Un pas în afară spre alt înăuntru

Publicat în Dilema Veche nr. 864 din 29 octombrie - 4 noiembrie 2020
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg

Acum ceva vreme am decis – și am anunțat în presă – că mă voi retrage din viața publică. În general, cu excepția, asumată, a articolelor mele din Dilema veche, m-am ținut de cuvînt. Am refuzat propuneri de interviu, participări la dezbateri televizate, intervenții gazetărești prompte în chestiuni de „actualitate”. Cînd s-a mai întîmplat să-mi scape piciorul și să mă pronunț pe asemenea teme, am fost amendat ironic de tot soiul de „amici”, pentru care sînt, de mult timp, o prezență iritantă, impură și un bun prilej de caricatură: „Păi, ce faci?! N-ai zis că te retragi? Sau nu te lasă Soros? Sau încă mai speri vreo sinecură de la unii sau de la alții?”. Uneori, sînt aproape flatat să văd că pentru unii sînt o preocupare constantă, stimulatoare, o temă recurentă a creativității lor, a vervei lor polemice…

Așa stînd lucrurile, am luat hotărîrea să dau „retragerii” mele un plus de radicalitate. Nu să mă transform într-o absență totală și definitivă (n-am spus, de altfel, niciodată că voi amuți cu totul, ci doar că nu voi mai frecventa viața publică, în postura unui comentator constant, participativ, angajat, ceea ce nu înseamnă că mă declar mort). „Radicalitatea” pe care vreau să o experimentez e de alt tip. Cu o vorbă a lui G. Călinescu, îmi voi lua libertatea să devin, o dată pe săptămînă, „singur și inactual”. Nu vreau să-mi sfîrșesc zilele bombănind împrejurări și personaje cu care n-am nimic în comun, în afara faptului că o tragi-comică brambureală politică autohtonă i-a făcut vedete ale scenei administrative și mediatice, șefi învrăjbiți și învrăjbitori ai nației. Nu mai vreau să mă las confiscat de „Breaking News”, de scremete electorale, de incompetențe volubile, de agramatisme, hoție, șmecherie, fasoane „patriotice” și stilistică de periferie. Nu mai pot digera nici „prelucrarea” realității în presa curentă. Cu ziare și televiziuni partizane, a căror „poziție” e inflexibilă, așa încît știi dinainte ce vor spune, cu ștergerea galopantă a diferenței dintre gazetăria decentă și cea de tabloid, cu „profesioniști” inconsistenți, dar gălăgioși, manevrînd devastator limba română și cochetînd cu „gloria” prin grosolănii vesele, bîrfă, prost gust și proastă creștere. Nu vreau să zic că toți și toate sînt așa. Nu disprețuiesc nici jurnalismul în genere, nici inventarul cotidian al „actualității”. Dar nu sînt de meserie ziarist și nici abonat „civic” la considerațiuni mobilizatoare despre vînzoleala din jur. Știu replica: „Aha! Vrei în turnul de fildeș, vrei să te «autointitulezi» elită, boier al minții etc.“. Nu. Vreau doar să privesc și dincolo de gard, să propun, atît cît mai sînt în stare,  și alt tip de „actualități”, aproape uitate adesea, deși, în temporara lor „paloare”, sînt mai spectaculoase și mai durabile.

„Destinul” m-a ajutat să dau deciziei mele și o neașteptată substanță. Fac efortul de a-mi reorganiza arhiva personală, din politețe pentru urmași. Nu vreau să las în urmă maldăre întregi de manuscrise cvasi-indescifrabile, note de jurnal, însemnări memorialistice, unele bune de aruncat, dar altele încă utilizabile poate, din perspectivă documentară, autobiografică sau strict culturală. În această încercare, am descoperit nenumărate pagini, uitate pînă și de mine, rezultat al activității mele publicistice din anii trecuți. Inevitabil, multe dintre aceste pagini sînt legate de formația mea primă, aceea de istoric și critic de artă. În anii ʼ70, am avut ocazia să fac mai multe emisiuni de „popularizare” a plasticii românești și universale, fie la radio, fie la televiziune (Teleenciclopedia), fie în gazetele vremii. Adesea, e vorba de manuscrise pe care le descifrez eu însumi cu oarecare dificultate. Nu-mi pot da seama în ce măsură tipul acesta de texte mai poate stîrni interesul cititorilor de acum. Dar, cu îngăduința lor, aș face un test. Trăim masiv, astăzi, într-o eră a vizualității: ecranul computerului, al smartphone-ului, dialogul (și educația) online, comprimarea expresiei scrise prin recursul la imagine (selfie-uri, emoticoane ș.a.m.d.) au devenit fenomene suverane. În acest context, ar fi, poate, util să regăsim, să recuperăm uriașul tezaur al culturii vizuale pe care ni-l oferă tradițiile și muzeele lumii. Îmi fac iluzia că unele pagini scrise de mine acum peste patruzeci de ani – sau mai tîrziu – pot sluji ca punct de plecare pentru o asemenea tentativă.

