Cultura, „vidul planetar“ şi Ruy Blas

Publicat în Dilema Veche nr. 595 din 9-15 iulie 2015
Cultura, „vidul planetar“ şi Ruy Blas jpeg

În anii ’90, după apariţia televiziunilor comerciale (ceea ce a însemnat difuzarea de producţii specifice acestei categorii de televiziuni), în presa culturală au început să apară tot mai multe articole pe tema „subcultura de la televiziune“. Îngrijorările, temerile, criticile continuă şi azi.

În anii ’90, după apariţia televiziunilor comerciale (ceea ce a însemnat difuzarea de producţii specifice acestei categorii de televiziuni), în presa culturală au început să apară tot mai multe articole pe tema „subcultura de la televiziune“. Îngrijorările, temerile, criticile continuă şi azi. Dar – de la început – discuţia pare să se fi fixat pe schema „cultură înaltă“ vs „restul“. Iar cînd se vorbea despre cultură la televiziune, nu părea nimeni preocupat să precizeze ce înţelege prin acest termen, ca şi cum ar fi limpede – şi acelaşi – pentru oricine.

Într-un articol recent, Cătălin Ştefănescu – unul dintre cei care au menţinut prezenţa culturii la televiziune – rezumă plastic linia care desparte ceea ce o mulţime de intelectuali au (sub)înţeles a fi distanţa dintre „cultură“ şi „subcultură“. Pornind de la Barometrul cultural pe 2014, comentează cîteva cifre generale: „O imagine: gradul de interes al populaţiei asupra culturii naţionale şi străine – 43% oarecum interesat, 23% puţin interesat, 11% deloc interesat, 23% foarte interesat. Pe «oarecum interesat» unii îl pot citi cu disperare, considerînd că nu mai e nimic de făcut pe aici, nici dacă se deschid filiale ale Bibliotecii din Alexandria în fiecare cartier. Alţii, mai optimişti, pot spune că e o cifră încurajatoare, că românul, atunci cînd spune «oarecum», face asta ca să nu cadă cumva în vreo extremă. Ca-n celebra situaţie din banc: întrebare – «Aveţi bideu?». Răspuns – «Mmm… Aşa şi-aşa…»“. În opoziţie cu această imagine sintetică, jurnalistul face o descriere colorată a tipurilor de cultură dezvoltate în ultimele decenii în oraşele româneşti: „Să-i mulţumim lu’ dom’ primar că ni i-a adus pe Boney M, pe Smokey şi pe Toto Cutugno! Banii care au intrat, în timp, în «programele» astea «culturale», dacă ar fi adunaţi, ar da nişte cifre instantaneu producătoare de fiori şi de fluvii de lacrimi. În norii fumului de la grătarele cu mici, printre beri la plastic, cu muzicile urlînd ca din gură de şarpe, ideea de cultură capătă un chip extrem de prietenos.  Devine un soi de partener la veselie, un «pretenar» căruia poţi să-i pui berea-n cap, dacă ai chef, ba chiar să-i tragi şi-un şut în cur, dacă ai senzaţia că se uită nu ştiu cum la tine“. Din motive electorale, primarii şi politicienii le oferă oamenilor cultura „pe care o vor“ şi ajung, astfel, prin acumulare (căci fiecare localitate are un buget pentru „manifestări culturale“ pe care îl consumă pe astfel de evenimente), să creeze de fapt un fel de mainstream ad-hoc: „Cultura e ce-ţi spunem noi. Ce-ţi dăm noi să mesteci, după ce-ai supt din zahărul băgat în batistă. N-are rost să-ţi baţi creierii cu tîmpenii. Facem un festival de folclor, peste o lună-l avem p-ăla al berii, dup-aia vin Zilele Oraşului, Paştele, Crăciunul, Revelionul, la toate ai focuri de artificii, îţi dăm cultură, vere, de n-o poţi duce! Îţi dăm ceva frumos, deosebit“ (Cătălin Ştefănescu, „Mulţumim, din inimă, partidelor“, în Dilema veche, 26 martie 2015). 

În această colorată descriere, dacă dăm la o parte mărcile voit accentuate ale „specificului românesc“ (mici, bere etc.), apare ceea ce se cheamă „popular culture“ în studiile americane. Şi pe parcursul articolului se simte (e chiar exprimată, succint) un fel de adeziune implicită la o accepţie a culturii care vine dinspre Matthew Arnold (în Culture and Anarchy, 1869): „contact with the best which has been thought and said in the world“. Inteligenţa, frumuseţea, pornirea spre perfecţiune, din antichitatea greco-latină, plus pasiunea morală şi socială de a face bine – aceste sînt caracteristicile care se opun „culturii date de primari“. Articolul lui Cătălin Ştefănescu ilustrează perfect termenii generali ai disputei care se poartă în jurul culturii – televizate sau nu – în presa românească de 25 de ani: „cultură înaltă“ vs „cultură de masă“. Sau, poate, „cultură populară“

„restul“. În general, „cultura de masă“, „media culture“ şi toate celelalte concepte din această zonă sînt foarte noi şi „neuzuale“ pentru o bună parte a intelectualilor şi publiciştilor români. 

