Trei cuvinte ale Învierii

Publicat în Dilema Veche nr. 891 din 6 -12 mai 2021
Teze pentru o fenomenologie a protec┼úiei (├«ngere┼čti) jpeg

├Än Evanghelia dup─â Matei ni se poveste╚Öte c─â, dup─â ├Änvierea Sa, Iisus le-a vorbit oamenilor ├«n trei r├«nduri. O dat─â pentru a le spune: ,,Bucura╚Ťi-v─â!ÔÇŁ, apoi: ,,Nu v─â teme╚Ťi!ÔÇŁ ╚Öi la urm─â (c─âtre ucenici): ÔÇ×Cu voi s├«nt ├«n toate zilele, p├«n─â la sf├«r╚Öitul veacului!ÔÇŁ.

Cine mai are urechi ast─âzi, ├«n Rom├ónia, s─â aud─â cu adev─ârat aceste cuvinte? Bucuriile noastre, dac─â s├«nt, s├«nt resentimentare: ne bucur─âm de e╚Öecurile altora - ale Opozi╚Ťiei dac─â s├«ntem cu Guvernul, ale Guvernului dac─â s├«ntem cu Opozi╚Ťia. Ne bucur─âm s─â depozit─âm ve╚Öti proaste, s─â distribuim vinov─â╚Ťii ╚Öi injurii, s─â catalog─âm dezastre. ├Än afar─â de bucuria micilor achizi╚Ťii zilnice, nu ne r─âm├«ne dec├«t bucuria sinuciga╚Ö─â de a fi ├«ncrunta╚Ťi, de a iradia ├«ngrijorare, de a secreta cele mai perfide scenarii. Ne trecem via╚Ťa ├«n voluptatea de a degusta calamit─â╚Ťi reale ╚Öi ├«nchipuite. S├«ntem ne├«ndur─âtori, prost dispu╚Öi ╚Öi, ├«n cel mai bun caz, sarcastici. N-avem ├«ncredere dec├«t ├«n cine ne aprob─â, ├«nlocuim prieteniile cu alian╚Ťe ╚Öi nu mai iubim nimic ├«n afara propriilor noastre opinii.

De temut, ne temem de tot: de ce-a fost, de ce este, de ce-ar putea s─â fie; de partide, de privatizare, de nelegiuiri (dar ╚Öi de legi!), de unguri (dar ╚Öi de o sumedenie de rom├óni!), de comunism, de neocomunism, de criptocomunism, de Ialta, de Malta, de pres─â, de sindicate, de st├«nga, de dreapta, de str─âini (de oculta mondial─â ╚Öi de chinezi), de intelectuali, de mineri, de serviciile secrete, de ÔÇ×statul paralelÔÇŁ, de GDS, de DNA, de UE etc. Ne temem de tot ce nu ╚Ötim, de tot ce ╚Ötim, de tot ce afl─âm. Ne temem s─â ne bucur─âm, ne temem s─â vorbim despre r─âbdare ╚Öi despre speran╚Ť─â.

Tem─âtori ╚Öi tri╚Öti, s├«ntem, fire╚Öte, departe de a sim╚Ťi ├«n preajm─â prezen╚Ťa Celui care a promis s─â fie cu noi ÔÇ×├«n toate zilele, p├«n─â la sf├«r╚Öitul veaculuiÔÇŁ. Cu c├«t e mai mult─â religie la vedere, cu at├«t s├«ntem mai nereligio╚Öi. Ne sim╚Ťim c├«nd prea siguri de noi, manevra╚Ťi de juvenile vanit─â╚Ťi politice, de convingerea iresponsabil─â c─â pentru a reu╚Öi n-avem nevoie de nici un ├«nger, c├«nd, dimpotriv─â, sufoca╚Ťi de singur─âtate, p─âr─âsi╚Ťi, de-mobiliza╚Ťi, resemna╚Ťi.

