Somnolență, tristețe, frică

Publicat în Dilema Veche nr. 993 din 20 aprilie – 26 aprilie 2023
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg

Despre Înviere şi despre viaţa de după moarte, teologia, de la Părinţii primelor veacuri creştine pînă la predicatorii de azi, a spus, probabil, tot ce era de spus. În definitiv, nu aveau şi nu au decît să comenteze, cu mai multă sau mai puţină îndemînare, textul Evangheliilor, oricum greu de epuizat.

Inevitabil, accentul cade asupra victoriei definive asupra morţii, datorată sacrificiului cutremurător, răscumpărător, al Fiului lui Dumnezeu. Avem dinainte o taină, un parcurs imposibil de lămurit şi de sistematizat cu mijloacele raţiunii curente. Ni se cere, cu alte cuvinte, să înlocuim efortul intelectual cu efortul de a crede. Ni se cere să „credităm“ adevărul înainte de a-l căuta, adică să-l căutăm, cum spune o vorbă veche, ca şi cum l-am fi găsit.

Ritualul creştin şi omiletica adiacentă focalizează, vrînd-nevrînd, asupra miracolului salvator, asupra unei promisiuni de veşnicie şi mîntuire, răspîndite, prin har, peste capetele tuturor „muritorilor“. Dar pînă să ne confruntăm direct, edificator, cu Învierea finală, avem de rezolvat încercările vieţii pămînteşti, necroza cotidiană a firii noastre „căzute“, decesele, bine camuflate, ale conştiinţei noastre de-a lungul experienţei zilnice. Avem de reflectat la o serie amplă de „învieri“ imanente, de învieri anterioare (şi pregătitoare) marii Învieri promise la capătul vremilor. Fără încăpăţînarea benefică de a „învia“ clipă de clipă, nu putem spera să avem acces la sensul şi la substanţa Învierii ultime. Fără o exigenţă pascală neîntreruptă, sărbătorirea, o dată pe an, a „mormîntului gol“ riscă să devină rutină jubiliară, un soi de „1 Mai“ bisericesc.

Din puzderia de capcane ale existenţei lumeşti care ar trebui să ne solicite „vigilenţa“ pascală, mă voi opri la trei:

1) Inerţia, somnolenţa, subzistenţa mecanică pe care o luăm, prea adesea, drept „viaţă“. Sîntem asfixiaţi – şi consimţim să ne lăsăm asfixiaţi – de stereotipii, de idei gata-făcute, de reflexe verbale şi comportamentale, de „spiritul vremii“ (mode, ideologii, certitudini de circumstanţă) etc. E totuna cu a spune că nu trăim decît cu o parte din noi, că optăm pentru anonimat şi inautenticitate. Sîntem previzibili cînd ni s-ar cere oarecare creativitate şi „originali“ cînd ar fi nevoie de o minimă coerenţă. Tîrîm după noi un cadavru greoi de cutume neasimilate, de false „convingeri“, de instincte primare şi de vorbe goale. Toate sînt chipuri subversive ale morţii. A le ţine sub control, a le evacua, a le pune în criză înseamnă a destructura prezenţa insidioasă a unei „descompuneri“, care ameninţă să ne transforme în umbre ale propriilor noastre suflete. Sărbătoarea pascală, dincolo de mesajul ei transcendent, ar trebui să ne impună o rezistenţă tenace dinaintea propriei mortificări. Pînă la trezirea finală, avem de întreţinut o trezire imanentă, o stare de veghe perpetuă, preocupată de consolidarea a tot ce a rămas viu în fiecare dintre noi. „Hristos a înviat!“ implică şi un imperativ de tipul: „Treziţi-vă!“, „Nu vă lăsaţi colonizaţi de moartea care e deja instalată în voi!“, „Fiţi vii, dacă vreţi cu adevărat să înviaţi!“.

2) În Evanghelia după Matei, primul cuvînt adresat femeilor venite la mormînt de Cel Înviat este: „Bucuraţi-vă!“. E un îndemn neluat în seamă cum s-ar cuveni de cei care se socotesc creştini. Inaptitudinea de a savura „vestea cea bună“, ideea lăcrămoasă că evlavia e o formă de proastă dispoziţie, că omul credincios – şi cu atît mai mult preotul – trebuie musai să afişeze un portret sumbru, o „gravitate“ ultimativă, o nemiloasă „seriozitate“ par să fi devenit, pentru unii, un subînţeles al aderenţei la creştinism. Fireşte, nu ni se propune o stare de veselie factice, de surescitare nătîngă, incapabilă să perceapă tensiunea riscantă a destinului omenesc. Nu ni se propun necuviinţa, nesimţirea, deriziunea. Ni se cere însă amplasamentul tonic al acelora cărora li s-a făcut darul speranţei. A reuşi să te bucuri, cu atît mai mult în vremuri ca acelea de azi, în care ura, vulgaritatea, prostia, meschinăria şi iresponsabilitatea sînt la putere şi ne întunecă, zi de zi, cerul.

