Am intrat la liceu!

Publicat în Dilema Veche nr. 838 din 12 - 18 martie 2020
Am intrat la liceu! jpeg

În ultimul an am fost la zece licee din București, Constanța, Brașov și Iași ca să povestesc cu ce se ocupă arheologia. Eh, ca să iasă zece am inclus aici și un liceu unde, de fapt, am vorbit despre literatură, dar cînd a venit rîndul întrebărilor, un elev sastisit, pe bună dreptate, de proză m-a întrebat despre săpături. Așadar, la adăpostul numărului astfel rotunjit, două vorbe fără nici o structură despre aceste întîlniri.

1) Mi-a fost frică degeaba. Liceenii nu au creste verzi, nici costume de cosmonauți, nici nu intră cu Hummer-ul în clasă. Sînt oameni normali, cărora nu li se potrivește mai nimic din ceea ce spunem despre „tineretul din ziua de azi“. Aș vrea să pot spune chestii oribile despre ei, pentru ca articolul meu să aibă impact, dar nu am ce. Sînt zvelți, frumoși, timizi și respectuoși, mai mult decît eram noi la vîrsta lor (poate asta trebuie să le reproșăm). Se lasă adunați cu forța de profesori în sălile de festivități, ca nu cumva invitatul să nu aibă public. Schimbări sînt, totuși. Pe vremea mea, cei buni plecau din țară la terminarea facultății; ei pleacă direct după terminarea liceului. Altă schimbare – ei pun întrebări. Cînd eram în liceu și participam la un eveniment, ordinea corectă a cuvintelor întrebării pe care mi-aș fi dorit s-o adresez îmi venea în minte în anul trei de facultate. La una dintre întîlnirile astea mi s-au adresat 50 de întrebări din public, vii și vesele. La o conferință științifică primești o singură întrebare, care sună așa: „Am scris și eu pe tema asta“.

2) Arheologia e interesantă pentru ei. Ruinele sînt bune pentru gîndit. Asta înseamnă că în zece-douăzeci de ani, și datorită lor, n-o să le mai meargă celor care își bat joc de situri antice, prin vandalism sau prin obstrucționarea arheologiei preventive. Îi interesează implicațiile politice și financiare ale arheologiei, legăturile ei cu derapajele naționaliste, încasările din turism, genocidul cultural, educația digitală și conservarea prin modele 3D. Istoria o duce prost în școli, și un pic de arheologie, cu imagini și colecții didactice de artefacte, ar putea fi șmecheria care face elevii atenți, un catalizator măcar, chiar dacă arheologia nu e studiată independent decît la universitate. O țară în care ieși din școală cu convingerea că istoria e plictisitoare e ca o țară în care doctorul îți recomandă să te apuci de fumat.

3) Dacă învățămîntul public ar deveni răspunderea exclusivă a statului – cum, chipurile, este – ar fi dezastru. Învățămîntul mi se pare uneori ținut în spate de eforturile uriașe și anonime ale părinților. Sigur că la liceu elevii nu mai sînt aduși de mînă de părinți, dar chiar și acolo rolul asociațiilor de părinți are importanța lui pentru ca ceva să se miște în direcția corectă. (Nu mă îndoiesc că unii părinți sînt enervanți pentru profesori. Și nu mă îndoiesc că voi fi și eu unul dintre ei.) Dar dacă ar trebui desenat un logo pentru școala românească, unul care să apară în dreapta sus pe orice document oficial, de la hotărîri ale Ministerului Educației la foile pe care scrii lucrarea de Bac, el n-ar avea vreo legătură nici cu elevul, nici cu profesorul – ar fi mama care face ghiozdanul.

4) Nu mai înțeleg nimic despre distincția real – uman, în ceea ce privește competențele în orice caz. Cei de la uman întreabă de Carbon 14, cei de la real, dacă arheologii au descoperit țesătura razelor lunii. Realul pare să aibă totuși o permanentă nostalgie după uman.

5) Voluntariatul în România este o plăcere și o pacoste. Unii te primesc cu brațele deschise, alții îți fixează ei data la care te pot primi să faci micul tău circ: am avea ceva liber miercuri la ora 9. Unii nu se lasă așa ușor duși de nas, știu că urmărești tu ceva dacă vrei să le vorbești elevilor despre arheologie; poate plănuiești să intri în politică? Alții nu știu cum să te mai firitisească pentru că ai acceptat să dai ceva pentru copiii lor (un profesor s-a suit în mașină și a plecat să caute un loc liber pe străduțe, ca să-i pot lua eu locul de parcare). Un lucru e clar – cancelariile de liceu sînt locuri absolut deconcertante, unde stau pe scaun unul lîngă altul profesori înrăiți și suficienți alături de suflete bune ca pîinea caldă. Eu, ca voluntar, scap în orice caz de presiunea de a livra vreun produs extraordinar, presiune care altminteri m-ar crispa. Pot așadar să vorbesc relaxat cu elevii, ceea ce, pînă la urmă, e tot ceea ce ți se cere. Nu sînt chiar foarte relaxat. Un profesor care-mi citise un text despre graffiti obscene la Pompei mi-a sugerat stînjenit să nu aduc vorba despre asta, ca să nu fie probleme. M-am ferit să-i fac pe elevi, prin prezentarea mea, să-și piardă inocența chiar înainte de Bac și m-am limitat ca, din cînd în cînd, să arăt o fotografie cu un schelet, iar lumea, pînă atunci apatică,
și-a scos deodată telefoanele și l-a fotografiat.

6) Publicul sună altfel, la liceu. Zumzetul, aplauzele și rîsul parcă sînt mai puțin artificiale. Clădirile liceelor au și ele ceva nemaiîntîlnit, ca muzeele. Universuri concentraționare dichisite.

(Va urma după încă zece întîlniri)

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
Republica Moldova, urmǎtoarea țintǎ a Rusiei. Cine sunt trimișii lui Putin ANALIZǍ
Federaţia Rusă devine tot mai prezentǎ în Republica Moldova, în contextul în care Ilan Şor, omul Kremlinului, a anunţat înființarea platformei Victoria, menitǎ sǎ adune opoziția pro-rusǎ

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.