Moartea şi euro-americanitatea

Publicat în Dilema Veche nr. 581 din 2-8 aprilie 2015
Alte confuzii jpeg

Am aflat, dintr-un documentar BBC, cazul neverosimil al unui bărbat american, scăpat ca prin minune din atentatele de la World Trade Center în 2001. Omul lucra într-unul dintre Turnurile Gemene şi doar un interval de cîteva minute (în care a întîrziat ca să-şi cumpere o sticlă de apă minerală) a dus la salvarea sa din apocalipticul carnagiu. În stare de şoc, insul în cauză a luat ulterior o hotărîre de schimbare radicală a destinului. S-a mutat definitiv în Europa – mai precis, la Londra – unde, a considerat, siguranţa persoanei ar fi putut fi superioară în raport cu securitatea propusă de lumea americană. Fatalitatea – în desfăşurarea ei tragi-comică – a oferit însă un deznodămînt desprins parcă din legile lui Murphy. Bărbatul a căzut victimă, curînd, atentatelor din Marea Britanie, murind sfîrtecat în metroul de la staţia King’s Cross. Se pare că „iubirea de viaţă“ – denunţată, dispreţuitor, de către liderii Al-Qaeda drept simbol al superficialităţii euro-americane – l-a predispus pe bietul om la un gest de autoconservare, finalizat, sumbru, în „logica“ specifică marilor ironii ale sorţii. 

Şi totuşi, nu a fost dintotdeauna aşa. Am recitit zilele trecute un studiu splendid, semnat de remarcabilul americanist clujean Liviu Cotrău. Textul prefaţează o culegere de povestiri morbide, scrise de Edgar Allan Poe şi tipărite – în traducere românească (Liviu Cotrău) – la Editura Polirom, sub titlul

(2005). Analizînd obsesia morţii la Poe, traducătorul-prefaţator observă că, pentru euro-americani, „moartea nu a avut în toate timpurile aceeaşi pondere în economia existenţei omeneşti. O serie de opere literare, sculpturi şi picturi funerare, documente de arhivă atestă faptul că, începînd cu Evul Mediu şi pînă pe la sfîrşitul Renaşterii, moartea era percepută ca un lucru firesc în ciclul cosmic al lumii,

Rata înaltă a mortalităţii infantile – căci majoritatea copiilor nu apucau vîrsta maturităţii – şi media de viaţă în general scăzută o făceau să pară un fenomen obişnuit, previzibil“. Un istoric, Lawrence Stone, precizează, într-o investigaţie asupra circuitelor mentaliste europene dintre anii 1500 şi 1800 (publicată în 1977), că „moartea constituia epicentrul vieţii, iar cimitirul era situat în mijlocul satului“. Universul tradiţional al bătrînului continent îşi asuma ideea finalităţii implacabile cu seninătate şi relaxare. Moartea funcţiona, din unghi cultural, ca o componentă inseparabilă a vieţii, ajutînd chiar, prin caracterul său imuabil şi necondiţionat, la derularea în paradigme normale a înseşi biografiilor individuale şi colective. 

Schimbările de perspectivă apar spre sfîrşitul secolului al XVIII-lea, odată cu dezvoltarea tehnologiei şi ameliorarea condiţiilor de trai (ce au determinat, implicit, creşterea mediei de viaţă în Europa). Treptat, „moartea a început să fie privită ca o ruptură tragică“ şi „ca un intrus de temut“. „Înmormîntările nu mai aveau loc în preajma bisericilor, ci în cimitirele publice de la marginea oraşului. Pentru cei rămaşi, cimitirul a devenit un simbol al suferinţei, un trist prilej pentru vizite rituale.“ Moartea a fost astfel împinsă către periferie, intervenţia ei brutală în viaţa propriu-zisă (desfăşurată în lumină şi bucurie, departe de cavourile întunecate şi lugubre) fiind considerată un proces mai curînd nenatural, malefic, ieşit din modelele de comprehensiune ale umanităţii. Prin urmare, europenii şi, mai apoi, americanii (sub impactul revoluţiei industriale şi dezvoltării ştiinţelor medicale) au început o cruciadă – fără precedent în istorie – împotriva morţii, cruciadă care continuă şi astăzi. Dacă nu au putut-o anula, cel puţin i-au modificat „spiritul“. Au personalizat-o, asociind-o cu fiecare individ în parte şi nu cu umanitatea în ansamblul său. Un antropolog din anii ’50, Philippe Ariès, constată că „oamenii voiau acum (după debutul industrializării,

