Spectacol sau cunoaștere?

Publicat în Dilema Veche nr. 352 din 11 - 17 noiembrie 2010
Copii în avion jpeg

Vînători abili de nişe culturale, cîteva zeci de francezi au ales, dintre sutele de oferte culturale ale unei seri, să asiste la conferinţa „Spectacolul: o paradigmă universală“, susţinută la Paris, pe 28 octombrie, de Solomon Marcus, la invitaţia ICR. Academicianul român în vîrstă de 85 de ani – autor a zeci de cărţi în domenii precum matematica, semiotica, informatica, antropologia culturală – a condensat într-un adevărat curs magistral istoria spiritului uman din perspectiva spectacolului, înţeles ca paradigmă inevitabilă, universală. 

În accepţia academicianului, paradigma „spectacol“ acoperă tot ce are legătură cu: intrigă, personaje, roluri, spectatori, relaţii conflictuale, strategii, punere în scenă etc., elemente pe care le găsim practic peste tot: în viaţa socială, în ştiinţe şi arte, în procesul de învăţare, în viaţa de familie, în politică, în cercetare, în discursul public şi jurnalistic etc. Spre exemplu, mecanismul metaforei e un mic spectacol, pentru că e vorba de roluri şi de tensiunea dintre denotaţie şi conotaţie. Pînă şi teorema lui Fermat s-a putut transforma dintr-o teorie a numerelor într-un spectacol, la propriu, pus în scenă undeva, în America. Orice ar face şi în orice domeniu, spiritul uman ia forma paradigmei spectacolului, ca matrice inevitabilă. „Eu nu m-am plictisit niciodată în viaţa mea – a mărturisit Solomon Marcus. Nu e vorba de natura mea, ci de natura în sine, care oferă în fiecare clipă un nod conflictual. E suficient să te gîndeşti la ce se întîmplă într-o celulă, de exemplu, sau la ce se întîmplă într-o conversaţie.“ Procesul viului e o desfăşurare de strategii, de schimbări chimice, de mutări de forţe, într-o dinamică perpetuă. Jocul e însă extrem de subtil şi complex, bătăliile nu se duc neapărat între forţe pozitive şi forţe negative, logica aristotelică a terţului exclus nu mai e valabilă – „sau asta, sau asta“ –, sîntem mai curînd într-un sistem de vase comunicante, cea a terţului inclus lupascian, care invită în scenă posibilitatea lui „şi asta, şi asta“. 

Amintiţi-vă ce reflecţii a suscitat intrarea României în Uniunea Europeană – a exemplificat Solomon Marcus. Dacă va intra în Uniunea Europeană, România îşi va pierde identitatea, vociferau unii. Dacă şi-o va pierde, atunci nici n-a avut-o – a plusat academicianul. Şi încă: dacă nu şi-o pierde înseamnă că nici n-a avut-o. Paradoxul nu mai e un simptom de boală, locul său n-a fost nicicînd la periferia logicii, ci în mijlocul scenei, acolo unde el poate pune în lumină mecanismul lui „şi asta, şi asta“, „nici asta, nici asta“. Nu-i aşa că pînă şi modul de a pune problema eventualităţii ca România să-şi piardă identitatea în relaţia cu UE face parte din identitatea ei? În logica dinamică a contradictoriului circularitatea nu mai e un viciu. 

De acord, şi dacă acum ştim că spiritul uman funcţionează intuitiv, structural, după paradigma spectacolului, care sînt consecinţele pragmatice ale acestei constatări de bun-simţ? Cînd, prin analiză sau simplu reflex, strategiile devin evidente, cînd jocul de măşti e luat drept ceea ce este, manipularea e mai puţin imediată. Dar vastul teritoriu de exploatat este sistemul de învăţămînt. Omenirea se află în faţa unei mutaţii de proporţii, în acest domeniu. În civilizaţia Internetului, acumularea individuală de informaţii nu mai are nici o valoare. Conexiunile dintre informaţii, interacţiunile posibile, sensurile care scînteiază în ciocnirea dintre ele, dialogul dintre domenii, spectacolul lor e următoarea scenă a cunoaşterii. Amfiteatrele statice şi conspectul de conţinut informaţional din discursul monologal al profesorilor – unde e spectacolul? 

După exact 50 de minute, Solomon Marcus s-a oprit din expunerea sa şi a invitat la dialog. Strategie clasică, veţi spune. Fără îndoială. Doar că, la cei 85 de ani ai săi, auzul domniei sale fiind ceva mai slab, profesorul a fost nevoit să se apropie de fiecare spectator din sală, ca să înţeleagă dilema fiecăruia şi să răspundă în consecinţă. A urmat un dialog interpersonal la propriu, un spectacol uman şi intelectual rar, şi totuşi atît de banal, pentru că înscris între invariantele noastre de comunicare. 

Cristina Hermeziu este jurnalistă.

