Emisiunile autohtone

Publicat în Dilema Veche nr. 618 din 17-23 decembrie 2015
Comunismul se aplică din nou jpeg

Țineţi minte ce făceau, în urmă cu nişte ani, mulţi bărbaţi în fiecare sîmbătă dimineaţă (sau duminică, atunci cînd sîmbăta nu era liberă)? Îşi bibileau maşinile parcate în faţa blocului, le reparau, le spălau cu detergent, cu cîrpe şi perii, le clăteau cu găleata, le lustruiau. Uneori se încumetau şi la lucrări importante, se băgau pe sub ele, le dădeau jos motorul sau cutia de viteze. Era un adevărat spectacol. O naţie întreagă de meşteri iscusiţi şi săraci. Astăzi, cei care fac aşa ceva sînt mai puţini. Oamenii îşi duc maşinile la spălătorii şi la service. Nici maşinile nu mai sînt Daciile de pe vremuri, să le poţi desfunda jiglerele suflînd în ele, să înlocuieşti cureaua de alternator cu  ciorapi de damă şi alte asemenea „inginerii“. Dar ce fac, în schimb, bărbaţii sîmbătă dimineaţă? Poate că unii stau la televizor şi se uită la emisiunile despre maşini. Sînt cîteva româneşti.

Le-am urmărit şi eu de cîteva ori. Dar după ce te-ai obişnuit cu Top Gear sau chiar cu Fifth Gear, ale noastre dau senzaţia pe care ţi-o oferă o Dacia 1300 după ce tocmai te-ai plimbat cu un Mercedes S-Klasse. Sigur, ştiu, ai noştri n-au bugetele uriaşe alocate clasicelor emisiuni pomenite. Dar nu totul e legat de buget. Cînd te apuci să turui date, cifre şi statistici despre maşini, aşa cum de multe ori se întîmplă, de exemplu, la ProMotor, nu te poţi aştepta ca oamenii să aibă prea multă răbdare în faţa televizorului. Pentru că, deşi le plac maşinile, telespectatorii nu sînt ei înşişi nişte maşini de memorat. E adevărat, emisiunea condusă de Roxana Ciuhulescu se autodefineşte ca avînd „cele mai tari informaţii şi imagini despre saloanele auto internaţionale, modele noi de maşini şi performanţe automobilistice“. Poate că, pe lîngă informaţii de informaţii şi noutăţi de noutăţi, ar mai trebui şi cîte o poveste, şi cîte o întîmplare, şi poate puţină tihnă în imagini şi, mai presus de toate, un limbaj mai omenesc. Nu mai vorbesc că uneori datele sînt parcă citite direct din comunicatele de prezentare ale companiilor auto, într-un limbaj nu tehnic, ci de lemn corporatist, formal.

La Digi 24, în emisiunea La volan, Bogdan Mirică se străduieşte să fie mai uman şi mai prietenos. Dar nu numai cu telespectatorii, ci şi cu fabricanţii de automobile. Parcă nu se încumetă să dea verdicte prea răspicate, adică să spună cînd ceva e prost. Iar zilele trecute susţinea că testează abilităţile off-road ale unui Nissan Navara, în timp ce se plimba domol pe un drum forestier pe care fanii maşinilor de teren l-ar numi pur şi simplu autostradă. E adevărat, în ultima vreme, noi, românii, sîntem, se pare, şi foarte cîrcotaşi. Dar, evident, în loc de aşa o plimbare de protocol, am fi vrut să vedem maşina aia dusă la limită, forjată, buşită, răsturnată, chiar aruncată în prăpastie. Păi, la Top Gear chiar aşa au făcut cu o Toyota Hilux. Aici ne amintim însă iarăşi problema bugetelor.

