Portretele unui zeu

Publicat în Dilema Veche nr. 722 din 21-27 decembrie 2017
Portretele unui zeu jpeg

Hefaistos, zeul artizan, este, dintre olimpieni, singurul infirm și cel mai rar reprezentat în arta antică – cam o mie de monumente (majoritatea vase pictate). În arta Greciei clasice, el are însă un trup perfect, ca al tuturor celorlalți zei și eroi. Practic, nici o imagine clasică nu ni-l arată cu picioarele schiloade, totuși atît de insistent amintite în miturile lui. Mi-am propus deci să mă uit la toate reprezentările lui greco-romane și să mă lămuresc cine îl arată beteag și cine nu. E o chestie de cojones, de estetică sau de legi ale pieței de artă?

Singura perioadă în care artiștii îl prezintă pe zeul genial și invalid așa cum îl descriu miturile este cea arhaică. Artiștii din secolul VI î.Hr. au, pare-se, încă suficient apetit magic-realist pentru diferență ca să-i arate picioarele diforme. Dar chiar numărînd printre imagini atît reprezentările de picioare chircite sau întoarse în două direcții diferite, cît și alte indicii care doar codifică handicapul, de pildă zeul călărind cu ambele picioare de aceeași parte a șeii sau sprijinindu-se în baston, tot nu se pot inventaria mai mult de treizeci și ceva, adică un monument din zece care să arate acest picior strîmb congenital – talipes equinovarus, equinus sau calcaneus la un picior sau la ambele. Cu această afecțiune se nasc anual sute de copii și în România, dar ea se poate trata și piciorușele își revin complet, după cum, netratată, infirmitatea e ireversibilă.

Imaginile handicapului sînt mai frecvente în cadrul reprezentărilor întoarcerii lui Hefaistos alături de Dionysos în Olimp. Asta pe de-o parte, pentru că acest mit este oricum cel mai popular în iconografia lui în general, dar pe de alta, pentru că ideea cortegiului compus din zeul vinului, zeul șchiop și satiri dansînd era cum nu se poate mai potrivită pe vasele dedicate banchetului. În atmosfera convivială, alcoolizată se putea insera (lucru perfect acceptabil în societatea greacă) beteșugul fizic ca pretext al rîsului. Amfora, în care soseau și vinul, și apa, și krater-ul, vasul în care grecii amestecau vinul cu apa, sînt tipurile de vase preferate de artiști printre cele ce înfățișează diformitatea lui Hefaistos. Corelația infirmitate-banchet e deci posibilă, în ciuda prezenței diformității și pe cîteva vase cu destinație funerară (lekythoi). Impresia e totuși că artiștilor, chiar cu scuza banchetului, le vine greu să arate diformitatea zeului. Talipes equinovarus bilateral, cea mai drastică formă de reprezentare, atît de șocantă azi pentru iubitorii de artă greacă, apare pe doar șase vase arhaice, din care nu sînt două de același tip (formă) și nu sînt două produse în aceeași regiune a lumii grecești. Această absență a oricărei predilecții geografice sau funcționale mi se pare solidară cu absența unei politici instituționale a cetăților-state grecești față de persoanele cu handicap fizic, și poate și cu marea fluiditate și imprecizie a vocabularului dizabilității în greacă, unde nici nu există cuvinte care să se refere strict la handicapul fizic (perós – mutilat, orb sau stupid, kophós – prost sau surd etc.)

În epoca clasică, infirmitatea este cu totul relegată în simbolistica gesturilor sau a artefactelor auxiliare, fără picioare contorsionate sau paralizate. Este poate o apostazie estetică, un canon alterat în numele nobleței reprezentării. Dar poate și victoria finală de la Plateea (479 î.Hr.) a hopliților împotriva lui Xerxes a radicalizat convingerea că a fi cetățean al lumii grecești înseamnă la o adică a putea lupta în falangă, ca pedestraș cu suliță și scut. Este, în plus, și epoca în care Socrate (în relatarea mai tîrzie a lui Xenofon) argumentează că meșteșugarii nu ar trebui să aibă drepturi politice, dat fiind că munca lor ignobilă le deformează corpul, ceea ce inevitabil (mai zice Socrate) le afectează și sufletul. Picioarele strîmbe devin astfel și ele indezirabile ca incompatibile cu kalokagathia. Asta e cu atît mai valabil în arta ateniană după politizarea cultului lui Hefaistos ca rezultat al ridicării unui templu oficial al său în Agora, cu o statuie, evident, foarte aesthetically correct.