O mare invenție – contractul social jpeg
Moartea lui Tudor Vladimirescu: asasinat sau executarea unei pedepse?
Codul penal militar intern al Eteriei nu avea nici o valoare juridică.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
„Rusia trebuie să piardă”
Orice alt deznodămînt va duce la destrămarea ordinii internaționale așa cum o știm acum, cu consecințe ce nu pot fi estimate.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Punct și de la capăt
Dar, în general, reacția unora dintre politicienii și gazetarii autohtoni după eșecul Schengen n-a reușit să depășească mimica unei bosumflări provinciale.
Frica lui Putin jpeg
Antimaniheism
Dar se poate întreba cineva: dacă răul nu se activează fără o anumită, fie și mică, proporție de bine, de ce binele însuși nu e mai puternic și mai activ?
m simina jpg
Pisicile de la Palatul de Iarnă
În altă ordine de idei, aș merge pe mîna Ecaterinei cea Mare: Albastru de Rusia și Angora albă.
AFumurescu prel jpg
Federaliștii și antifederaliștii români
A te trezi cu un picior în fiecare tabără, ca să nu zic luntre, e o binecuvîntare și un blestem.
Iconofobie jpeg
Poeți (și critici?)
Dar şi cei croiţi astfel sînt, la urma urmelor, să admitem, nişte poeţi.
„Cu bule“ jpeg
Mim și mimă
În franceză, după unele oscilații de încadrare într-un gen, mime s-a fixat ca substantiv masculin, iar pantomime ca feminin.
HCorches prel jpg
Oldies but goldies
De la Simona Popescu la Emil Brumaru, de la Mircea Dinescu la Mircea Cărtărescu, autorii contemporani nu lipsesc.
radu naum PNG
Există un stadion nou de fotbal în Ghencea. Pentru ce echipă?
Da, există, dar numai pentru unii. Pentru alţii, nu există. E ca şi cum n-ar fi, ca şi cum în mijlocul acelui cîmp din Ghencea ar fi doar un lan de grîu, sau o groapă ca a lui Ouatu, sau vidul cosmic.
p 7 WC jpg
Revenirea „delictului de gîndire”
O persoană, spunea Atkin, nu poate fi reținută sau privată de bunurile proprii în mod arbitrar, nici chiar în vreme de război.
index jpeg 6 webp
Afacerea Tate și modelul românesc
Era, într-un fel, un amestec de sisteme de vînzare de tip MLM (multi-level marketing) cu principiile funcționării unei secte.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Skynet dă în bobi*
Tehnologiile avansate vor continua să evolueze și să aibă un impact major asupra societății.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Dubla măsură
Să ne înțelegem: nu vreau să-i evacuez nici pe Marx, nici pe Engels, nici pe G.B. Shaw, pe Sartre, pe Éluard sau pe Aragon din lista de repere semnificative ale culturii europene.
Frica lui Putin jpeg
Regii, vecinii noștri
Dacă acestea sînt așa, înțelegem pasiunea modernă pentru monarhia constituțională. Cu regii și prinții Angliei mai ales sîntem toți „vecini” prin intermediul presei, al Internetului și acum, iată, al unei cărți.
m simina jpg
La Azuga (II)
Din păcate, după cel de-al Doilea Război Mondial noul regim politic din România a căutat să minimalizeze contribuția monarhiei în istoria țării.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Ce oameni avem, ce oameni sîntem
Și în UE, relațiile dintre state au o bună doză de răceală și de cinism.
Iconofobie jpeg
Puțină genetică … literară
„Gena” funcționează, în acest context, asemenea sorții implacabile din tragedia antică. Devine fatum malus, predestinare obtuză.
„Cu bule“ jpeg
Paranghelia la discotecă
Descoperisem mai întîi un film grecesc din 1980, cu titlul în original Paranghelia, în care conflictul era declanșat de comandarea (= paranghelia) de către protagonist a unei muzici anume, într-un local.
HCorches prel jpg
Ca un cuțit de bucătărie proaspăt șters
Mircea Cărtărescu, în cîteva fraze, a spus, așadar, niște adevăruri tranșante și care trebuie rostite de o voce cu autoritatea lui.
radu naum PNG
Scapă Halep?
Există puţine certitudini în cazul controlului pozitiv cu Roxadustat al Simonei Halep, dar un lucru e sigur: orice ar fi, nu putem fi obiectivi.
p 7 WC jpg
A discreditat prăbușirea FTX „altruismul eficace”?
În cazul lui Bankman-Fried, riscul nu viza doar propria sa avere, reputație și poate chiar propria libertate.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Exploratorii existenței
Kundera nu extinde aceste observații și asupra altor acte artistice, dar cred că și în pictură, de exemplu, pot funcționa aceleași mecanisme.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Un an special pentru noi
Am trecut prin toate cele ale României. De 30 de ani, nimic din ce este românesc nu ne este străin.

Adevarul.ro

image
Cea mai coruptă țară din UE. România, în top 3
Raportul Transparency International reflectă modul în care este percepută corupția din sectorul public din 180 de state și este făcut prin acordarea de puncte.
image
Un ieşean, obligat să plătească facturile unei case în care nu mai locuieşte de 8 ani
Un bărbat din Iaşi s-a trezit cu o surpriză neplăcută, când a aflat că trebuie să plătească facturile noilor proprietari ai casei în care nu mai locuieşte de opt anI. Acest lucru s-a întâmplat pentru că noii locatari nu au transferaT contractul pe numele lor.
image
Vietnamez filmat la Cluj cum jupoaie un șobolan. „Capturează ilegal și mănâncă tot ce mișcă” VIDEO
Un vietnamez a fost filmat în incinta unei fabrici din Cluj-Napoca pe când jupoaie șobolani. Clujeanul care a făcut publică filmarea susține că acesta face parte dintr-un grup de vietnamezi care vânează și mănâncă tot ce prinde: șobolani, păsări, iepuri.

HIstoria.ro

image
Reglementarea prostituției în București, la sfârșitul secolului al XIX-lea
Către finalul secolului al XIX-lea, toate tentativele întreprinse pentru a diminua efectele prostituției prin regulamente, asistență medicală și prin opere de binefacere nu dădeau rezultatele așteptate, mai ales în ceea ce privește răspândirea bolilor venerice.
image
Caragiale: un client râvnit, dar un cârciumar prost VIDEO
Caragiale: un client râvnit, un cârciumar prost
image
Anul 1942, un moment greu pentru Aeronautica Regală Română
Anul 1942 a însemnat pentru Aeronautica Regală Română, ca de altfel pentru toate forțele Armatei române aflate în zona de operațiuni, un moment deosebit de dificil.