Trinitatea şcolirii

Publicat în Dilema Veche nr. 566 din 18-23 decembrie 2014
Din amintirile unui cobai jpeg

Trei magi, trei încercări ale lui Făt-Frumos, trei fraţi, trei graţii, trei genuri literare...

O frumoasă carte a lui Mihai Şora, apărută în anii ’80 şi reeditată, mai tîrziu, la Humanitas, poartă titlul A fi, a face, a avea. Cele trei verbe de-a lungul cărora şi la intersecţia cărora ne situăm traseul înţelegerii naturii noastre de fiinţe omeneşti.

Tot la trei verbe s-a oprit şi pedagogia modernă: a fi, a face şi a şti. Într-un fel, pedagogicul „a şti“ corespunde lui „a avea“ din cartea filozofului. Pentru că înzestrarea cunoaşterii înseamnă, întîi de toate, din unghi educaţional, umplerea „cămării minţii“ cu hrana necesară intelectului. „A şti“ înseamnă ceea ce avem în cap. Nu lucruri puse vraişte, aşa cum s-a întîmplat să le primim, ci aşezate într-o ordine bine chibzuită – de către cine? – ca să poată fi lesne găsite şi folosite la nevoie (aşa cum explică Howard Gardner în cartea sa – Mintea disciplinată, tradusă şi în româneşte la Editura Sigma.

Dintre numeroasele versiuni ale „educaţiei“, despre care am vorbit anterior, cele trei verbe au selectat trei modele prioritare: formativ („a fi“), performativ („a face“) şi informativ („a şti“). Orice proiecţie de direcţionare a învăţămîntului, în special la nivelul programelor şcolare sau universitare, jonglează, în varii combinaţii, cu aceşti trei termeni.

Frustrările şi insatisfacţiile acumulate în timp de modul de funcţionare şi de rezultatele sistemului de învăţămînt ne-au făcut, după 1990, să ştim mult mai bine ce nu vrem să se mai întîmple, decît ce vrem să fie în continuare. Implicat fiind, la mijlocul anilor ’90, în alcătuirea noilor programe pentru limba şi literatura română, am avut, cum cred că am mai povestit deja, zeci de ore de discuţii pe această temă cu elevi, profesori, experţi curriculari. Spre surprinderea mea, aproape toţi, chiar şi cei din ultima categorie, îmi ofereau sugestii despre trecut, nu despre viitor, despre ce ar trebui „scos“, nu despre ce ar fi de „pus“. De fapt, n-ar fi trebuit să fiu prea surprins. Şi mie metehnele sistemului în curs îmi erau mult mai limpezi decît posibilele avantaje la care ar fi cazul să aspirăm. Iar inamicul numărul 1 era, bineînţeles, toceala – în particular, odioasa practică a comentariilor literare învăţate pe dinafară, adesea fără ca elevii să înţeleagă o iotă din ele, pentru a putea nădăjdui, dacă nu la un 10, măcar la un 5.  

Războiul declarat tocelii a fost botezat, în jargonul de specialitate, reorientarea învăţămîntului dinspre un model informativ către unul formativ. Fals. Ironia sorţii era că o „reorientare“ similară fusese predicată, cu un deceniu şi mai bine înainte, de către oficialităţile comuniste, exact în aceiaşi termeni. La acea vreme, e drept, se opera numai cu binomul informativ vs formativ. Iar termenul din urmă făcea referire explicită, în discursul oficial, la edificarea „omului nou“. Pînă şi normativul direcţionării instrucţiei către nevoile existenţei, tradus prin sloganul „legăturii dintre şcoală şi producţie“ şi concretizat ptin umflarea aberantă a orelor obligatorii de „practică“, în care se înşurubau şi apoi se deşurubau la nesfîrşit aceleaşi şuruburi – cred că am ieşit din liceu şi cu un certificat de tehnician electronist sau ceva asemănător –, sau prin proliferarea şcolilor şi liceelor profesionale, în contrapartidă faţă de învăţămîntul „teoretic“, pînă şi aceste înnoiri debusolante erau subordonate, principial, tot idealului formativ. Pentru că „omul nou“ urma să fie înzestrat, între altele, cu devoţiune faţă de muncă, indiferent care ar fi fost aceasta şi unde s-ar fi desfăşurat. De preferinţă, acolo unde erai trimis. Rezultatul a fost un amestec haotic de toceală, pierdere de vreme şi ipocrizie. Îmi amintesc cum, supărat pe lenea elevilor dintr-o clasă a VIII-a, le-am dat un extemporal neanunţat despre tema de zi: Ţara. Poporul de Al. Vlahuţă. Aproape toţi au scris despre grija Partidului pentru... Bietul Vlahuţă!

A fost o percepţie falsă, totodată, şi datorită faptului că, dinspre partea experţilor curriculari, balanţa se înclina tot mai mult către cel de-al treilea termen al ecuaţiei, mult mai puţin prizat în vocabularul pedagogic curent: performativ. Pentru că asta înseamnă centrarea întregii construcţii curriculare pe faimoasele „competenţe“. Sîntem în lumea lui „a face“. Nu mă interesează cine eşti, ce ştii. Arată-mi ce poţi să faci.

