De la luptele de gladiatori la „Omul care aduce cartea“

Publicat în Dilema Veche nr. 596 din 16-22 iulie 2015
De la luptele de gladiatori la „Omul care aduce cartea“ jpeg

cartea pe care a publicat-o Umberto Eco în îndepărtatul an 1964, conţine un capitol intitulat

E un text polemic (dar pe un ton blînd) care porneşte de la principalele „capete de acuzare“ aduse sistemului mass-media şi conţinutului pe care îl difuzează. „Cultura de masă“ – afirmă el – „nu a luat locul unei fantomatice culturi superioare; pur şi simplu s-a răspîndit în mase enorme care nu aveau acces la bunurile culturale“. E o iluzie să ne închipuim că invazia televizorului i-a furat pe oameni de la lectura autorilor clasici sau de la audiţia unei simfonii de Mahler. Publicul culturii înalte i-a rămas fidel, iar publicul de masă a primit, prin televiziune,

. Dar problema nu e nouă. Înainte de a deveni „de masă“, presa difuza, încă din secolul al XIX-lea, cultură care s-a numit ulterior „populară“ sau „de consum“: foiletoanele care apăreau împreună cu ziarele erau romane senzaţionale, cu mistere, amoruri, crime şi pasiuni, slabe din punct de vedere literar, dar citite cu nesaţ de noul public burghez (în special feminin). O întreagă literatură populară şi apocrifă circula încă din vremuri mai vechi în cărticele şi broşuri adesea vînate de autorităţile politice ori de Biserică. Iar în secolul al XVIII-lea, demonstrează Robert Darnton, nu ideile lui Voltaire şi Rousseau (care nu ajunseseră în mediile sociale „de jos“) i-au făcut pe micii negustori şi tîrgoveţi să susţină Revoluţia franceză, ci literatura satirică anticlericală şi antimonarhică (difuzată pe căi „alternative“). Cultura „joasă“ şi divertismentul popular sînt, aşadar, vechi.  Dintotdeauna masele „au vrut circenses“, observă Eco; „luptele de gladiatori au fost înlocuite, în condiţii diferite de producţie şi consum, de alte forme de divertisment, care însă nu trebuie considerate un semn particular al decadenţei moravurilor“. 

Din anii ’60 încoace, şi cultura înaltă a intrat, de fapt, în aceeaşi maşinărie industrială: festivalurile de muzică clasică, marile expoziţii de artă modernă, concertele, cărţile ş.a.m.d. sînt promovate prin mecanisme tot mai sofisticate în mass-media. Unii interpreţi de muzică clasică dobîndesc o celebritate comparabilă cu a protagoniştilor „culturii de masă“: Valentina Lisitsa, de pildă, e supranumită „pianista YouTube“, pentru că videoclipurile ei au milioane de vizualizări (ca piesele pop la modă). Unii dintre marii intelectuali şi oameni de cultură devin „branduri“, publicul larg ajunge să-i ştie de la televizor. În Franţa, Bernard-Henri Lévy ori Alain Finkielkraut sînt cunoscuţi de mult mai mulţi oameni decît numărul celor care le-au citit cărţile. În SUA (dar şi în restul lumii), Carl Sagan a devenit cunoscut pentru că a prezentat un serial TV, nu pentru activitatea sa de profesor universitar. În România, cărţile lui Andrei Pleşu ori Gabriel Liiceanu se vînd în zeci de mii de exemplare, dar notorietatea lor e mult mai mare, pentru că au scris în ziare şi au avut emisiuni la TV. Cultura înaltă se supune, aşadar, mecanismelor de comunicare din industria media. Dacă vrem să beneficiem de avantajele comunicaţiilor de masă pe plan economic, politic şi social, atunci trebuie să ne asumăm şi un „preţ“ cultural de plătit. Putem dezbate la infinit despre beneficiile şi pierderile sistemului comunicaţiilor de masă, dar nu are sens să punem problema în termenii conflictului dintre „cultura înaltă“ şi „cultura de masă“ şi să ne împărţim în tabere ori să reflectăm în termeni morali: „e bine sau e rău că există cultură de masă?“. Căci, de orice parte ne-am plasa, am cădea în eroare. Eco a definit scurt şi clar erorile încă din 1964 (ceea ce nu a împiedicat persistenţa ori reluarea lor după decenii, de pildă în România anilor ’90 ai secolului trecut, ba chiar şi astăzi): „Eroarea apologeţilor este aceea de a considera că multiplicarea produselor industriei este bună în sine, conform unei homeostaze ideale a pieţei libere, şi nu trebuie supusă criticii sau noilor orientări. Eroarea apocalipticilor-aristocratici este aceea de a crede despre cultura de masă că este radical rea/dăunătoare tocmai pentru că este un fapt industrial, şi că astăzi se poate produce cultură care să se sustragă condiţionării industriale“. (Umberto Eco,