Handicapul lui Hefaistos n-a inspirat nici artiștii civilizației elenistice. Lipseau poate modelele de care manierismul elenistic avea nevoie, fiindcă între secolul lui Pericle și vremea lui Alexandru cel Mare tradiția reprezentării lui Hefaistos se cam întrerupe. Poate, mă gîndesc, și pentru că specificul artei elenistice tîrzii datorează mult, de fapt, gustului comanditarilor romani, care încep să influențeze masiv piața de artă în Mediterana. Or, Vulcan roman îl preia pe Hefaistos grec, și romanii nu vor fi fost interesați de o componentă burlescă în iconografia unui zeu major, care în panteonul roman face o figură mai solemnă decît în cel grec. Altminteri grotescul și caricaturalul, mai ales în patologia lor, ies pentru prima oară în elenism de sub tabuurile care aproape le interziseseră prezența în artă. Este vremea cînd Marsyas jupuit și bătrînele bețive, ca să nu mai vorbim de statuetele de cocoșați și pitici produse în masă prin Alexandria și Smirna, fac deliciile unui public cu un dubios rafinament decadent sau poate hipervitalist. Hefaistos, în orice caz, nu mai face parte din circul ăsta. 

Cătălin Pavel este arheolog și scriitor. Cea mai recentă carte publicată este romanul Trecerea, Cartea Românească, 2016.

Foto: wikipedia, Hefaistos pe un fragment de kantharos, Metropolitan Museum New York

15893136202 0a2c4f1f4b c jpg
Nici o asemănare între Comisia Europeană și regimul Ceaușescu
Contextul actual face ca, după 30 de ani, românii, alături de ceilalți europeni, de această dată, să se afle în situația în care să suporte o serie de restricții de consum nepopulare și dificile care le vor afecta nivelul de trai.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
À la guerre...
Campania declanșată împotriva Amnesty International este în cel mai bun caz ineficientă, în cel mai rău – dăunătoare.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Ce știi să faci?
Spiritul ciocoismului renaşte (supravieţuieşte) viguros pe scena noastră politică şi are la bază aceeaşi congenitală inaptitudine a noilor ciocoi pentru orice meserie determinată.
Frica lui Putin jpeg
Cele șapte zile ale miracolului
Miracolele sînt prin definiție nu numai încăpățînate, ci și cad nepoftite peste gazde.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Deșteptul proștilor
Mediul cel mai propice pentru a observa legătura fascinantă dintre prost și deșteptul lui și, în consecință, mediul de viață cel mai propice pentru deșteptul proștilor este Facebook.
04 Lord and Lady Somers + Prince Michael on Eastnor Castle Terrace  1937  jpg
Istoria în turneu
Istoria este vie. Și continuă. Trebuie doar să știi să surprinzi cadrele potrivite.
Iconofobie jpeg
Ego-disecții
Ce își cunoaște omul mai bine decît proprietatea, posesiunea (simbolică sau materială) cu care generează, gradual, raporturi de consubstanțialitate?
„Cu bule“ jpeg
Ciao, ciau, ceau
Probabil că la răspîndirea formulei de salut au contribuit, în anii de după al Doilea Război Mondial, muzica și filmele.
HCorches prel jpg
Orice sat are nevoie de bătrînii săi înțelepți
Cum să-i fidelizăm și să le oferim bucuria de a mai dărui din ceea ce au acumulat o viață?
p 7 Sediul Bancii Centrale Europene WC jpg
Sfîrșitul „mesei gratuite” în Uniunea Europeană
Pînă nu demult, Banca Centrală Europeană (BCE) putea să arunce realmente cu bani, pentru gestionarea problemelor din zona euro.
Un sport la Răsărit jpeg
Fotbalul nostru trece printr-o secetă sau, dimpotrivă, băltește?
Fotbalul nostru e ca un trenuleţ electric de jucărie. Arată bine, se mişcă bine şi reproduce destul de bine realitatea.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Summit NATO la Telega
Mergînd într-o zi la unele dintre aceste băi din Telega, la Șoimu, cu toată istoria asta în cap, nu mică mi-a fost mirarea să întîlnesc niște personaje interesante.
O mare invenție – contractul social jpeg
Dincolo de costul și eficiența sancțiunilor internaționale
Sancțiunile împotriva Rusiei nu au fost suficiente pentru a o descuraja.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Țară mică fără viitor
Serbia reușește permanent să provoace dureri de cap Vestului.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
A mînca sănătos
Ezit, de cînd mă ştiu, între asceză şi lăcomie, între Yoga ierbivoră şi Michel Onfray.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Hai, că ne-ați speriat, bată-vă să vă bată....
Ne-au fost suprimate drepturile? Sigur! Excesiv? Nu mă îndoiesc.
AFumurescu prel jpg
Anti-apocalipsa melcilor
Pînă la data de 31 iulie, scrisoarea adunase peste 240 de semnături de susținere, din toate colțurile lumii.
1024px Piaggio, Vespa con accessori, 1948   san dl SAN IMG 00003403 jpg
Zumzzzet de viespe
Silueta îngustă și elegantă, brațele ghidonului și sunetul pe care îl scotea noul scuter îl asemănau cu o viespe.
Iconofobie jpeg
Echilibristică metafizică
Ce enigmatic morb psiho-social poate infecta atît de grav o generație, retezîndu-i pofta de a trăi?
„Cu bule“ jpeg
Longevivi
Adjectivul „longeviv” este folosit tot mai des cu un sens extins, pentru a caracteriza nu numai durata lungă a unei vieți umane, ci și pe aceea a unei activități oarecare îndeplinite de o persoană.
HCorches prel jpg
Cum să nu mori de ciudă, cînd ai atins culmile succesului
Cred că în școli instituția psihologului școlar ar trebui să capete o mult mai mare vizibilitate și importanță.
Un sport la Răsărit jpeg
Mai există ceva de strigat pe stadioanele de fotbal?
Există o teorie imbecilă conform căreia la stadion poţi face mai orice, „nu sîntem la teatru“, e bine să existe un loc unde să se descarce flăcăii.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Turismul ne e străin
Morișca merge oricum și mereu apar alți clienți fraieri.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Ce lipsește pe piața politică
Tejghelele vieții noastre politice, deși multicolore în aparență, sînt, de fapt, goale.

