Hai să-ți arăt ceva frumos/urît

Publicat în Dilema Veche nr. 824 din 5–11 decembrie 2019
Hai să ți arăt ceva frumos/urît jpeg

Ce știu oamenii care se pricep la artă, care au, cum se zice, gust? Un lucru misterios: că ceva e frumos, iar altceva nu e. Ei mai știu un lucru și mai și: că ceva este în aparență frumos, dar de fapt (cît rafinament în acest „de fapt“!) nu este. Revelația asta a avut-o în mod necesar orice bărbat ascultînd două doamne care discută despre haine. Într-o clipă, tot ce credea el că știe s-a prăbușit și nu a mai putut fi niciodată reconstruit. Deoarece pentru un bărbat ceva care este, așa, colorat – este frumos.

O discuție despre gustul artistic în antichitate e dificilă în primul rînd pentru că arta veche habar n-are de primatul esteticului. Ea face ceva. De pildă, împlinește un ritual, instaurează un spațiu civic sau sacru, negociază prestigiul individual. Acest rol al artei e azi mai șters, din cauză că, pentru o bună parte din publicul european, arta a basculat fie spre post-vizibilitate, adică spre muzee, unde este fast-food pentru ochi, fie spre invizibilitate, adică spre entertainment laic sau ornamentică religioasă fără conținut. Invers, există și în antichitate colecționari de tablouri și cîteva orașe mari unde arta e pe toate drumurile; în ansamblu însă, reprezentarea vizuală nu era așa demonetizată ca azi. În plus, deși știm destule nume de artiști plastici din antichitate, obsesia modernă a originalității și a paternității operei e periferică în arta antică. (Un exemplu: dintre toate statuile din Dacia romană, nu-mi amintesc acum decît de una care poartă semnătura autorului ei, sculptorul Claudius Saturninus de la Sarmizegetusa).

Legat de asta – nu doar autorul operei antice e, de obicei, anonim, dar și proprietarul ei ne rămîne necunoscut. Or, gustul presupune o sumă de alegeri fine ale unui individ, nu ale unei comisii sau instituții. Arta oficială, politizată, reflectă prin definiție niște opțiuni supraindividuale (de la normativitate religioasă la propagandă), iar nu gustul privat. Arheologia ne oferă nenumărate obiecte de artă izolate, dar mai rar seturi de posesiuni ale unui anume individ, informate adică de aceeași sensibilitate. Am vrea să avem nu doar o gemă sau o statuetă, ci toate gemele, toate statuetele, mobila și frescele din casa cuiva. Asta se întîmplă foarte rar, și tocmai de-asta sînt așa importante Pompei, Akrotiri sau Joya de Cerén, pentru că acolo prindem dimensiunea contextuală a gustului, iar gustul ține, normal, nu doar de frumusețea intrinsecă, ci și de potrivirea dintre lucruri sau dintre ele și contextul lor. Asamblaje complexe de obiecte de artă apar, e drept, în morminte, dar acolo selecția lor nu e făcută după criterii de gust și nici nu reflectă criterii individuale, ci rituri de trecere și, mai ales, un discurs public despre statut.

Gustul în antichitate e greu de analizat și pentru că avem un interes nepărtinitor, sau aproape, față de toate obiectele antice, majoritatea găsindu-și, imediat ce au fost descoperite, locul în muzee. Nu tot ce se pictează sau sculptează azi ajunge în muzeu (chiar dacă uneori ai zice că e așa). Arta veche ne bucură și ne fascinează indiferent de calitate, ca document istoric doldora de farmec și informații. Așa că avem, la început cel puțin, o inhibiție puternică în a decreta un obiect antic drept urît. Cei cărora le sînt dragi cariatidele Erechteionului ar strîmba poate din nas la vederea enormelor statui din fildeș și aur despre care știm că au existat în cîteva dintre templele antichității – dar tot ei ar fi primii pe care să-i bucure descoperirea (absolut improbabilă!) a unei asemenea statui criselefantine. Pe de altă parte, mi se pare perfect posibil ca o femeie sau un bărbat din vechea Grecie să fi perceput drept minunată statuia lui Zeus (atît de mare încît era de-a dreptul awkward în interiorul templului din Olympia), dar să comande, cînd a venit vremea, stela funerară de mare delicatețe, azi în New York, cu o copilă și două porumbițe.