) să meargă la locul de veci unde a fost aşezat răposatul şi mai voiau ca acest loc să-i aparţină numai lui şi familiei lui“. Gropile comune (o practică frecventă în vremurile arhaice) dispar din obiceiurile euro-americanilor, întrucît pînă şi cei săraci ajung obsedaţi de necesitatea unei individualizări a morţii lor, derivată din simbolistica unui mormînt şi a unei cruci. 

Oamenii au încercat deci să-şi perpetueze, în moarte, viaţa însăşi, duplicîndu-şi mediul ambient în cavouri tot mai sofisticate, similare unor case. Liviu Cotrău aminteşte angoasa „morţii clinice“, care, după descoperirea medicală, a început să bîntuie imaginarul colectiv euro-american. „Îngroparea de viu (…) se leagă de o adevărată psihoză socială. În

1834, medicul Robert McNish consacra un întreg capitol stării cataleptice şi unor cazuri de înmormîntare prematură. Din presa vremii (a SUA secolului al XIX-lea, n.m.) aflăm că, nu rareori, morţii erau îngropaţi în

, dotate cu ţevi cu aer cald şi cu dispozitive electrice care să prevină riscul îngropării de viu. Eisenbrand, un inventator din Baltimore, a construit un asemenea sicriu, avînd toate cele necesare traiului, inclusiv o sonerie care să-i poată alerta pe vecinii sau pe amicii presupusului răposat. Sicriul a fost expus în 1843 în oraşul New York.“ Pentru euro-americanii moderni, se pare, implacabilitatea morţii reprezintă un coşmar ce nu poate fi depăşit decît prin sublimare freudiană. Ceea ce, să recunoaştem, nu anulează cu nimic misterul înfiorător al dispariţiei noastre de pe pămînt. 

Istoreme

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

donald trump/ FOTO:X
Trump șantajează Europa: Dacă nu cumpărați de la noi, vă punem taxe mai mari
Președintele Donald Trump a lansat un avertisment cu privire la produsele importate de Europa în SUA, atât pentru vânzători, cât și pentru consumatorii din Statele Unite. Președintele american a mai afirmat că va cere Arabiei Saudite să scadă prețul petrolului.
Banner Cătălin Botezatu
mae news.ro
MAE vine cu explicații, după ce un român a fost expulzat din Serbia din motive de „securitate naţională”
Ministerul Afacerilor Externe a transmis joi, 23 ianuarie, explicații despre incidentul din Serbia, în care mai mulți tineri, prin care și un român, au fost legitimați şi conduși la sediul unei secţii de poliţie. Ulterior, au fost expulzați.
gogosi cu dulceata jpg
Gogoși cu dulceață
Gogoșile cu dulceață sunt un desert clasic, iubit de toată lumea, cu un interior moale și pufos.
rulouri cu spanac si feta jpg
Rulouri cu spanac și feta
Încearcă acestă rețetă și nu vei da greș atunci când dorești să surprinzi de la prima înghițitură!
Victor Ponta/ Facebook
Ce avere are Victor Ponta și ce a făcut înainte de cariera politică
Victor Ponta, fost premier al României, stârnește atenție nu doar prin cariera politică, ci și prin averea sa impunătoare și viața dinainte de politică, marcată de investiții imobiliare internaționale și activitate juridică.
oua cu spanac jpg
Ouă cu spanac
Ouăle cu spanac sunt o alegere delicioasă și sănătoasă, perfectă pentru prânz sau o cină ușoară.
tigaie mic deun jpg
Tigaie mic-dejun
Tigaia mic-dejun, perfectă pentru a-ți începe ziua cu energie!
politist poza 1 jpg
Povestea fostului șef al Poliției Câmpulung: de la erou la inculpat, pensionat din arest
Cazul comisarului şef Marian Iordache, şeful Poliţiei Câmpulung Muscel, a făcut vâlvă săptămâna trecută.