Postmodernitatea narghilelei

Publicat în Dilema Veche nr. 206 din 26 Ian 2008
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Mai stau şi eu preţ de o ţigară şi mă duc - zice amicul. Ehei, timpul ţigărilor! - zîmbesc eu şi mai trag un fum din narghilea. Alte vremuri, altă lume. Alt mod de a-ţi petrece timpul. Clienţii din cafeneaua în care ne aflăm mă privesc fără mirare - narghileaua a intrat deja, se pare, în cotidianul bucureştean. Timpul ţigării, timpul narghilelei... Două temporalităţi diferite, două arii culturale, două modalităţi de a "pierde timpul" trăindu-l diferit. Un timp democritic, atomizat, alcătuit din mici unităţi (preţ de o ţigară) la dispoziţia fumătorului, cel care, prin gestul magic al unui chibrit, poate pune oricînd stăpînire pe acel atom de timp pentru a face ce vrea cu el, simţindu-se astfel stăpînul timpului, al timpului său. Un timp individualist şi alert, care ritmează munca şi repaosul, precum şi trecerile de la o activitate la alta, de la o dispoziţie sau idee la alta, care se poate înşira apoi ca mărgelele pe o aţă pentru a însoţi o succesiune de acţiuni, dar mereu la dispoziţia subiectului, care se poate juca cu aceşti atomi de timp pentru a-i ordona şi (re)combina astfel ad libitum. Un timp al modernităţii industriale, pe care doar angoasa postmodernă a corpului sănătos l-a alungat în zona proscrisului. Pe de altă parte, un timp ciclic şi pre-modern, al curgerii, al duratelor îndelungate, revenind într-un fel la origine cu fiecare ritual de pregătire a narghilelei. Un timp în care intri şi i te supui un răstimp, pe toată durata unui ciclu rînduit al fumatului. Un timp a cărui utilizare îţi este dictată de narghileaua bine temperată, după un ritual şi un spirit mereu reiterate, pe care nu îl poţi convoca instantaneu, cu o scăpărare de brichetă, şi nu îl poţi curma oricînd, cu o strivire de chiştoc. Narghile, shisha, hookah... Originea practicii este revendicată în cele patru colţuri ale lumii, din India pînă în America şi din Persia şi Etiopia pînă în sudul Africii. Este foarte posibil ca iniţial să fi avut semnificaţii magico-religioase, constînd în inhalarea de plante halucinogene. Cert pare a fi însă faptul că răspîndirea utilizării sociale a narghilelei este legată de răspîndirea cafelei şi apariţia stabilimentelor de consum al acesteia. "Fumatul social" al narghilelei este astfel cantonat în lumea arabă, unde a fost descoperit, se pare, efectul revigorant al boabelor de cafea şi unde a început consumul unei băuturi făcute din acestea. Legenda spune că invenţia acestei băuturi aparţine lui Muhammad al-Dhabhani, membru de seamă al comunităţii sufite, care a început să folosească această "fiertură" în a doua jumătate a secolului al XV-lea, pentru a putea rămîne treaz mai uşor pe timpul ceremoniilor religioase nocturne. Virtuţile cafelei încep să fie însă controversate pe măsură ce aceasta începe să se răspîndească în lumea arabă, cucerind Mecca şi Cairo. Ceea ce îi îngrijora, de fapt, pe guvernanţi nu era atît natura "vicioasă" sau nu a cafelei, cît utilizarea ei, care devenise rapid una socială, cafenelele înflorind pe tot teritoriul marilor oraşe arabe. Or, aceste cafenele erau spaţii ale libertăţii de gîndire şi expresie, ca să spunem aşa, spaţii de întîlniri şi bîrfe, de comentarii şi uneltiri. Acelaşi lucru se va întîmpla în Europa, cucerită şi ea, de pe la începutul secolului al XVII-lea, de febra cafelei. Pe de o parte (după cum ne aminteşte Tom Standage în fermecătoarea sa "istorie a lumii în şase pahare"), ea va fi salutată ca o băutură a raţiunii şi "bună pentru afaceri", care stimulează gîndirea şi o menţine trează, care, spre deosebire de vinul şi berea tavernelor populare, "luminează lucrurile realităţii cu strălucirea bruscă a adevărului" - cum se va entuziasma Jules Michelet peste secole. Iar Bach îi va închina o cantată. Cafenelele, aceste localuri "decente", unde se putea întîlni lumea bună, se vor răspîndi astfel rapid şi în Europa. Pe de altă parte, cafenelele vor fi tot mai temute şi în Europa, de către guvernanţi, care vedeau în aceste spaţii publice o ameninţare directă la autoritatea şi controlul lor strict. "Raţiunea" cafelei combinată cu "libertatea" cafenelelor devenea un amestec exploziv. Provenite din orientul arab, cafeaua şi cafenelele se vor desprinde însă de această origine şi de practicile sale aferente. Un stil european îşi va face apariţia şi se va impune, cu variaţiuni, pe tot continentul. După cum ne atrage atenţia Marianne Mesnil într-un articol dedicat ariilor culturale ale cafelei, "principiul" însuşi al preparării cafelei va despărţi din nou lumile: de o parte cafeaua filtrată, europeană, pe de altă parte, cafeaua fiartă, turcească. Temporalităţile se despart şi ele corespunzător: pe de o parte, o cafea clară, eficientă, rapidă pînă a deveni espresso, pe de altă parte, o cafea întunecată, care cere timp, care trebuie să zăbovească îndelung în nisipul fierbinte pentru a face caimacul bun şi care se bea pe îndelete şi cu gesturi aşezate, pentru a lăsa timp zaţului să se aşeze şi a nu-l tulbura în timpul băutului. Această cafea va însoţi în continuare narghileaua din cafenelele orientale. Dar iată că narghileaua s-a mondializat şi ea, magazinele dedicate ei înmulţindu-se precum ciupercile după ploaie, iar Internetul furnizînd oricărui amator cele mai diverse informaţii pe această temă. Mai toate oraşele mari au cafenele "orientale" unde se poate fuma o narghilea şi oricine poate avea o narghilea la el acasă şi fuma după pofta inimii. Ce mai rămîne atunci din cele "două temporalităţi"? În lumea noastră de la "porţile Orientului", timpul ţigării s-a pliat de la început la ritmul cafelei orientale. Timpul cafelei, al cafelei de dimineaţă sau între prieteni, a contaminat timpul ţigării, transformîndu-l într-un ritual al suspendării timpului, o piua impusă succesiunii (prea) alerte de timpi productivi. În acest timp al cafelei, ţigările curg una după alta. Acum, pe măsură ce ţigara este alungată din practicile noastre cotidiene, această zăbavă vag orientală este ameninţată şi ea. În acest context, narghileaua s-ar putea să fie o soluţie nesperată: o oră de narghilea echivalează cu o singură ţigară slabă, studiile de specialitate sugerează un risc mult mai scăzut, narghileaua nu creează dependenţă, iar tehnica sa de filtrare a fumului prin apă linişteşte şi spiritele cele mai preocupate de sănătate, cu imaginea unei "purităţi" binefăcătoare. În orice caz, pînă una alta, arabii mei de pe Moşilor îmi oferă oricînd doresc plăcerea unui "timp al narghilelei", petrecut legal şi individual în fotoliul meu de la mansardă, ca o piua în ritmul (prea) alert al vieţii mele cotidiene.