Una peste alta, în lunile următoare voi publica la această rubrică texte despre artele plastice. Ce altceva ar merita să „analizez”? Cum mari pesediști părăsesc partidul de îndată ce sînt scoși de pe listele parlamentare (ceea ce dovedește că erau „devotați” sinceri, dar numai contra cost)? Cum liberalii fac curățenie pe listele lor, evacuînd-o pe Adriana Săftoiu în beneficiul unor figuri incomparabil mai „utile”? Cum primarii aleși nu-și pot prelua mandatul pentru că Justiția e „obiectiv” atentă la mormăielile cîtorva „protestatari” anonimi? Nu mai am chef și nu mai cred în rostul unor astfel de comentarii. Voi vedea, pînă spre sfîrșitul anului, dacă cititorii vor fi de acord cu această schimbare de program. Dacă nu vor prefera să afle ceva despre Leonardo și Matisse, despre Brâncuși sau Giorgione, mai curînd decît să savureze „noutăți” despre meciurile din politichia dîmbovițeană, despre decese, prognoze catastrofale, divorțuri și delapidări. Pentru a lărgi „oferta”, voi pune pe tarabă – cu titlu de introducere în istoria artei – note despre „capodopere în dialog”, despre marile muzee ale lumii, despre artiști și opere de artă de pretutindeni. Și vom vedea, în perioada imediat următoare, dacă mai există public pentru asemenea divagații… Eu, unul, sper că da.

Începem de săptămîna viitoare. Admit că ne vom confrunta și cu o problemă tehnică. A scrie despre imagini fără să le pui alături de textul tău implică riscul unui discurs fără obiect. Dar un săptămînal nu-și poate permite să reproducă, în paginile sale, multe ilustrații anexe. Am primit asigurarea că problema va fi mai ușor de rezolvat pe varianta online a Dilemei vechi. Cititorii au însă la îndemînă, pentru a rezolva lucrurile, noile tehnologii ale Internetului. Toate imaginile și toți artiștii la care vom face referință se pot găsi rapid, fără complicații, prin simpla utilizare a unor site-uri ajutătoare. Google, de pildă. Vom descoperi, astfel, că Internetul poate avea și alte beneficii decît vagabondajul fără țintă prin jungla informatică a veacului…

Pe săptămîna viitoare.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

Târgul de Crăciun de la Craiova Foto Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului jpg
Cât a plătit o turistă pe mâncare la Târgul de Crăciun din Craiova. „Nici pe bulevardul Champs-Élysées nu costă atât”
O turistă a dezvăluit, într-un videoclip publicat pe TikTok, cât a plătit pentru un cârnat, trei mici, jumări și cartofi la Târgul de Crăciun din Craiova. Femeia a gustat din fiecare produs și s-a declarat încântată.
ungaria handbal nemzeti sport webp
Catrinel Dumitrescu si Mircea Diaconu in Buletin de Bucuresti jpg
Visurile neîmplinite ale lui Mircea Diaconu. Răspuns înduioșător la întrebarea „Cum v-ați trăi ultima săptămână de viață?”
„Doamne! M-aș duce repede acasă, ca să mi se întâmple acolo, să nu fiu printre străini” – a răspuns Mircea Diaconu când a fost întrebat cum și-ar trăi ultima săptămână din viață. Îndrăgitul actor a dezvăluit și lista de visuri pe care nu și le-a îndeplinit.
image png
Totul despre operația de blefaroplastie. Cauze, costuri și recuperare
După ce s-a vehiculat că președintele Klaus Iohannis și-ar fi făcut o operație de blefaroplastie, tot mai multe persoane se întreabă ce este, cum se face și cât costă?
image png
Irina Margareta Nistor, șocată de moartea lui Mircea Diaconu. Cum a aflat că actorul nu mai este printre noi
Mircea Diaconu s-a stins din viață în urmă cu o zi, pe data de 14 decembrie. Actorul a murit cu câteva zile înainte de a împlini 75 de ani, iar apropiații săi au fost șocați de decesul acestuia. Printre ei s-a numărat și Irina Margareta Nistor.
surori minore violate de tata jpg
Țara în care abuzul copiilor ar putea deveni legal. Căsătoria cu fete de 9 ani, la un pas să fie permisă
Propunerile stârnesc îngrijorări în rândul grupurilor de drepturile omului, care avertizează că acestea ar putea încuraja violul și abuzul asupra copiilor.
dan petrescu fb1 jpeg
Zaharia Stancu   Foto Revista Teatrul nr 12 1974 png
Zaharia Stancu, „intelectualul oportunist“ care nu l-a uitat pe „Darie“
De la activismul socialist din perioada interbelică, la succesul literar obținut sub egida realismului socialist și până la controversa privind compromisurile politice, Zaharia Stancu rămâne o figură aparte a literaturii române.
Arges 1 jpg
Ionuţ Cosmin Culcuş a devenit cunoscut în toată ţara! A salvat un bărbat care s-a înecat cu mâncare
Bravo lui! Elev la Şcoala de Agenţi de Poliţie „Vasile Lascăr” din Câmpina şi originar din Mioveni, Ionuţ Cosmin Culcuş a devenit cunoscut în toată ţara. Recent, tânărul a salvat viaţa unui bărbat care se înecase cu mâncare la o terasă, scrie adevarul.ro.