Despre ce fel de cultură se vorbeşte, aşadar, în intervenţiile publicistice ale intelectualilor români? În principal, despre „cultura înaltă“, ca şi cum ar fi singura „de la sine înţeleasă“. Iar cultura înaltă e percepută, la noi, ca fiind mai ales cultura scrisă (aşa cum au observat mulţi autori), privită adesea fără referiri la interferenţele sale cu artele vizuale, cu muzica ori cu celelalte teritorii culturale. Cărţi foarte importante care analizează – istoric şi teoretic – evoluţia culturii române au foarte puţine referiri la „dialogul artelor“. E o constatare, nu un reproş. Numai că, într-o epocă atît de dinamică precum a noastră, dominată de sistemul mass-media şi plină de interferenţe extrem de interesante între formulele creative şi domeniile artistice, nu prea se mai poate discuta despre cultură cu sentimentul că toată lumea înţelege acelaşi lucru la auzirea ori citirea acestui cuvînt.  

Simplificînd lucrurile, odată ajunsă la televizor şi în presa de mare tiraj, cultura înaltă intră în mecanismele specifice industriei media, la care e nevoită să se adapteze. Se transformă în „pilule“, încearcă să se adreseze în mod potenţial tuturor sau măcar unui număr cît mai mare de persoane, iar dacă nu reuşeşte, se refugiază pe „pieţele specializate“ de unde a plecat, prin intermediul unor nişe TV precum canalele Arte, Mezzo, TVR Cultural etc. (destinate „unor cunoscători instruiţi“). De ce ar regreta/critica atunci intelectualii lipsa culturii înalte de la televiziuni? Poate pentru că se uită foarte mult la televiziunile comerciale şi generaliste, eventual la ore de mare audienţă, şi n-o găsesc acolo. Poate pentru că resimt, în societate, o anumită scădere/degradare a gusturilor culturale (sau măcar o schimbare a lor, resimţită ca prea rapidă, şocantă, greu de administrat). Sau poate pentru că au încredere în continuare în valoarea socială şi formativă a culturii înalte în viziunea neoplatoniciană a lui Matthew Arnold. E întru totul legitim. Spaţiul românesc este însă în plină resincronizare cu „Occidentul“, cel puţin din acest punct de vedere: asimilarea interferenţelor, fuziunilor, mixajelor culturale de tot felul care au loc în lume de cîteva decenii. Resincronizarea însă e complicată şi – inevitabil – poate crea false contradicţii. 

Din acest punct de vedere, este mai mult decît ilustrativă opinia lui Nicolae Manolescu, un important critic literar român şi un intelectual cu autoritate. Într-un articol publicat pe blogul său de pe site-ul

, el observă dispariţia culturii literare la tînăra generaţie: „În societatea contemporană, cărţile nu mai joacă un rol esenţial, în timp ce Internetul a devenit o sursă de manipulare individuală şi colectivă, pentru că nu furnizează cunoştinţe, ci informaţii. Fac parte, probabil, din ultima generaţie care s-a bucurat de spiritul umanist pe care cultura literară l-a implicat dintotdeauna. Literatura nu mai este uneori menţionată nici măcar cînd vine vorba de umanism: alături de filozofie, de istorie sau de celelalte umanioare, unde îi este locul. Mulţi spun: nu ne putem opune progresului. Dar este cu adevărat un progres? Noi ne-am format în spirit umanist. Formarea intelectuală este astăzi una tehnică. Deosebirea constă în aceea că tehnica a fost şi este un mijloc, în vreme ce umanioarele au reprezentat şi ar trebui să reprezinte un scop. Confuzia aceasta, foarte răspîndită, îi transformă pe copiii noştri în stăpînii unor mijloace practice foarte eficiente, e drept, dar îi lipseşte de un ţel intelectual. Ei au devenit beneficiarii unor moduri de comunicare rapide şi extinse, dar nu au mai nimic important de comunicat. Uitaţi-vă pe bloguri şi restul! (...) Internetul e un vid planetar, în condiţiile în care nu furnizează cunoştinţe, ci informaţii. Şi e totodată o sursă enormă de manipulare individuală şi colectivă“. (Nicolae Manolescu,

