Despre înrudirea continentelor

Publicat în Dilema Veche nr. 594 din 2-8 iulie 2015
Alte confuzii jpeg

├Äi aminteam, ├«ntr-un articol anterior, pe transcendentali┼čtii americani ┼či, cu prec─âdere, pe Henry David Thoreau, exoticul ÔÇ×nesupus civicÔÇť al Lumii Noi. Asemenea lui, Walt Whitman, poetul eului impersonal, este, f─âr─â ├«ndoial─â, la r├«ndul s─âu, un caz special. Fa┼ú─â de Emerson ┼či Thoreau, cele dou─â figuri charismatice ale mi┼čc─ârii, preponderent esei┼čti ┼či oratori, el exceleaz─â ÔÇô interesant ÔÇô ├«n poezie, ├«ntr-un spa┼úiu ideologic arid ┼či riguros, al atitudinilor, fenomenalit─â┼úilor ┼či dezbaterilor ra┼úionale. Transcendentalismul, al─âturi de pragmatism, reprezint─â o falie filozofic─â de fundament a spiritului american. ├Än mod paradoxal totu┼či, de┼či parte inseparabil─â din curentul amintit, despre autorul

se vorbe┼čte ast─âzi mai ales ├«n calitatea lui de poet (de prim rang ├«n istoria Statelor Unite, nici un dubiu!), supralicit├«ndu-i-se adic─â doar dimensiunea liric─â a operei. Cu toate acestea, s─â admitem, prezen┼úa manifest─â a scriitorului ├«n mediul cultural emersonian nu-l putea l─âsa necontaminat intelectual. Ca atare, se poate spune c─â Whitman a devenit mai cur├«nd un

, un artist cu preocupare conceptual─â, cum ar veni. El r─âm├«ne unul dintre pu┼úinele exemple din istoria literar─â de creatori ai unor sisteme poetice organice, articulate ideologic. Pentru noi, ÔÇ×poezia ideologic─âÔÇť constituie o no┼úiune cu sonoritate monstruoas─â, din cauza stereotipurilor critice, din unghiul c─ârora ne-am obi┼čnuit s─â judec─âm literatura. Crea┼úia lui Whitman demonstreaz─â ├«ns─â invaliditatea acestor prejudec─â┼úi. Creatorul

├«n┼úelege ├«ns─â┼či poezia ca pe un act de trascendere sau, altfel spus, de mi┼čcare c─âtre impersonalitate, spre ceea ce Emerson numea ÔÇ×Non-EuÔÇť. Poe┼úii nu au, de aceea, pentru el, identit─â┼úi ┼či nici personalitate, fiind entit─â┼úi transpersonale, eterizate fenomenologic ├«n identitatea moral─â ┼či cultural─â a ├«ntregii comunit─â┼úi. Atunci c├«nd vorbe┼čte despre sine, poetul se refer─â, de fapt, la o

cu un con┼úinut abstract, extratemporal ┼či extraspa┼úial. Ea devine un conglomerat de paradoxuri ┼či inconsecven┼úe, a c─âror coabitare este posibil─â datorit─â ie┼čirii din sfera percep┼úiilor comune. Nu ├«nt├«mpl─âtor s-a vorbit despre influen┼úa frenologiei asupra doctrinei poetice whitmaniene. Aceast─â ┼čtiin┼ú─â (controversat─â) a caracterului uman ÔÇô stabilit dup─â imaginea ÔÇ×h─âr┼úiiÔÇť craniului ÔÇô porne┼čte de la ideea fundamental─â a unit─â┼úii ├«n diversitate. ├Än mod similar,

indic─â organicitatea esen┼úial─â a lumii contrastelor, func┼úion├«nd ca sum─â de pluralit─â┼úi. 