Bompiani, „Saggi Tascabili“, ed. III, 1995) 

Dintre multele exemple care se pot da în legătură cu întrebarea formulată de Umberto Eco în 1964 („ce acţiune culturală este posibilă pentru a face în aşa fel ca aceste mijloace de masă să poată vehicula valori culturale?“), unul mi se pare extrem de interesant. În 2002, a fost realizat, la cererea ministrului Culturii, un raport despre prezenţa culturii la cele trei posturi publice din Franţa (France 2, France 3 şi France 5). Autoarea raportului a fost scriitoarea Catherine Clément, care l-a intitulat

Seuil/La Documentation française, 2003). Pare titlul unei bucăţi literare, dar de fapt e foarte precis: indică perioadele în care cultura e prezentă în mai mare măsură la televiziune. După ce a analizat grilele de programe, Catherine Clément a constatat că emisiunile culturale nu sînt, totuşi, atît de puţine cum pare la prima vedere, dar ele se difuzează la ore tîrzii din noapte. Iar vara, cînd alte emisiuni (cu vedetele şi moderatorii de succes) iau vacanţă, în segmentele orare rămase libere se reiau programele culturale, mai degrabă „de umplutură“ decît de dragul literaturii şi artelor. „Să rezumăm“, scrie Catherine Clément: „Simptomul major al suferinţei culturii la France Télévisions e legat de timpii de difuzare – noaptea şi vara. Nici nu poate fi vorba de prima parte a serii. În partea a doua a serii, în afară de vreun eveniment rar, nici o emisiune literară, nici un program muzical sau coregrafic, nici o transmisie teatrală, nici un magazin cultural nu încep înainte de 23,10. Şi iarna, şi vara, la această oră e noapte. În a treia parte a serii, excelente programe precum

(France 2) sau

(France 3) nu încep la miezul nopţii, ci între 1 şi 2 dimineaţa. La aceeaşi oră e strecurată emisiunea

de Dominique Gallet, stîlp al francofoniei televizate; tot atunci s-a plasat ce mai rămîne din

de Eve Ruggieri; cît despre

emisiunea poetului Alain Duault, începe la 2,45 pe France 3. Vara, zorile sînt glorioase pentru cei care se trezesc devreme: muzica simfonică e difuzată la cinci dimineaţa pe France 3!“. 

Catherine Clément dă însă şi cîteva exemple concrete care arată că problema audienţei scăzute (invocată de producătorii şi managerii televiziunilor pentru a justifica programarea emisiunilor culturale în intervale orare „neprietenoase“) merită nuanţată. Pe 30 iulie 2002 (deci vara), France 2 a transmis opera

de Charles Gounod, de la ora 22,40. Audienţa a fost de 202.000 de telespectatori – „enormă în absolut, considerabilă faţă de cei 12.000 de spectatori adunaţi într-un teatru antic, importantă faţă de numărul abonaţilor la o sală de operă“, comentează Catherine Clément. Dar acest număr e neglijabil pentru o televiziune – 0,4%, faţă de 19%, cît era atunci audienţa medie a postului France 2. În aceeaşi vară, pe 4 august, începînd cu ora 23,20, France 3 a difuzat un spectacol de operă „plus culotté“,