Toate astea dovedesc c─â niciodat─â n-am fost mai pu╚Ťin preg─âti╚Ťi pentru Sfintele Pa╚Öti dec├«t anul acesta. Mi se va r─âspunde c─â, totu╚Öi, nu prea avem motive de bucurie, c─â avem, ├«n schimb, motive s─â ne temem ╚Öi s─â ne sim╚Ťim uita╚Ťi de Dumnezeu. Dar nu e aceasta situa╚Ťia ├«ns─â╚Öi a R─âstignitului? Nu-╚Öi pierde El bucuria ├«n Gr─âdina Ghetsimani (ÔÇ×├«ntristat este sufletul Meu...ÔÇŁ)? Nu i se face ╚Öi Lui fric─â (ÔÇ×ÔÇŽde este cu putin╚Ť─â, treac─â de la Mine paharul acesta!ÔÇŁ)? ╚śi nu se simte ╚Öi El p─âr─âsit de Tat─âl (ÔÇ×Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai p─âr─âsit?ÔÇŁ)? S─ârb─âtoarea ├Änvierii e ├«ns─â tocmai s─ârb─âtoarea transgres─ârii acestor trei poticniri. E s─ârb─âtoarea a dou─â ├«ndemnuri (ÔÇ×Bucura╚Ťi-v─â!ÔÇŁ, ÔÇ×Nu v─â teme╚Ťi!ÔÇŁ) ╚Öi a unei promisiuni (ÔÇ×Cu voi s├«ntÔÇŽÔÇŁ). A r─âspunde acestor ├«ndemnuri ╚Öi acestei promisiuni cu argumente rezonabile, cu lucidit─â╚Ťi plate, cu ÔÇ×eviden╚ŤeÔÇŁ imediate e a r─âm├«ne ├«n afara spiritului pascal. ╚śi ├«n afara credin╚Ťei adev─ârate, care nu e altceva dec├«t a fi capabil de bucurie ├«n plin─â ├«ncercare, a fi ne├«nfricat ├«n vremuri ├«nfrico╚Öate ╚Öi a te sim╚Ťi mereu asistat, ├«n efortul t─âu, de Ochiul suprem.

Nu ni-L putem ├«nchipui pe Iisus cobor├«nd de pe cruce pentru a se r─âzbuna. Nici pentru a st├«rni melancolii ╚Öi spaime. ┼×i, mai ales, nu ni-L putem ├«nchipui ├«nviind pentru a l─âsa lumea ├«n urma lui ca pe un pustiu f─âr─â orizont ╚Öi f─âr─â ├«nsemn─âtate.

(Text reluat, cu unele readaptări, din Adevărul, nr. 374, aprilie 1991, adică scris, nu-mi vine să cred, acum 30 de ani! Sper, astăzi, mai ales în adevărul ultimului rînd.)

