Cultura, „vidul planetar“ şi Ruy Blas

Publicat în Dilema Veche nr. 595 din 9-15 iulie 2015
Cultura, „vidul planetar“ şi Ruy Blas jpeg

În anii ’90, după apariţia televiziunilor comerciale (ceea ce a însemnat difuzarea de producţii specifice acestei categorii de televiziuni), în presa culturală au început să apară tot mai multe articole pe tema „subcultura de la televiziune“. Îngrijorările, temerile, criticile continuă şi azi.

În anii ’90, după apariţia televiziunilor comerciale (ceea ce a însemnat difuzarea de producţii specifice acestei categorii de televiziuni), în presa culturală au început să apară tot mai multe articole pe tema „subcultura de la televiziune“. Îngrijorările, temerile, criticile continuă şi azi. Dar – de la început – discuţia pare să se fi fixat pe schema „cultură înaltă“ vs „restul“. Iar cînd se vorbea despre cultură la televiziune, nu părea nimeni preocupat să precizeze ce înţelege prin acest termen, ca şi cum ar fi limpede – şi acelaşi – pentru oricine.

Într-un articol recent, Cătălin Ştefănescu – unul dintre cei care au menţinut prezenţa culturii la televiziune – rezumă plastic linia care desparte ceea ce o mulţime de intelectuali au (sub)înţeles a fi distanţa dintre „cultură“ şi „subcultură“. Pornind de la Barometrul cultural pe 2014, comentează cîteva cifre generale: „O imagine: gradul de interes al populaţiei asupra culturii naţionale şi străine – 43% oarecum interesat, 23% puţin interesat, 11% deloc interesat, 23% foarte interesat. Pe «oarecum interesat» unii îl pot citi cu disperare, considerînd că nu mai e nimic de făcut pe aici, nici dacă se deschid filiale ale Bibliotecii din Alexandria în fiecare cartier. Alţii, mai optimişti, pot spune că e o cifră încurajatoare, că românul, atunci cînd spune «oarecum», face asta ca să nu cadă cumva în vreo extremă. Ca-n celebra situaţie din banc: întrebare – «Aveţi bideu?». Răspuns – «Mmm… Aşa şi-aşa…»“. În opoziţie cu această imagine sintetică, jurnalistul face o descriere colorată a tipurilor de cultură dezvoltate în ultimele decenii în oraşele româneşti: „Să-i mulţumim lu’ dom’ primar că ni i-a adus pe Boney M, pe Smokey şi pe Toto Cutugno! Banii care au intrat, în timp, în «programele» astea «culturale», dacă ar fi adunaţi, ar da nişte cifre instantaneu producătoare de fiori şi de fluvii de lacrimi. În norii fumului de la grătarele cu mici, printre beri la plastic, cu muzicile urlînd ca din gură de şarpe, ideea de cultură capătă un chip extrem de prietenos.  Devine un soi de partener la veselie, un «pretenar» căruia poţi să-i pui berea-n cap, dacă ai chef, ba chiar să-i tragi şi-un şut în cur, dacă ai senzaţia că se uită nu ştiu cum la tine“. Din motive electorale, primarii şi politicienii le oferă oamenilor cultura „pe care o vor“ şi ajung, astfel, prin acumulare (căci fiecare localitate are un buget pentru „manifestări culturale“ pe care îl consumă pe astfel de evenimente), să creeze de fapt un fel de mainstream ad-hoc: „Cultura e ce-ţi spunem noi. Ce-ţi dăm noi să mesteci, după ce-ai supt din zahărul băgat în batistă. N-are rost să-ţi baţi creierii cu tîmpenii. Facem un festival de folclor, peste o lună-l avem p-ăla al berii, dup-aia vin Zilele Oraşului, Paştele, Crăciunul, Revelionul, la toate ai focuri de artificii, îţi dăm cultură, vere, de n-o poţi duce! Îţi dăm ceva frumos, deosebit“ (Cătălin Ştefănescu, „Mulţumim, din inimă, partidelor“, în Dilema veche, 26 martie 2015). 

În această colorată descriere, dacă dăm la o parte mărcile voit accentuate ale „specificului românesc“ (mici, bere etc.), apare ceea ce se cheamă „popular culture“ în studiile americane. Şi pe parcursul articolului se simte (e chiar exprimată, succint) un fel de adeziune implicită la o accepţie a culturii care vine dinspre Matthew Arnold (în Culture and Anarchy, 1869): „contact with the best which has been thought and said in the world“. Inteligenţa, frumuseţea, pornirea spre perfecţiune, din antichitatea greco-latină, plus pasiunea morală şi socială de a face bine – aceste sînt caracteristicile care se opun „culturii date de primari“. Articolul lui Cătălin Ştefănescu ilustrează perfect termenii generali ai disputei care se poartă în jurul culturii – televizate sau nu – în presa românească de 25 de ani: „cultură înaltă“ vs „cultură de masă“. Sau, poate, „cultură populară“

„restul“. În general, „cultura de masă“, „media culture“ şi toate celelalte concepte din această zonă sînt foarte noi şi „neuzuale“ pentru o bună parte a intelectualilor şi publiciştilor români. 

