Moschee sau geamie?

Publicat în Dilema Veche nr. 597 din 23-29 iulie 2015
Moschee sau geamie? jpeg

Chestiunea construirii unei noi moschei în Bucureşti – a cincea, dacă nu mă înşel – a fost artificial gonflată de contextul stambuliot al politicii, precum şi de manipularea informaţiilor. Nici una dintre moscheile precedente nu a fost mediatizată înainte sau după edificare. Nici informaţiile de la sursă, furnizate de Eminenţa Sa, Muftiul cultului musulman din România (

), pe care am avut onoarea să îl cunosc şi pe care îl respect pentru echilibrul dumisale, nu au îngrijorat media, deşi sînt semnificativ mai grave: există moschei nerecunoscute de muftiat, iar numărul lor este, de asemenea, nesigur, în sensul că pot fi mult mai multe. Nimeni nu ştie care e statutul lor şi cît de radicale sînt. Poate că, de fapt, adevărata temă aici se află, dar ea incumbă alte competenţe şi nicidecum o discuţie publică. 

Cînd cu referendumul din Elveţia, dacă să se construiască moschei şi cît de ample să fie ele, am produs aici (

) un număr de opinii, derivate din experienţa convieţuirii noastre, vasali ai imperiului otoman cum ne-am aflat, cu lumea musulmană şi, după 1878, de compatrioţi cu o comunitate musulmană turco-tătară. Aceasta, mult împuţinată de retragerea multor membri ai ei după dobîndirea Dobrogei de către România independentă şi de migraţiile ulterioare, din secolul al XX-lea, pe care libertatea de după 1989 nu a făcut decît să le amplifice. În orice caz, comunitatea musulmană din România cuprinde peste cincizeci de mii de turci şi de tătari, majoritatea covîrşitoare – dobrogeni, dar şi un număr necunoscut exact – şi aflat probabil în creştere – de arabi şi iranieni, mulţi deja cetăţeni români. Dacă înţeleg corect, motivele de îngrijorare sînt aici, mai degrabă decît la compatrioţii dobrogeni, pentru că una e influenţa Turciei şi alta cea a cutare state arabe dornice de expansiune religioasă şi ideologică a unor forme de islam radical dezavuate şi în lumea musulmană. 

Probabil că se pot desprinde cîteva concluzii ale acestei coabitări în proximitate care sînt valabile şi în restul Europei, nu numai la noi, pe

. În primul rînd, este vorba despre faptul că, în schimbul tributului, imperiul suzeran a acceptat să nu ridice moschei la nord de Dunăre. Dacă acest lucru a fost valabil în timpul suzeranităţii, vreme de secole, ar fi greu de explicat de ce el să fie încălcat acum, după 140 de ani de neatîrnare. Presupunînd, însă, că politica neo-otomană a Turciei ar readuce în discuţie principiul, o edificare reciprocă este condiţia

care se impune: o moschee la Bucureşti, fie, dar în contrapartidă cu o biserică riguros de aceeaşi amploare, cu hramul Sfinţilor Brâncoveni. Acum există o biserică în uz, cu acelaşi hram, pentru comunitatea românească, dar este una, aşa-zicînd, reciclată. Da, contrapartida ar trebui să însemne riguros acelaşi statut şi, da, acelaşi gabarit, pentru că gestul nu este unul religios, ci politic, de ambele părţi. Altfel, de ce nu s-ar restaura sau amplifica geamiile din sînul comunităţilor islamice dobrogene? Şi, dacă de educaţie e nevoie, de ce să nu fie aceasta adresată direct pruncilor din comunităţile locale? De cîte

(şcoli coranice) e nevoie la cincizeci de mii de suflete? Şi, dacă e nevoie de un centru social şi de asistenţă, nu e mai bine ca acesta să meargă, iarăşi, direct în sînul comunităţii şi nu neapărat la capitală? 

Or, dacă nu se poate, pentru că noi, creştinii, sîntem – nu-i aşa? – infideli în ochii musulmanilor şi nici măcar Patriarhia Ecumenică n-o duce pe roze la Istanbul, din pricina radicalilor islamici băştinaşi (pe care i-am văzut cu ochii mei insultîndu-ne, cînd am fost primiţi de Preafericitul Bartolomeu I, acum zece ani), atunci, poate, ideea finanţării externe trebuie abandonată. Îmi este foarte greu să îmi imaginez şantierul unei biserici de amploare în Istanbulul de azi. Şi, fără reciprocitate, ce poate să însemne finanţarea turcă, sau externă prin excelenţă? Muftiul a sugerat că e posibilă şi binevenită finanţarea publică. Dacă statul se implică, măcar proporţional cît o face pentru cetăţenii săi de religie majoritară şi pentru edificiul maxim al acesteia, care se ridică în spatele Parlamentului, atunci s-ar putea ridica un lăcaş cu toate cele trebuincioase, pe măsura numărului de credincioşi şi a ponderii acestora (adică altfel de cum s-a conceput catedrala patriarhală, de pildă). Nu este de lepădat nici parteneriatul public-privat, cu donatori dintre mulţii şi mărunţii oameni de afaceri musulmani din Bucureşti, dacă nu din toată ţara, dacă nevoia este cu adevărat stringentă. 