O mare invenție – contractul social jpeg
Subiect de drept și drept subiectiv (I)
În limba engleză, termenul subject a rămas fidel sensului etimologic de supus.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Conferințele noastre, viitorul nostru
Cînd generația liceenilor de azi va ajunge la butoanele țării, sînt convins că ne va fi mai bine decît ne este acum!
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Presa acum 85 de ani și azi
Nu mai e vorba de o slujbă publică, destinată să lămurească în vreun fel pe privitor.
Frica lui Putin jpeg
Condiția de înger
abandonînd umanitatea pentru un scurt răstimp, a împrumuta aripile de la îngeri.
AFumurescu prel jpg
Interesul și fesul
Dacă nu mă credeți, întrebați-vă prietenii de pe Facebook, Instagram, Twitter, TikTok și ce alte rețele „sociale” vor mai fi fiind. În lumea virtuală.
m simina jpg
Abraham Lincoln de Ziua Recunoștinței
Abraham Lincoln este primul președinte american care a salvat un curcan de la sacrificare, dar nu cu ocazia Zilei Recunoștinței, ci de Crăciun.
Iconofobie jpeg
Întîmplări întîmplătoare
„Întîmplările” sînt piesele unui puzzle imens ce creionează o imagine aflată dincolo de puterea noastră de cuprindere.
„Cu bule“ jpeg
Vechea gașcă
Originea cuvîntului nu a fost lămurită, deocamdată.
HCorches prel jpg
Nu-i cazul să renunți
Din fericire, chiar și în cadrul acestor formări pe care le mai susținem, constatăm că numărul acestor profesori este în scădere.
p 7 WC jpg
Libertate de expresie pentru cine?
Expresia lui Musk „într-o manieră sănătoasă” permite o gamă largă de interpretări, unele dintre ele foarte restrictive pentru libertatea de expresie.
radu naum PNG
Comunismul se aplică din nou jpeg
Bucureștiul văzut cu alți ochi
Bucureștiul acela, bombardat de americani și apoi și de germani, era încă frumos și bogat.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Opt miliarde
Însă, potrivit acelorași statistici ale ONU, Occidentul îmbătrînește în ritm accelerat.
640px Olietanks in de Amsterdamse haven op de voorgrond een binnenvaartschip, Bestanddeelnr 926 7985 jpg
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Un film antipatic…
Greșeala s-ar putea repara, poate, la o difuzare ulterioară.
Frica lui Putin jpeg
Întîrziere
Unii se încruntă și se supără zilele astea cînd văd că sîntem mereu amînați de la „intrarea în Schengen”.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Uniunea și europenii
Identitatea europeană nu se acordă și nici nu se recunoaște cu ucaz de la Bruxelles.
m simina jpg
Șaluri de cașmir de la Napoleon
Între timp, după divorț, Joséphine se mutase în Castelul Malmaison, de lîngă Paris. Cu tot cu șalurile de cașmir.
Iconofobie jpeg
Chestiunea securității personale
Din instinct, vor răspunde biologii și, strict somatic judecînd faptele, ei au, fără îndoială, dreptate.
„Cu bule“ jpeg
Atitudine și inițiativă
Expresia a lua atitudine a fost una extrem de frecventă în limba de lemn din perioada comunistă
HCorches prel jpg
Cu toții am trecut prin Transporturi
Cine nu a trecut prin astfel de experiențe poate să creadă orice.
radu naum PNG
p 7 Londra WC jpg
Prea săraci pentru război
O posibilă soluție ar fi încheierea unui acord prin care sancțiunile economice să fie reduse, în schimbul reluării furnizării de gaze.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Martorii americani la ocuparea României
Urmează apoi speranța românilor că se vor înțelege cumva cu rușii, că puterile occidentale îi vor salva, ceea ce nu s-a întîmplat.