Adevarul.ro

image
De ce s-a oprit slujba oficiată de ÎPS Teodosie la Ziua Marinei. Explicaţiile Forţelor Navale Române
Statul major al Forţelor Navale a oferit primele explicaţii cu privire la incidentul petrecut în timpul oficierii slujbei religioase de către ÎPS Teodosie.
image
Cherofobia: teama de a fi fericit sau „după bine vine rău“. Cum se manifestă, care sunt semnele
Unele persoane simt aversiune faţă fericire, fără a avea un motiv raţional pentru acest lucru. În termeni de specialitate, această formă de anxietate se numeşte „cherofobie“, iar cei afectaţi fac tot posibilul să evite sentimentul de fericire.
image
Greşeala ce ar putea lăsa nepedepsită o bandă de tâlhari care a terorizat Ploieştiul
Trei hoţi din Prahova care au terorizat ploieştenii în perioada sărbătorilor de iarnă din anul 2020 sunt la un pas să rămână nepedepsiţi din cauza unei greşeli a instanţei.

HIstoria.ro

image
Predica de la Clermont: Chemarea la Prima Cruciadă
În ziua de 27 noiembrie 1095, pe câmpul din fața orașului Clermont, câteva sute de oameni așteptau să audă predica papei Urban al II-lea.
image
Frontul din Caucaz al Războiului ruso-turc din 1877-1878
Războiul din 1877-1878 este cunoscut mai ales pentru frontul din Balcani, la care au luat parte mari unități otomane, rusești și românești în principal, dar și trupe sârbești și muntenegrene.
image
Necunoscuta poveste a raclei în care s-au odihnit osemintele voievodului Mihai Viteazul
Cu ocazia comemorării recente a morții voievodului Mihai Viteazul, Muzeului Militar Național „Regele Ferdinand I” a publicat pe pagina de socializare a instituției povestea inedită a raclei în care, pentru un timp, s-au odihnit osemintele.