Cînd iubește împăratul (I)

Publicat în Dilema Veche nr. 814 din 26 septembrie – 2 octombrie 2019
Cînd iubește împăratul (I) jpeg

Dragostea, de obicei, nu schimbă cursul religiilor, dar relația dintre împăratul Hadrian și tînărul grec Antinous e o mare excepție. Fie și numai pentru asta merită scris despre cei doi, dar mai e ceva: apariția unui cult al lui Antinous a făcut ca dintr-odată relația lor să capete o realitate arheologică pe care iubirea „privată“ rar o poate dezvolta. Între altele, o consecință foarte curioasă e că, dacă numărăm portretele antice de figuri istorice descoperite pînă azi, Antinous nu e depășit decît de Augustus și de Hadrian.

Știm nemaipomenit de puține despre Antinous, de pildă că era din provincia Bithynia, dintr-un orășel aflat azi la 200 km de Ankara. El apare în sursele scrise, practic, doar ca să moară: în toamna lui 130, cînd îl însoțea pe Hadrian în Egipt, tînărul s-a înecat în Nil. Relația lui amoroasă cu împăratul (erau împreună de cîțiva ani, călătoriseră prin Grecia, Siria și alte ținuturi) era de un fel nu numai tolerabil, dar aproape banal în antichitatea greco-romană. Unor istorici moderni ea le-a apărut ca reprobabilă, pentru alții a devenit un simbol al eliberării homosexuale. S-au tras multe săgeți bizare dintr o parte în alta: într-un articol erudit din Historia: Zeitschrift für Alte Geschichte din 1981, un cercetător german își face timp pentru o notă de subsol malițioasă: „Să fie oare o coincidență că tocmai istoricii anglo-saxoni arată în această problemă un anume puritanism?“.

Imediat după accident, împăratul hotărăște să-l ridice pe Antinous la rang de zeu, dedicîndu-i un cult oficial greco-egiptean, cu infrastructură romană. Un sculptor creează rapid un model, cu bucle caracteristice, copiat apoi și trimis în cele patru zări. În fine, în special în zările orientale, unde cultul este incomparabil mai bine atestat; în Italia de-abia dacă se cunosc cîteva temple, dar întîmplarea face că pare să fi existat unul în Kosovo (știm asta dintr-o inscripție fragmentară, azi la Priștina, unde însă ar putea fi vorba de ridicarea unei statui, nu a unui sanctuar).

Cum e posibil deci ca de la atîția generali, împărați și oameni de cultură celebri să avem o mînă de portrete, iar de la Antinous peste o sută (numărîndu-le doar pe cele în piatră, nu și, de exemplu, gemele și cameele)? Mai întîi trebuie zis că popularitatea și cultul lui Antinous au rezistat mult după moartea lui Hadrian. Într-o vreme s-a presupus că majoritatea portretelor au fost produse cît timp împăratul încă trăia (adică din 130 pînă în 138), din obediență față de Hadrian. Deloc adevărat. Cultul lui Antinous era încă activ în secolul IV, iar efebul e prezent nu doar în devoțiunea privată, dar și pe monedele a vreo 30 de cetăți. Cum a supraviețuit Antinous lui Hadrian? Explicațiile sînt foarte diverse. Îmi vine în minte că funcționărimea, inclusiv cea religioasă, se autoperpetuează, dar și că multe povești tragice au potențialul pervers de a apărea ca success stories. Un om simplu poate, iată, deveni celebru doar pentru că a fost remarcat de împărat – în cazul de față, o celebritate care aduce moartea. Supraviețuirea figurii lui Antinous ține însă și de alți factori, cum ar fi remanența proiectului panelenic al lui Hadrian. De asemenea, ceea ce inițial a fost impus – a venit ordin de sus, și fonduri, ca orașul nostru să facă un templu pentru un băiat – s-a transformat treptat într-o modalitate de dialog instituțional între centru și provincie, dialog care începe să aibă propriile lui resorturi. Și mai important însă, portretul lui Antinous a fost genial conceput de un sculptor anonim, care nu mă îndoiesc că a fost consiliat de împărat, ca să fie ușor de integrat și identificat cu alți zei tineri și sclipitori (Apollo, Dionysos), și alte figuri de puști tragici cu background erotic (Narcis, Ganimede). Antichitatea cunoaște destule asemenea transferuri de substanță, cu catalizator iconografic, între figuri mitologice diferite.