Nicu┼čor fa┼ú─â cu reac┼úiunea jpeg
Inamicul
Occidentul începe, încet-încet, să abandoneze iluziile că Rusia poate fi tratată altfel decît ca inamic.
B─ât─âlia cu gigan╚Ťii jpeg
╚śi-am ├«nc─âlecat pe-o ╚Öa...
Au trecut 23 de ani de c├«nd am intrat pentru prima dat─â ├«n redac╚Ťia Dilemei.
Teze pentru o fenomenologie a protec┼úiei (├«ngere┼čti) jpeg
Comunicare f─âr─â comunicare
Abilitatea de a perora fără să spui nimic e, pare-se, înzestrarea obligatorie a cuiva care vrea să-și asigure o carieră publică de succes.
Frica lui Putin jpeg
Monoteisme
Politeismul este relativ favorabil toleran╚Ťei ╚Öi pluralismului.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
De ce enerveaz─â claritatea moral─â ╚Öi pe unii, ╚Öi pe al╚Ťii
Claritatea moral─â nu e limpezimea con╚Ötiin╚Ťei emitente, ci limpezimea privirii asupra realit─â╚Ťii.
Hong Kong 1868 jpg
Hong Kong
În 1898, Marea Britanie și China au semnat un tratat prin care celei dintîi i se concesiona pentru încă 99 de ani orașul-port.
p 5 WC jpg
Cine ╚Öi cum lupt─â cu infla╚Ťia
Infla╚Ťia nu este dec├«t o ÔÇ×tax─âÔÇŁ pe care o ├«ncaseaz─â statul ╚Öi mediul economic ╚Öi o pl─âtesc consumatorii.
Iconofobie jpeg
M─â mir f─âr─â a fi uimit
Surpriza spiritual─â, generat─â de o realitate care te fascineaz─â, ├«╚Ťi st├«rne╚Öte, instantaneu, curiozitatea, interesul ad├«nc ╚Öi, apoi, apetitul pentru cunoa╚Öterea ei.
ÔÇ×Cu buleÔÇť jpeg
╚śaiba
Nu ╚Ötim exact c├«nd ╚Öi de ce tocmai ÔÇ×╚ÖaibaÔÇŁ a devenit, ├«n rom├óna colocvial─â, emblema depreciativ─â a muncii manuale grele.
HCorches prel jpg
Un salut din Vama Veche
Am scris de multe ori despre nevoia schimb─ârii grilelor de lectur─â, despre nevoia de a deschide, prin textele propuse spre studiu, c─âi de acces spre dezvoltarea personal─â ╚Öi spre experien╚Ťa cotidianului, despre nevoia de a folosi aceste texte ├«n cheia valorilor contemporaneit─â╚Ťii.
p 7 jpg
Calea spre premodernitate a Rusiei
Putin ÔÇ×e chipul unei lumi pe care mintea occidental─â contemporan─â nu o ├«n╚ŤelegeÔÇť.
Comunismul se aplic─â din nou jpeg
Avort
Interzicerea avorturilor nu era o simplă lege restrictivă, ci devenise un instrument de represiune, de șantaj și teroare.
Nicu┼čor fa┼ú─â cu reac┼úiunea jpeg
Locul ├«n care democra╚Ťia liberal─â s-a dus s─â moar─â
Instalat la putere la finalul anului trecut, cabinetul Petkov a promis ferm o ruptur─â cu trecutul de corup╚Ťie ╚Öi guvernare ineficient─â.
B─ât─âlia cu gigan╚Ťii jpeg
C├«te sortimente de br├«nz─â se produc ├«n Fran╚Ťa?
Confruntat cu o asemenea blocadă, președintelui îi va fi foarte greu să guverneze în cel de-al doilea mandat.
Teze pentru o fenomenologie a protec┼úiei (├«ngere┼čti) jpeg
Teme ÔÇ×riscanteÔÇŁ ale dezbaterii religioase
P─ârintele Iustin Marchi╚Ö, de care m─â leag─â o via╚Ť─â de dialog spiritual, mi-a trimis, de cur├«nd, mai multe pagini din textele protodiaconului Andrei Kuraev, teolog neconven╚Ťional al Bisericii Ortodoxe Ruse.
Frica lui Putin jpeg
Contrafactualit─â╚Ťi
R─âm├«ne aproape ├«ntotdeauna ├«n istorie un rest inexplicabil prin considerente pur ra╚Ťionale, prin for╚Ťe obiective, prin factori clasificabili ╚Öi relevan╚Ťi statistic ori prin determinisme sociale.
AFumurescu prel jpg
Pe repede-încet
Zilele acestea am ajuns ├«n ╚Ťar─â ╚Öi m-am str─âduit din r─âsputeri, ca de fiece dat─â, s─â (re)├«n╚Ťeleg societatea rom├óneasc─â.
o suta de ani in casa noastra cover opt jpg
Istorie pentru copii și prăjitură cu ouă
Cititorul este purtat printr-un ├«ntreg univers ilustrat de obiecte de epoc─â, toate care mai de care mai interesante, ce ├«nf─â╚Ťi╚Öeaz─â pove╚Ötile ╚Öi informa╚Ťiile din text.
O mare inven╚Ťie ÔÇô contractul social jpeg
Este necesară schimbarea actualei forme de guvernămînt? (II)
Nu mai cred ast─âzi c─â forma de guvern─âm├«nt stabilit─â prin actuala Constitu╚Ťie este sursa disfunc╚Ťionalit─â╚Ťilor ╚Öi e╚Öecurilor sistemului politic din Rom├ónia.
Iconofobie jpeg
Pesimistul, un personaj respectabil
Omul ├«n╚Ťelept sesizeaz─â, ├«n efemeritatea lucrurilor, prin extrapolare, vremelnicia ├«ntregii lumi ╚Öi, ca atare, ├«╚Öi poate permite s─â verse, compasiv, o lacrim─â de regret.
ÔÇ×Cu buleÔÇť jpeg
Urm─âritori, adep╚Ťi, follower(╚Ö)i
Influen╚Ťa englez─â actual─â, mai ales cea manifestat─â ├«n jargonul Internetului, poate produce anumite perplexit─â╚Ťi vorbitorilor din alte genera╚Ťii, atunci c├«nd schimb─â sensurile uzuale ╚Öi conota╚Ťiile pozitive sau negative ale cuvintelor.
HCorches prel jpg
Ce oferim și ce așteptăm
Predăm strungul în epoca informatizării.
p 7 WC jpg
Opt lec╚Ťii ale r─âzboiului din Ucraina
Interdependen╚Ťa economic─â nu pre├«nt├«mpin─â r─âzboiul.
Un sport la R─âs─ârit jpeg
Țiriac zice că îl vede pe Nadal murind pe terenul de tenis. Adică Nadal e muritor?
Ce va muri e o anumit─â idee despre sport, aceea c─â iei corpul t─âu, a┼ča cum l-ai cl─âdit cu munc─â ┼či ap─â plat─â, ┼či faci tot ce po┼úi pentru a ├«nvinge f─âr─â repro┼č.