O altă chestiune care nu ţine neapărat de bugete, dar se pune mereu în legătură cu acest gen de emisiuni e aceea că telespectatorii vor să aibă siguranţa că ele sînt complet independente. E ca în orice alt domeniu în care oamenii au nevoie de informaţii şi păreri oneste şi avizate despre lucrurile puse pe piaţă, fie că sînt alimente, haine, hoteluri, cărţi, filme sau automobile. Pentru asta însă, televiziunea sau emisiunea respectivă trebuie să aibă forţă, reputaţie şi reguli foarte clare, aşa încît să-şi poată permite să critice orice produs al unei mari companii, atunci cînd e cazul.

TVR, fiind publică, ar fi situată cel mai bine din acest punct de vedere (Top Gear era produsă  de o televiziune publică – BBC). Şi există şi la TVR o emisiune cu acest profil: Giurgea şi Bratu – Maşini, Teste şi Verdicte  iar din textul de prezentare de pe site-ul emisiunii, reiese că realizatorii şi-a propus chiar ceea ce trebuie: „Costin Giurgea şi Tudor Bratu vor să umple această nişă într-un mod cît mai relaxat posibil. Deşi în Maşini, Teste şi Verdicte veţi afla tot timpul cît costă maşinile testate, cîţi cai-putere au şi, desigur, cît fac de la 0 la 100 km/h, emisiunea nu se concentrează pe date tehnice. În schimb, aici se vorbeşte cu pasiune despre automobile extraordinare şi cu opinii credibile despre cele normale. Aici se alege cu capul limpede între maşini bune şi maşini proaste. Aici se creează poveşti memorabile“. Exact ce spuneam. Trecînd de la prezentare la conţinut, adică urmărind emisiunea, constaţi că prezentatorii sînt doi ţăcăniţi. Întîi îţi vine să te cruceşti, apoi, cînd te obişnuieşti cu stilul lor ţăcănit, îţi pot deveni chiar simpatici. Şi printre ţăcăneli poţi afla şi informaţii serioase, nu doar despre maşini. De la ei am aflat de exemplu, printre altele, despre existenţa Transbaiului. Dar nici lor nu le lipsesc stîngăciile. Mai ales cînd îl auzi  pe unul dintre ei că pronunţă  Volkswagen cu „V“…

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Un Boeing 737 Max 8 a căzut în gol peste 7.000 de metri: 13 oameni au ajuns la spital
Un zbor Korean Air cu destinația Taiwan a trebuit să se întoarcă după ce a fost detectată o defecțiune la presurizare. Datele de zbor arată că avionul a coborât peste 7,6 km într-o perioada de circa cinci minute, la scurt timp după decolare.
image
Dezvăluiri despre accidentul de la fabrica de cașcaval din Ibănești. Patronul a murit sub ochii soției
Ies la iveală noi detalii despre cumplitul accident de muncă de la Ibănești. Cei patru muncitori au murit din cauza unor cantități mari de amoniac și acid sulfuric de pe fundul bazinului pe care trebuiau să-l curețe. Unul dintre angajații morți avea un bebeluș de numai o săptămână.
image
Vacanță de coșmar pentru o familie de români care a mers în Grecia cu mașina: a rămas fără BMW, bani și documente. „A intrat peste noi în casă”
O familie de români, care a mers cu mașina în vacanță în peninsula Halkidiki, Grecia, a trecut prin clipe de coșmar. Le-a fost furată mașina din parcare, în care aveau documente, bunuri și bani. „A intrat peste noi în casă”, a povestit proprietara mașinii.

HIstoria.ro

image
Bătălia plajelor. Debarcarea din Normandia
Pregătirea de foc a început la ora 5:50, iar 40 de minute mai târziu, primele unități terestre americane au început debarcarea pe plajele Utah și Omaha.
image
Intrarea Armatei Roşii în Bucureşti bulversează redacția unei reviste de mondenități
Aşa cum sună titlul, Femeia şi căminul e o publicație de mondenități, un magazin pentru femeile serioase, cu bărbat de hrănit şi copii de spălat la fund; cele fără, avînd la dispoziție titluri mai puțin cuminţi.
image
Cine au fost agenții dubli din al Doilea Război Mondial?
Cea mai importantă parte a Operațiunii Fortitude a reprezentat-o rolul jucat de agenți dubli.