Mai risc o observație: nu e exclus ca și atacurile creștine la adresa lui Antinous să fi menținut interesul antichității pentru el. Timp de aproape 300 de ani, de la Iustin la Prudențiu, creștinii revin mereu la exemplul divinizării favoritului lui Hadrian de către păgîni ca la ceva atît detestabil, cît și ridicol. Lucrul nu e foarte fair. Pe de-o parte, pentru că ideea de divinitate era construită în mult mai mare măsură în plan social în păgînism decît în creștinism, pe de altă parte, pentru că homosexualitatea era incriminată teologic pentru cei din urmă, dar validată istoric pentru cei dintîi. În plus, pentru Hadrian, divinizarea lui Antinous a fost, de fapt, de extracție egipteană – nu numai că ulterior Antinous a fost adesea identificat cu Osiris, dar în tradiția egipteană cineva care se îneca în Nil dovedea automat natura sa divină și făcea obiectul unui cult, tradiție de altfel cunoscută și de unii dintre apologeți, ca Tertulian.

Episodul Hadrian – Antinous, cu implicațiile lui religioase, e unic în antichitate. Seamănă nițel cu istoria lui Alexandru cel Mare cu Hephaistion. E deci cu atît mai important să vorbesc, săptămîna viitoare, de săpăturile care în ultimii ani par să fi descoperit locul mormîntului lui Antinous – în chiar celebra villa a lui Hadrian de la Tivoli.

Foto: Antinous, Palazzo_Vecchio

Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Inamicul
Occidentul începe, încet-încet, să abandoneze iluziile că Rusia poate fi tratată altfel decît ca inamic.
Bătălia cu giganții jpeg
Și-am încălecat pe-o șa...
Au trecut 23 de ani de cînd am intrat pentru prima dată în redacția Dilemei.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Comunicare fără comunicare
Abilitatea de a perora fără să spui nimic e, pare-se, înzestrarea obligatorie a cuiva care vrea să-și asigure o carieră publică de succes.
Frica lui Putin jpeg
Monoteisme
Politeismul este relativ favorabil toleranței și pluralismului.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
De ce enervează claritatea morală și pe unii, și pe alții
Claritatea morală nu e limpezimea conștiinței emitente, ci limpezimea privirii asupra realității.
Hong Kong 1868 jpg
Hong Kong
În 1898, Marea Britanie și China au semnat un tratat prin care celei dintîi i se concesiona pentru încă 99 de ani orașul-port.
p 5 WC jpg
Cine și cum luptă cu inflația
Inflația nu este decît o „taxă” pe care o încasează statul și mediul economic și o plătesc consumatorii.
Iconofobie jpeg
Mă mir fără a fi uimit
Surpriza spirituală, generată de o realitate care te fascinează, îți stîrnește, instantaneu, curiozitatea, interesul adînc și, apoi, apetitul pentru cunoașterea ei.
„Cu bule“ jpeg
Șaiba
Nu știm exact cînd și de ce tocmai „șaiba” a devenit, în româna colocvială, emblema depreciativă a muncii manuale grele.
HCorches prel jpg
Un salut din Vama Veche
Am scris de multe ori despre nevoia schimbării grilelor de lectură, despre nevoia de a deschide, prin textele propuse spre studiu, căi de acces spre dezvoltarea personală și spre experiența cotidianului, despre nevoia de a folosi aceste texte în cheia valorilor contemporaneității.
p 7 jpg
Calea spre premodernitate a Rusiei
Putin „e chipul unei lumi pe care mintea occidentală contemporană nu o înțelege“.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Avort
Interzicerea avorturilor nu era o simplă lege restrictivă, ci devenise un instrument de represiune, de șantaj și teroare.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Locul în care democrația liberală s-a dus să moară
Instalat la putere la finalul anului trecut, cabinetul Petkov a promis ferm o ruptură cu trecutul de corupție și guvernare ineficientă.
Bătălia cu giganții jpeg
Cîte sortimente de brînză se produc în Franța?
Confruntat cu o asemenea blocadă, președintelui îi va fi foarte greu să guverneze în cel de-al doilea mandat.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Teme „riscante” ale dezbaterii religioase
Părintele Iustin Marchiș, de care mă leagă o viață de dialog spiritual, mi-a trimis, de curînd, mai multe pagini din textele protodiaconului Andrei Kuraev, teolog neconvențional al Bisericii Ortodoxe Ruse.
Frica lui Putin jpeg
Contrafactualități
Rămîne aproape întotdeauna în istorie un rest inexplicabil prin considerente pur raționale, prin forțe obiective, prin factori clasificabili și relevanți statistic ori prin determinisme sociale.
AFumurescu prel jpg
Pe repede-încet
Zilele acestea am ajuns în țară și m-am străduit din răsputeri, ca de fiece dată, să (re)înțeleg societatea românească.
o suta de ani in casa noastra cover opt jpg
Istorie pentru copii și prăjitură cu ouă
Cititorul este purtat printr-un întreg univers ilustrat de obiecte de epocă, toate care mai de care mai interesante, ce înfățișează poveștile și informațiile din text.
O mare invenție – contractul social jpeg
Este necesară schimbarea actualei forme de guvernămînt? (II)
Nu mai cred astăzi că forma de guvernămînt stabilită prin actuala Constituție este sursa disfuncționalităților și eșecurilor sistemului politic din România.
Iconofobie jpeg
Pesimistul, un personaj respectabil
Omul înțelept sesizează, în efemeritatea lucrurilor, prin extrapolare, vremelnicia întregii lumi și, ca atare, își poate permite să verse, compasiv, o lacrimă de regret.
„Cu bule“ jpeg
Urmăritori, adepți, follower(ș)i
Influența engleză actuală, mai ales cea manifestată în jargonul Internetului, poate produce anumite perplexități vorbitorilor din alte generații, atunci cînd schimbă sensurile uzuale și conotațiile pozitive sau negative ale cuvintelor.
HCorches prel jpg
Ce oferim și ce așteptăm
Predăm strungul în epoca informatizării.
p 7 WC jpg
Opt lecții ale războiului din Ucraina
Interdependența economică nu preîntîmpină războiul.
Un sport la Răsărit jpeg
Țiriac zice că îl vede pe Nadal murind pe terenul de tenis. Adică Nadal e muritor?
Ce va muri e o anumită idee despre sport, aceea că iei corpul tău, aşa cum l-ai clădit cu muncă şi apă plată, şi faci tot ce poţi pentru a învinge fără reproş.