Încă ceva – felul în care s-a studiat, măcar două secole, istoria artei antice a fost mereu în siajul judecăților de gust ale lui Winckelmann, pentru care capodopera sculpturii grecești era Apollo din Belvedere cu a sa „nobilă simplitate“ (să nu care cumva să uit „măreția calmă“: „eine edle Einfalt und eine stille Größe“). Numai că statui ca aceea a lui Apollo (azi la Vatican) nu mai sînt valorizate la fel acum, cînd din diversitatea artei antice se recuperează tot mai puternic iraționalul sau provincialul (și foarte surprinzătoarea înfățișare a statuilor pe vremea cînd, cum se știe azi, erau policrome pînă-n dinți). E clar azi că frumusețea senină și severă a statuilor ca Atena Lemnia (azi la Bologna) începe să co-existe în epoca elenistică, probabil datorită intrării romanilor pe piața de artă, cu statuete patetice și grotești, care cerșesc emoție. Statuia lui Laocoon, pe care o văzuseră și Lessing (probabil), și Winckelmann (sigur), cuprinde deja emoția asta de un gust ambiguu. Unii văd în acest grup statuar o splendidă tragedie barocă, alții un teatru prost jucat de un preot prea atletic cu șerpi care sugrumă, dar – contradicție herpetologică – mai și mușcă. Ambiguitatea acestui gust coboară și în orfevrărie și toreutică, inclusiv în statuetele de Tanagra, produse în masă, din care unele rămîn scene de gen grațioase, altele, kitsch.

Închei cu o altă statuie antică din vechea colecție Ottoboni, aflată azi la München, numită „Bătrîna bețivă“. Posibilă doar în arta de după Alexandru cel Mare, această imagine, în același timp ridicolă și zguduitoare, e nimeni alta decît Pena Corcodușa din Mateiu Caragiale.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

muraturi  jpeg
De ce ar trebui să incluzi murăturile fermentate în dieta zilnică. Aliatul surprinzător al imunității tale
Alimentele fermentate, precum murăturile tradiționale sau kimchi-ul, nu doar că adaugă savoare mesei, ci și sprijină sănătatea intestinelor și funcționarea optimă a sistemului imunitar.
Vizită de lucru a președintelui Nicolae Ceaușescu în unități agricole din județele Ilfov și Ialomița (© „Fototeca online a comunismului românesc”, cota: 167/1979)
Cum trăiau oamenii la țară la sfârșitul anilor 1980. Aspectele surprinse în dosarele Securității
La fel ca în mediul urban, viața oamenilor din satele României socialiste se afla sub lupa permanentă a Securității. Departe de a fi periferici în ochii regimului, țăranii și muncitorii agricoli beneficiau de o atenție informativă constantă, atent orchestrată de aparatul represiv al statului.
atac al armatei sua asupra unei nave suspectate ca transporta droguri X mp4 thumbnail png
Armata SUA, acuzată că a ucis naufragiați pe care i-a urmărit 40 de minute cum încearcă să se salveze
O operațiune americană din 2 septembrie, în care doi supraviețuitori ai unui vas răsturnat au fost uciși într-un al doilea atac, a stârnit controverse majore în Congres.
statie inteligenta baia mare jpg
Un oraș din România intră în era smart cu 30 de stații inteligente, pavaj tactil și WiFi gratuit
Un oraș din România intră într-o nouă eră. 30 de stații inteligente vor fi instalate pe cele mai circulate rute, inclusiv în cartierele periferice. Acestea vor fi echipate cu camere de supraveghere, pavaj tactil pentru nevăzători,
Melania Trump a aprins bradul național de Crăciun la Washington FOTO AFP
Moment rar cu Melania Trump: Prima Doamnă a aprins bradul național de Crăciun la Washington
Melania Trump a aprins joi seara bradul național de Crăciun, într-una dintre puținele sale apariții publice în cel de-al doilea mandat al președintelui Donald Trump.
Nicușor Dan, conferință de presă la Palatul Cotroceni Inquam Photos / George Călin
Nicușor Dan retrimite Parlamentului Legea anti-extremism: „Unele articole pot fi interpretate abuziv”
Președintele României, Nicușor Dan, a transmis joi Parlamentului cererea de reexaminare a Legii privind combaterea extremismului, cunoscută sub numele de „Legea Vexler”.
adapost caini smeura foto denis grigorescu 6 webp
Locul din România cu cel mai mare adăpost pentru animale fără stăpân
La doar câțiva kilometri de Pitești, în satul Smeura din comuna Moșoaia, județul Argeș, se află un loc unic în lume: cel mai mare adăpost pentru câini fără stăpân, recunoscut încă din 2004 în Cartea Recordurilor.
Sarwagya Singh Kushwaha, cel mai tanar jucator de sah care obtine rating fide foto x @itherocky png
Un copil de 3 ani a devenit cel mai tânăr jucător de șah care a obținut un rating oficial FIDE
Indianul Sarwagya Singh Kushwaha a devenit cel mai tânăr jucător din istoria șahului care a obținut un rating oficial FIDE, la vârsta de trei ani, șapte luni și 20 de zile.
Denise Rifai, foto Facebook, arhiva  jpg
Denise Rifai, impresionată de Nicolae Guță: „O nouă lecție de viață”
Invitatul special al ediției recente a emisiunii „40 de întrebări” de la Kanal D, manelistul Nicolae Guță, a reușit să o impresioneze profund pe prezentatoarea Denise Rifai.