De ce e fain Castelul Electric? (II)

Publicat în Dilema Veche nr. 650 din 4-10 august 2016
Obrăjorii rumeni ai moralei jpeg

Pentru că, vreme de cîteva zile pe an, schimbă felul în care se vede lumea, din unghiul locuitorilor de la Bonțida. Peisajul și liniștea „alternanței vale-deal“ din Transilvania au îndemnat tot timpul la o lungă chibzuință înainte de a face ceva. Un anumit fel de lentoare nu e doar subiectul bancurilor cu ardeleni, ci și unul dintre chipurile realității acestor locuri. Însă nu doar pentru cei de aici, ci pentru mulți trăitori în tot spațiul românesc, viitorul arată, uneori, ca o țintă aflată prea departe, într-o ceață eternă. „Nu știm ce va fi…“ Deci nu prea are rost să arunci săgețile de la Darts spre ținta asta dacă n-ai băut un pahar și n-ai chef să te distrezi un pic. Așa că, în multe locuri de la noi – unele absolut superbe și greu de în­tîlnit în alte părți –, dezvoltarea regională prin agroturism și alte „modernități“ de genul ăsta sînt întîmpinate și acum cu neîncredere sau cu un zîmbet în care ironia maschează un soi de lehamite. Cu toate astea, odată ce un anumit loc se trezește, mai întîi prin reprezentanți care-și iau ini­ma-n dinți, riști să dai într-o euforie care nu mai prididește să numere aderenții la noul fel de a vedea lucrurile. Ca în cazul satelor în care, dacă unul a deschis o pensiune, în scurt timp locul s-a transformat în­tr un spectacol al inflației de pensiuni, dincolo de care nu se mai vede nici natura. Nu e cazul la Bonțida, însă e un exemplu de tulburare fericită a liniștii ancestrale. 

Pentru că „La tanti Cutare“ sau „La nea Cutare“ au devenit deja realități. Multe curți din sat se umplu de corturi odată cu începerea festivalului. Deși există zone de camping foarte bine organizate, ideea de alternativă nu poate să lipsească dintr-o comunitate care crește, brusc, vreme de cîteva zile, cu multe mii de suflete. Zona festivalului e foarte precis delimitată și așezată pe reguli. Prin urmare, există o „piață“ a festivalului, cu ofertele și prețurile sale, cu spațiile comerciale și cu mărcile care se manifestă în acest perimetru clar. Dar s a născut imediat, așa cum era firesc, și alternativa din afara spațiului delimitat. Un spectacol secund, cu atracțiile și cu lumea sa. Cîtă vreme spațiul din interiorul vastei incinte a festivalului e o lume a manifestării identităților de brand, a standurilor care se întrec în creativitate și strategii de amenajare, a traseelor calculate și a unei dinamici vizuale extrem de contemporan-urbane, dincolo de gard, în sat, se dezlănțuie spectacolul „off-festival“ al micilor întreprinzători. Cumva nedumerit în primul an de existență a festivalului, satul reacționează acum foarte dinamic și policrom la sosirea anuală a zecilor de mii de „electrici“. Camere de închiriat și curți pentru pus corturi, tarabe și chioșcuri cu de toate, cîrciumi deschise non-stop, adică o reacție de oportunism comercial cît se poate de firesc. E interesant însă felul în care, rapid, festivalul impune cumva, chiar și aici, un anumit tip de curățare a imaginii generale. Adică nu prea întîlnești aspectul promiscuu, de bîlci, al multor situații asemănătoare. Nu că bîlciul adevărat ar fi ceva rău. Dimpotrivă. Dar aici parcă există un soi de potențiometru natural care reglează, cumva, un anumit tip de dozaj. 