Ce surprinde ├«ns─â, ├«n primul r├«nd, la Whitman este u┼čurin┼úa cu care transfer─â ideea poetic─â (transcendentalist─â) spre geografia cultural─â a umanit─â┼úii. ├Än acest plan, el devine un hegelian autentic, ├«n ciuda faptului c─â exege┼úii nu i-au acordat aten┼úia (filozofic─â) meritat─â. America reprezint─â elementul transcendent, din mi┼čcarea dialectic─â, spre care se ├«ndreapt─â lumea, pas cu pas, ┼či, implicit, devine experien┼úa liric─â ultim─â,

prin excelen┼ú─â. Dup─â Walt Whitman, Lumea Nou─â unific─â antinomiile geografice, istorice, politice, rasiale ┼či culturale, manifest├«ndu-se ÔÇô ca ├«n ideologia lui Hegel ÔÇô drept un veritabil ÔÇ×sf├«r┼čit al istorieiÔÇť. Istoria hegelian─â (┼či, implicit, cea whitmanian─â) are, obligatoriu, debut, con┼úinut ┼či terminalitate. Din aceast─â perspectiv─â, pentru poetul-filozof din grupul lui Emerson, evolu┼úia umanit─â┼úii poart─â semnul transcendentalismului, parcurg├«nd treptele evolu┼úiei de la unitatea izolat─â (na┼úiunile asiatice ┼či europene, ├«n faza descoperirii con┼čtiin┼úei proprii), p├«n─â la unitatea ├«n diversitate (

ul american al identităţii contrastelor). De aceea, în poemul

scriitorul identific─â Asia ┼či Africa drept ÔÇ×fra┼úii mai mariÔÇť care se ├«nclin─â ├«n fa┼úa Americii, ÔÇ×fratele mai micÔÇť. Altundeva, ├«n

istoria este ├«mp─âr┼úit─â chiar ├«n segmente ÔÇ×geograficeÔÇť ┼či ÔÇ×culturaleÔÇť, asem─ân─âtoare unui circuit transcendentalist. Asia ┼či Africa s├«nt ÔÇ×├«nceputulÔÇť istoriei, pe c├«nd Europa ┼či America reprezint─â ÔÇ×mijloculÔÇť ┼či, respectiv, ÔÇ×sf├«r┼čitulÔÇť ei. Exist─â aici, indiscutabil, ┼či conota┼úia circularit─â┼úii ├«n care ├«nceputul coincide cu sf├«r┼čitul.  ÔÇ×├ÄnclinareaÔÇť fratelui mai mare (Asia) c─âtre cel mai mic, America (descris─â metaforic de Whitman), nu ├«nseamn─â altceva dec├«t interac┼úiunea simbolic─â a civiliza┼úiilor, prin relativizarea timpului istoric. De altfel, mereu, la nivelul ADN-ului oric─ârui organism viu, ├«nceputul are informa┼úia propriului s─âu sf├«r┼čit. ÔÇ×├ÄnrudireaÔÇť spiritual─â a continentelor, implicat─â de ideologia poetic─â transcendentalist─â a lui Whitman, este ├«n esen┼ú─â un concept postmodern. Antropologia contemporan─â ├«ncearc─â s─â impun─â un model fenomenologic, de simbioz─â mental─â a civiliza┼úiilor ├«nceputului de mileniu. Globalizarea, ├«n latura ei ra┼úional─â ┼či pozitiv─â, sugereaz─â exact imperativul acestei omogeniz─âri. Mi┼čcarea se face ast─âzi ├«n sens invers, dinspre terminalitate (America) spre origini (Asia, Africa ┼či Europa), iar mul┼úi confund─â procesul cu o (blamat─â) ÔÇ×americanizareÔÇť. ├Än realitate, din unghi transcendentalist (┼či hegelian), situa┼úia se manifest─â, pe palierul fenomenal, dintotdeauna, nefiind altceva dec├«t o complementaritate fireasc─â ├«ntre ÔÇ×├«nceputÔÇť ┼či ÔÇ×sf├«r┼čitÔÇť. Cu pu┼úin─â aten┼úie, vom observa c─â multe dintre ideile angoasante ale lumii actuale exist─â, ├«n fond, de foarte mult timp.  

Codrin Liviu Cu┼úitaru este prof. dr. la Facultatea de Litere a Universit─â┼úii din Ia┼či (Catedra de Englez─â). Cea mai recent─â carte publicat─â: Istoreme , Editura Institutul European, 2009. 

