Viața de apoi a documentarului

Publicat în Dilema Veche nr. 1017 din 5 octombrie – 11 octombrie 2023
image png

„...Este corect să spunem că BOR nu a fost niciodată atît de puternică față de stat așa cum a fost în ultimii treizeci de ani”, scrie istoricul Oliver Jens Schmitt în recent apăruta lui istorie a Bisericii Ortodoxe Române (Biserică de stat sau biserică în stat? O istorie a Bisericii Ortodoxe Române. 1918-2023, Humanitas, 2023, p. 18) De asemenea, același istoric observă că „pe de o parte, conform sondajelor demoscopice, angajamentul față de Biserică este foarte ridicat în comparație cu alte țări europene, iar pe de alta, numărul creștinilor practicanți este cu mult mai mare decît în alte țări europene.” Ca urmare, „în România, pozițiile deschis anticlericale sînt mult mai rare în comparație cu Europa de Vest” (ibidem, p. 19).

Avînd în vedere toate acestea, mi se pare destul de curios faptul că unii reprezentanți ai Bisericii (dacă nu instituția în ansamblu), alte instituții sau organizații, precum și diferite personalități culturale se comportă ca și cînd BOR și creștinismul, în general, în România s-ar afla sub asediu, reacționînd disproporționat, uneori de-a dreptul violent, la orice poate trece drept atitudine critică sau chiar sceptică față de religie și Biserică. Așa s-a întîmplat și în cazul recepției documentarului lui Alexandru Solomon, dedicat mitologiei populare dezvoltate în ultimele decenii pe seama lui Arsenie Boca (Arsenie. Viața de apoi). La Arad, filmul n-a putut fi prezentat, deoarece conducerea instituției de cultură unde trebuia să aibă loc proiecția a anulat-o, cedînd foarte repede unor intimidări sosite de la „credincioși ofensați”. Poate mai grav, Arhiepiscopia Sibiului a cerut interzicerea pur și simplu a filmului. Într-un comunicat, dl Vasile Bănescu, purtătorul de cuvînt al conducerii BOR, deși a refuzat orice idee de interdicție pe motive legale și constituționale, a părut totuși înțelegător cu indignarea unor credincioși sau foruri bisericești. Cît despre Internet, acesta s-a umplut de mesaje dure, violente uneori la adresa filmului și a autorului, care, ca evreu, n-ar fi avut dreptul, după unii, nici măcar să gîndească să facă un film despre cel pe care pietatea populară îl consideră „sfîntul Ardealului”, necum să facă filmul în cauză așa cum l-a făcut. De fapt, atacurile cu subtext antisemit n-au lipsit, din păcate, nici din partea unor personalități. Un regizor cunoscut (Nicolae Mărgineanu) l-a acuzat pe Solomon de „blasfemie”. („Întregul film este o blasfemie pentru orice creștin.”) Se întreabă apoi, cu subtext: „Ai fost nedreptățit în România?... Ți-au făcut românii vreun rău?”, cu sugestia că evreul Solomon a răspuns fără recunoștință la „toleranța” de care s-ar fi bucurat în România.

Mie filmul lui Alexandru Solomon mi se pare remarcabil de bine realizat, foarte ingenios – un veritabil exercițiu de antropologie culturală cu mijloacele artei cinematografice. Atitudinea regizorului față de persoanele care participă la „pelerinajul” sui-generis, organizat de el, este plină de simpatie și chiar, am zice, aproape tandră. Solomon vrea nu să-i critice și cel mai puțin să-i ofenseze pe credincioșii lui Arsenie Boca, ci să-i înțeleagă (ceea ce recunoaște că nu reușește pînă la sfîrșit). Nu-i disprețuiește, chiar dacă nu le împărtășește deloc credința. Pe de altă parte, admit că mesajul filmului nu este „imparțial”, ci critic la adresa cultului postum enorm al lui Arsenie Boca, cult văzut în film ca un amestec bizar și kitsch de pietate populară tradițională, superstiții „postmoderne”, delir mistagogic, industrie de „sfințenie”, interese economice locale și senzaționalism TV. Nu-i totuși cîtuși de puțin un film „anticreștin” ori „blasfemiator” și cu atît mai puțin ofensator față de pelerinii lui Arsenie Boca, deși e critic și chiar ironic față de unele aspecte sociale ale ortodoxiei din România. 

Și chiar așa: de ce n-ar putea fi? E numai o perspectivă a unui cineast, devenit aici puțin antropolog, a felului cum se naște un cult postum. Este numai una printre alte posibile perspective, normală într-o societate liberă. Ajunge să fie orice critică blasfemie? Sau faptul că autorul e evreu supără? Și dacă filmul ar fi fost semnat de un Georgescu, s-ar fi schimbat lucrurile? Experiența din alte cazuri ne arată că invectivele de felul celor primite de autor „inventează” evreul chiar acolo unde nu este. Dar nici Biserica, nici vreo altă instituție, nici vreun particular nu pot limita dreptul la critică și nici nu-l pot interzice pentru unii pe criterii de etnie, religie, ori altele.

Repet: observ că mulți se comportă ca și cînd creștinismul ar fi în mare primejdie în România, chipurile atacat din toate părțile de o conspirație superpotentă de „progresiști”, „neomarxiști”, „globaliști”, LGBT-iști etc., care obțin victorii după victorii, nimicind Biserica mai dihai decît o făcuse fostul regim comunist. Nimic mai fals, așa cum rezultă chiar din film: acesta, fără a rezolva „misterul” cultului lui Arsenie Boca, ne arată o pietate populară, desigur naivă și chiar, pe alocuri, cumva ridicolă din perspectivă „iluministă”, dar altminteri solidă, autentică și mai ales foarte răspîndită în straturi foarte variate ale societății. Nici vorbă ca ea să fie în pericol, ci, mult mai probabil în conjunctura otrăvită actuală, în pericol se află poziția minoritară – sceptică, raționalistă și chiar, pur și simplu, laică.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.