Despre ce fel de cultură se vorbeşte, aşadar, în intervenţiile publicistice ale intelectualilor români? În principal, despre „cultura înaltă“, ca şi cum ar fi singura „de la sine înţeleasă“. Iar cultura înaltă e percepută, la noi, ca fiind mai ales cultura scrisă (aşa cum au observat mulţi autori), privită adesea fără referiri la interferenţele sale cu artele vizuale, cu muzica ori cu celelalte teritorii culturale. Cărţi foarte importante care analizează – istoric şi teoretic – evoluţia culturii române au foarte puţine referiri la „dialogul artelor“. E o constatare, nu un reproş. Numai că, într-o epocă atît de dinamică precum a noastră, dominată de sistemul mass-media şi plină de interferenţe extrem de interesante între formulele creative şi domeniile artistice, nu prea se mai poate discuta despre cultură cu sentimentul că toată lumea înţelege acelaşi lucru la auzirea ori citirea acestui cuvînt.  

Simplificînd lucrurile, odată ajunsă la televizor şi în presa de mare tiraj, cultura înaltă intră în mecanismele specifice industriei media, la care e nevoită să se adapteze. Se transformă în „pilule“, încearcă să se adreseze în mod potenţial tuturor sau măcar unui număr cît mai mare de persoane, iar dacă nu reuşeşte, se refugiază pe „pieţele specializate“ de unde a plecat, prin intermediul unor nişe TV precum canalele Arte, Mezzo, TVR Cultural etc. (destinate „unor cunoscători instruiţi“). De ce ar regreta/critica atunci intelectualii lipsa culturii înalte de la televiziuni? Poate pentru că se uită foarte mult la televiziunile comerciale şi generaliste, eventual la ore de mare audienţă, şi n-o găsesc acolo. Poate pentru că resimt, în societate, o anumită scădere/degradare a gusturilor culturale (sau măcar o schimbare a lor, resimţită ca prea rapidă, şocantă, greu de administrat). Sau poate pentru că au încredere în continuare în valoarea socială şi formativă a culturii înalte în viziunea neoplatoniciană a lui Matthew Arnold. E întru totul legitim. Spaţiul românesc este însă în plină resincronizare cu „Occidentul“, cel puţin din acest punct de vedere: asimilarea interferenţelor, fuziunilor, mixajelor culturale de tot felul care au loc în lume de cîteva decenii. Resincronizarea însă e complicată şi – inevitabil – poate crea false contradicţii. 

Din acest punct de vedere, este mai mult decît ilustrativă opinia lui Nicolae Manolescu, un important critic literar român şi un intelectual cu autoritate. Într-un articol publicat pe blogul său de pe site-ul

, el observă dispariţia culturii literare la tînăra generaţie: „În societatea contemporană, cărţile nu mai joacă un rol esenţial, în timp ce Internetul a devenit o sursă de manipulare individuală şi colectivă, pentru că nu furnizează cunoştinţe, ci informaţii. Fac parte, probabil, din ultima generaţie care s-a bucurat de spiritul umanist pe care cultura literară l-a implicat dintotdeauna. Literatura nu mai este uneori menţionată nici măcar cînd vine vorba de umanism: alături de filozofie, de istorie sau de celelalte umanioare, unde îi este locul. Mulţi spun: nu ne putem opune progresului. Dar este cu adevărat un progres? Noi ne-am format în spirit umanist. Formarea intelectuală este astăzi una tehnică. Deosebirea constă în aceea că tehnica a fost şi este un mijloc, în vreme ce umanioarele au reprezentat şi ar trebui să reprezinte un scop. Confuzia aceasta, foarte răspîndită, îi transformă pe copiii noştri în stăpînii unor mijloace practice foarte eficiente, e drept, dar îi lipseşte de un ţel intelectual. Ei au devenit beneficiarii unor moduri de comunicare rapide şi extinse, dar nu au mai nimic important de comunicat. Uitaţi-vă pe bloguri şi restul! (...) Internetul e un vid planetar, în condiţiile în care nu furnizează cunoştinţe, ci informaţii. Şi e totodată o sursă enormă de manipulare individuală şi colectivă“. (Nicolae Manolescu,