Pentru că nu ar fi o moschee oarecare, ci, într-un fel, echivalentul acestei catedrale patriarhale, la o scară mai modestă. Cît de mai modestă? Simplu: tolerantul Imperiu Otoman aplica, la Tulcea, înainte de 1877, o regulă simplă: nici o biserică nu putea avea turla mai înaltă decît minaretul moscheii. Pare generos, dat fiind că minaretele se înalţă glorios spre ceruri, mult peste înălţimea unei clădiri cupolate; da, dar moscheea era amplasată pe faleza Dunării, iar bisericile tuturor comunităţilor – pe dealurile dimprejurul amfiteatrului natural. Prin urmare, toate bisericile respective erau cocoşate de regula înălţimii. Evident, regula trebuie respectată şi cînd se pune problema reciprocităţii, adică fără minarete mai înalte de cota maximă a viitoarei catedrale. Nu altfel stau lucrurile la Constanţa, cu marea moschee din centrul istoric. E mult mai bine, oricum, decît în Bulgaria, unde bisericile au fost înghesuite de ocupantul turc sub acoperişuri de casă simplă, fără semne distinctive. 

Dar cum să arate? Am o propunere, avînd în vedere că, secole după 1453, arhitecţii otomani, în frunte cu excepţionalul Mimar Sinan Paşa, au emulat modelul Sfintei Sofii în cele mai diferite ipostaze (fără, însă, a-l depăşi vreodată). Nu există nici un motiv de a nu încerca şi la Bucureşti efectul spaţial al cupolei în levitaţie luminoasă (aşa cum a încercat acest lucru, de pildă, arhitectul maghiar al Catedralei din Sibiu, înainte de 1918). De asemenea, trebuie în chip obligatoriu organizat un concurs – internaţional, sau măcar naţional. Aşa s-a organizat, cu rezultate remarcabile, pentru moscheea din Pristina (

). 

Şi, în genere, cred că trebuie să fim decrispaţi, dar fermi, în reglementarea unei chestiuni delicate de cooperare, deopotrivă cu un cult recunoscut de stat şi practicat de compatrioţi loiali, pe de o parte, dar şi, pe de altă parte, cu un stat puternic mai ales cînd noi am fost slabi – ca acum – de care ne leagă secole de schimburi şi de amintiri, multe dintre ele dureroase… 

Augustin Ioan este profesor la Universitatea de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu“. 