Găsim în acest citat cîteva trăsături recurente ale publicisticii intelectuale româneşti legate de asemenea teme: judecăţi cu caracter de generalitate („în societatea contemporană, cărţile nu mai joacă un rol esenţial“, „formarea intelectuală este astăzi una tehnică“, „Internetul este un vid planetar“) izvorîte din constatări ori experienţe personale, lipsa exemplelor sau cazurilor specifice, construirea argumentaţiei pe antinomii (cultură literară – cultură tehnică, lectură – Internet) şi pe o dimensiune temporală care tinde să valorizeze trecutul şi să combată prezentul, fără a defini măcar minimal accepţia termenilor. „Uitaţi-vă pe bloguri şi restul!“, îndeamnă Nicolae Manolescu, uitînd că scrie

Umberto Eco avea dreptate, în 1964, cînd scria: „Şi criticile aduse culturii de masă, vehiculate prin intermediul cărţilor de mare tiraj, al cotidienelor, al revistelor, au devenit produse perfecte ale unei culturi de masă“

1964). Nicolae Manolescu evocă, pe bună dreptate, calitatea culturii literare din vremea studiilor sale (axată pe canonul clasic) şi o exemplifică enumerînd autori şi opere pe care le-a studiat în liceu şi în facultate, precum şi modul serios în care era tratată atunci educaţia umanistă. Enumeră autori precum Goethe, Schiller, Lessing şi se întreabă: „La radio, puteai asculta încă de pe la jumătatea anilor 1950

sau

Mai ştie cineva despre ce vorbesc?“. Criticul literar are nostalgia radioului şi a lecturilor formative ale tinereţii. 

Totuşi, despre operele literare clasice ascultate în anii ’50 la radio s-ar putea să se mai ştie cîte ceva şi azi. Nu ştiu ce audienţă a avut

ultima dată cînd a fost difuzat la Radio România Cultural (căci teatrul radiofonic difuzează curent piese clasice), dar, la o căutare pe Google, am descoperit că înregistrarea cu

există pe YouTube şi pe alte cîteva site-uri şi bloguri (inclusiv

, care arhivează înregistrările de la Teatrul Naţional Radiofonic). Acest text clasic este, aşadar, accesibil

şi

, tocmai datorită „vidului planetar“ despre care scrie Nicolae Manolescu. Desigur, textul său e un simplu şi rapid articol jurnalistic (sau de blog?), nu trebuie să-i pretindem o argumentaţie mai amplă şi, eventual, referinţe bibliografice, precum în cazul unui studiu academic. Dar opiniile ferme ale criticului literar sînt simptomatice pentru cîteva caracteristici generale ale modului în care s-a purtat, de 25 de ani încoace, discuţia despre relaţia între cultură şi media (fie că era vorba despre TV ori Internet): pe un ton categoric, cu concluzii (nu totdeauna argumentate) bazate pe experienţa personală sau pe intuiţii şi, mai ales, fără cunoaşterea adecvată a domeniului considerat „advers“. Altminteri, întrebarea retorică şi amară a criticului literar în legătură cu

(„Mai ştie cineva despre ce vorbesc?“) rămîne, de fapt, fără răspuns: această piesă clasică e mult mai uşor accesibilă decît în anii ’50 (

datorită Internetului), dar

– în absenţa unor studii – în ce măsură ea mai face parte din educarea umanistă a tinerilor români de azi. 

Şi totuşi... Tullio de Mauro, un mare lingvist şi profesor universitar italian, scria acum cîţiva ani, referindu-se la un raport apărut în SUA: „Dacă să citeşti

şi

ajută inteligenţa, acum reţeaua este un aliat al lui Proust şi Tolstoi“ (Tullio De Mauro,

în

, nr. 791, 16 aprilie 2009). Raportul la care se referă Tullio de Mauro se numeşte

