Despre "realismul&#8221; lui Poliţist, adjectiv - (scrisoare pentru Andrei Gorzo)</i>

Publicat în Dilema Veche nr. 285 din 29 Iul 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Dragă Andrei, Am citit cu mare interes analiza pe care ai făcut-o filmului lui Corneliu Porumboiu în trei numere succesive ale Dilemei vechi. Nu este o cronică propriu-zisă, ci un eseu în toată regula " care demonstrează cu asupra de măsură seriozitatea cu care ai privit filmul. Sînt total de acord cu tine că este un film important pentru cinematograful românesc; dar nu sînt de acord că motivul pentru care este el important ţine de "realismul" filmului. Aş spune că, dimpotrivă, dacă Poliţist, adjectiv este important, este tocmai pentru că este un pas " îndrăzneţ, într-adevăr " (mult) în afara "ţarcului" realist... Analiza ta este o investigare, pas cu pas, a felului în care Porumboiu evită capcanele "convenţiilor" cinematografice. Aşa este; pentru că Poliţist, adjectiv nu este un "film poliţist" (substantiv + adjectiv), ci un film cu poliţist (poliţistul Cristi, interpretat de Dragoş Bucur). Cu poliţist (ba chiar, cu mai mulţi poliţişti), cu urmăriri, filaje, discuţii cu superiorii " şi, pentru că se întîmplă în România, cu multă birocraţie. Iar birocraţia înseamnă aşteptare (inclusiv ca să intri la şefu’). Cred că, aici, Porumboiu este mult mai interesat de un soi de comicărie kafkiană decît de faptul însuşi al aşteptării ca "mostră de realism". Ştim cu toţii cum se aşteaptă " şi cît de realistă (prea realistă!) poate fi o aşteptare, în România. Iar timpii morţi " în care se aşteaptă ", cu siguranţă nu i-a "descoperit" vasluianul nostru: Aventura lui Antonioni (1960) este un film de 141 minute în care spectatorul aşteaptă să afle misterul dispariţiei unei femei (şi nu-l află); Starea lucrurilor al lui Wenders (1982) este un film despre aşteptarea reînceperii lucrului la un film, "timpii morţi" devenind timpii concreţi ai filmului despre un film care nu se mai face... Sînt lucruri pe care cinema-ul le-a bifat de multişor " şi am certitudinea că Porumboiu ştie bine acest lucru. De ce ne lasă, atunci, "în aşteptare"? De ce toate acele cadre lungi, în care "nu se întîmplă nimic"? Pentru a ne arăta "cum se aşteaptă", "cum se filează", "cum se urmăreşte" " sau "cum se mănîncă o ciorbă", în timp real? Pentru a polemiza cu "convenţiile filmelor de acest tip" (adică poliţiste), spui tu. Posibil. Dar dacă povestea asta cu "film poliţist" e aşa, mai mult o capcană pusă de regizor? (Un red herring, ca la Hitchcock.) Dacă deconstrucţia vizează mai mult decît genul (poliţist, adjectiv)? Dacă ceea ce vizează el este însuşi stilul realist (adjectiv) " dar nu pentru a-l face să "triumfe", plenar, pe ecran, ci pentru a-l submina? Spui la un moment dat (inspirat de André Bazin) că Porumboiu nu manipulează realitatea pentru a-i da "un sens" " sensul lui ", ci că o lasă (cît de cît) întreagă, aşa cum e ea, tern-placidă, fără a interveni. Pentru mine, teoria aceasta e o iluzie. Nu văd cum un regizor poate să "nu intervină": din clipa în care a gîndit o scenă şi a pus camera în faţa ei, el a intervenit (realitatea aceea este realitatea lui!). Dacă intenţia lui Porumboiu a fost de a arăta lipsa de sens a celor petrecute pe ecran, atunci ceea ce vedem este chiar asta: cadre care arată "lipsa de sens". Sensul lor este lipsa de sens. "Semnele" nu dispar (pentru că nu au cum să dispară); ele, pur şi simplu, semnifică altceva. Atunci cînd el lasă să curgă un cadru foarte lung, ceva îmi spune că intenţia lui nu este să "umple" cadrele acelea cu realism (un realism brut, opus "realismului" pre-făcut al filmelor convenţionale...), ci să le golească de conţinutul lor realist pentru a construi altceva. Nu vrea să ne arate transparenţa acelor lucruri (felul în care prin ele avem acces, ca spectatori, la o esenţă + transcendenţă: trăirea în acelaşi loc a duratei); vrea să le opacizeze durabil pentru a putea vedea, în locul lor, o abstracţiune. Toată realitatea se comprimă, la final, în acele semne (convenţionale!) desenate cu creta pe o tablă " în care durata devine o funcţie (d), personajele devin x, y, z, iar aşteptarea este marcată prin "A". Flagrantul se reduce la o schemă. Nu văd în asta o simplă "polemică" (oricît de inteligentă/interesantă) cu ideea de film poliţist: văd o polemică (extrem de inteligentă şi la fel de interesantă) cu însăşi ideea de film realist. În concluzie (acea concluzie pe care, cum bine spui, Porumboiu se fereşte s-o tragă " de aceea şi putem avea păreri divergente despre acelaşi film!), cred că Poliţist, adjectiv semnifică " într-adevăr " ceva foarte important (pentru cinematograful românesc în general, pentru cel al lui Porumboiu în special): desprinderea de "modelul" (neo)realist. Aventurarea într-o zonă pasionantă, post-antonioniană, în care "realismul" nu mai este decît accesoriul (necesar) al unui tablou abstract. Şi pentru că se întîmplă la Vaslui, România, acest tablou nu poate fi decît perpetuu absurd şi intermitent de comic. Porumboiu a descoperit abstracţionismul ca produs derivat al birocraţiei. Şi poliţismul (substantiv) ca timp mental real, demonstrat cu DEX-ul.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.