Adevarul.ro

image
Experimentul social al unui român care a vrut să afle ce cred românii când li se spune că viaţa în luxul paradisului din Bali costă mai puţin decât în Cluj
Patrik Bindea este specialist în marketing şi de câteva luni a început un experiment social. El a făcut o comparaţie „cosmetizată” a costului vieţii în paradisul din Bali, cu Bucureşti sau Cluj, iar concluziile acestul „clickbait” elaborat au fost surprinzătoare: oamenii au înghiţit „găluşca” şi au generat un trafic nebun postării.
image
Un YouTuber care a vizitat un McDonald's-ul rebrănduit din Rusia a povestit cât de multe diferenţe sunt faţă de varianta americană
Un reporter rus de la un cunoscut canal de YouTube a mers la McDonald's-ul rebranduit din Moscova, care s-a deschis pe 12 iunie, şi a spus că mirosul şi mâncarea sunt diferite.
image
Cum au vrut bulgarii să anexeze toată Dobrogea. Jafuri, crime şi bomboane otrăvite în Primul Război Mondial
După nici jumătate de veac de la ieşirea Dobrogei de sub stăpânirea otomană, provincia dintre Dunăre şi Marea Neagră a cunoscut din nou ororile ocupaţiei, de data aceasta ale bulgarilor, care au încercat să anexeze toată provincia prin jefuirea şi omorârea populaţiei.

HIstoria.ro

image
România, alianțele militare și Războaiele Balcanice
Se spune că orice conflict militar extins are parte de un preambul, iar preludiul Primului Război Mondial a fost constituit de cele două conflicte balcanice din anii 1912 și 1913.
image
„Greva regală” și răspunsul lui Ion Mihalache
În prima parte a lui octombrie 1945, Lucreţiu Pătrășcanu îl abordează pe Mihalache, propunându-i să devină prim-ministru în locul lui Petru Groza.
image
Sultanul Mahmud II – călăul ienicerilor
Sultanul otoman Mahmud II (1808-1839) a fost cel care a iniţiat seria de reforme ce urma să modernizeze îmbătrânitul Imperiu Otoman şi să îl ridice la nivelul puterilor occidentale. Urcând pe tron în contextul luptelor dintre reformatori şi conservatori, Mahmud a înţeles mai bine decât vărul său, sultanul Selim III, cum trebuie implementate reformele la nivelul întregului imperiu.