Nicu┼čor fa┼ú─â cu reac┼úiunea jpeg
Made in Taiwan
Felul ├«n care Statele Unite se raporteaz─â la Taiwan e adesea descris ca fiind ÔÇ×ambiguitate strategic─âÔÇŁ.
B─ât─âlia cu gigan╚Ťii jpeg
Viktor, prietenul lui Vladimir
Vehemen╚Ťa cu care Viktor Orb├ín respinge ultimul set de sanc╚Ťiuni ├«mpotriva Rusiei precum ╚Öi alte m─âsuri de sprijin pentru Ucraina arat─â distan╚Ťa care se casc─â ├«ntre Ungaria ╚Öi Europa.
Teze pentru o fenomenologie a protec┼úiei (├«ngere┼čti) jpeg
Inclasabila, impracticabila Rusie
Rusofobia convie╚Ťuie╚Öte constant cu rusofilia, admira╚Ťia cu panica, tentativa colabor─ârii cordiale cu derapajul credul, contraproductiv.
Frica lui Putin jpeg
Eroul pe care ni l-am dori
Relativa mizerie moral─â a lumii europene se oglinde╚Öte ╚Öi ├«n insuficien╚Ťa modelelor pe care ea le-a ales.
Postmaterialismul, butelia și pandemia jpeg
Cîntecul de sirenă al morcovului
Dac─â izb├«nda Ucrainei ├«n fa╚Ťa Rusiei mi-ar umple inima de bucurie, succesul de la Eurovision mi-a umplut-o de o triste╚Ťe melancolic─â.
The Lady and the Unicorn Sight det4 jpg
Unicorni
Existen╚Ťa ÔÇ×m─âgarului cu un singur corn ├«n frunteÔÇŁ a fost confirmat─â ╚Öi de Aristotel.
O mare inven╚Ťie ÔÇô contractul social jpeg
Vlad Constantinesco ╚Öi St├ęphane Pierr├ę-Caps: o pledoarie pentru libertate
Ofer─â o imagine complex─â ╚Öi coerent─â a raporturilor dintre Constitu╚Ťie, stat, societate ╚Öi individ.
Iconofobie jpeg
Bifurca╚Ťiile g├«ndirii etice
Din p─âcate, ÔÇ×a╚ÖezareaÔÇť (etic─â) pe toate nivelurile de g├«ndire r─âm├«ne inaccesibil─â multora dintre noi.
ÔÇ×Cu buleÔÇť jpeg
Noroc chior
Dic╚Ťionarele noastre mai ├«nregistreaz─â ├«ns─â c├«teva caracteriz─âri similare, norocul put├«nd fi apreciat superlativ ca ÔÇ×orbÔÇŁ, ÔÇ×porcescÔÇŁ, ÔÇ×cu carulÔÇŁ.
FILIT ÔÇô Ia╚Öi 2021 jpeg
Activit─â╚Ťi de week-end
├Än via╚Ť─â trebuie s─â ╚Ötii trei lucruri: ce vrei ÔÇô adic─â s─â ai un scop, ├«n ce crezi ÔÇô adic─â s─â respec╚Ťi ni╚Öte valori ╚Öi ce trebuie s─â faci ÔÇô adic─â ce ac╚Ťiuni ├«ntreprinzi.
Un sport la R─âs─ârit jpeg
Wimbledon versus ATP & WTA?
WTA ┼či ATP au spus c─â a interzice sportivi (chestie care nu implic─â ┼ú─ârile lor, deja puse pe tu┼č─â de toat─â lumea) ├«ncalc─â principiul nediscrimin─ârii pe baz─â de na┼úionalitate.
Comunismul se aplic─â din nou jpeg
Efectele pandemiei?
Acum, că pare să fi trecut, unii cercetează în ce măsură pandemia de COVID-19 a afectat serviciile publice dintr-o serie de domenii și din diverse regiuni.
B─ât─âlia cu gigan╚Ťii jpeg
Onoarea și dezonoarea Legiunii de Onoare
Ce onoare mai e medalia Legiunii de Onoare dac─â e oferit─â unor dictatori?
Teze pentru o fenomenologie a protec┼úiei (├«ngere┼čti) jpeg
F─âr─â solemnit─â╚Ťi (memorialistic─â)
Episoadele ÔÇ×omene╚ÖtiÔÇŁ de care am avut parte ├«n nea╚Öteptatele mele experien╚Ťe ministeriale au, totu╚Öi, hazul lor, pe care mi-l amintesc cu o consistent─â nostalgie ╚Öi pe care le povestesc cu pl─âcere c├«nd se ive╚Öte ocazia.
Frica lui Putin jpeg
Homo mendax
Diversitatea ╚Öi amploarea capacit─â╚Ťilor noastre de a min╚Ťi, de a ne min╚Ťi, de a-i min╚Ťi pe ceilal╚Ťi, de a spune falsul, inten╚Ťionat sau nu, s├«nt uluitoare.