HIstoria.ro

image
Nașterea Partidului Țărănesc, în tranșeele de la Mărășești
├Än Primul R─âzboi Mondial, Mihalache se ├«nscrie voluntar ca ofi┼úer ├«n rezerv─â ╚Öi se remarc─â prin curaj ╚Öi prin vitejie peste tot, dar mai cu seam─â la M─âr─â╚Öe╚Öti. Regele Ferdinand ├«nsu╚Öi ├«i prinde ├«n piept ordinul ÔÇ×Mihai ViteazulÔÇť pentru faptele sale de eroism.
image
Dacă am fi luptat și vărsat sânge în 1940 pentru Basarabia, poate că...
Istoria nu se scrie cu autoprotectoarele ÔÇ×dac─â...ÔÇŁ ╚Öi ÔÇ×poate c─â...ÔÇŁ. Nimeni nu poate dovedi, chiar cu documente istorice atent selectate, c─â ÔÇ×dac─â...ÔÇŁ (sunte┼úi liberi s─â completa┼úi Dumneavoastr─â aici), soarta Rom├óniei ar fi fost alta, mai bun─â sau mai rea. Cert este c─â ultimatumurile sovietice din 26-27 iunie 1940 ╚Öi deciziile conduc─âtorilor rom├óni luate atunci au avut efecte puternice imediate, dar ╚Öi pe termen lung.
image
Cine a fost Mary Grant, englezoaica devenit─â simbol al Revolu╚Ťiei de la 1848 din ╚Üara Rom├óneasc─â
ÔÇ×Rom├ónia revolu╚Ťionar─âÔÇŁ, crea╚Ťia pictorului Constantin Daniel Rosenthal, este unul dintre cele mai reprezentative tablouri ale rom├ónilor, simbol al Revolu╚Ťiei de la 1848. Rom├ónca surprins─â ├«n tabloul care a f─âcut istorie a fost, de fapt, la origini, o englezoaic─â pe nume Mary Grant.