Foto: A. Ioan

15893136202 0a2c4f1f4b c jpg
Nici o asemănare între Comisia Europeană și regimul Ceaușescu
Contextul actual face ca, după 30 de ani, românii, alături de ceilalți europeni, de această dată, să se afle în situația în care să suporte o serie de restricții de consum nepopulare și dificile care le vor afecta nivelul de trai.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
À la guerre...
Campania declanșată împotriva Amnesty International este în cel mai bun caz ineficientă, în cel mai rău – dăunătoare.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Ce știi să faci?
Spiritul ciocoismului renaşte (supravieţuieşte) viguros pe scena noastră politică şi are la bază aceeaşi congenitală inaptitudine a noilor ciocoi pentru orice meserie determinată.
Frica lui Putin jpeg
Cele șapte zile ale miracolului
Miracolele sînt prin definiție nu numai încăpățînate, ci și cad nepoftite peste gazde.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Deșteptul proștilor
Mediul cel mai propice pentru a observa legătura fascinantă dintre prost și deșteptul lui și, în consecință, mediul de viață cel mai propice pentru deșteptul proștilor este Facebook.
04 Lord and Lady Somers + Prince Michael on Eastnor Castle Terrace  1937  jpg
Istoria în turneu
Istoria este vie. Și continuă. Trebuie doar să știi să surprinzi cadrele potrivite.
Iconofobie jpeg
Ego-disecții
Ce își cunoaște omul mai bine decît proprietatea, posesiunea (simbolică sau materială) cu care generează, gradual, raporturi de consubstanțialitate?
„Cu bule“ jpeg
Ciao, ciau, ceau
Probabil că la răspîndirea formulei de salut au contribuit, în anii de după al Doilea Război Mondial, muzica și filmele.
HCorches prel jpg
Orice sat are nevoie de bătrînii săi înțelepți
Cum să-i fidelizăm și să le oferim bucuria de a mai dărui din ceea ce au acumulat o viață?
p 7 Sediul Bancii Centrale Europene WC jpg
Sfîrșitul „mesei gratuite” în Uniunea Europeană
Pînă nu demult, Banca Centrală Europeană (BCE) putea să arunce realmente cu bani, pentru gestionarea problemelor din zona euro.
Un sport la Răsărit jpeg
Fotbalul nostru trece printr-o secetă sau, dimpotrivă, băltește?
Fotbalul nostru e ca un trenuleţ electric de jucărie. Arată bine, se mişcă bine şi reproduce destul de bine realitatea.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Summit NATO la Telega
Mergînd într-o zi la unele dintre aceste băi din Telega, la Șoimu, cu toată istoria asta în cap, nu mică mi-a fost mirarea să întîlnesc niște personaje interesante.
O mare invenție – contractul social jpeg
Dincolo de costul și eficiența sancțiunilor internaționale
Sancțiunile împotriva Rusiei nu au fost suficiente pentru a o descuraja.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Țară mică fără viitor
Serbia reușește permanent să provoace dureri de cap Vestului.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
A mînca sănătos
Ezit, de cînd mă ştiu, între asceză şi lăcomie, între Yoga ierbivoră şi Michel Onfray.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Hai, că ne-ați speriat, bată-vă să vă bată....
Ne-au fost suprimate drepturile? Sigur! Excesiv? Nu mă îndoiesc.
AFumurescu prel jpg
Anti-apocalipsa melcilor
Pînă la data de 31 iulie, scrisoarea adunase peste 240 de semnături de susținere, din toate colțurile lumii.
1024px Piaggio, Vespa con accessori, 1948   san dl SAN IMG 00003403 jpg
Zumzzzet de viespe
Silueta îngustă și elegantă, brațele ghidonului și sunetul pe care îl scotea noul scuter îl asemănau cu o viespe.
Iconofobie jpeg
Echilibristică metafizică
Ce enigmatic morb psiho-social poate infecta atît de grav o generație, retezîndu-i pofta de a trăi?
„Cu bule“ jpeg
Longevivi
Adjectivul „longeviv” este folosit tot mai des cu un sens extins, pentru a caracteriza nu numai durata lungă a unei vieți umane, ci și pe aceea a unei activități oarecare îndeplinite de o persoană.
HCorches prel jpg
Cum să nu mori de ciudă, cînd ai atins culmile succesului
Cred că în școli instituția psihologului școlar ar trebui să capete o mult mai mare vizibilitate și importanță.
Un sport la Răsărit jpeg
Mai există ceva de strigat pe stadioanele de fotbal?
Există o teorie imbecilă conform căreia la stadion poţi face mai orice, „nu sîntem la teatru“, e bine să existe un loc unde să se descarce flăcăii.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Turismul ne e străin
Morișca merge oricum și mereu apar alți clienți fraieri.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Ce lipsește pe piața politică
Tejghelele vieții noastre politice, deși multicolore în aparență, sînt, de fapt, goale.

Adevarul.ro

image
Concubine plimbate în turism sexual. Cele mai mari preţuri erau la Suceava
Un oraş din nordul Bucovinei a ajuns paradis pentru proxeneţi şi prostituate datorită tarifelor mari care sunt practicate în această zonă.
image
Românii, la fel de „atenţi” cu mediul ca francezii în urmă cu 30 de ani. Cum se comportă acum cei din Vestul Europei
Acum 30 de ani, francezii aruncau chiştoacele pe plajă, PET-urile în ape şi se comportau exact ca românii în anul 2022. Între timp, lucrurile s-au schimbat radical în Franţa
image
Mărturiile şoferiţei care a omorât patru muncitori la Iaşi. Femeia spune că n-a fost acolo, ci se uita la desene animate
O echipă a firmei Citadin din subordinea Primăriei Iaşi se afla la o lucrare, într-o noapte de iunie, când a fost spulberată de maşina condusă de o femeie în stare de ebrietate. Patru oameni au murit, iar patru au fost răniţi.

HIstoria.ro

image
Predica de la Clermont: Chemarea la Prima Cruciadă
În ziua de 27 noiembrie 1095, pe câmpul din fața orașului Clermont, câteva sute de oameni așteptau să audă predica papei Urban al II-lea.
image
Frontul din Caucaz al Războiului ruso-turc din 1877-1878
Războiul din 1877-1878 este cunoscut mai ales pentru frontul din Balcani, la care au luat parte mari unități otomane, rusești și românești în principal, dar și trupe sârbești și muntenegrene.
image
Necunoscuta poveste a raclei în care s-au odihnit osemintele voievodului Mihai Viteazul
Cu ocazia comemorării recente a morții voievodului Mihai Viteazul, Muzeului Militar Național „Regele Ferdinand I” a publicat pe pagina de socializare a instituției povestea inedită a raclei în care, pentru un timp, s-au odihnit osemintele.