„Scena politică”

Publicat în Dilema Veche nr. 1025 din 30 noiembrie – 6 decembrie 2023
Frica lui Putin jpeg

Limbajul politicii, al presei şi, în general, al celor care vorbesc despre politică e doldora de metafore din viaţa teatrului şi a spectacolului în general. Politicienii „joacă roluri” într-un „spectacol”, în care „intră” bine sau rău. Ei sînt, deci, „actori” într-o „piesă” care poate fi o „dramă”, sau o „farsă”, care „se termină fericit” sau „nefericit” pentru unii dintre ei. Uneori asistăm uimiţi la „un circ”. Cîte un politician „trage sforile”, ca la teatrul de marionete, sau e un „bun păpuşar”. Unul are șansa să fie „protagonist” într-o „reprezentaţie”, altul are, sărmanul, numai un „rol secundar”. Uneori ei „joacă idila” împăcării, alteori „îşi cară unii altora pumni” ca într-o „mascaradă”. Unul e „primadonă”, altul „cîntă” cum i se spune, altul e adus numai ca „să facă figurație”. Printre oamenii politici, unii „fac acrobaţii”, alții „fac pe nebunii”, alţii „se dau în spectacol”. Din cînd în cînd, are loc un mare „show”, care e „bine sau rău regizat” şi pe care „publicul” îl „aplaudă” sau îl „huiduie”. Cînd nu înţelegem prea bine ce se întîmplă și de ce, spunem că „piesa a fost regizată din umbră”. Uneori au loc şi „repetiţii”, ba chiar „repetiţia generală” pentru un eveniment politic, de exemplu pentru alegeri. Cînd este cazul, se negociază „în culise” și la adăpost de „lumina reflectoarelor”. Evenimentele politice sînt neapărat „jucate” după „scenarii scrise dinainte” şi astfel ele ies la „rampă”. Uneori se „scriu scenarii sumbre”, pe care presa vigilentă le „demască”, descriind și „recuzita” folosită. Noi asistăm la „spectacol” şi, la alegeri, „îi premiem” sau nu pe „actori”, care, la rîndul lor, vor mai fi sau nu folosiţi de „regizor” în altă „piesă”, sau în alt „act”, sau nu vor mai primi „nici un rol”.

Cît despre sintagma generalizatoare „scena politică”, aceasta a devenit atît de banală şi de tocită de utilizarea continuă, încît nici nu o mai luăm în seamă. E interesat că mai vorbim, dar ceva mai rar, despre „scena culturală”, dar mai deloc despre „scena economică” sau „scena socială”. Aceasta sugerează, de fapt, şi motivul ascuns – sau cel puţin unul dintre ele – pentru care tindem să vedem lumea politicii ca pe un teatru: avem impresia că e o lume falsă – o „mascaradă” –, ceva profund neautentic, spre deosebire de lumea economică, de pildă, care e reală. (Deși, după vechiul dicton, lumea întreagă ar fi o „scenă” și viața – un spectacol scris și pus în scenă de Autorul suprem.) Se întîmplă în politică lucruri ca „pe scenă”: „gesticulaţie mare”, personaje pitorești sau sinistre, vorbe grave, dar, înapoia „cortinei”, nimic sau aproape nimic nu pare autentic. Viaţa politicii ni se pare a fi dublă: cu o faţă fardată, mascată, fals fixată într-un rictus, îndreptată spre noi, care devenim asistenţă şi „public”, şi cu o faţă reală, necunoscută, aflată în „culise”.

Impresia de fals o naşte însă pe aceea de teamă: politicienii „fac scenarii”, ceea ce înseamnă că, atunci cînd nu mai înţelegem evenimentele din jurul nostru, tindem să credem că o inteligenţă puternică şi dispunînd de mijloace imense creează evenimentele cu un scop numai de ea ştiut. „Specialiştii” şi „analiştii” se contrazic, adesea se înșeală sau vorbesc ininteligibil utilizînd excesiv grafice și statistici. Lumea se mișcă într-o direcție care nu ne place. Sîntem suspicioși, dar cine răspunde, în definitiv? Cum să nu te gîndeşti la „un scenariu” scris de un mare „regizor” şi la „spatele cortinei” care, chipurile, explică totul?

Tendinţa de a vedea lumea politicii ca pe un spectacol teatral (și încă nu unul foarte de calitate) este, de altfel, accentuată pînă la paroxism de prezenţa politicii şi a politicienilor la televiziune: ei se mişcă, vorbesc, acţionează, sînt activi în spaţiul micului ecran; dimpotrivă, noi stăm inactivi, lipiţi de ecran, reduşi la simpla reactivitate. Cum să nu privim totul ca pe o reprezentaţie, în care ei se ostenesc şi „joacă” pentru noi?

Cred că metaforele teatrale vor să exorcizeze teama noastră de necunoscut şi neputinţa noastră de a ne controla vieţile, circumscriindu-le unui teritoriu mai sigur şi mai familiar, unui spaţiu dedicat prin definiție falsităţii, ridicolului şi farsei: „E de fapt un teatru”, spunem, înţelegînd adesea: „E numai un teatru”. Înţelegem prin asta că nu-i ceva autentic, ţinînd de realitatea crudă a vieţii, care să trebuiască a fi luat în serios. E totuşi numai „un spectacol” – ne spunem, încercînd să ne liniştim pe noi înșine –, o „paradă de măşti” la care asistăm, aşezaţi în fotoliul din faţa televizorului. Neputinţa şi teama noastră sînt convertite astfel, destul de puțin subtil, în condiţia, chipurile neprimejdioasă, de spectator. Ceea ce ne îngăduie să ne şi flatăm pe noi înşine: cum-necum, noi sîntem „publicul”, noi reprezentăm scopul întregii „reprezentaţii” politice, noi îi „aplaudăm” sau îi „fluierăm” pe „actorii politici”.

E adevărat, avem aici o mică problemă: nu putem părăsi „sala” dacă „spectacolul” nu ne mai place sau dacă devine prea „interactiv”. „Locul” nostru la „circul politic” nu poate fi nici refuzat, nici schimbat, nici abandonat. Cîțiva dintre noi se cațără pe „scenă”, ca să nu mai fie „spectatori”. Dar pentru rest, „reprezentaţia” continuă cu noi „în sală”, fie că ne distrăm sau ne e greață! De fapt, cu cît „spectacolul politic” e mai nedorit, cu atît ne costă mai scump. Și unde mai pui că include și insuportabile „bisuri”!

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Adevărul despre Moscova lui Putin, dezvăluit de un vlogger român din Rusia. „Vă spun după 20 de ani de trai aici“ VIDEO
Moscova este o perlă a Rusiei, cel puțin la prima vedere, dar cu o mulțime de defecte. O spune un vlogger român care trăiește acolo de 20 de ani și analizează această metropolă.
image
Un om de știință a elucidat misterul „blestemului faraonului”. Ce i-a ucis pe cei care au deschis mormântul lui Tutankhamon
Un om de știință susține că a descoperit cauza „blestemului faraonului”, despre care se spune că a ucis mai mult de 20 de persoane care au deschis mormântul regelui Tutankhamon în 1922.
image
Moartea în chinuri a inginerului Ursu, Navalnîi de România. Cum acoperă statul român crimele securiștilor VIDEO
Inginerul Gheorghe Ursu a fost închis și omorât de comuniști pentru că a îndrăznit să prezinte lumii întregi planul criminal de reclădire a Bucureștiului după cutremurul din 1977. La aproape 40 de ani de la moartea lui, fiul său, Andrei Ursu, încă mai caută dreptatea pe care statul român i-o refuză.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.