O societate înfundată?

Publicat în Dilema Veche nr. 824 din 5–11 decembrie 2019
O societate înfundată? jpeg

Am tot observat de-a lungul vremii că o bună parte din străzile orașelor noastre sînt, de fapt, fundături. Nu duc nicăieri, se închid pur și simplu. Nu știu dacă e o problemă care dăinuie mai din vechime, dacă e vreo tradiție de cine știe cînd, dar știu că fenomenul poate fi astăzi remarcat mai ales în zonele de blocuri construite pe vremea lui Ceaușescu. Dacă rătăcești cu mașina, mai ales, printre astfel de blocuri de beton, te poți trezi foarte des că nu mai ai altă soluție decît să întorci. Înfundarea asta perpetuă o conștientizezi mai bine cînd ajungi prin cetăți vestice sau prin orășele italienești și grecești în care descoperi o mulțime de străzi și străduțe din ce în ce mai înguste și mai labirintice, dar care nu se înfundă niciodată. Cînd crezi că ai ajuns la capăt, întotdeauna se mai ivește un cot al străduței, o scăriță de piatră, un pasaj, o cît de mică trecere pe unde poți „scăpa“ către alte străzi și cartiere.

Probabil că paranoia ceaușistă, frica dictatorului și a comuniștilor de spații incontrolabile și de deschidere, mania izolaționismului și a lipsei de transparență în comunicarea de toate tipurile au generat și asemenea planuri urbanistice. Înfundate.

E o problemă oarecum înrudită cu aceea a închiderii ușilor din față la instituțiile publice, pe modelul rural al intrării pentru musafiri și al camerei bune ținute numai pentru ocazii speciale. Odată cu economia de piață, comercianții au fost primii care au reînceput să folosească intrarea normală a magazinelor, prin față, să nu mai dea, adică, alimentele și alte mărfuri prin spate, așa cum se învățaseră în anii penuriei generalizate dinainte de 1989, cînd cozile trebuiau ascunse în dosuri, să nu cumva să se înșire pe marile bulevarde și să strice imaginea luminoasă a „societății socialiste multilateral dezvoltate“. Încetul cu încetul, parcă și în zona clădirilor publice povestea asta s-a mai atenuat, pe măsură ce ne‑am depărtat în timp de perioada comunistă. Autoritățile au început să permită în tot mai multe cazuri publicului plătitor de taxe și impozite să intre pe ușa cea mare, din față, și să nu se mai strecoare prin dos.

S-ar putea zice, deci, că la acest capitol măcar, deși foarte lent, facem totuși pași în direcția cea bună, îndepărtîndu-ne de închistările comuniste. Ce-i drept, cu fundăturile dintre blocuri, soluțiile nu-s foarte simple. Arhitectura de acest gen va rămîne moștenire încă multă vreme de aici încolo.

Mai nou însă, la orizont a apărut un alt tip de frînă în circulația deschisă prin orașe: mania semafoarelor. Tot așa cum comuniștii ne-au vîndut ideea blocurilor de beton ca fiind o modernizare a țării, actualii primari par a considera că civilizația urbană și traficul modern ar presupune cît mai multe semafoare. Ba mai bine ar fi să le zicem stopuri. Unele dintre acestea nu doar că nu ajută, dar duc chiar la o și mai proastă circulație. Mulți au observat poate că există intersecții în care, dacă stopurile se defectează, circulația e mai fluentă, șoferii și pietonii descurcîndu-se mai bine cînd își dau singuri prioritate unii altora. Sînt multe exemple. De pildă, cel de lîngă parcul IOR din București, la podul de pe strada Liviu Rebreanu. Un alt caz e pe bulevardul Colentina, în apropiere de intersecția cu Doamna Ghica. O trecere de pietoni simplă făcea acolo posibilă traversarea și cînd era trafic, și cînd nu era. Dar s-a instalat și un stop. Acum pietonii apasă pe buton și, ca să nu încalce legea, așteaptă cuminți pe trotuar aproape un minut, chiar dacă nu trec mașini, pînă își face efectul apăsarea. La rîndul lor, mașinile trebuie să stea la stop cînd e roșu, chiar dacă toți pietonii au trecut. Iar lucrurile astea se petrec chiar în contra curentului de pe o arteră ce pare a fi fost amenajată cu grijă pentru facilitarea traseului zilnic al primăriței (stopurile de pe străzile perpendiculare au un roșu foarte lung, de partid).

Trebuie spus că în Olanda se experimentează de mai mulți ani renunțarea la stopuri, mai ales în localitățile mici. Rezultatele, spun autorii experimentului, sînt că accidentele nu s-au înmulțit, traficul e mai fluent, iar șoferii și pietonii au devenit mai atenți și mai amabili unii cu alții.