Găsim în acest citat cîteva trăsături recurente ale publicisticii intelectuale româneşti legate de asemenea teme: judecăţi cu caracter de generalitate („în societatea contemporană, cărţile nu mai joacă un rol esenţial“, „formarea intelectuală este astăzi una tehnică“, „Internetul este un vid planetar“) izvorîte din constatări ori experienţe personale, lipsa exemplelor sau cazurilor specifice, construirea argumentaţiei pe antinomii (cultură literară – cultură tehnică, lectură – Internet) şi pe o dimensiune temporală care tinde să valorizeze trecutul şi să combată prezentul, fără a defini măcar minimal accepţia termenilor. „Uitaţi-vă pe bloguri şi restul!“, îndeamnă Nicolae Manolescu, uitînd că scrie

Umberto Eco avea dreptate, în 1964, cînd scria: „Şi criticile aduse culturii de masă, vehiculate prin intermediul cărţilor de mare tiraj, al cotidienelor, al revistelor, au devenit produse perfecte ale unei culturi de masă“

1964). Nicolae Manolescu evocă, pe bună dreptate, calitatea culturii literare din vremea studiilor sale (axată pe canonul clasic) şi o exemplifică enumerînd autori şi opere pe care le-a studiat în liceu şi în facultate, precum şi modul serios în care era tratată atunci educaţia umanistă. Enumeră autori precum Goethe, Schiller, Lessing şi se întreabă: „La radio, puteai asculta încă de pe la jumătatea anilor 1950

sau

Mai ştie cineva despre ce vorbesc?“. Criticul literar are nostalgia radioului şi a lecturilor formative ale tinereţii. 

Totuşi, despre operele literare clasice ascultate în anii ’50 la radio s-ar putea să se mai ştie cîte ceva şi azi. Nu ştiu ce audienţă a avut

ultima dată cînd a fost difuzat la Radio România Cultural (căci teatrul radiofonic difuzează curent piese clasice), dar, la o căutare pe Google, am descoperit că înregistrarea cu

există pe YouTube şi pe alte cîteva site-uri şi bloguri (inclusiv

, care arhivează înregistrările de la Teatrul Naţional Radiofonic). Acest text clasic este, aşadar, accesibil

şi

, tocmai datorită „vidului planetar“ despre care scrie Nicolae Manolescu. Desigur, textul său e un simplu şi rapid articol jurnalistic (sau de blog?), nu trebuie să-i pretindem o argumentaţie mai amplă şi, eventual, referinţe bibliografice, precum în cazul unui studiu academic. Dar opiniile ferme ale criticului literar sînt simptomatice pentru cîteva caracteristici generale ale modului în care s-a purtat, de 25 de ani încoace, discuţia despre relaţia între cultură şi media (fie că era vorba despre TV ori Internet): pe un ton categoric, cu concluzii (nu totdeauna argumentate) bazate pe experienţa personală sau pe intuiţii şi, mai ales, fără cunoaşterea adecvată a domeniului considerat „advers“. Altminteri, întrebarea retorică şi amară a criticului literar în legătură cu

(„Mai ştie cineva despre ce vorbesc?“) rămîne, de fapt, fără răspuns: această piesă clasică e mult mai uşor accesibilă decît în anii ’50 (

datorită Internetului), dar

– în absenţa unor studii – în ce măsură ea mai face parte din educarea umanistă a tinerilor români de azi. 

Şi totuşi... Tullio de Mauro, un mare lingvist şi profesor universitar italian, scria acum cîţiva ani, referindu-se la un raport apărut în SUA: „Dacă să citeşti

şi

ajută inteligenţa, acum reţeaua este un aliat al lui Proust şi Tolstoi“ (Tullio De Mauro,

în

, nr. 791, 16 aprilie 2009). Raportul la care se referă Tullio de Mauro se numeşte

şi este prezentat de Dana Gioia, preşedintele National Endowment for the Arts, ca un moment de cotitură în istoria culturală americană: „Pentru prima dată în peste un sfert de veac, studiul nostru arată că lectura literară a crescut printre adulţii americani“. Între 2002-2006, se constatase un declin al abilităţilor de lectură „la prima generaţie de adolescenţi şi tineri adulţi crescuţi într-o societate plină de jocuri video, telefoane celulare, iPod-uri, laptopuri şi alte dispozitive electronice“. Au urmat însă programe de promovare a lecturii (între care

