se apropie de Pokrovsk dinspre est și sud. După capturarea satului Șevcenko, la sud de oraș, forțele ruse se află acum la mai puțin de patru kilometri de acest centru logistic cheie situat la marginea vestică a regiunii Donețk, relatează Kyiv Independent.
shutterstock 2554968047 jpg
Luna Plină în Gemeni, 15 decembrie. Ce semnificații are și cum îți poate influența zodia
Descoperă semnificația astrologică a lunii pline din decembrie în Gemeni și cum te influențează în funcție de zodie. Pregătește-te pentru un nou început!
Victor Piturca, Sportpictures jpg
Victor Piţurcă lămurește problema revenirii în fotbal, după 5 ani de pauză
Fostul selecționer a fost ofertat de FC Voluntari.
echipa film trei km pana la capatul lumii jpg
Echipa filmului „Trei kilometri până la capătul lumii", propunerea României pentru Premiile Oscar, dezvăluiri din culise
„Trei kilometri până la capătul lumii", regizat de Emanuel Pârvu este propunerea României la premiile Oscar la categoria Cel mai bun lungmetraj internaţional. Marţi echipa de
klaus iohannis pe tron jpg
Operația estetică la care ar fi apelat Kalus Iohannis. Românii, revoltați: „Deci acolo sunt banii de autostrăzi”
În plin scandal electoral după anularea primului tur al alegerilor prezidențiale din acest an, Klaus Iohannis ar fi fost preocupat să își facă o intervenție estetică. Despre ce este vorba, aflați din rândurile de mai jos.
spion roman jpg
Ce se întâmplă acum cu românul reținut pentru spionaj în favoarea Ucrainei. MAE a publicat ultimele informații
Un cetățean român a fost reținut în regiunea separatistă Abhazia din Georgia sub acuzația de spionaj în favoarea Ucrainei, conform autorităților locale pro-ruse.
image jpeg
shutterstock 2505780125 jpg
Mituri explicate. De ce să nu crezi tot ce auzi despre mâncare?
Mituri demontate despre mâncare. Ce trebuie să știi pentru o alimentație sănătoasă.