Portretele unui zeu

Publicat în Dilema Veche nr. 722 din 21-27 decembrie 2017
Portretele unui zeu jpeg

Hefaistos, zeul artizan, este, dintre olimpieni, singurul infirm și cel mai rar reprezentat în arta antică – cam o mie de monumente (majoritatea vase pictate). În arta Greciei clasice, el are însă un trup perfect, ca al tuturor celorlalți zei și eroi. Practic, nici o imagine clasică nu ni-l arată cu picioarele schiloade, totuși atît de insistent amintite în miturile lui. Mi-am propus deci să mă uit la toate reprezentările lui greco-romane și să mă lămuresc cine îl arată beteag și cine nu. E o chestie de cojones, de estetică sau de legi ale pieței de artă?

Singura perioadă în care artiștii îl prezintă pe zeul genial și invalid așa cum îl descriu miturile este cea arhaică. Artiștii din secolul VI î.Hr. au, pare-se, încă suficient apetit magic-realist pentru diferență ca să-i arate picioarele diforme. Dar chiar numărînd printre imagini atît reprezentările de picioare chircite sau întoarse în două direcții diferite, cît și alte indicii care doar codifică handicapul, de pildă zeul călărind cu ambele picioare de aceeași parte a șeii sau sprijinindu-se în baston, tot nu se pot inventaria mai mult de treizeci și ceva, adică un monument din zece care să arate acest picior strîmb congenital – talipes equinovarus, equinus sau calcaneus la un picior sau la ambele. Cu această afecțiune se nasc anual sute de copii și în România, dar ea se poate trata și piciorușele își revin complet, după cum, netratată, infirmitatea e ireversibilă.

Imaginile handicapului sînt mai frecvente în cadrul reprezentărilor întoarcerii lui Hefaistos alături de Dionysos în Olimp. Asta pe de-o parte, pentru că acest mit este oricum cel mai popular în iconografia lui în general, dar pe de alta, pentru că ideea cortegiului compus din zeul vinului, zeul șchiop și satiri dansînd era cum nu se poate mai potrivită pe vasele dedicate banchetului. În atmosfera convivială, alcoolizată se putea insera (lucru perfect acceptabil în societatea greacă) beteșugul fizic ca pretext al rîsului. Amfora, în care soseau și vinul, și apa, și krater-ul, vasul în care grecii amestecau vinul cu apa, sînt tipurile de vase preferate de artiști printre cele ce înfățișează diformitatea lui Hefaistos. Corelația infirmitate-banchet e deci posibilă, în ciuda prezenței diformității și pe cîteva vase cu destinație funerară (lekythoi). Impresia e totuși că artiștilor, chiar cu scuza banchetului, le vine greu să arate diformitatea zeului. Talipes equinovarus bilateral, cea mai drastică formă de reprezentare, atît de șocantă azi pentru iubitorii de artă greacă, apare pe doar șase vase arhaice, din care nu sînt două de același tip (formă) și nu sînt două produse în aceeași regiune a lumii grecești. Această absență a oricărei predilecții geografice sau funcționale mi se pare solidară cu absența unei politici instituționale a cetăților-state grecești față de persoanele cu handicap fizic, și poate și cu marea fluiditate și imprecizie a vocabularului dizabilității în greacă, unde nici nu există cuvinte care să se refere strict la handicapul fizic (perós – mutilat, orb sau stupid, kophós – prost sau surd etc.)

În epoca clasică, infirmitatea este cu totul relegată în simbolistica gesturilor sau a artefactelor auxiliare, fără picioare contorsionate sau paralizate. Este poate o apostazie estetică, un canon alterat în numele nobleței reprezentării. Dar poate și victoria finală de la Plateea (479 î.Hr.) a hopliților împotriva lui Xerxes a radicalizat convingerea că a fi cetățean al lumii grecești înseamnă la o adică a putea lupta în falangă, ca pedestraș cu suliță și scut. Este, în plus, și epoca în care Socrate (în relatarea mai tîrzie a lui Xenofon) argumentează că meșteșugarii nu ar trebui să aibă drepturi politice, dat fiind că munca lor ignobilă le deformează corpul, ceea ce inevitabil (mai zice Socrate) le afectează și sufletul. Picioarele strîmbe devin astfel și ele indezirabile ca incompatibile cu kalokagathia. Asta e cu atît mai valabil în arta ateniană după politizarea cultului lui Hefaistos ca rezultat al ridicării unui templu oficial al său în Agora, cu o statuie, evident, foarte aesthetically correct.

Handicapul lui Hefaistos n-a inspirat nici artiștii civilizației elenistice. Lipseau poate modelele de care manierismul elenistic avea nevoie, fiindcă între secolul lui Pericle și vremea lui Alexandru cel Mare tradiția reprezentării lui Hefaistos se cam întrerupe. Poate, mă gîndesc, și pentru că specificul artei elenistice tîrzii datorează mult, de fapt, gustului comanditarilor romani, care încep să influențeze masiv piața de artă în Mediterana. Or, Vulcan roman îl preia pe Hefaistos grec, și romanii nu vor fi fost interesați de o componentă burlescă în iconografia unui zeu major, care în panteonul roman face o figură mai solemnă decît în cel grec. Altminteri grotescul și caricaturalul, mai ales în patologia lor, ies pentru prima oară în elenism de sub tabuurile care aproape le interziseseră prezența în artă. Este vremea cînd Marsyas jupuit și bătrînele bețive, ca să nu mai vorbim de statuetele de cocoșați și pitici produse în masă prin Alexandria și Smirna, fac deliciile unui public cu un dubios rafinament decadent sau poate hipervitalist. Hefaistos, în orice caz, nu mai face parte din circul ăsta. 

Cătălin Pavel este arheolog și scriitor. Cea mai recentă carte publicată este romanul Trecerea, Cartea Românească, 2016.

Foto: wikipedia, Hefaistos pe un fragment de kantharos, Metropolitan Museum New York

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Premieră pentru cercetători: un urangutan, observat folosind plante medicinale pe o rană deschisă
Nivelurile ridicate de inteligență ale urangutanilor au fost recunoscute de multă vreme, parțial datorită abilităților lor practice, cum ar fi folosirea instrumentelor pentru a sparge nuci și a căuta insecte.
image
Ilinca Tomoroveanu, amintiri din turnee: „Aveam impresia că, dacă aș fi trăit cu 100 de ani în urmă, ne-ar fi dus cu trăsura până la hotel“ VIDEO
Ilinca Tomoroveanu, o prezență distinsă a scenei românești, a murit în urmă cu cinci ani, la 2 mai 2019, dar moștenirea sa este neprețuită.
image
Caz revoltător în Parcul Natural Apuseni. Polonezi prinşi cu 22 de maşini într-un raliu off-road clandestin FOTO
Un grup de polonezi, îmbarcaţi în 22 de maşini de teren, au fost opriţi de rangerii Parcului Natural Apuseni. Polonezii veniseră pentru un raliu în munţi, dar au fost nevoiţi să renunţe, alegându-se şi cu amenzi de 50.000 lei

HIstoria.ro

image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.
image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.