susţinut chiar de NEA împreună cu 21.000 de organizaţii partenere –

) care au condus la schimbarea tendinţei: după 26 de ani (de cînd NEA face astfel de cercetări anuale), numărul cititorilor americani de literatură a crescut. Explicaţia stă, în bună parte, în creşterea accesului la Internet. SUA este ţara în care Internetul s-a dezvoltat cel mai repede (ca şi radioul ori televiziunea la vremea lor), ajungînd să fie difuzat în masă. Dacă acolo a devenit, după expresia lui Tullio de Mauro, „aliat al lui Proust şi Tolstoi“, cu siguranţă acelaşi lucru se va întîmpla, mai devreme ori mai tîrziu, şi în restul lumii. Şi la noi. Pentru asta însă ne-ar trebui, în afară de opinii despre cum moare cultura, şi nişte instituţii precum National Endowment for the Arts (sau altele asemănătoare). Dar asta este altă discuţie.  

Maşina de tocat idei. Intelectualii şi mass-media în România postcomunistă,

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

elena udrea bulgaria 2 mai 2022 jpg
Elena Udrea ar putea fi pusă în libertate. Cine face parte din completul care judecă revizuirea condamnării ei
Elena Udrea, aflată în Penitenciarul de la Târgşor din 2022, aşteaptă joi decizia magistraţilor în ceea ce priveşte cererea sa de revizuire a condamnării pe care a primit-o în dosarul „Gala Bute”.
Padure din viitoarea Centura Verde Bucuresti Ilfov foto Centura Verde jpeg
Singurul animal din lume care zâmbește. E foarte simpatic, deși unii oameni se tem de el
În lumea fascinantă a faunei, există un animal care a cucerit inimile oamenilor datorită unui detaliu unic și fermecător: zâmbetul său. Este vorba despre quokka, o mică marsupială originară din Australia, supranumită „cel mai fericit animal din lume”.
profil facebook WS24 promovare eugen sechila jpg
Sute de conturi de Facebook cu identități false îi promovează pe Călin Georgescu, George Simion și Diana Șoșoacă
În ultimele săptămâni, pe Facebook s-au înmulțit conturile cu identități false de pe care sunt postate numeroase comentarii pro-Călin Georgescu, George Simion și Diana Șoșoacă.
Lucian Mîndruță a fost invitat în cadrul emisiunii „40 de întrebări cu Denise Rifai”, difuzată la Kanal D
Prezidențiabilii de pe Facebook. Pe cine nominalizează internauții pentru candidatura la Cotroceni
După anularea alegerilor, negocierile politice au trecut pe Facebook, unde numele potențialilor candidați pentru prezidențiale sunt deja pe buzele tuturor.
image png
Prognoza meteo joi, 12 decembrie. Vreme închisă şi precipitaţii uşoare. Unde sunt anunţate ninsori
Vremea va fi predominant închisă în cea mai mare parte a ţării, cu temperaturi cuprinse între -1 şi 9 grade Celsius şi ninsori slabe în zonele montane.
meritocratie candidat alegere shutterstock 743670856 jpg
Care este profilul ideal de candidat pentru cetățeni? Analist: „Nu cred în varianta anonimilor scoși din joben”
Un candidat ideal pentru România trebuie să fie onest, autentic și să aibă experiență politică solidă, spun analiștii Valeriu Turcan și Adrian Zăbavă. Într-un context intern și internațional tot mai provocator, portretul liderului de care țara are nevoie devine tot mai clar.
Sens giratoriu FOTO Shutterstock jpg
Regula de circulație pe care mulți șoferi o ignoră! Ce trebuie să facem când ieșim dintr-un sens giratoriu
Atunci când ne urcăm la volan, vom ajunge destul de rapid la un sens giratoriu. Acestea sunt extrem de comune de-a lungul țării, iar în ciuda faptului că par destul de simplu de navigat, există anumite reguli la care trebuie să fim atenți.
profimedia 0945201513 jpg
Ultimele zile ale lui Assad la putere. Ce s-a găsit în biroul său
Luptători rebeli și civili s-au plimbat marți prin palatului prezidențial al lui Bashar al-Assad, călcând pe afișe făcute bucăți ale fostului dictator sirian care fugise în Rusia cu câteva zile înainte.
Iernile de alta data  Foto Facebook, Muzeul Transilvaniei, Scinteia jpg
Cum arătau iernile de altădată ale românilor: „Satele sunt terorizate de haite de lupi. Lumea arde gardurile, cine mai are”
Numeroasele fotografii publicate pe rețelele de socializare înfățișează „iernile de altădată”,cu copii jucându-se pe ulițele satelor înzăpezite și familii strânse în jurul meselor de sărbători. Imaginile fac furori, trezesc nostalgii, dar și controverse.