Sărbătoarea Paştelui nu e doar celebrarea unui mister în care s-a împlinit suspensia morţii, „cu moartea pe moarte călcînd“. E, totodată, îndemnul de a depăşi marasmul zilnic („ajunge zilei grija ei…“), de a delegitima tristeţea, de a contracara toxina vieţuirii posomorîte, a sufletului posac, a dezabuzării „lucide“. Nu e vorba să te bucuri bezmetic, fără motiv. Dar nici să colecţionezi, în fiecare moment, motive de melancolie, dacă nu chiar de disperare. A te bucura împotriva (falselor) evidenţe, a te bucura în ciuda contextului precar, a ţine minte că, de vreme ce moartea însăşi poate fi transfigurată, totul poate fi, pînă la urmă, „salvat“, justificat, reformulat în termeni de jubilaţie şi încredere – iată mesajul dintîi al lui Iisus, după Înviere. A reuşi să te bucuri, cu atît mai mult în vremuri ca acelea de azi, în care ura, vulgaritatea, prostia, meschinăria şi iresponsabilitatea sînt la putere şi ne întunecă, zi de zi, cerul.

3)Al doilea cuvînt adresat, după Înviere, femeilor venite la mor­mînt este, potrivit Evangheliei după Matei: „Nu vă temeţi!“. E greu de măsurat, fără exaltare, actualitatea acestei „porunci“. Ni se administrează, pe toate căile, minut de minut, eficiente injecţii de panică. Ne e frică de boală, de sărăcie, de „criza mondială“, de şomaj, de „încălzirea globală“, de imperialismul rusesc, de meteoriţi rebeli, de sfîrşitul iminent al lumii. Ne e frică. E greu să nu ne fie. E greu să ne simţim liberi de teamă, dacă cineva cu autoritate, cu autoritatea supremă, nu ne „ordonă“ să fim liberi de teamă, cu teama pe teamă călcînd. Sîntem „somaţi“ să ne regăsim calmul lăuntric, pacea sufletească, fără de care nici o dimineaţă nu mai este posibilă. Momentul pascal ne reaminteşte că primul nume al Ierusalimului, locul în care s-a desfăşurat drama patimilor, a fost „Salem“. E numele ebraic pentru „pace“. Hristos a înviat şi nu a făcut-o pentru a încuraja războaiele intestine ale oamenilor, spaimele lor zoologice, neliniştea lor perpetuă. 

Hristos a înviat! Treziţi-vă, bucuraţi-vă, nu vă temeţi!

Reluare din 2014

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

cartita istock jpg
IARMAROC la Sat 2024 Sursă Iarmaroc la sat
IARMAROC la Sat 2025. Festivalul din Cluj care aduce liniștea, muzica acustică și tradițiile aproape
IARMAROC la Sat 2025 aduce în această vară la Cluj, între 4-6 iulie, un festival autentic cu muzică acustică, meșteșuguri și ateliere pentru întreaga familie.
mihai apafi II foto wikipedia jpg
Principe al Transilvaniei la doar 13 ani. Povestea lui Mihai Apafi al II-lea
Fiu al lui Mihai Apafi I, unul dintre cei mai longevivi principi ai Transilvaniei, Mihai Apafi al II-lea a fost numit la rândul său principe, însă de facto a deținut funcția doar doi ani.
Bucuresti foto Denis Grigorescu jpg
Capitala României, lăudată de jurnaliștii din Marea Britanie: „Bucureștiul e ideal pentru un city break și foarte ieftin”
Jurnaliștii de la cotidianul britanic Metro au realizat recent un amplu reportaj de călătorie la București, lăudând capitala României pentru numeroasele atracții speciale, ca și pentru prețurile mici, subliniind că își merită pe deplin supranumele de „Micul Paris”.
supa galuste shutter jpeg
Un pumn de nuci Foto California walnuts jpg
Nucile, aliați neașteptați în lupta împotriva inflamației și cancerului de colon. Doza zilnică ce îți protejează inima și colonul
Un studiu recent arată cum nucile protejează inima și colonul, reducând inflamația și riscul de cancer colorectal. Află cum un obicei simplu poate îmbunătăți sănătatea ta.
palermo adobestock jpg
Orașul unde primăvara și vara sunt veșnice. La două ore de București, locul se mândrește cu zeci de palate, o plajă încântătoare, dar și o istorie fascinantă
O scurtă privire în calendar ne va arăta că deja înaintăm tot mai mult în luna mai, iar mulți dintre noi vom începe să ne gândim la vacanța de vară. Iar în acest an, acest oraș superb din Italia ne poate oferi o experiență de neuitat, pe care vom dori să o repetăm și în viitor!
casa avocat mihail pascanu foto sothebys romania jpeg
Cu cât se vinde vila din București unde a locuit unul dintre cei mai apreciați avocați de la începutul secolului XX
O casă superbă din centrul Capitalei și cu o poveste specială a fost scoasă la vânzare prin intermediul filialei din România a Sotheby's, cea mai cunoscută casă de licitaţii de pe planetă. Casa a aparținut unuia dintre cei mai mari avocați români, purtând semnătura arhitectului Radu Culcer.
George Simion si Nicusor Dan  Congres BNS Foto Inquam Photos  Madalina Norocea (6) jpg
Paradoxul remarcat de un psiholog: de ce George Simion e văzut ca un lider mai atractiv decât Nicușor Dan?
Psihologul Mihai Copăceanu a analizat profilul celor doi finaliști la prezidențiale, George Simion și Nicușor Dan, și explică de ce, paradoxal, candidatul mai agresiv este perceput de public ca fiind mai atractiv ca lider politic.