Clarkson se întoarce

Publicat în Dilema Veche nr. 616 din 3-9 decembrie 2015
Comunismul se aplică din nou jpeg

După ce a plecat de la BBC în urma pumnilor aplicaţi unui producător care l-a enervat, Jeremy Clarkson (Claxon, cum îi zice maică-mea) prezintă astăzi, într-un filmuleţ, felul în care dronele vor fi folosite de compania Amazon pentru livrarea produselor comandate de clienţi. Drone care probabil vor revoluţiona în viitor şi poşta, şi comerţul. Nu e nici o surpriză că Jeremy Clarkson prezintă aşa ceva. Împreună cu Richard Hammond şi James May, colegii săi de la fosta emisiune BBC de mare succes Top Gear, a semnat un contract cu Amazon Video. Din 2016 vor face o nouă emisiune auto căreia, din cîte se aude, îi va fi alocat un buget uriaş. Pe de altă parte, Clarkson e probabil cel mai potrivit om de pe planetă pentru a prezenta ceva legat de o maşinărie relativ nouă, cum este drona.

Mi-a căzut în mînă o carte ceva mai veche de-a lui, apărută în 2005 şi tradusă în româneşte la editura Allfa în 2008. Are un titlu uşor straniu: Suflet de maşină. Fiul meu a găsit-o prin bibliotecă şi pur şi simplu a devorat-o. Apoi, soţia mea a pus mîna pe ea din simplă curiozitate şi n-a mai lăsat-o, deşi n-o interesează absolut deloc maşinile. În fine, a ajuns şi la mine, şi nici eu nu m-am mai despărţit de ea pînă n-am terminat-o. Ca întotdeauna, la Clarkson, în spatele simplei descrieri a unor maşini se ascunde mult mai mult. Dincolo de maşina propriu-zisă, e mereu vorba despre in­ge­nio­zi­tatea umană, despre progresul care contează, despre sentimentele pe care omul le poate avea faţă de nişte maşinării, despre felul în care un constructor pasionat poate da „suflet“ unei alcătuiri din oţel, lemn sau plastic, un „suflet“ pe care şi alţii îl percep ulterior.

Clarkson alege o serie de asemenea maşini care, după părerea lui, au „suflet“. Nu e vorba doar de automobile, ci şi de avioane, vapoare, bărci zburătoare, submarine, locomotive, navete spaţiale sau chiar simple mitraliere. Ca şi pumnii pe care i-a dat producătorului BBC, umorul lui Clarkson depăşeşte uneori toate limitele, dar oricît de corect politic ai vrea să fii, e greu să nu rîzi. Iată cum comentează englezul, în stilul său inconfundabil, căderea Concorde-ului (una dintre maşinile sale cu suflet) din anul 2000: „…prăbuşirea de la Paris a ţinut capul de afiş peste tot, nu doar din cauza victimelor, care în definitiv erau în majoritate nemţi. Nu, pentru prima dată de la Titanic încoace plîngeam nu doar dispariţia oamenilor, ci şi a maşinii“. 

Nu auzisem niciodată despre cuirasatul japonez Yamato, dar descrierea lui Clarkson m-a lăsat cu gura căscată. Pe scurt, era un vas de luptă de 68 de mii de tone, cu o cuirasă de oţel blindat groasă de 20 de centimetri în zonele mai slabe şi de peste o jumătate de metru în locurile vitale. În ciuda greutăţii, atingea viteza de 21 de noduri. Avea nu mai puţin de 141 de tunuri antiaeriene şi nouă tunuri principale care puteau trage fiecare, atenţie, cu obuze de 1,3 tone pînă la 40 de kilometri distanţă. Adică ar fi putut proiecta de la Constanţa pînă la Mangalia ceva de greutatea unei Skode Octavia, dar nu una, ci nouă deodată. Cum spune Clarkson: ­

„…numai Dumnezeu ştie cum ar fi fost dacă mîndria marinei japoneze ar fi tras cu toate tunurile principale deodată. Probabil că vuietul s-ar fi auzit de cealaltă parte a lumii. Ar fi fost tsunami-uri şi uragane. Ar fi fost de-a dreptul biblic. O ferocitate (…) care desparte mările în două“. Spre sfîrşitul războiului, Yamato a participat la singura sa misiune, sinucigaşă, împotriva americanilor şi a fost răpus cu ajutorul a 400 de avioane şi şase cuirasate care l-au bombardat şi torpilat cu zeci de obuze şi torpile, ca pe un dinozaur bătrîn.