şi este prezentat de Dana Gioia, preşedintele National Endowment for the Arts, ca un moment de cotitură în istoria culturală americană: „Pentru prima dată în peste un sfert de veac, studiul nostru arată că lectura literară a crescut printre adulţii americani“. Între 2002-2006, se constatase un declin al abilităţilor de lectură „la prima generaţie de adolescenţi şi tineri adulţi crescuţi într-o societate plină de jocuri video, telefoane celulare, iPod-uri, laptopuri şi alte dispozitive electronice“. Au urmat însă programe de promovare a lecturii (între care

susţinut chiar de NEA împreună cu 21.000 de organizaţii partenere –

) care au condus la schimbarea tendinţei: după 26 de ani (de cînd NEA face astfel de cercetări anuale), numărul cititorilor americani de literatură a crescut. Explicaţia stă, în bună parte, în creşterea accesului la Internet. SUA este ţara în care Internetul s-a dezvoltat cel mai repede (ca şi radioul ori televiziunea la vremea lor), ajungînd să fie difuzat în masă. Dacă acolo a devenit, după expresia lui Tullio de Mauro, „aliat al lui Proust şi Tolstoi“, cu siguranţă acelaşi lucru se va întîmpla, mai devreme ori mai tîrziu, şi în restul lumii. Şi la noi. Pentru asta însă ne-ar trebui, în afară de opinii despre cum moare cultura, şi nişte instituţii precum National Endowment for the Arts (sau altele asemănătoare). Dar asta este altă discuţie.  

Maşina de tocat idei. Intelectualii şi mass-media în România postcomunistă,

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

image png
Dovada că Bahmuțeanca nu l-a uitat pe Prigoană nici după moarte! Ce i-a adus la mormânt. FOTO
Mormântul lui Silviu Prigoană este plin de coroane și flori din partea persoanelor care au dorit să-i aducă un ultim omagiu. Deși fostul afacerist nu și-a dorit o înmormântare „normală”, după ce i-a fost depus trupul neînsuflețit în cavou, cei care l-au cunoscut l-au vizitat. Click! vă prezintă în e
Dialog despre Zavaidoc și Bucureștiul anilor nebuni, la Palatul Suțu
Dialog despre Zavaidoc și Bucureștiul anilor nebuni, la Palatul Suțu
Muzeul Municipiului București organizează Conferința de Joi, 21 noiembrie, la ora 18.30, de la Palatul Suțu (Bd. I.C. Brătianu, nr. 2), o discuție despre muzică și literatură, pornind de la recentul roman „Zavaidoc în anul iubirii”, semnat de Doina Ruști și editat de Bookzone.
Sistem de rachete ATACMS FOTO Wikipedia jpg
Cum ar putea rachetele ATACMS să schimbe cu adevărat soarta războiului. Ce spun analiștii
Statele Unite au autorizat Ucraina să atace teritoriul rus cu rachete ATACMS, pe care le furnizează Kievului, potrivit presei americane.
G20 grupul celor douazeci FOTO Shutterstock
Războaie şi „turbulenţe” în deschiderea summitului G20
Liderii G20 se reunesc luni la Rio de Janeiro la un summit asupra căruia există presiuni puternice între nevoia unui compromis în lupta împotriva modificărilor climatice şi divergenţe cu privire la temeri referitoare la războaiele din Ucraina şi Orientul Mijlociu înaintea întoarcerii lui Trump.
tineri morti, carbonizati jpg
„Aţi plecat aşa cum poate v-aţi dorit, împreună!”. Doi tineri au murit carbonizați în mașina cu care au făcut accident
Alexandra (17 ani) şi Gabi (21 de ani) sunt cei doi tineri care au murit carbonizaţi în maşina cu care au făcut accident sâmbătă, aproape de miezul nopţii, în oraşul Panciu, informează adevarul.ro. Viteza a fost vinovată de curmarea celor două vieţi.
Berlinermauer jpg
Ziduri de beton şi cortine de fier
Winston Churchill, care a câștigat războiul pentru Marea Britanie apelând și la ajutorul limbii engleze, a descris Cortina de Fier, în celebrul său discurs de la Fulton, Missouri, ca fiind bariera întunecată ce a căzut peste Europa şi a separat lumea liberă de lumea totalitară.
Batran varstnic pensionar FOTO Shutterstock
Patru bărbați au bătut un bătrân de 79 de ani și l-au forțat să scoată bani de la bancomat
Polițiștii au arestat patru bărbaţi din judeţul Suceava după ce au tâlhărit un bătrân în vârstă de 79 de ani. Inculpații l-au bătut și l-au forțat să scoată bani de la bancomat.
image png
Adriana Bahmuțeanu, ceartă de zile mari cu Mitică Dragomir: „Javra dracului!”
Schimb dur de replici între Adriana Bahmuțeanu și Mitică Dragomir, în cadrul unei emisiuni televizate. De la ce a pornit scandalul între cei doi, am detaliat în cadrul articolului.
Chat GPT FOTO Shutterstock jpg
Oamenii preferă poeziile scrise de inteligența artificială decât cele scrise de poeți reali
Un nou studiu arată că cititorii neexperimentați în poezie preferă textele generate de AI, considerând că sunt mai clare și ușor de înțeles decât cele scrise de poeți adevărați.