"În odaie intunerec, în orchestră melodramă"

Publicat în Dilema Veche nr. 459 din 29 noiembrie - 5 decembrie 2012
Dragoste şi răzbunare jpeg

- sau despre condiţia şlagărului şi farmecul discret al redundanţei -

Oricum ai da-o, Caragiale e şlagăr. Vorbe şi fraze scoborîte din opera lui fac parte din substanţa limbii vii de la ora asta. E la liber, cum ar veni. E la punctul maxim la care poate ajunge o operă ficţională, la întîlnirea ei cu lumea – trecerea în viaţă şi devenirea, transformarea în parte firească, naturală, a lumii din care, în fond, a şi venit. Cînd e citat, în cele mai diferite circumstanţe, Caragiale poate suna extrem de relevant, de acid, de inspirat, în gurile unora, după cum poate suna calp, coclit, penibil, în gurile altora. Ca orice şlagăr, e supus şi poverii supra-citării, lălăirii boccii şi folosirii excesive. Iar cînd vine vorba despre eterna lui contemporaneitate – despre adevărul referitor la noi pe care îl conţine –, la fel... poate suna normal în gurile unora, şi ca dracu’ de fals în ale altora. Caragiale e atît de particular încît, atunci cînd e citat prost, neinspirat, îl mutilează pe autorul citării.

Conul Leonida faţă cu reaţiunea. Spectacol la Sala Mică a Teatrului Naţional. Regia – Silviu Purcărete. Cu Victor Rebengiuc, Mariana Mihuţ, Florentina Ţilea/Cătălina Sima. Scenografia – Dragoş Buhagiar. Muzica – Vasile Şirli. Un spectacol realizat în colaborare cu Teatrul Municipal „Ariel“, din Rîmnicu Vîlcea. Dacă există jazz – simfonic – vodefil, acest spectacol e definiţia conceptului. Asta doar după ce însăşi noţiunea de spectacol suportă o redefinire care îi lărgeşte considerabil zona de semnificare. Nu doar pentru că ce se vede şi ce se aude aici e complex, ci pentru că e, în primul rînd, puternic, surprinzător şi eficient, ca un Blitzkrieg. Victor Rebengiuc şi Mariana Mihuţ descompun şi recompun şlagărul ca pe o temă standard din jazz. Ca pe una dintre acele interpretări de graţie ale unei teme care se transformă în revelaţie muzicală. Ai auzit de multe ori pînă atunci înlănţuirile alea de sunete, dar n-ai crezut că pot suna aşa. Iar revelaţia nu vine doar din revalorificarea melodiei, ci din întîlnirea acesteia cu orchestraţia, cu aranjamentul muzical, care funcţionează ca o catapultă. Şi te trezeşti, dintr-odată, la altitudini la care se circulă rar, lăsînd în urmă orice teorie, bucurîndu-te doar de ce se vede de acolo.

Orchestraţia pe care se ridică textul lui Caragiale din acest spectacol se sprijină pe o citire regizorală la sînge. Doi mari actori, care înţeleg cu adevărat ceea ce spun, te plimbă prin zone de sens unde nici nu ştii la ce să te uiţi prima dată. S-a vorbit de mii de ori despre denunţarea felului nostru de a fi, despre sentinţa pe care ne-o semnează Caragiale, despre fatalitatea diagnosticului definitiv, venit de la cinicul doftor. Dar, de cele mai multe ori, toate astea sînt arătate cu degetul. Aici însă, actorii interpretează textul de la înălţimea unui tip de asumare atît de detaşată, încît gravitatea subtextului te loveşte ca suflul unei explozii. Una e să pui în scenă un text care vorbeşte, cu umor, despre lipsa de scăpare a personajelor condamnate să rămînă în lumea lor, definitiv bolnavă de neînţelegere, şi alta e să creezi un uluitor spectacol al neînţelegerii. În felul acesta, identificarea se mută în zone mult mai grave, mult mai profunde. Sentinţa prin care maladia populară a unui teatru generalizat îşi trăieşte suferinţa în vodevil e, cu adevărat, ceva care te cutremură.

Nu doar relevanţa actuală a textului te loveşte în plin, ci zona în care e direcţionată lovitura. Nu faptul că Leonida şi Efimiţa nu înţeleg ce e statul şi de ce politica naşte gravitate. Ideea statalităţii înseşi se cutremură sub lovitură, atunci cînd cei doi ridică neînţelegerea la cel mai sublim mod de satisfacţie a erorii. Certitudinea.