, după o piesă de Jean Genet, muzica de Peter Eötvös, regia de Stanislas Nordey, o montare pentru festivalul de la Aix-en-Provence. Muzică contemporană, aşadar, intrigă complicată şi text dificil. Audienţa? 0,2%, adică 106.000 de telespectatori. „Decepţie“, comentează Catherine Clement, ceea ce face ca serviciul public de televiziune să tragă concluzia că „opera nu merge la TV“. În fine – al treilea exemplu din raportul scriitoarei franceze – în octombrie (adică după începerea sezonului), France 3 transmite, într-o duminică după-amiază, un spectacol de teatru filmat:

de Victor Hugo, cu Carole Bouquet, Gérard Depardieu, Jacques Weber (care semnează şi regia). Text clasic, aşadar, învăţat de tot francezul la liceu, şi actori foarte cunoscuţi. Audienţa? 9%, adică 1,2 milioane de telespectatori. Directorul France 3 a declarat că se bucură şi că această audienţă arată din plin că merită să plăteşti taxele la televiziunea publică. Totuşi, totuşi: 9% înseamnă doar jumătate din audienţa medie a postului. 

După patru decenii însă, problema „valorilor culturale transmise de TV“ s-a complicat. Între timp, se adunaseră suficiente probe în favoarea televiziunii ca instrument de răspîndire a culturii într-un public foarte larg, cu exemple diferite şi relevante. În Austria, postul public ORF 2 este eminamente cultural (pînă şi în programele de ştiri). Canalul

a apărut pentru a sfinţi reconcilierea franco-germană (şi) prin intermediul culturii: e chiar elitist, are o audienţă mică, dar e menţinut tocmai pentru că răspunde unor cerinţe şi idealuri înalte. Un post exclusiv cultural s-a înfiinţat şi în România – TVR Cultural. Folosit de televiziunea publică drept ghetou (pentru că a plasat acolo cele mai multe emisiuni culturale, găsind o scuză perfectă pentru a le desfiinţa pe celelalte canale), a fost desfiinţat după ce rezistase cîţiva ani cu buget mic şi condiţii de lucru nu tocmai uşoare. În Germania, televiziunile regionale au foarte bogate programe culturale – concerte simfonice, teatru, operă, balet – şi asta explică de ce canalul

are o audienţă ceva mai mare în Franţa decît în Germania. Dar documentarele BBC? Pentru

chestiunea audienţei se pune altfel (ah, britanicii ăştia!):

pentru că e finanţată de contribuabili, televiziunea publică britanică

să facă audienţă (adică să reflecte, în programele sale,

căci altfel nu s-ar justifica banii plătiţi de cetăţeni. Aşa scrie în statutele sale. Şi ştie să facă audienţă, inclusiv cu seria Shakespeare ori cu documentare precum

ş.a.m.d. Aşadar, dacă privim problema în ansamblu, găsim numeroase dovezi că apocalipticii despre care vorbea Eco s-au înşelat. 

Audienţă fac însă şi unele emisiuni care confirmă critica apocalipticilor de odinioară, privitoare la difuzarea culturii „în pilule“. Bunăoară, în Franţa, concursurile de cultură generală de tipul

menţinute în grila de programe de zeci de ani. Sau

, realizată şi prezentată de Olivier Barrot începînd cu 1991, şi care în 2000 ajunsese la o audienţă de 3,6 milioane de telespectatori. (E adevărat, la asta contribuia şi programarea sa abilă: între

şi telejurnal). Sau, în România,

prezentată de Dan C. Mihăilescu pe PRO TV (post comercial, nu public!), pe care o văd sute de mii de persoane – adică se înscrie în audienţa normală a postului pentru ora la care e difuzată. Dacă ar fi programată înainte de ştirile de la ora 19 (ca la francezi), cu siguranţă ar bate milionul de telespectatori. E adevărat că astfel de emisiuni, a căror structură porneşte de la specificul şi cerinţele televiziunii (şi nu ale culturii), oferă pilule: întrebări de cultură generală la nivel de dicţionar enciclopedic (în cazul concursurilor) sau prezentarea succintă, într-un limbaj accesibil, a unei cărţi. Dar însăşi prezenţa lor la TV propagă

ori

Pentru cei mai mulţi dintre sutele de mii sau milioanele de oameni care se uită la Olivier Barrot sau Dan C. Mihăilescu, e bine că sînt informaţi, fie şi succint, despre cărţi. Nici un alt mijloc de comunicare nu se poate adresa, în acelaşi timp, unui număr atît de mare de persoane, pentru a le transmite mesajul că cititul e un lucru bun. E superficial, e „în pilule“? Da. Nu înseamnă cu adevărat transmiterea unui mesaj cultural consistent, pentru că prezentarea de trei minute nu poate înlocui lectura cărţii şi înţelegerea ei profundă? Da. Dar ar fi mai bine dacă sute de mii sau milioane de oameni n-ar avea parte nici măcar de atît – adică o expunere scurtă şi informativă despre cărţi? 