Pentru că a reușit să creeze felul ăsta de esență, foarte plauzibilă și spectaculoasă, a întîlnirii urbanului cu ruralul. Autenticitatea acestei întîlniri e o parte considerabilă a naturii acestui fenomen. Un eveniment de mari dimensiuni, desenat în­tr un concept prin excelență urban – cu detalii la care se lucrează mult –, „injectat“ în inima unei comunități rurale. E fascinant să vezi, în spectacolul acestei grefe, reacțiile de compatibilizare care se petrec de ambele părți. Adică, pe de o parte, comunitatea care trebuie să digere și să metabolizeze festivalul. Pe de altă parte festivalul, care-și construiește statutul, nefolosind doar poziția de forță a dimensiunii sale, ci și mecanismele fine ale regulilor. Odată înțelese, respectate și asimilate, ele fac să funcționeze orice pe lumea asta. Electric Castle e ceva care se bazează enorm pe reguli, pe un efort foarte mare de a le impune și de a le da consistență, într-un mod cît mai contemporan. Într-un fel, acest festival e ceva care arată că nostalgiile noastre din categoria „Ca-n Germania!“ pot să-și găsească aici un pic de alinare. Și asta chiar dacă mulți dintre noi funcționăm după sistemul „Țara asta are nevoie reguli, frate!“, dar cînd e să ne confruntăm direct cu respectarea lor, avem certitudinea că ele se referă la toți ceilalți din jurul nostru și mult mai puțin la noi. 

Pentru că e un brand cu valori și conținut cît se poate de reale. Și pentru că paradoxul definirii unei esențe urbane în inima ruralului – e drept, nu orice fel de rural – creează un efect fenomenal. Dimensiunea urbană a Castelului Electric e ca un soi de concretizare a aspirațiilor unor grupuri mari, în primul rînd de tineri, care simt uneori că nu pot înclina balanța în favoarea felului lor de a vedea lumea, în orașele reale în care trăiesc. Festivalul acesta e ca un soi de supertabără de antrenament, în care se arată cum ar fi chipul lumii în care și-ar dori unii să trăiască și că acest chip e perfect plauzibil. Evident, fenomenul are și critici, dar e absolut normal să fie așa. Altminteri, lumea Castelului ar fi incompletă și n-ar mai avea efectul acesta atît de electrizant. 

Cătălin Ștefănescu este realizatorul e­mi­siu­nii Garantat 100% la TVR 1.

Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Made in Taiwan
Felul în care Statele Unite se raportează la Taiwan e adesea descris ca fiind „ambiguitate strategică”.
Bătălia cu giganții jpeg
Viktor, prietenul lui Vladimir
Vehemența cu care Viktor Orbán respinge ultimul set de sancțiuni împotriva Rusiei precum și alte măsuri de sprijin pentru Ucraina arată distanța care se cască între Ungaria și Europa.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Inclasabila, impracticabila Rusie
Rusofobia conviețuiește constant cu rusofilia, admirația cu panica, tentativa colaborării cordiale cu derapajul credul, contraproductiv.
Frica lui Putin jpeg
Eroul pe care ni l-am dori
Relativa mizerie morală a lumii europene se oglindește și în insuficiența modelelor pe care ea le-a ales.
Postmaterialismul, butelia și pandemia jpeg
Cîntecul de sirenă al morcovului
Dacă izbînda Ucrainei în fața Rusiei mi-ar umple inima de bucurie, succesul de la Eurovision mi-a umplut-o de o tristețe melancolică.
The Lady and the Unicorn Sight det4 jpg
Unicorni
Existența „măgarului cu un singur corn în frunte” a fost confirmată și de Aristotel.
O mare invenție – contractul social jpeg
Vlad Constantinesco și Stéphane Pierré-Caps: o pledoarie pentru libertate
Oferă o imagine complexă și coerentă a raporturilor dintre Constituție, stat, societate și individ.
Iconofobie jpeg
Bifurcațiile gîndirii etice
Din păcate, „așezarea“ (etică) pe toate nivelurile de gîndire rămîne inaccesibilă multora dintre noi.
„Cu bule“ jpeg
Noroc chior
Dicționarele noastre mai înregistrează însă cîteva caracterizări similare, norocul putînd fi apreciat superlativ ca „orb”, „porcesc”, „cu carul”.
FILIT – Iași 2021 jpeg
Activități de week-end
În viață trebuie să știi trei lucruri: ce vrei – adică să ai un scop, în ce crezi – adică să respecți niște valori și ce trebuie să faci – adică ce acțiuni întreprinzi.
Un sport la Răsărit jpeg
Wimbledon versus ATP & WTA?
WTA şi ATP au spus că a interzice sportivi (chestie care nu implică ţările lor, deja puse pe tuşă de toată lumea) încalcă principiul nediscriminării pe bază de naţionalitate.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Efectele pandemiei?
Acum, că pare să fi trecut, unii cercetează în ce măsură pandemia de COVID-19 a afectat serviciile publice dintr-o serie de domenii și din diverse regiuni.
Bătălia cu giganții jpeg
Onoarea și dezonoarea Legiunii de Onoare
Ce onoare mai e medalia Legiunii de Onoare dacă e oferită unor dictatori?
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Fără solemnități (memorialistică)
Episoadele „omenești” de care am avut parte în neașteptatele mele experiențe ministeriale au, totuși, hazul lor, pe care mi-l amintesc cu o consistentă nostalgie și pe care le povestesc cu plăcere cînd se ivește ocazia.
Frica lui Putin jpeg
Homo mendax
Diversitatea și amploarea capacităților noastre de a minți, de a ne minți, de a-i minți pe ceilalți, de a spune falsul, intenționat sau nu, sînt uluitoare.
Richard M  Nixon and Leonid Brezhnev 1973 jpg
SALT în istorie
În urmă cu exact o jumătate de veac, în mai 1972, cele două superputeri ale Războiului Rece, SUA și URSS, au făcut un pas important și trudit din plin spre dezarmare sau, mai degrabă, spre controlul înarmărilor.
646x404 jpg
Taxe și impozite mai mari? Nu înainte de a lupta, pe bune, cu evaziunea
În legislația fiscală sînt multe exemple de tratamente preferențiale.
Iconofobie jpeg
De ce m-a enervat Churchill
Curajul nu se opune așadar numai lașității. Aceasta din urmă reprezintă forma absolută de eșec al lui, de abdicare a individului de la conduita bărbătească.
„Cu bule“ jpeg
Toxic (adică nașpa)
Dicționarele noastre nu au înregistrat încă sensurile figurate al adjectivului „toxic”, deși acestea s-au răspîndit foarte mult în ultima vreme în mass-media și în comunicarea curentă, fiind bine reprezentate în spațiul online.
FILIT – Iași 2021 jpeg
Experiențe culinare norvegiene
Povestea asta cu cantina se desfășoară în spații deschise, care comunică direct cu holurile largi, în edificii cu ferestre imense sau cu pereți practic de sticlă, creînd o senzație de deschidere și de libertate,
Un sport la Răsărit jpeg
Grand Chess Tour din nou în România. Merită bucureștenii așa un turneu?
La şah nu poţi să urli, să înjuri, să acuzi arbitrul şi să pretinzi că pe Levon Aronian, de exemplu, nu îl cheamă aşa, că a folosit în mod fraudulos numele, culorile de pe cravată şi blazonul familiei.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Podul de piatră
Nepăsarea față de reguli, cutume, tradiții sau istorie pare să fie ea însăși un adevărat specific local pe la noi.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Garguie, himere, căpățîni
Empatia funcționează doar cu viii. Cu morții, arareori e omul zilei empatic, iar cu cei morți demult, chiar deloc!
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Pacientul rus
Rusia e tratată diferit, însă tratamentul acesta e similar cu acela aplicat unui locatar de bloc care amenință să dea foc la butelie.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Victimele stalinismului, investigate de un medic român incoruptibil
lexandru Birkle a participat la investigarea gropilor comune cu victimele stalinismului, găsite de administraţia germană a Ucrainei în orașul Viniţa, precum și în localitatea Tătarca de lângă Odessa.
image
Una dintre cele mai crude și spectaculoase metode de execuție
Călcarea sau strivirea de către un elefant este o metodă de execuție sau de tortură mai puțin cunoscută de-a lungul istoriei, deși a fost practicată până în secolul al XIX-lea.
image
Graffiti: artă sau vandalism?
De-a lungul istoriei sale zbuciumate, acest gen artistic a reprezentat mereu un subiect fierbinte, pus la zid și supus dezbaterilor din societate. Este bun sau rău graffiti-ul?