Dar orchestraţia acestui spectacol vine enorm şi din estetica lui vizuală. Spaţiul creat de Dragoş Buhagiar e cel puţin la înălţimea mizei la care lucrează regizorul şi actorii. Nu că ar fi vreo competiţie la mijloc. Nu e cazul de aşa ceva. Dar răspunsul spaţiului în care se manifestă viziunea regizorală a lui Silviu Purcărete – şi interpretarea acestor actori pentru care epitetele ar bruia imaginea reală – e unul atît de inspirat, încît devine un spectacol în sine. Nu unul care concurează spectacolul interpretării, ci care, situîndu-se la acelaşi nivel, face ca totul să devină, pur şi simplu, simfonic. Simţitul enorm şi văzul monstruos capătă aici un chip atît de concret, încît, paradoxal, ceea ce ai de priceput vine pe ocolite, şi tocmai de aceea se plasează unde trebuie, ca un ecou, nu ca un tacîm care ţi se trînteşte, cu zgomot, în faţă. Iar dedesubtul tuturor lucrurilor e sunetul spectacolului, muzica însăşi, ultima tuşă sclipitoare – superba contribuţie a compozitorului Vasile Şirli.

Pe la jumătatea spectacolului, textul e gata şi pare că… asta a fost. Nu vînd surpriza. Spun doar că aparenta redundanţă care urmează e un alt spectacol, în altă cheie. Nu e doar curaj la mijloc. Şi nu e o scremere speculativă a interpretării. E o modalitate extrem de ingenioasă de a supralicita şlagărul pentru că tocmai în asta constă condiţia lui. Fredonăm cu toţii refrenul, la nesfîrşit, iar vorbele lui fac parte, firesc, din ceea ce trăim şi din ceea ce sîntem.

La Sala Mică a Teatrului Naţional se joacă două spectacole excepţionale, pe texte de Ion Luca Caragiale. Două loturi, în regia lui Alexandru Dabija, şi Conu Leonida faţă cu reacţiunea, în regia lui Silviu Purcărete. Sînt două lumi tulburătoare, extrem de diferite, care încă îşi aşteaptă un public.

Cătălin Ştefănescu este realizatorul emisiunii Garantat 100% la TVR 1.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

croaziera dunare noaptea
Vacanţe de coşmar. Peste 100 de persoane cer despăgubiri, după ce au fost obligate la izolare în cabine în timpul unor croaziere
Peste 100 de pasageri care au rezervat o vacanță la bordul navei Ventura a P&O Cruises și care s-au îmbolnăvit de Covid în timpul croazierelor, în principal între aprilie și iunie 2024, cer despăgubiri de la companie pentru că le-a distrus vacanţa.
adrian albu jpg
Umilința supraviețuitorilor Colectiv la Cotroceni: Mărturia lui Adrian Albu: „Atunci mi-am dat seama...”
Adrian Albu, unul dintre supraviețuitorii tragediei de la Clubul Colectiv, a împărtășit recent experiența sa legată de întâlnirea cu președintele Klaus Iohannis, organizată la două luni după incendiul care a curmat 65 de vieți.
Cancer pacient facebook jpg
„Super-supraviețuitorii” cancerului, subiect de cercetare. Ce impact ar putea avea noul studiu
Medicii de la Institutul Național de Sănătate britanic (NHS) au lansat un studiu pentru a înțelege cum au reușit unii pacienți bolnavi de cancer să trăiască mai mult decât se aștepta, scrie The Guardian.
Alexandra Stan s-a lăsat inspirată de fostul iubit pentru albumul ei
Rachete ATACMS FOTO Profimedia jpg
Reacția principalului aliat al lui Putin, după ce SUA a permis Ucrainei să folosească rachete cu rază lungă de acţiune. Poziția Italiei și Franței
China, principalul aliat a lui Putin, a îndemnat la pace în Ucraina, după ce președintele american Joe Biden a autorizat Kievul să lovească teritoriul rus cu rachete cu rază lungă de acţiune furnizate de SUA.
netflix pixabay jpg
Filmul care a rupt topurile Netflix și a făcut ocolul Planetei! A cucerit publicul și a ajuns instant pe primul loc.
Drama care a rupt topurile Netflix! Este pe primul loc în România și te va emoționa complet
Alibec jpg
LIVETEXT / România - Cipru, în Liga Națiunilor. Tricolorii vor punctaj maxim
România înfruntă astă-seară, de la ora 21.45, selecționata Ciprului, în ultimul meci din actuala campanie a Ligii Națiunilor la fotbal.
Atac rusesc la Odesa FOTO EPA EFE jpg
Atac masiv al rușilor asupra Odesei. Presa locală publică imagini cu morți pe stradă
Forțele ruse au lansat, azi, la pranz, un atac masiv cu rachete asupra orașului port Odesa pe 18 noiembrie, a anunțat guvernatorul regiunii Oleh Kiper.
donald trump jr
„Imbecili!”. Fiul lui Donald Trump, furios după ce Joe Biden a permis Ucrainei să folosească rachete ATACMS pe teritoriul Rusiei
Donald Trump jr i-a calificat drept „imbecili” pe Joe Biden şi oficialii americani care au dat undă verde Ucrainei să folosească rachete cu rază lungă de acţiune pe teritoriul Rusiei.