Ce dezbatem, atunci? Că n-ar fi rău să fie bine. Raportul solicitat lui Catherine Clément pornea de la premisa că prezenţa culturii la TV nu e suficientă: exista, în Franţa, o dezbatere publică pe tema asta.

După apariţia raportului, nu s-a întîmplat, riguros, nimic. N-a fost „mai multă cultură la TV“.

Maşina de tocat idei. Intelectualii şi mass-media în România postcomunistă,

Foto: wikimedia commons

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

Sistem de rachete ATACMS FOTO Wikipedia jpg
Cum ar putea rachetele ATACMS să schimbe cu adevărat soarta războiului. Ce spun analiștii
Statele Unite au autorizat Ucraina să atace teritoriul rus cu rachete ATACMS, pe care le furnizează Kievului, potrivit presei americane.
G20 grupul celor douazeci FOTO Shutterstock
Războaie şi „turbulenţe” în deschiderea summitului G20
Liderii G20 se reunesc luni la Rio de Janeiro la un summit asupra căruia există presiuni puternice între nevoia unui compromis în lupta împotriva modificărilor climatice şi divergenţe cu privire la temeri referitoare la războaiele din Ucraina şi Orientul Mijlociu înaintea întoarcerii lui Trump.
tineri morti, carbonizati jpg
„Aţi plecat aşa cum poate v-aţi dorit, împreună!”. Doi tineri au murit carbonizați în mașina cu care au făcut accident
Alexandra (17 ani) şi Gabi (21 de ani) sunt cei doi tineri care au murit carbonizaţi în maşina cu care au făcut accident sâmbătă, aproape de miezul nopţii, în oraşul Panciu, informează adevarul.ro. Viteza a fost vinovată de curmarea celor două vieţi.
Berlinermauer jpg
Ziduri de beton şi cortine de fier
Winston Churchill, care a câștigat războiul pentru Marea Britanie apelând și la ajutorul limbii engleze, a descris Cortina de Fier, în celebrul său discurs de la Fulton, Missouri, ca fiind bariera întunecată ce a căzut peste Europa şi a separat lumea liberă de lumea totalitară.
Batran varstnic pensionar FOTO Shutterstock
Patru bărbați au bătut un bătrân de 79 de ani și l-au forțat să scoată bani de la bancomat
Polițiștii au arestat patru bărbaţi din judeţul Suceava după ce au tâlhărit un bătrân în vârstă de 79 de ani. Inculpații l-au bătut și l-au forțat să scoată bani de la bancomat.
image png
Adriana Bahmuțeanu, ceartă de zile mari cu Mitică Dragomir: „Javra dracului!”
Schimb dur de replici între Adriana Bahmuțeanu și Mitică Dragomir, în cadrul unei emisiuni televizate. De la ce a pornit scandalul între cei doi, am detaliat în cadrul articolului.
Chat GPT FOTO Shutterstock jpg
Oamenii preferă poeziile scrise de inteligența artificială decât cele scrise de poeți reali
Un nou studiu arată că cititorii neexperimentați în poezie preferă textele generate de AI, considerând că sunt mai clare și ușor de înțeles decât cele scrise de poeți adevărați.
Dronă FPV FOTO shutterstock
Alertă la Botoșani. O dronă neînmatriculată a fost găsită pe malul râului Prut
O dronă neînmatriculată a fost găsită, în cursul dimineţii de duminică, pe malul râului Prut, în zona localităţii Ripiceni, a declarat luni purtătorul de cuvânt al Serviciului Teritorial al Poliţiei de Frontieră (STPF) Botoşani.
banner Vica Blochina png
Vica Blochina, dezvăluiri șocante! De ce nu trebuie să iei numele soțului după căsătorie și cum îți distruge asta destinul
De curând a devenit specialistă în arta numerologiei, iar acum Vica Blochina le explică celor de acasă cât de mult ne inlfuențează cifrele, dar și numele pe care-l purtăm. Recent, fosta lui Pițurcă explică de ce nu e bine ca femeile să ia numele soțului după căsătorie.