Pedant fiind, am tot încercat să înţeleg, „tehnic“ vorbind, adică cu o definiţie riguroasă, ce înseamnă o „competenţă“. Mi s-a explicat: să fii capabil să faci ceva, cu ceva, în vederea a ceva. Aha, am zis. Să ştii să baţi un cui, cu un ciocan, ca să faci un scaun. Parcă acum era ceva mai limpede. Şi a început să-mi fie teamă că, încercînd să scăpăm de toceală – aferim! –, ne îndreptăm către o formă de robotizare a educaţiei şcolare. Cel puţin din perspectiva disciplinei faţă de care mă simt de atîta vreme ataşat, ceva esenţial rămînea pe dinafară. Eu voiam ca şcoala să-i ajute pe elevi să le placă să citească – beletristică, ficţiune, cum vreţi să-i ziceţi –, să înţeleagă ceea ce citesc şi, astfel, să poată deveni un pic mai buni – ca oameni, fireşte: mai iubitori de frumos, mai înţelegători, mai deschişi faţă de părerile celorlalţi, mai cu discernămînt, la urma urmei – de ce nu? – chiar un pic mai înţelepţi. Nimic din toate astea nu părea însă a avea alura unei „competenţe“. Despre „plăcerea de a citi“ mi s-a spus chiar că e o abordare hedonistă, subiectivă, neştiinţifică – săracul Roland Barthes! – şi că nu poate figura ca obiectiv al profesorului pentru că nu are „rezultate măsurabile“. Admit că nu s-a inventat încă un aparat de măsurare – vreun tahograf, vreun voltmetru – a plăcerii, de orice natură. Nici a durerii, de altfel. Că dacă le dau extemporal elevilor, întrebîndu-i cît de mult le place să citească, or să răspundă cu toţii „Foooarte!“, 10 cu felicitări! Dar aş dori să nu încerce nimeni să mă convingă că într-o evaluare de literatură inteligent concepută nu sare în ochi dacă cel evaluat are sau nu apetit pentru lectură.

Nu mai lungesc vorba. Este, în esenţă, istoria apariţiei rubricii „Valori şi atitudini“, puse la loc de cinste, în deschiderea programelor şcolare, şi rămase agăţate acolo, ca simplă declaraţie de intenţie.

De regulă, argumentul suprem al instrucţiei performative este că ea serveşte intereselor de prosperitate ale societăţii. Vom avea absolvenţi cu un mai bun plasament pe piaţa muncii, mai bine calificaţi, lucru de pe urma căruia cîştigăm, în cele din urmă, cu toţii: productivitate crescută, nivel de trai mai ridicat ş.a.m.d.

Cînd colo, surpriză! Dar, despre asta, data viitoare. E momentul să mă opresc: textul meu dă peste margini.

Liviu Papadima este profesor de literatură română la Facultatea de Litere, prorector la Universitatea Bucureşti; coautor al manualelor de limba şi literatura română pentru liceu, apărute la Humanitas Educaţional. A coordonat mai multe volume apărute la Editura Arthur.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Cu ce se ocupă românii când stau la rând să ia Lumină. „Un părinte m-a șocat. Mi-am făcut cruce când am auzit ce spunea”
O fostă profesoară de religie din Craiova spune că a rămas cu un gust amar după ce a participat la slujba de Înviere. A ales să meargă la Catedrala Sfântu Dumitru din centrul orașului unde erau adunați mii de oameni. Discret, femeia a ascultat ce discutau creștinii în timp ce așteptau să ia Lumină.
image
Putin a scos inima unei căprioare și i-a dăruit-o lui Berlusconi: „Vladimir mi-a arătat o natură violentă pe care nu mi-am imaginat-o”
În anul 2013, președintele Rusiei și fostul prim-ministru italian au fost împreună într-o vacanță. Vladimir Putin ar fi făcut atunci un gest de neimaginat în fața lui Silvio Berlusconi, pe care un fost senator din partidul său și-l amintește și acum.
image
Cum arată satul fantomă Curpenii Silvașului, părăsit de cinci decenii. Pădurea crescută în voie l-a înghițit complet VIDEO
Doar ruinele unei biserici mai sunt vizibile în imagini aeriene din satul Curpenii Silvașului din Hunedoara, părăsit în anii ’70. Așezarea izolată a fost înghițită de pădure

HIstoria.ro

image
În 1942, Armata Română a prăznuit Paștele pe Frontul de Est
Paştele din 1942 a căzut pe 5 aprilie 1942. Armata Română se afla în plină Campanie din Est. Mai erau șapte luni pînă la Dezastrul de la Stalingrad, moment de răsturnare strategică în cel de-al doilea Război mondial.
image
Atacul japonez de la Pearl Harbor, o surpriză strategică pentru SUA
Personalului SIGINT din cadrul US Navy urmărea acțiunile și deplasările flotei japoneze prin analiza traficului radio.
image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.