Nici despre bărcile zburătoare nu mai auzisem, un fel de vapoare care puteau să şi zboare şi care şi-au avut perioada lor de glorie. Şi poate că mulţi dintre noi nici nu şi-au imaginat vreodată cum o fi să aterizezi cu un avion pe pista unui portavion ca Eisenhower, înalt cît o clădire cu 24 de etaje. Ei bine, Clarkson ne povesteşte: „Pe măsură ce coboram, vaporul devenea tot mai mare în fereastra avionului, dar nu se făcuse nici pe departe suficient de mare cînd am aterizat, ne-am agăţat de cablurile de frînare şi am trecut de la 190 la zero km pe oră în 0,0000000008 secunde. Interesant a fost că splina, inima, plămînii şi ficatul au continuat să meargă cu 190  pînă s-au lovit de coaste, moment în care au ricoşat înapoi unde le era locul. Din fericire, n-am simţit nimic pentru că eram foarte ocupat încercînd să-mi găsesc globii oculari pe sub scaunul din faţă“.

În sfîrşit, celebrul prezentator britanic m-a făcut să nu-mi mai fie ruşine de uşoara nostalgie care m-a apucat odată faţă de puşca pe care am avut-o în armată, un clasic Kalaşnikov. Clarkson o pune în rîndul maşinăriilor cu suflet. O armă cu suflet? – se vor îngrozi pacifiştii. Ei bine, să nu fim ipocriţi. Clarkson mărturiseşte că „nici o altă armă nu îţi produce asemenea senzaţii“. Francheţea e şi ea printre talentele cu care omul şi-a cucerit un public imens pe întreaga planetă. Sper că vom avea un acces cît mai puţin complicat la viitoarele lui emisiuni.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Cele 9 alimente pe care persoanele de peste 40 de ani ar trebui să le mănânce pentru a evita Sindromul Metabolic
Sindromul metabolic este un grup de afecțiuni care apar împreună, crescând riscul de boli de inimă, accident vascular cerebral și diabet de tip 2. Iată care sunt cele 9 alimente pe care persoanele de peste 40 de ani ar trebui să le mănânce pentru a evita această boală.
image
Trei marmote filmate cum stau cu burta la soare și se joacă în iarbă VIDEO
Trei marmote au fost filmate în timp ce stau cu burta la soare și se joacă în iarbă, la Ocolul Silvic Vidraru din cadrul Romsilva.
image
Înghețata cu aromă de țuică de prune sau colivă: „La parastase, punem pahare individuale cu înghețată de colivă. Sunt și mulți curioși”
Ați încercat vreodată înghețata de colivă, de țuică de prune, bere neagră, ghimbir sau muștar? Toate acestea sunt creația unui producător de înghețată din București.

HIstoria.ro

image
Cea mai mare operațiune amfibie din epoca modernă, în „Historia” de iunie
6 iunie 1944. Ziua Z. Nicio altă operaţiune militară din istoria celui de
Al Doilea Război Mondial nu a beneficiat de un nivel atât de ridicat de securitate operaţională, implicând ample acţiuni de inducere în eroare a inamicului, precum Operaţiunea Overlord (Suveranul).
image
Escrocheria „Andronic” - un precursor al Caritasului în România sfârșitului de secol XIX
Înainte de a fi marele ziarist şi marele proprietar de „Universul”, Stelian Popescu şi-a făcut meseria de jurist. Ca judecător de instrucţie la cabinetul 5, Ilfov, el a dat gata multe cazuri. Printre acestea, se numără celebra escrocherie „Andronic”.
image
A fost sau nu Alexandru Ioan Cuza membru al Masoneriei?
La un deceniu după abdicarea lui Cuza, în 1876, la București a fost înființată Loja Alexandru Ioan I, apoi, în 1882, la Dorohoi a fost înființată Loja Cuza Vodă.