Adevarul.ro

vaccin covid foto Pixabay
COVID-19. Unde putem face vaccinul bivalent în România
La finalul săptămânii trecute a sosit în România vaccinul anti-COVID bivalent, care în statele din Vest se administrează încă din septembrie.
Zimbru Romsilva jpg
Un zimbru impunător, filmat la masă într-o pădure din Parcul Natural Vânători Neamț VIDEO
Cel mai mare mamifer terestru din Europa, zimbrul, are în Parcul Natural Vânători Neamț toate condițiile de hrană și adăpost. Este „la el acasă”, după ce specia a fost reintrodusă în urmă cu câteva decenii.
Lukasenko si Vladimir Putin FOTO Profimedia
Lukașenko îl ceartă pe Zelenski că pune condiții „gigantului Rusia” pentru negocieri
Alex=ksandr Lukașenko consideră că Ucraina ar trebui să se așeze la masa negocierilor și că face o „greșeală" prin înaintarea unor condiții prealabile pentru discuțiile de pace cu Rusia.

HIstoria.ro

image
Planul în 10 puncte de comunizare a României din martie 1945
În timp ce Armata Română participa, alături de cea sovietică, la luptele din Ungaria și Cehoslovacia, partidul comunist, încurajat de Moscova, dădea asaltul final pentru acapararea puterii.
image
Cucerirea Vidinului, cea mai puternică fortăreaţă otomană de pe Dunăre
La începutul lunii mai 1877, Armata Română s-a concentrat în Oltenia pentru a împiedica manevrele otomane și a ține sub control cetatea Vidin, cea mai puternică fortăreață turcească de pe Dunăre.
image
Războiul Fotbalului: Meciul care a declanșat conflictul armat dintre El Salvador și Honduras / VIDEO
În istorie sunt consemnate tot felul de conflicte, pornind de la motive mai mult sau mai puțin întemeiate: pentru teritorii, pentru bogății, pentru glorie, pentru onoare, pentru amor... Iată însă că atunci când două națiuni sud-americane, Salvador și Honduras, au ajuns să se războiască, printre motivele conflictului s-au regăsit și niște partide de... fotbal.