La noi nu se fac studii sau nu se ține seama de ele. La televiziuni vorbesc „specialiști“ care par să fi descoperit roata, adică ideea semaforizării inteligente (unda verde). Asta după ce, cum știm, un asemenea sistem a fost deja de mult plătit din banii bucureștenilor, dar n-a funcționat aproape niciodată. Bănuim că excesul de stopuri poartă pecetea  afacerilor cu firme „de casă“ ale primăriei, cum se spune. Mă întreb însă de ce acest gen de afaceri se fac mai întotdeauna în sensul frînării. Adică de ce să nu dai banii publici la prieteni care să ajute circulația și nu s-o încurce mai rău?

Concluzia mai generală ar putea fi că întreaga noastră societate e incapabilă să scape de fundături, de stopuri și de obstacole. Sîntem urgisiții încetinirii, opririi, ocolirii și ai bețelor în roate. De ce ni se blochează orașele, de ce n-avem autostrăzi, de ce trenurile merg mai încet chiar decît la momentul înființării lor? Ce ni se întîmplă?

Foto: wikimedia commons

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

Bulevardul Magheru în perioada interbelică (© Wikimedia Commons)
Modernizarea României cu ajutorul produselor industriale importate din Germania în anii 1941-1943
Anul 1939 a adus un nou conflict în Europa și rapid s-a transformat în unul planetar prin dorința conducătorilor marilor puteri. România s-a proclamat neutră, dar liderii totalitari au vrut cu orice preț să implice statul din Carpați în conflict.
Nicolae Tonitza   Coada la paine jpg
Una dintre cele mai sângeroase și controversate greve din România. Armata a deschis focul, fără avertisment, împotriva muncitorilor
Una dintre cele mai sângeroase greve din istoria României a avut loc pe 13 decembrie 1918. Imediat după terminarea războiului, sute de muncitori români, în special tipografi, au intrat în grevă și au ieșit la proteste pentru a cere condiții decente de muncă. Au fost împușcați pe capete.
Radu miruta FB jpg
Radu Miruță: „Industria de apărare e o mlaștină”. Compania în care „s-a întâlnit un prost cu un deștept”
Ministrul Economiei, Radu Miruță, a afirmat, duminică seară, că industria națională de apărare a României a funcționat zeci de ani fără investiții serioase, deși banii au existat an de an în conturi.
Markus Wolf, șeful spionajului est-german (© Bundesarchiv Bild 183-1989-1104-040)
Proiectul CANOPY WING, exploatarea vulnerabilității sistemelor de comunicații sovietice
În anii ’80, guvernele SUA și URSS încercau să răspundă la întrebarea cum ar putea să „câștige” un război nuclear global sau să supraviețuiască unor lovituri preventive sau unui conflict nuclear.
Europa intenţionează să lanseze prima rachetă Ariane 6 FOTO: ESA
Nu se mai face nimic în România? O parte din cea mai puternică rachetă europeană, fabricată în țara noastră
Cercetătorul Claudia Tănăselia a comentat un titlul de pe site-ul agenției spațiale europene: „Ariane 6 - Made in Romania”. Ariane 6 este cea mai puternică rachetă europeană construită vreodată și anumite părți din aceasta sunt fabricate în țara noastră.
O insulă izolată din Bermuda, în mijlocul Oceanului Atlantic FOTO Shutterstock
Structura uriașă descoperită sub Insulele Bermude, unică pe Pământ: ar explica de ce arhipelagul pare să plutească
O echipă de cercetători a identificat un strat de rocă neobișnuit, de peste 20 de kilometri grosime, sub crustă oceanică de sub Insulele Bermude, care ar putea explica de ce arhipelagul pare „să plutească” deasupra Oceanului Atlantic.
Inteligenta artificiala FOTO Shutterstock jpg
Cum folosesc românii Chat-urile AI și care au fost cele mai populare în 2025
O analiză realizată de agenția de specialiști, bazată pe date extrase din Google Trends, Ahrefs, DataForSEO, Statcounter ne arată care tool-uri AI sunt cele mai căutate și populare, cât și în ce scopuri sunt ele folosite de către utilizatori.
Traian Băsescu și Ilie Bolojan FOTO Mediafax
Băsescu cere desființarea Coaliției și-l atacă pe Grindeanu: „Crede că obligația lui e să servească doar PSD”
Fostul președinte Traian Băsescu a afirmat, duminică seară, că un guvern minoritar „nu poate funcționa” și susține că adevărata problemă nu este Ilie Bolojan, ci liderul PSD, Sorin Grindeanu, pe care îl acuză că pune partidul înaintea interesului național.
Cristi Chivu (Facebook) jpg