Distracția e de-abia la început

Publicat în Dilema Veche nr. 846 din 25 iunie - 1 iulie 2020
Nu eşti de acord? Eşti prost  Sau primitiv jpeg

Nu mai contează de ce parte ești. De parcă a fi de o parte sau de alta e o valoare în sine. Felul în care stau lucrurile n-are nici o importanță. După cum nu mai are vreun temei nici măcar subiectul oricărei discuții. Putem vorbi despre orice. De la Dumnezeu la instrumente de grădinărit și de la colecții de timbre la momeli pentru pescuit. Democrație. Drepturile omului. Stat. Cetățean. Manipulare. Abuz. Minciună. Cruzime. Pierderea minților. Traversarea pe lumina verde a semaforului. Încheierea nasturilor. Orice temă de discuție poartă la cingătoare un ditamai cuțitul. Sau o centură explozivă.

În orice dialog, aproape imediat ridicăm tonul. În secunda următoare, țipăm. Pentru ca, la foarte scurtă vreme după încălzirea vocală, să ne punem pe urlat. Dacă nu ne țin plămînii, ca suport unic al punctului de vedere, dăm semnificații apocaliptice oricărui cuvînt rostit. Totul are măcar o umbră de suspiciune, dacă nu cumva chiar certitudinea extremei gravități. Fără să ne dăm seama, preluăm tonul știrilor de la televizor sau al surselor de informare pe care le frecventăm pe Internet. Dacă vreunul dintre noi încearcă să respire, să ne calmeze și să folosească un ton firesc, imediat devine suspect că face pe nebunul și se crede mai deștept. Și, îndată ce aduce argumente în favoarea unui punct de vedere, se dezlănțuie scandalul. Interlocutorul său se pricepe mai bine. E expert în orice teritoriu din care ar primi un argument. Iar dacă nu e expert, oricum, știe el mai bine cum stă treaba.

E absolut normal să fie așa. Pentru că nimic din ceea ce scoatem pe guri, strigînd, nu are vreun scop de cunoaștere sau de lămurire a ceva anume. Nu ne mai satisface nici măcar situația în care cineva, în mod excepțional, ne spune că avem dreptate. Iar arțagul și tonul ridicat se petrec, bine-mersi, și-n scris, nu doar în discursul verbal. Trebuie să eliberăm energie. Să scăpăm de o presiune interioară. Să aruncăm în lume gîndurile rele care ne-au umplut sacul. Lunile de izolare au produs multă frustrare, iar incertitudinea vremurilor care ne așteaptă alimentează temeri adînci. Cheful de scandal, de revanșă, de decontare a frustrărilor acumulate ne depășește puterea de ținere în frîu a comportamentului. E vreme de ieșiri teribile la rampă, de ridicat fuste-n cap, de făcut ca toate visele. Curg sentințele și ștampilele definitive, judecățile sumare și „execuțiile” în masă. „Africanii întorc pe dos America și lumea.” „Femeile au înnebunit toate și isterizează întreaga planetă.” „Ăștia cu political correctness și cu stîngismele lor pregătesc o nouă dictatură comunistă.” „Virusul nu există, ne-au luat pe toți de proști.” „Emigranții și refugiații pun lumînarea de la căpătîiul Europei.” „Homosexualii au prins putere și vor să creeze o lume după modelul lor.”

Deși au spus-o și alții înaintea lui, în alte forme, William Shakespeare e cel care a fixat în eternitate – printre multe alte replici care vorbesc tulburător despre condiția umană – celebra formulă: „Lumea-ntreagă e o scenă…”. E cert că marele autor avea viziunea clară a mecanicii umane a acestui fenomen, pe care-l exprima printr-o metaforă. Numai că, la 400 de ani distanță, ea nu mai e o figură de stil. E o realitate de o concretețe bulversantă. Lumea este, acum, la modul propriu, o scenă. „Spectacolul lumii” e în plină derulare, cu toate elementele care țin de desfășurarea unei reprezentații continue, una de dimensiuni planetare. E ceva ce înțelegem și asumăm cît se poate de concret, exprimînd acest lucru în varii forme. Iar datorită/din cauza tehnologiei, spectacolul e disponibil pentru toată lumea, în același moment. Într-un spirit pe care l-am interpreta azi drept unul perfect „politically correct”, Shakespeare spune, în continuare: „And all the men and women merely players”. Alt fapt care a devenit cît se poate de concret. Pentru că noțiunea de public a dispărut. Sau e într-un proces de dispariție accelerată. Vrînd-nevrînd, cu toții sîntem participanți la spectacolul lumii. Iar dimensiunea și concretețea rețelelor sociale, alături de performanțele terminalelor cu ajutorul cărora comunicăm și ne manifestăm (de fapt, cu ajutorul cărora trăim), ne scot definitiv din condiția de public. Pentru că, atunci cînd ascultăm ce spun sau cînd privim la ce fac alții, nu asistăm pasiv, asemenea publicului dintr-o sală de spectacol. Ci așteptăm să răspundem. Să dăm replica. Să ne spunem partea noastră de text. Publicul a dispărut. Ne-am mutat cu toții pe scenă.

Iar scena înseamnă emoție. Emoția pură – înțeleasă ca atare sau nu, dar profund existentă – de a fi în fața altora. A colegilor din distribuție. Iar dacă publicul din sală a dispărut, nu-nseamnă că a dispărut „publicul” din scenă. Cîtă vreme ne manifestăm, colegii din distribuție sînt publicul nostru. Numai că, atunci cînd sala s-a golit și ne trezim cu toții dincoace de cortină, începe un alt tip de spectacol. Unul foarte vechi, care se petrecea doar în anumite momente, tocmai pentru a ne da ocazia să răsuflăm, să ne descărcăm cu toții, să ne scălămbăim fără să ne fie rușine, să dăm afară din noi tot ce era mai chinuitor și mai frustrant. E tipul de spectacol fără spectatori, la care participăm cu toții, acceptînd și asumînd convenția că pe parcursul acestui fel de reprezentație lumea e pe dos. Totul e complet invers decît în „viața normală”. Susul e jos și josul e sus. E permis orice. Toate formele de exhibare. E permis, ba chiar încurajat, să fim cît mai vulgari și obsceni. Iar din spatele unei măști poți să fii nu doar tu însuți, ci oricine altcineva. Deseori, se poate lăsa cu victime. Acesta e carnavalul. Cu diferența că, odinioară, spectacolul numit astfel se ținea la o dată precisă. Și pe parcursul unei durate strict limitate. Acum e continuu. Și e abia la început.

Cătălin Ștefănescu este realizatorul emisiunii Garantat 100% la TVR 1.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
Republica Moldova, urmǎtoarea țintǎ a Rusiei. Cine sunt trimișii lui Putin ANALIZǍ
Federaţia Rusă devine tot mai prezentǎ în Republica Moldova, în contextul în care Ilan Şor, omul Kremlinului, a anunţat înființarea platformei Victoria, menitǎ sǎ adune opoziția pro-rusǎ

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.