Richard M  Nixon and Leonid Brezhnev 1973 jpg
SALT în istorie
În urmă cu exact o jumătate de veac, în mai 1972, cele două superputeri ale Războiului Rece, SUA și URSS, au făcut un pas important și trudit din plin spre dezarmare sau, mai degrabă, spre controlul înarmărilor.
646x404 jpg
Taxe și impozite mai mari? Nu înainte de a lupta, pe bune, cu evaziunea
├Än legisla╚Ťia fiscal─â s├«nt multe exemple de tratamente preferen╚Ťiale.
Iconofobie jpeg
De ce m-a enervat Churchill
Curajul nu se opune a╚Öadar numai la╚Öit─â╚Ťii. Aceasta din urm─â reprezint─â forma absolut─â de e╚Öec al lui, de abdicare a individului de la conduita b─ârb─âteasc─â.
ÔÇ×Cu buleÔÇť jpeg
Toxic (adică nașpa)
Dic╚Ťionarele noastre nu au ├«nregistrat ├«nc─â sensurile figurate al adjectivului ÔÇ×toxicÔÇŁ, de╚Öi acestea s-au r─âsp├«ndit foarte mult ├«n ultima vreme ├«n mass-media ╚Öi ├«n comunicarea curent─â, fiind bine reprezentate ├«n spa╚Ťiul online.
FILIT ÔÇô Ia╚Öi 2021 jpeg
Experien╚Ťe culinare norvegiene
Povestea asta cu cantina se desf─â╚Öoar─â ├«n spa╚Ťii deschise, care comunic─â direct cu holurile largi, ├«n edificii cu ferestre imense sau cu pere╚Ťi practic de sticl─â, cre├«nd o senza╚Ťie de deschidere ╚Öi de libertate,
Un sport la R─âs─ârit jpeg
Grand Chess Tour din nou în România. Merită bucureștenii așa un turneu?
La ┼čah nu po┼úi s─â urli, s─â ├«njuri, s─â acuzi arbitrul ┼či s─â pretinzi c─â pe Levon Aronian, de exemplu, nu ├«l cheam─â a┼ča, c─â a folosit ├«n mod fraudulos numele, culorile de pe cravat─â ┼či blazonul familiei.
Comunismul se aplic─â din nou jpeg
Podul de piatr─â
Nep─âsarea fa╚Ť─â de reguli, cutume, tradi╚Ťii sau istorie pare s─â fie ea ├«ns─â╚Öi un adev─ârat specific local pe la noi.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Garguie, himere, c─âp─â╚Ť├«ni
Empatia func╚Ťioneaz─â doar cu viii. Cu mor╚Ťii, arareori e omul zilei empatic, iar cu cei mor╚Ťi demult, chiar deloc!
Nicu┼čor fa┼ú─â cu reac┼úiunea jpeg
Pacientul rus
Rusia e tratat─â diferit, ├«ns─â tratamentul acesta e similar cu acela aplicat unui locatar de bloc care amenin╚Ť─â s─â dea foc la butelie.

Adevarul.ro

image
Implica┼úiile distrugerii cruci┼č─âtorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagr─â | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Victimele stalinismului, investigate de un medic român incoruptibil
lexandru Birkle a participat la investigarea gropilor comune cu victimele stalinismului, găsite de administraţia germană a Ucrainei în orașul Viniţa, precum și în localitatea Tătarca de lângă Odessa.
image
Una dintre cele mai crude ╚Öi spectaculoase metode de execu╚Ťie
C─âlcarea sau strivirea de c─âtre un elefant este o metod─â de execu╚Ťie sau de tortur─â mai pu╚Ťin cunoscut─â de-a lungul istoriei, de╚Öi a fost practicat─â p├ón─â ├«n secolul al XIX-lea.
image
Graffiti: art─â sau vandalism?
De-a lungul istoriei sale zbuciumate, acest gen artistic a reprezentat mereu un subiect fierbinte, pus la zid și supus dezbaterilor din societate. Este bun sau rău graffiti-ul?